וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארטיסט של 1974 - יוהאן קרויף

גדול שחקני הולנד נטל חלק רק במונדיאל אחד ונוצח בגמר, אך זה הספיק לו כדי להקסים את העולם עם הטוטאל פוטבול

יוהאן קרויף

תאריך לידה: 25.4.1947

השתתף במונדיאלים: 1974

הופעות: 7

שערים: 3

ברזומה המפואר של יוהאן קרויף יש הופעה במונדיאל אחד בלבד ללא זכייה בתואר בינלאומי. למרות זאת, אי אפשר להרכיב את רשימת גיבורי המונדיאלים ללא ההולנדי האגדי. קרויף הוא בהחלט אחד הגדולים ששיחקו את המשחק, חלוץ פנומנלי שזכה שלוש פעמים בקריירה בכדור הזהב והסמל הגדול של שיטת הטוטאל פוטבול. בעיני רבים, קרויף הוא השחקן האירופאי הגדול של המאה ה-20, שזכה בתארים קבוצתיים ואישיים בכל מקום שהלך מלבד בזירה אחת - עם נבחרת האורנג'.

קרויף גדל במגרש של אייאקס, שם עבדה אמו. בגיל 12 מת אביו מהתקף לב וקרויף החליט לעזוב הכל, כולל את לימודיו, ולהתרכז בכדורגל. המאמן רינוס מיכלס זיהה את הכישרון הטמון בילד הצנום ופיתח עבורו תכנית אימונים מיוחדת שתעזור לו גם להתחזק פיזית. כשהיה בן 17 קרויף היה בשל להופעת בכורה בקבוצה הבוגרת של אייאקס. שנתיים מאוחר יותר הגיעה גם האליפות הראשונה.

בקדנציה הראשונה באייאקס זכה קרויף בשש אליפויות, ארבעה גביעים ושלושה גביעי אירופה לאלופות. ב-1973 עזב לברצלונה תמורת סכום הקרוב לשני מיליון דולר, ובעונתו הראשונה זכה באליפות. ערב מונדיאל 1974 קרויף היה שחקן בשל בשיא פריחתו, אבל הולנד הייתה נבחרת לא מחוברת. האורנג' כמעט פספסו את ההעפלה למונדיאל בעקבות קמפיין מוקדמות בינוני. המאמן הצ'כי פרנטישק פאדרונץ פוטר בסמוך לפתיחת הטורניר ורינוס מיכלס האגדי הוזעק לתפקיד.

בעקבות ההכנה הלקויה והעובדה שהולנד לא השתתפה בגביע העולם מאז 1938, הציפיות היו נמוכות. אלא שככל שהטורניר הלך והתקדם, היה ברור כי הולנד היא הדבר האמיתי. מיכלס חיבר את הפאזל במהירות. הולנד הייתה נבחרת מושלמת שהציגה לראווה את הטוטאל פוטבול. הנעת כדור בלתי פוסקת, חילופי מקומות, כדורגל טכני ושובה עין. כולם מתקיפים וכולם מגנים. היריבות לא ידעו איך לאכול את קרויף, ניסקנס והחברים, שדרסו כל מה שזז עד לגמר.

קרויף היה השחקן החופשי בשיטה. הוא תופקד כחלוץ, אך נע ככספית בכל רחבי המגרש. הוא לא כבש בשלב הבתים, אך נכנס לפעולה בשלב השני. הוא כבש צמד ב-0:4 הבלתי נשכח על ארגנטינה והוסיף עוד שער ב-0:2 על ברזיל. הולנד ספגה שער אחד בלבד עד הגמר ונראתה בלתי ניתנת לעצירה. העולם כולו התאהב בנבחרת ההתקפית והכדורגל האטרקטיבי. גם מערב גרמניה המארחת לא נתפסה כמסוגלת למנוע מהולנד את הזכייה בגביע העולמי.

אחרי אותו ניצחון על ברזיל חגגו שחקני הולנד עם בחורות בבריכה. הסיפור הודלף ל"בילד" (ורבים טוענים כי העיתון אף שלח את הבחורות) והכותרות עוררו הדים. על פי דיווחים היסטוריים, קרויף בילה את הזמן עד לגמר בנסיונות להרגיע את אשתו הזועמת. ואכן, קרויף נראה כמו צל של עצמו בגמר. הולנד הובילה 0:1 מפנדל של ניסקנס בדקה השנייה, השתעשעה, זלזלה וספגה שני שערים עד להפסקה. מערב גרמניה הדהימה את העולם עם 1:2. הולנד שילמה את מחיר השאננות, אך עדיין חקוקה בזיכרון.

קרויף פרש מהנבחרת ב-1977 וסירב לשחק במונדיאל 1978. במשך שנים לא הסכים לחשוף את הסיבה האמיתית, עד שלפני שנתיים טען כי הוא ומשפחתו היו קורבן לניסיון חטיפה, שהוביל להחלטה לא להשתתף במונדיאל בארגנטינה. קרויף הספיק לרשום 48 הופעות בלבד במדי הנבחרת בהן כבש 33 שערים.

הוא המשיך לשחק בברצלונה עד 1978, פרש, אך חזר כעבור שנה למספר עונות בארצות הברית. ב-1981 חזר לשנתיים לאייאקס ואת הקריירה סיים במדי פיינורד. אחרי הפרישה עבר קרויף לאימון. הוא הוביל את אייאקס לזכייה בגביע המחזיקות ב-1987 ועזר לטפח דור צעיר ומוכשר שכלל בין היתר את דניס ברגקאמפ, ארון וינטר וריצ'רד ויטסחה. ב-1988 עזב לברצלונה ומיד ביצע מהפכה בסגל. קרויף קידם צעירים כפפ גווארדיולה וחוזה מארי באקרו וצירף כוכבי על כרומאריו, חריסטו סטויצ'קוב וגאורגי חאג'י.

שמונה שנים אימן קרויף בברצלונה והוא נחשב לאחד המאמנים המעוטרים בתולדות המועדון. בין היתר זכה בארבע אליפויות ושני גביעי אירופה. הוא היה אחראי לקבוצה המופלאה של 1992 שכונתה "דרים טים", ולמעשה, גווארדיולה ינק ממנו את שיטת המשחק ההתקפית בה משחק ברצלונה הנוכחית. ב-1996 עזב קרויף את ברצלונה. באותן שנים סבל מבעיות לב שנגרמו מהיותו מעשן כבד ונשבע שלא יחזור לאמן. למרות זאת, בנובמבר 2009 מונה למאמן נבחרת קטלוניה. בחודש מארס 2010 מונה לנשיא הכבוד של ברצלונה כהוקרה על תרומתו למועדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully