וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת 1998 - חגיגה בעיר האורות

28.11.2005 / 13:09

המונדיאל חזר לארץ הבגט אחרי 60 שנה, ונבחרת הטריקולור ניצלה זאת כדי להניף גביע היסטורי בניצוחו של זידאן

לאחר 60 שנה המונדיאל חוזר לארץ הבגט. צרפת זוכה לארח את המונדיאל העמוס ביותר – 64 משחקים, עם הכי הרבה משתתפות – 32, שפוזרו בין עשרה איצטדיונים חדישים ומשופצים. גם כדורגל טוב היה שם.

נבחרת צרפת הלהיבה את הקהל המקומי, כשהיא מסיימת את שלב הבתים עם מאזן מושלם של שלושה נצחונות (1:9 בשערים). בשמינית הגמר היא פוגשת יריב עיקש בדמות פראגוואי, שמצליחה לגרור אותה להארכה. היה זה לורן בלאן הותיק שהושיע את צרפת עם שער הזהב הראשון בתולדות המפעל בדקה ה-113.

ברבע הגמר היא משחקת נגד איטליה, במשחק שמסתיים ב- 0:0 ומוכרע רק בדו-קרב מהנקודה הלבנה. צרפת מנצחת 3:4 ועולה לחצי הגמר. שם היא גוברת על קרואטיה המפתיעה, שאף הובילה 0:1 במשחק משער של סוקר בדקה ה-46. היתרון החזיק מעמד דקה בדיוק, לפני שליליאן טוראם הבקיע את הראשון שלו מבין שניים. צרפת בגמר.

הפינאליסטית השניה היתה ברזיל, שנבנתה בעיקר סביב המחץ של רונאלדו. בגיל 21 ביסס עצמו רונאלדו ככדורגלן מספר 1 בעולם, והמונדיאל הזה היה אמור להיות השואו הפרטי שלו. אלופת העולם פתחה בסערה את הטורניר, ניצחה פעמיים את סקוטלנד ומרוקו, ולאחר שהבטיחה את מקומה בסיבוב הבא הורידה הילוך והפסידה לנורבגיה.

בשמינית הגמר מביסה ברזיל את צ'ילה 1:4, עם צמדים של רונאלדו וסזאר סמפאיו. ברבע היא נאבקת בדנמרק ומנצחת אותה 2:3 (שני שערים של ריבאלדו, בישול ענק של רונאלדו). בחצי הגמר באה הולנד, שעם שער שוויון של קלויברט בדקה ה- 87, כפתה עליה הארכה ופנדלים לאחר 1:1. ברזיל מנצחת מהנקודה הלבנה 2:4 ועולה לגמר השני ברציפות.

12 ביולי, סטאד דה פראנס, 75 אלף צופים נלהבים ביציע. וכאילו לא מספיקה האווירה המתוחה של המשחק, צצה לה תעלומת רונאלדו. בחדרי ההלבשה רצות שמועות כאילו הילד התמוטט בליל אמש, או ממש בבוקר המשחק. איבד את ההכרה, אולי אפילו חטף התקף אפילפסיה. לא ברור. האם הילד יחמיץ את הגמר בו הוא אמור לחקוק את שמו בדפי ההיסטוריה? העליה שלו לכר הדשא הזימה את כל השמועות, לפחות עד לשריקת הפתיחה. בדיעבד התברר כי הוא עלה רק כי לא רצה לוותר על המעמד, או כמו שלא מעטים טוענים, נייקי, הספונסרית שלו ושל הנבחרת, לא רצתה לוותר.

רונאלדו לא מציג את הכדורגל הרגיל שלו, ברזיל לא ממש מוצאת את מקומה על הדשא ומפנה את הבמה לבחור מקריח, ממוצא אלג'יראי בשם זינדין זידאן. זיזו כובש את הראשון עם ה"צלחת" בדקה ה-27, ומוסיף עוד אחד עם סיום השריקה למחצית. בדקה ה-68 צרפת נותרת בעשרה שחקנים לאחר הרחקתו של דסאיי, אבל זה לא משפיע על חבורת ה"טרי-קולור". עמנואל פטי מבקיע את השלישי לצרפת בדקה ה-90. הכדור עוד לא נשק לרשתו של טפארל ודידיה דשאן כבר בתא הכבוד עם הגביע הראשון של המארחים.

כרטיס אדום לאנגליה

אחד המשחקים הכי מלהיבים ובוודאי הכי מדוברים במהלך הטורניר ואחריו, היה מפגש שמינית הגמר בין אנגליה לארגנטינה, יריבות מסורתית, שמלחמת פוקלנד ולא פחות שער "יד האלוהים" של מראדונה, נתנו לה דלק לשנים רבות.

שלושה סיפורים גדולים היו למשחק:

1. במצב של 1:1 אחרי שני פנדלים, אחד לכל צד בדקות הפתיחה, מגיע הרגע של מייקל אואן. הילד בן ה-18, שזומן לסגל האנגלי לאחר התלבטויות ארוכות, רומז לנו מה נראה ממנו בשנים הקרובות. בפריצת בזק הוא עובר שלושה שחקנים ושולח כדור אדיר לחיבורים שמעלה את אנגליה ל-1:2. עדיין במחצית הראשונה, משווה חאבייר זאנטי לאחר תרגיל מבריק של בעיטה חופשית.


דייגו סימאונה, הקשר הקשוח של ארגנטינה, מבצע בפתיחת המחצית השנייה עבירה מלוכלכת על דייויד בקהאם, ובקהאם, מול עיני השופט, שולח את רגלו ובפיסל'ה קטנה מוריד את סימאונה אל הדשא. השופט שולף מייד כרטיס אדום, והכותרות באנגליה מכתירות את בקהאם בשלל תארים לא מחמיאים, מ"בוגד" ועד "אידיוט". כעבור 4 שנים תבשר אותה עיתונות על "אסון לאומי", כשאותו בקהאם ייפצע ויהיה חשש לכשירותו למונדיאל הבא.

3. אחרי כל המהומה ושער חוקי של סול קמפבל שנפסל בטענת עבירה (שלא היתה) על השוער, ארגנטינה נשארת עם החיוכים, לאחר שהיא מנצחת בפנדלים ועולה לרבע הגמר. אבל גם הארגנטינים לא המשיכו לחייך הרבה זמן, כשהודחו כבר במשחק הבא על ידי הולנד, 2:1 משער דרמטי של ברגקאמפ בדקה ה- 89.

הנבחרות המשתתפות

אירופה

גרמניה, איטליה, צרפת, ספרד, הולנד, בלגיה, אנגליה, דנמרק, יוגוסלביה, נורבגיה, קרואטיה, רומניה, בולגריה, סקוטלנד, אוסטריה

דרום אמריקה

ברזיל, ארגנטינה, קולומביה, פרגוואי, צ'ילה

אפריקה

קמרון, ניגריה, מרוקו, דרום אפריקה, טוניסיה

אסיה

יפן, דרום קוריאה, ערב הסעודית, איראן

צפון/מרכז אמריקה

ארה"ב, מכסיקו, ג'מייקה

  • עוד באותו נושא:
  • צרפת 1998

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully