וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוח של ברזיל הקסומה - דידי

הקשר האינטליגנטי ניצח על שיטת ה-4-2-4, הפליא בבעיטות חופשיות והיה שותף מלא לזכיות של הסלסאו ב-1958 ו-1962

תאריך לידה: 8.10.1929 – 12.5.2001

השתתף במונדיאלים: 1954, 1958, 1962

הופעות: 15

שערים: 3

ואלדיר פריירה, הידוע יותר בכינוי דידי, היה המוח שמאחורי הנבחרת הברזילאית הקסומה של שלהי שנות ה-50 ותחילת שנות ה-60. הקשר ניצח על שיטת ה-4-2-4 המפורסמת, זכור כשחקן אינטלגנטי ואנרגטי שהזין את חוליית ההתקפה הקטלנית במסירות מדהימות, ונחשב לאמן בעיטות חופשיות. דידי נבחר לשחקן המצטיין של מונידאל 1958, הראשון בו זכתה ברזיל, והיה שותף מלא גם לזכייה השנייה ברציפות שהגיעה ארבע שנים מאוחר יותר בצ'ילה.

דידי נולד בריו ובגיל 14 כמעט ואיבד את רגלו הימנית בשל זיהום חריף. כבר בגיל 20 רשם דידי היסטוריה כשהפך לכדורגלן הראשון אי פעם שכובש שער באיצטדיון המרקאנה. היה זה משחק ידידות חגיגי בין נבחרות כוכבי ריו דה ז'נרו וסאו פאולו.

ב-1954 היה חלק מהנבחרת שהודחה ברבע הגמר על ידי הונגריה. ארבע שנים מאוחר יותר כבר אי אפשר היה לעצור את הסלסאו. פלה בן ה-17 הדהים את העולם, אבל המאסטרו היה דידי. עם החולצה מספר 6 על גבו, הוא בנה את ההתקפות וחילק מסירות מופלאות. "הוא היה כמו אחי הגדול. בשבילו, לשחק כדורגל היה קל כמו לקלף תפוז", סיפר פלה.

דידי היה שחקן אלגנטי, המנוע של משחק המסירות המפורסם של ברזיל דאז. הגאונות שלו באה לידי ביטוי במסירה, שהייתה סוד הקסם של משחקו. הוא השתדל להימנע ממגע פיזי ולעתים נראה סטטי על המגרש, אך מגע הקסם שלו השאיר את חותמו. הוא נהג לומר ש"הכדור הוא זה שצריך לרוץ, לא השחקן", אבל גם בלי התנועה, רבים מחשיבים אותו כאחד מגדולי שחקני הקישור של ברזיל בהיסטוריה.

דידי כבש שער אחד בטורניר, ב-2:5 על צרפת בחצי הגמר. ברזיל הייתה בלתי ניתנת לעצירה ודרסה כל יריבה בדרך לזכייה ראשונה בגביע העולם. שנה לאחר אותו טורניר נרכש דידי על ידי ריאל מדריד הגדולה, אך שיחק רק עונה אחת במועדון. דידי סבל ממערכת יחסים עכורה עם הכוכב אלפרדו די סטפנו וחזר לבוטאפוגו.

גם ב-1962, כשהוא בן 33, התייצב דידי במרכז חולית הקישור של הסלסאו. הוא שותף בכל ששת המשחקים כשברזיל שעטה לזכייה נוספת בגביע העולם לאחר ניצחון 1:3 על צ'כוסלובקיה בגמר. אותו משחק היה האחרון של דידי במדי הנבחרת. דידי רשם 68 הופעות בינלאומיות וכבש 20 שערים, יותר ממחציתם בבעיטות החופשיות המפורסמות שלו.

אחרי הפרישה דידי המשיך לקריירת אימון. ב-1970 הדריך את נבחרת פרו להופעה נהדרת במונדיאל שהסתיימה בהדחה בשלב רבע הגמר על ידי ברזיל. בחודש מאי 2001 הלך דידי לעולמו בגיל 71 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

  • עוד באותו נושא:
  • דידי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully