וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כבר לא טריפ: ענבל מנור על השינוי שהכניס חוסה פקרמן בנבחרת קולומביה

נבחרת קולומביה סבלה במשך שנים מהתערבות קרטלי סמים וחלומות לא מציאותיים, עד שחוסה פקרמן הגיע ולימד אותה איך לשחק בחופשיות מבלי לאבד את הראש. שליחנו לברזיל ענבל מנור על האיש שוויתר על פלקאו, יצר את הנבחרת האטרקטיבית במונדיאל וחולם על סגירת חשבון עם ארגנטינה

שחקני נבחרת קולומביה רוקדים. GettyImages
פתאום מדברים עליהם כנבחרת האטרקטיבית בטורניר. קולומביה/GettyImages

בלו הוריזונטה. מסיבת העיתונאים לקראת המשחק בין קולומביה ליוון. "אתה זוכר שקראת למסי 'ברכה לכדורגל הארגנטינאי?", חוסה פקרמן הופתע מהשאלה. הוא רגיל לדבר על מסי, אבל לאו דווקא על הצד הזה של הסיפור. "תודה שזכרת את זה. רוב האנשים רק זוכרים שהשארתי אותו על הספסל נגד גרמניה. לא האמנתי למה שאני רואה כשעבדתי איתו לראשונה. לא היה לי ספק למה הוא יהפוך ותמיד חלמתי שהוא ישיג מה שהשיג. ידענו שאנחנו חוזים בשחקן שיהיה הכוכב הכי גדול בשנים הבאות".

פקרמן תמיד יהיה האיש שהשאיר את מסי על הספסל ברבע גמר מונדיאל 2006. דקות ספורות אחרי שארגנטינה הודחה אז בתום דו קרב פנדלים, פקרמן לקח אחריות והתפטר, אבל הביקורת המשיכה לרדוף אותו. מונדיאל 2014 הוא התיקון שלו. גם לקולומביה יש כתם. טרגדיית הרצח של אנדרס אסקובר, השמועות על שליטת קרטלי הסמים בנעשה בנבחרת ו-16 שנה מחוץ לגביע העולם. עד שבא פקרמן ושינה את החשיבה. פתאום מדברים על קולומביה כנבחרת האטרקטיבית והמהנה בטורניר.

פקרמן הפך את קולומביה לנבחרת, קולקטיב, הוא שם את הקבוצתיות כערך עליון ולמרות שיש בסגל לא מעט סופרסטארים, אין בעיות אגו. למעשה, אפשר לומר שהכוכב הגדול של הנבחרת הוא פקרמן עצמו או לפחות כך השחקנים שלו רואים אותו. באופן אירוני, זה ההיפך הגמור מהמצב בארגנטינה. שם, שמונה שנים אחרי מונדיאל 2006, הילד מסי גדל והפך למפלצת והמאמן? הפונקציה הזו לא ממש קיימת אצל האלביסלסטה.

חוסה פקרמן מאמן נבחרת קולומביה. AP
הכוכב הגדול של הנבחרת. חוסה פקרמן/AP

ארגנטינה של פקרמן נראתה נהדר ב-2006. היא סיימה במקום הראשון בבית עם שבע נקודות ודרסה 0:6 את סרביה, גברה 1:2 על מקסיקו בשמינית הגמר וב-30 ביוני התייצבה לפגוש בברלין את המארחת גרמניה. הכול הלך כמתוכנן, הבלם רוברטו אז'אלה נגח את שער היתרון בדקה ה-49 וארגנטינה הרגישה נוח. אלא שאז פקרמן ביצע חילופים. תחילה נאלץ להחליף את השוער רוברטו אבונדנסיירי בגלל פציעה ובדקה ה-72 הוציא את חואן רומן ריקלמה שהיה מצוין והכניס את אסטבן קמביאסו ההגנתי. לקינוח, בדקה ה-79, החליף את הרנן קרספו בחלוץ חוליו קרוס. עוד דקה עברה ומירוסלב קלוזה איזן ל-1:1.

על הספסל, הילד ליאונל מסי, בן 19 בסך הכול, לעס מסטיק באי נוחות ומתח את רגליו קדימה. הוא נראה נורא לא מרוצה. גם האוהדים ביציע לא הבינו את פשר המהלכים. "רציתי עוד שחקן שייתן לנו אופצית הבקעה", הסביר לאחר המשחק פקרמן את ההכנסה של קרוס, אבל הוא כנראה לא ידע עוד כמה שנים יצטרך להתעסק בסוגיית החילוף. מבחינת הקהל ולא מעט פרשנים, ארגנטינה עפה בגלל החילופים של פקרמן והביקורות היו בהתאם.

פקרמן התפטר דקות לאחר המשחק. לפני הטורניר, הבטיח שארגנטינה "תשחק שבעה משחקים" (מה שיכול לקרות רק במקרה של העפלה לחצי הגמר) ולכן הרגיש שנכשל. מספרים שגם התגרה ההמונית בין שחקני שתי הנבחרות בסיום דו קרב הפנדלים הגעליה אותו. הוא הרגיש שהחבורה שלו יצאה משליטה והתגלתה בשיא כיעורה. אחרי שנה שלא עבד, מונה למאמן טולוקה המקסיקנית ולאחר מכן עבד גם בטיגרס. ב-2009 פוטר ושב לביתו. עד שהגיע הטלפון מההתאחדות הקולומביאנית.

בואו לזכות בטיסה וכרטיס לחצי גמר המונדיאל – בחסות בנק ירושלים

עוד באותו נושא

שישי, 23:00, ערוץ 1 ו-HD: קולומביה נגד ברזיל ברבע הגמר

לכתבה המלאה
ליאונל מסי ב-2006. AP
האוהדים לא הבינו למה הוא נותר על הספסל. ליאו מסי ב-2006/AP

בדצמבר 2011 התבקש פקרמן להגיע לפגישה במיאמי עם נשיא ההתאחדות לואיס בדויה. הוא יצא לדרך, שמע הצעה וסירב לה. הקולומביאנים ביקשו ממנו להשאיר את המאמן המפוטר לאונל אלברס כעוזרו, פקרמן ביקש מהם לחזור עם הצעה נגדית, שהגיעה במהרה. אחרי מספר שבועות, יצאה ההודעה הרשמית על הסיכום. אלברס, אגב, סיים את תפקידו לאחר שצבר ארבע נקודות משלושת המשחקים הראשונים בקמפיין המוקדמות. בקולומביה לא אהבו את היכולת במיוחד ב-1:1 עם ונצואלה והחליטו שכדי להציל את הקמפיין צריך מישהו חזק וסמכותי יותר.

המהלך לא עבר בשקט. למעלה מ-30 שנה לפני פקרמן לא היה ללוס קפטרוס מאמן זר. האחרון היה גם הוא ארגנטינאי, קרלוס בילארדו. הקולומביאנים לא אוהבים את ארגנטינה ולא אנשי מקצוע ארגנטינאים. אולי בגלל זה, התקשורת המקומית כינתה את פקרמן: "הארגנטינאי היקר". גם העובדה שפקרמן סיים את הקריירה כששיחק בקולומביה ובתו הבכורה נולדה במדינה לא עזרה לו לקבל לגיטימציה. הביקורות רק התחזקו לאחר ניצחון לא מרשים 0:1 על פרו בבכורה והפסד עוד פחות מרשים 1:0 לאקוודור כעבור מספר ימים, אבל ההמשך ידוע. פקרמן הוביל את קולומביה למקום השני בבית ובסך הכול בתקופתו השיג שבעה ניצחונות, שתי תוצאות תיקו ושלושה הפסדים.

קולומביה לא הייתה במונדיאל מאז 1998 ולמעט זכייה בקופה אמריקה הביתי ב-2001 לא רשמה הישגים יוצאי דופן. הטראומה ישבה חזק בראש. באותו טורניר בארצות הברית סומנה קולומביה כמועמדת ללכת רחוק לאחר שבמוקדמות דרסה את ארגנטינה 0:5 בבואנוס איירס. פלה אף הימר עליה כאלופת העולם, אבל במציאות של קרטלי סמים שמעורבים בקביעת הרכבים, חלומות על גביע העולם לא היו מציאותיים והכול התרסק על המגרש וכמובן מחוצה לו. "קולומביה הייתה זקוקה למאמן שעסוק במציאות ועושה דברים בדרך שלו. זה פקרמן. המדינה לא צריכה שום תזכורת ל-1994, כשהאמינו שם בניצחון". אגב, לפני הטורניר בברזיל הועלו ליוטיוב סרטונים המבקשים מפלה בנימוס לא להמר על קולומביה.

חוסה פקרמן מאמן נבחרת קולומביה עם ויקטור איברבו. AP
התקשורת בקולומביה כינתה אותו "הארגנטינאי היקר". חוסה פקרמן/AP

פקרמן הבין מהר את המנטאליות הקולומביאנית. כשיש כישרונות ואין תוצאות, צריך לעבוד מנטאלית ובזה הוא תמיד התמחה. במסגרת העבודה שלו ושלל השיחות שקיים עם השחקנים, הוא גרם להם להבין שאפשר להפוך את המצב ולעלות למונדיאל, עבד על חוזק פסיכולוגי והפך חבורה של לוזרים לווינרים. על הדרך, הוא נטרל את התקשורת ולא העניק שום ראיונות והבהיר לאנשי ההתאחדות שלא יסבול שום התערבות. גם לחץ כבד של אנשי ההתאחדות, ספונסרים וקמפיין תקשורתי לקחת את פלקאו לברזיל למרות הפציעה לא עבד. פקרמן עושה דברים רק בדרך שלו.

"הדבר הראשון שהוא עשה כמאמן זה לשנות את המנטאליות של השחקן הקולומביאני הפצוע. אחרי שנים של חוסר הישגיות למרות דורות טובים, הכדורגל בקולומביה נכנס לסחרור. לוס קפטרוס היו רחוקים שער אחד מהפלייאוף ב-2002 וניצחון אחד מהעפלה לשני הטורנירים הבאים והיה תסכול", כתב העיתונאי חואן אראנגו ב"טלגרף".

"אין ספק שההגעה של פקרמן שינתה דברים בנבחרת מבחינת תוצאות וביטחון", הוסיף רדאמל פלקאו. "הוא נתן לנו אמונה שאנחנו יכולים לשחק בחופשיות את הכדורגל שלנו. התבגרנו והפכנו לנבחרת מאוזנת יותר. הוא תיקן דברים טקטיים ועבד על הצד הפסיכולוגי. הוא שינה לנו את הגישה ולמדנו ללחוץ את היריב. הוא אדם שמדבר מעט, אבל מה שהוא אומר, הוא אומר בצורה ברורה".

שחקן נבחרת קולומביה, רדאמל פלקאו, אחרי שעבר ניתוח בברך. AP
לחץ כבד לקחת אותו לברזיל למרות הפציעה לא עבד. פלקאו/AP

קולומביה היא אולי הנבחרת הכי מהנה לצפייה בברזיל, היחידה שרשמה כמה הופעות מרשימות והיחידה שטיילה בשמינית הגמר. המשחק שלה בנוי על מהירות בחלק הקדמי ושיטות משחק גמישות. זה נע מ-4-2-3-1 ל-4-2-2-2. הנבחרת שנייה בטורניר בהבקעות עם 11 כיבושים, אבל מדורגת בתחתית רשימת ההתקפות עם 117 כאלה ובסך הכול 46 איומים לשער בארבעה משחקים, מה שמלמד על יעילות וניצול מצבים מרשים. רק במשחק אחד בטורניר (נגד אורוגוואי) קולומביה החזיקה בכדור יותר מיריבתה ובכל המשחקים איימה פחות לשער לעומת היריבה.

פקרמן נהנה במובן מסוים גם מהחיסרון של פלקאו. אמנם כשהודיע על כך שהכוכב לא התאושש מהפציעה ולא יהיה בסגל, הוא טען שמדובר "ביום העצוב שלו כמאמן קולומביה", אמר ההיעדרות של החלוץ הורידה את הציפיות והבליטה את החוזק של קולומביה כנבחרת מגובשת לעומת נבחרות שהן חבורה של אינדיבידואלים. מקצועית, הסגל היה ערוך להתמודד עם ההיעדרות. לפקרמן יש מבחר ענק של שחקני התקפה: גוטיירס, מרטינס, באקה, ראמוס וכמובן חאמס רודריגס. והוא כל כך מאמין בסגל שלו עד שבמשחק נגד יפן לא חשש לבצע שמונה שינויים בהרכב.

שחקן נבחרת קולומביה חאמס רודריגס חוגג את השער. AP
היה בן יום בפעם האחרונה שקולומביה ניצה את ברזיל. חאמס רודריגס/AP

עכשיו מחכה לפקרמנים מפגש עם ברזיל. בפעם הקודמת שקולומביה ניצחה את הסלסאו, השנה הייתה 1991 וחאמס רודריגס היה בן יום. אלא שהפעם, קולומביה באה להתמודדות מעמדה אחרת. הלחץ באופן טבעי לא עליה אלא על המארחת. פקרמן יודע את זה "לפעמים נבחרת עם הרבה פוטנציאל, כשהיא לא משיגה את התוצאה שהיא רוצה, לא משחקת טוב", אמר המאמן לקראת ההתמודדות. "התחרות נהיית מעניינת כי נבחרת עם פחות כוכבים יכולה להפריע לאיזון של נבחרת אחרת".

איך שלא יסתיים המשחק הזה, פקרמן וקולומביה כבר זכו לגאולה שלהם, אבל אולי עמוק בפנים, המאמן חולם להמשיך הלאה ולפגוש את ארגנטינה במשחק הגמר. 17 מתוך 23 השחקנים בסגל של אלחנדרו סאבלה עברו אצל פקרמן בנבחרות הנוער איתן זכה שלוש פעמים במונדיאל עד גיל 20. ובימים שמסי מטיל אימה על הטורניר, אבל גם על המאמן שלו וממשיך לקבוע כל מה שקורה בנבחרת, תודו שיהיה סיפור ענק לראות אותו פוגש את הנבחרת הכי קבוצתית ונטולת אגו בטורניר ואת המאמן שלא שיתף אותו ברבע הגמר לפני שמונה שנים. אז נקבל תשובה לשאלה מה עדיף: כוכב מעל נבחרת או נבחרת עם מעט כוכבים.

חוסה פקרמן מאמן נבחרת קולומביה. AP
בדרך לתסריט המושלם? חוסה פקרמן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully