וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך המונדיאלים - פלה

השתתפות בארבעה גביעי עולם, זכייה בשלושה וכדורגל מלהיב ומעורר השראה. האיש שגרם למיליונים להתאהב בברזיל

תאריך לידה: 23.10.1940

השתתף במונדיאלים: 1958, 1962, 1966, 1970

הופעות: 14

שערים: 12

מילה אחת מספיקה להעביר כל חובב כדורגל אמיתי לדום. פלה. יש שיאמרו כי מדובר בכדורגלן הטוב ביותר בהיסטוריה, אבל גם המתנגדים ייאלצו להודות שמדובר בגאון שהמציא מחדש את הכדורגל. כדורגלן מלהיב בעל מגע קסם בכדור, אתלט נדיר, בעל מסירת אמן וקילר אינסטינקט מול השער. פלה גרם למיליונים להתאהב במשחק והפך מודל לחיקוי והערצה לכל ילד שמקפיץ כדור לראשונה. משחקי גביע העולם הם אלה שחשפו את הכישרון של פלה, השחקן היחיד בעולם שזכה בשלושה מונדיאלים.

פלה ערך את הבכורה בסנטוס בטרם מלאו לו 16 שנים. העולם גילה אותו שנתיים מאוחר יותר במונדיאל בשבדיה. נער צעיר שהדהים את הטורניר עם טכניקה מושלמת ומהירות מסחררת והיה בלתי ניתן לעצירה. בלחץ חבריו לחדר ההלבשה, פלה קיבל את חולצת ההרכב מול ברית המועצות בשלב הבתים. ברבע הגמר כבש את שער הניצחון ב-0:1 על ווילס, ובחצי הגמר הבקיע שלושער תוך 23 דקות ב-2:5 על צרפת. מונדיאל הבכורה של פלה הסתיים עם עוד צמד שערים מופלא ב-2:5 על שבדיה בגמר. בגיל 17! פלה סיים את הטורניר עם שישה שערים והרגיש שהוא חי בחלום. העולם נפל לרגליו של הנער, שמירר בבכי כשהביא לברזיל גביע ראשון.

ארבע שנים מאוחר יותר, בצ'ילה 1962, נפצע פלה במשחק השני של הנבחרת נגד צ'כוסלובקיה ונאלץ לראות מהצד את חבריו, בראשות גארינצ'ה, מגנים על התואר. גם ב-1966 פלה סבל מחוסר מזל. עבירות חריפות גרמו לפציעתו לאחר שני משחקים בלבד. הפעם ברזיל לא הסתדרה בלעדיו והודחה כבר בשלב הבתים.

במקסיקו 1970 כבר אי אפשר היה לעצור את מלך הכדורגל. כוכבי שנות ה-60 כבר פרשו ופלה נבחר להנהיג דור חדש. יחד עם ז'אירזיניו, ריבלינו, טוסטאו, גרסון וקרלוס אלברטו, ברזיל של 1970 הייתה אחת הנבחרות המדהימות ששיחקו אי פעם בגביע העולם. פלה עצמו היה חתום על מהלכי כדורגל עוצרי נשימה. הוא שלט בטורניר ביד רמה והזכיר לעולם את גדולתו.

זה התחיל עם שער נגיחה נדיר ביופיו ב-1:4 על צ'כוסלובקיה, בישול לז'אירזיניו ב-0:1 על אנגליה וצמד מול רומניה בניצחון 2:3. ברבע הגמר ברזיל גברה 2:4 על פרו, אותה אימן דידי, ששימש כחונכו של פלה בנבחרת. בחצי הגמר הסלסאו סגרו חוב של 20 שנה עם 1:3 על אורוגוואי כשפלה מוסיף עוד בישול. איטליה הייתה היריבה בגמר. פלה כבש ראשון והוסיף שני בישולים בניצחון 1:4. טרצ'יזיו בורגניץ', ששמר על פלה באותו משחק, אמר: "אמרתי לעצמי שהוא בנוי מעור ועצמות כמו כל אחד אחר - אבל טעיתי".

שנה לאחר מכן, ביולי 1971, שיחק פלה את המשחק האחרון במדי ברזיל. ב-14 שנותיו בנבחרת רשם 92 הופעות ו-77 שערים. שלוש שנים מאוחר יותר, ב-1974, תלה את נעליו לאחר 18 שנים במדי סנטוס. המספרים שלו בלתי נתפסים - 1,281 שערים ב-1,363 משחקים. לא פחות מ-92 פעמים בקריירה כבש פלה שלושער, ב-30 מקרים כבש רביעייה ובשישה מקרים שונים כבש חמישייה. בסנטוס חוגגים מדי שנה ב-19 בנובמבר את "יום פלה", היום בו כבש האגדה את שערו ה-1,000 במדי המועדון.

ב-1975 חזר פלה מהפרישה וחתם בניו יורק קוסמוס האמריקאית. ב-1 באוקטובר 1977, מול קהל מלא באיצטדיון הג'יאנטס בניו ג'רזי, תלה פלה סופית את נעליו במשחק הוקרה חגיגי בין הקוסמוס לסנטוס. הוא שיחק מחצית אחת בכל קבוצה, כבש שער בבעיטה חופשית, ובסיום רץ מסביב למגרש עם דגלי ארצות הברית וברזיל.

מאז הפרישה הפך פלה לשגריר של כדורגל. הוא מגיע עד המקומות הנידחים בעולם להפיץ את בשורת המשחק לילדים והקדיש את חייו לפעולות צדקה. "יש לי את האחריות להראות לילדים איך להיות שחקני כדורגל, אבל גם איך להיות בני אדם", אמר בעבר. פיפ"א הפכה אותו לשגריר מטעמה ואילו בברזיל הוא מכונה "אוצר לאומי". גם כיום מלך הכדורגל הוא דמות משפיעה שמהווה חלק בלתי נפרד מהמשחק. פלה הוא אייקון נערץ גם עבור אלה שלא זכו לראותו משחק. אגדה שחקוקה היטב בהיסטורית הכדורגל. שחקן שלנצח ייזכר כאיש ששינה את פניו של המשחק הפופולרי בעולם.

  • עוד באותו נושא:
  • פלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully