וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טופ 16: מירוסלב קלוזה מכוון לתואר מלך שערי המונדיאל בכל הזמנים

28.5.2014 / 13:11

הפציעות, הכושר הירוד והחשש שיזיק לנבחרת כי ירצה לשחק בכל מחיר. גרמניה מודאגת ממירוסלב קלוזה, אבל יכולה לשאוב עידוד מהעובדה שתמיד סיפק את הסחורה במונדיאלים. המשימה של החלוץ: להגיע ל-16 שערים ולעלות למקום הראשון דווקא במגרש הביתי של רונאלדו

מירוסלב קלוזה נבחרת גרמניה חוגג שער במונדיאל 2010. Michael Regan, GettyImages
כמה פעמים נראה את התנועה הזו בברזיל? קלוזה/GettyImages, Michael Regan

לקראת המונדיאל בדרום אפריקה לפני ארבע שנים הלכה והתגברה בגרמניה הדאגה מכושרו של מירוסלב קלוזה. החלוץ האולטימטיבי של מאנשאפט עבר עונה עלובה בכל מובן אפשרי, ואפילו לא הזכיר את הסקורר האמין עליו התרגל יואכים לב לבסס את ההתקפה. לואי ואן חאל, שהגיע לבאיירן מינכן בקיץ 2009, לא סמפט אותו מלכתחילה וניצל את המשבר הראשון כדי להוריד אותו לספסל. מריו גומז, שנרכש אז תמורת שיא מועדון של 35 מיליון יורו לא סיפק את הסחורה, אבל ההולנדי השאיר בכל זאת את קלוזה בשוליים, והמאזן הסופי שלו היה מזעזע – 11 משחקי בונדסליגה בלבד בהרכב הפותח ושישה שערים מסכנים בכל המסגרות. האם שחקן כזה ראוי בכלל להיות בסגל?

"אני יודע שהעונה של קלוזה ממש לא מוצלחת, אבל אין לי ספקות באיכויות שלו. אקח אותו למונדיאל, וזה סופי", הצהיר לב באפריל, אבל ככל שהטורניר התקרב אפילו הוא נשמע קצת פחות נחרץ. "לא יהיה קל להחזיר את מירו לכושר. זו תהיה עבודה קשה מאוד, הן עבורו והן עבורנו. הוא צריך להשקיע המון, ועד עכשיו ממש לא הגיע לרמה הרגילה שלו", אמר המאמן הלאומי שבועיים לפני שריקת הפתיחה של גביע העולם. פרשנים החלו לתהות לגבי האופציות האחרות. גומז, שנכשל ביורו 2008, הבקיע גם הוא 10 שערי בונדסליגה בלבד. סטפן קיסלינג מעולם לא קיבל הזדמנות ראויה בנבחרת, ועל קקאו, המתאזרח הברזילאי משטוטגרט, איש רצה לסמוך כחלוץ המרכזי. גרמניה נראתה במבוי סתום.

מאמן נבחרת גרמניה, יואכים לב. רויטרס
גרמניה נקלעה למבוי סתום אבל הוא התעקש לקחת את קלוזה לדרום אפריקה. יואכים לב/רויטרס

ארבעה שערים בשלוש רביעיות

ואולם, כבר ברגעים הראשונים של משחק הפתיחה הגרמני, כל ההתלבטויות הוסרו. קלוזה פתח בסערה נגד אוסטרליה ושלח נגיחה אופיינית לרשת בדקה ה-26. החבורה של לב דהרה ל-0:4 קליל, והמאמן הגדיר את ההצגה כ"חימום טוב לקראת ההמשך". מירו היה מאושר, אבל הגורל החליט להתעמר בו. אחד השחקנים ההוגנים בעולם, קלוזה הורחק על ידי השופט הספרדי אונדיאנו מאיינקו בשני כרטיסים צהובים מופרכים על עבירות קלות, תוך 37 דקות במשחק השני מול סרביה. הגרמנים הפסידו, קקאו החליף את החלוץ המושעה בקרב הגורלי נגד גאנה, וקלוזה חזר רק לשמינית הגמר מול האנגלים. ועוד איך חזר!

באמצע המחצית הראשונה, שלח השוער מנואל נוייר כדור ארוך מאוד, קלוזה עט על הטרף, ניער את מתיו אפסון האומלל, והכניע את דיוויד ג'יימס. גרמניה, שנהנתה הפעם מטעות שיפוט ב"שער" המפורסם של פרנק למפארד שלא נחשב, השלימה רביעייה נוספת, ניצחה 1:4 ופגשה את ארגנטינה ברבע הגמר. עבור קלוזה היה זה המשחק ה-100 במדי הנבחרת, והוא הפך אותו לאחד הטובים שבהם, השקיע במשך 90 דקות, כבש צמד נהדר, וכאשר קבע 0:4 אפילו ביצע את הסלטה.

עידוד חושפני

כוכבת הפורנו ושיר המונדיאל של נבחרת גרמניה

לכתבה המלאה
חלוץ נבחרת גרמניה מירוסלב קלוזה כובש מול אנגליה. רויטרס
חזר ובגדול. קלוזה מרשית מול אנגליה/רויטרס

הסלטות כמשל

הקפיצה ללא ידיים היתה סימן ההיכר של החלוץ בתחילת הקריירה. בגיל 19, כאשר היה עדיין בקבוצת חובבים נידחת בשם בלאובך דידלקופף, שיחק לצדו חלוץ שחגג שערים עם סלטות כאלה, כי ידע שמירו לא מסוגל לבצע אותן. קלוזה התערב איתו על 20 מארקים שילמד ויחגוג כך שערים בבונדסליגה אם יגיע לשם. הוא הלך למכון כושר וניסה לתרגל את הפעלול במשך חודשים ארוכים. בסוף הוא הצליח. בגיל 22, כאשר הגיע סוף כל סוף לליגה הבכירה בקייזרלאוטרן, הוא גבה את החוב. הסלטות המשיכו גם בשלוש העונות בברמן, אבל עם הזמן הפסיק קלוזה את המנהג על מנת לא לסכן את בריאותו. אחרי שהשלים את הניצחון על הנבחרת של דייגו מראדונה, הוא לא התאפק. גרמניה היתה אז ברקיע השביעי.

"אני מאושר בשביל מירוסלב, הגיע לו לחגוג בהופעה ה-100. מעולם לא היה לי ספק שהוא יהיה בשיאו במונדיאל, כי הוא תמיד מצטיין ברגע האמת. הוא עבר תקופות קשות, אבל אף פעם לא נכנע, תמיד צנוע ורעב להצלחות. עכשיו יש לו 14 שערים במונדיאל, וזה הישג היסטורי", אמר לב אחרי הניצחון הענק. כן, 14 שערים, כמו גרד מולר, אחד פחות מהשיא של רונאלדו. חמישה ב-2002, כאשר קלוזה נכלל בסגל של רודי פלר על תקן שחקן אלמוני יחסית. חמישה בטורניר הביתי ב-2006 בו סיים כמלך השערים. כעת היו לו ארבעה ב-2010, ונותרו שני משחקים כדי לחלוף על פני החלוץ הגרמני הטוב בכל הזמנים ולהפוך לכובש המצטיין בתולדות גביע העולם.

גרד מולר שחקן נבחרת מערב גרמניה. AP
אליו קלוזה כבר השתווה. מולר/AP

שברון הלב מול אורוגוואי

את החלום הקסום הזה קלוזה לא הגשים. קרלס פויול שמר עליו נהדר בחצי הגמר, וטרזן גם נגח את שער הניצחון של ספרד בדרך ל-0:1. גרמניה נאלצה להסתפק במפגש נגד אורוגוואי על המקום השלישי, ואלה משחקים ללא לחץ שמתאפיינים לרוב בשערים רבים. זו היתה הזדמנות נפלאה להשיג ולעבור את רונאלדו, אבל הוא לא היה כשיר. בימים שלפני המשחק הוא נלחם בפציעה בגבו, ואז גם חלה בשפעת. גם כאשר בקושי עמד על הרגליים, רצה קלוזה לעלות למגרש, אך לב מנע זאת ממנו והסביר: "מירו לא עבר את מבחן הכשירות. לו הייתי שולח אותו לדשא, היה זה מעשה חסר אחריות מצדי. הוא הרוס ומדוכא, אבל הוא ידע שהקבוצה חשובה יותר".

תומאס מולר, שהבקיע את שערו החמישי בטורניר, הוכתר למלך השערים במקומו. קלוזה נותר עם ארבעה, והבטיח: "אעשה הכול כדי לשבור את השיא בעוד ארבע שנים". והוא אכן עשה הכול. לפני שלוש שנים עבר קלוזה ללאציו, המציא את עצמו מחדש בליגה האיטלקית והפך לאגדה של האוהדים התכולים באולימפיקו. שתי עונות מזהירות היו לו, עם 16 כיבושים בכל אחת מהן. אלא שהאחרונה, זו שהסתיימה לפני שבוע וחצי, היתה גרועה הרבה יותר.

מירוסלב קלוזה שחקן לאציו. GettyImages
שתי העונות הראשונות בלאציו עבדו מצוין, הבעיה היא העונה שלפני המונדיאל. קלוזה/GettyImages

חלוץ הרחבה היחיד בסגל

בגיל 35, נדמה כי הגיל עושה את שלו. עוד לפני תחילת המונדיאל קלוזה יחגוג 36. הוא הבקיע שבעה שערי ליגה בלבד, פציעות בגבו וברגלו השביתו אותו בחודשיים האחרונים, ונכון לעכשיו הוא רחוק מאוד מכשירותו האופטימלית. החששות מלפני ארבע שנים חוזרים על עצמם במדויק בגרמניה – האוהדים והפרשנים שוב לא בטוחים שהסקורר שלהם מוכן לקרב. אלא שהפעם, המצב חמור אפילו יותר. גומז, שהחמיץ כמעט את כל העונה בגלל פציעה בברכו, כלל לא זומן לסגל. קיסלינג נפסל על הסף על ידי לב, על אף הלחץ התקשורתי הכבד שהופעל עליו. קקאו, צעיר מקלוזה בשלוש שנים, לא רלוונטי כבר מזמן, ומחפש בימים אלה קבוצה אחרי שסיים את החוזה בשטוטגרט. במקומם לא יהיה בסגל הגרמני אף אחד, תרתי משמע.

על הנייר, מסומן קווין פולנד, הכישרון הצעיר הפנטסטי של הופנהיים, כחלוץ הנוסף, אבל גם זה בערבון מוגבל, כי הוא רגיל הרבה יותר לשחק באגף ולא במרכז הרחבה. עושר הכישרונות בקישור ההתקפי עוצר נשימה. מולר, מרקו רויס, מריו גצה, אנדרה שורלה, לוקאס פודולסקי – כל אחד מהם מסוגל לשחק בחוד, או בתפקיד "התשע המדומה" שהפך כה פופולרי בשנים האחרונות.

קווין פולנד שחקן נבחרת גרמניה הצעירה (מימין) עם חבריו באימון. קובי אליהו
החלוץ הנוסף בערבון מוגבל. קווין פולנד/קובי אליהו

"בטוח שאהיה כשיר"

גרמניה יכולה להרשות לעצמה לשחק ללא חלוץ טבעי, ולב כבר ניסה זאת, בין היתר במשחק הידידות באיטליה בנובמבר האחרון, כאשר קלוזה נעדר בשל פציעה בכתפו. אבל האם זה הפתרון הנכון כעת? למרות הכושר הלקוי של הסקורר הנאמן, בגרמניה משוכנעים שלא. "קלוזה הוא הקלף הבטוח של לב. ברור שהוא יפתח", אומר העיתונאי פרנסואה דושאטו.

"מירו היה פצוע לאחרונה, אבל אנחנו בטוחים שהוא יכול לעזור לנו", אמר לב במסיבת העיתונאים כאשר פרסם את הסגל. קלוזה עצמו מודע היטב למגבלות. "אני מרגיש טוב. לא מספק טוב, כדי לשחק כבר מחר, אבל אין סיבה לדאגה", הוא אמר בשיחה עם עיתון ולט בשבוע שעבר, "הגב והרגליים שלי בסדר, רק חסר כושר משחק. אצטרך לעבוד באימונים ולהשקיע בריצות". לארס גארטנשלגר, שערך את הראיון ניסה להקשות ותהה: "אם לא תהיה כשיר ב-100 האחוזים, האם תהיה כן מספיק לומר זאת לצוות המקצועי?". "זה לא יכול להיות. אני אהיה כשיר", השיב קלוזה בביטחון. הוא יודע שתנאי מזג האוויר יהיו קשים, וכל המשחקים של גרמניה בשלב הבתים יתקיימו בצפון החם והלח, אבל גם זה לא מטריד אותו. הוא יסתגל.

אצטדיון ארנה דה אמזוניה, מנאוס. מונדיאל 2014. AP
תנאים לא פשוטים בכלל. הארנה דה אמזוניה במנאוס, אחד האצטדיונים שבהם קלוזה ישחק/AP

ייפרד כאלוף עולם?

קלוזה מעולם לא פיזר מילים רבות, ונתן להופעותיו לדבר במקומו. אולי בגלל זה לא מתייחסים אליו כאל כוכב על. הוא שקט מדי, צנוע מדי, ביישן מדי. בשנים הראשונות של הקריירה הוא התראיין לטלוויזיה כמעט בלחש. ילד שהיגר לגרמניה מפולין בגיל צעיר, ועבד כנגר לפני שפילס את דרכו לבונדסליגה. אלא שיש לו 131 הופעות בינלאומיות, והוא שני רק ללותאר מתיאוס. שער אחד נוסף יעלה אותו לבדו למקום הראשון בטבלת הכובשים הגרמנים בכל הזמנים – כרגע הוא חולק אותו עם גרד מולר. שני שערים, על אדמתו של רונאלדו, ידיחו את רונאלדו מהפסגה העולמית.

קלוזה הוא לא רק נגר, אלא גם דייג חובב. סבלנות והתמדה הן התכונות הבולטות ביותר שלו. אחרי שלא הגשים את השאיפה ב-2010, ההמתנה הארוכה שלו עשויה להשתלם, ולב לא יאכזב אותו. הוא לא יכול לעשות את זה למירו שמעולם לא אכזב אותו. את הכדורגל הוא לא יעזוב בעתיד הקרוב, אחרי שחתם על חוזה חדש בלאציו עד 2015, עם אופציה לעונה נוספת, אבל בנבחרת זה יהיה החודש האחרון, ונותרו רק שתי שאלות פתוחות. האם יעקוף את רונאלדו, והאם יעזוב כאלוף עולם?

רונאלדו שחקן נבחרת ברזיל חוגג שער במונדיאל 2002. Alex Livesey, GettyImages
ימצא את עצמו במקום השני אחרי הטורניר הביתי? רונאלדו/GettyImages, Alex Livesey

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully