וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גריזמן קסם: אנטואן גריזמן, התקווה החדשה של נבחרת צרפת

8.6.2014 / 8:00

האקדמיות בצרפת דחו אותו כי היה חלש מדי, ההתאחדות זרקה אותו אחרי בילוי לילי סוער, אבל אנטואן גריזמן חצה את הגבול, התגבר על הקשיים והפך לכוכב דווקא בריאל סוסיאדד. עכשיו, בהיעדרו של ריברי, הוא התקווה הגדולה של נבחרת צרפת. כמו ריברי ב-2006?

אנטואן גריזמן שחקן נבחרת צרפת. AP
האכזבה של 2012 היא התקווה הגדולה של קיץ 2014. אנטואן גריזמן/AP

12 באוקטובר 2012. כמה שעות אחרי שניצחו 0:1 את נורבגיה במשחק הראשון מבין שניים בפלייאוף על הזכות להשתתף ביורו 2013 לנבחרות צעירות בישראל, חשבו שחקני נבחרת צרפת עד גיל 21 כיצד לחגוג את השלמת חצי המשימה. הם חזרו למחנה הנבחרת, סמוך ללה האבר, ומשם לקחו מונית והמשיכו ללילה סוער בעיר. לא ללה האבר, אלא 200 קילומטרים דרום מזרחית משם. לפריס.

כריס מאבינגה, וויסאם בן ידר, אמבאיי ניאנג, יאן אמווילה ואנטואן גריזמן היו החמישה שנסעו במשך כארבע שעות למועדון לילה בשאנז אליזה. התמונות דלפו לפייסבוק והציבור הצרפתי זעם בעקבות עוד פרשה מיותרת לאוסף השערוריות של הנבחרות. שלושה ימים לאחר מכן הגיעה הקריסה הגדולה, כאשר צרפת הושפלה בהפסד 5:3 בנורבגיה ואיבדה את הכרטיס ליורו. אמווילה ומאבינגה היו היחידים שפתחו מבין חמשת הסוררים, בעוד גריזמן נכנס כמחליף וכבש שער מצמק. החבורה הסוררת הואשמה בהרס הקמפיין, ההתאחדות הרחיקה ארבעה מהשחקנים לתקופה של 14 חודשים מהנבחרות, ורק אמווילה, יוזם הבילוי ומי שהיה כבר חלק חשוב בנבחרת הבוגרת ביורו 2012, הושעה למשך 20 חודשים ואף ערער כחלק ממלחמת החורמה שלו בהתאחדות.

בניגוד אליו, גריזמן קיבל את העונש שלו, התנצל בבכי, שינה אורחותיו ("לא עוד המבורגרים ופיצות אחרי אימון, ירדתי במשקל ולמדתי את הלקח") והמתין שההרחקה תסתיים. גם מאמן הנבחרת דידייה דשאן חיכה לו. הוא עקב אחרי ההתקדמות הנפלאה של גריזמן בריאל סוסיאדד, וברגע שהתאפשר זימן אותו למשחק ההכנה מול הולנד בחודש מרץ. כך הפך גריזמן ליחיד מבין חמשת הסוררים ששב ללבוש את מדי הטריקולור, ועוד עשה זאת בנבחרת הבוגרת. הכול נמחל. כעת הוא אפילו מועמד מוביל לפתוח בהרכב, נוכח היעדרותו של פרנק רברי, ומאיים להיות האס של צרפת במונדיאל בברזיל. כן, כמו ריברי ב-2006.

פרנק ריברי שחקן נבחרת צרפת. AP
פינה את המקום בהרכב. פרנק ריברי/AP
"אמרו שאני קטן מדי, רזה מדי, חלש מדי, לא מספיק מהיר", נזכר גריזמן בדחיות שקיבל מהמועדונים בצרפת

ראשית, הבהרה: אנטואן גריזמן לא יהודי. למרות השם ואף על פי שנולד בעיירה מאקון שבה חיה קהילה יהודית קטנה, הכדורגלן בן ה-23 מגדיר עצמו כ"נוצרי מאמין", ולראייה הקעקועים של מריה הקדושה וישו על ידו הימנית. גריזמן גדל במאקון והיה אוהד מושבע של ליון, המרוחקת כשעה נסיעה מעיר הולדתו. הילד שאף ללבוש את מדי ליון, אך נדחה על ידי האקדמיה של המועדון ושמע תשובה שלילית גם מסנט אטיין, אוקזר, סושו ומץ. "אמרו שאני קטן מדי, רזה מדי, חלש מדי, לא מספיק מהיר", נזכר שנים לאחר מכן בשרשרת הסירובים איתה נאלץ להתמודד.

למרות הכול, גריזמן לא ויתר. הוא ניסה להרשים את מונפלייה בטורניר מבחן בפריס נגד ילדי האקדמיה של פ.ס.ז', אבל גם שם לא התלהבו מכישוריו של הנער הצנום. למזלו, במקרה צפה במשחק גם אריק אולטס, סקאוט של ריאל סוסיאדד, שזיהה את הפוטנציאל והציע לו להגיע להיבחן בקבוצה הבאסקית. גריזמן התאמן שם במשך שבוע, הוזמן לתקופת התרשמות נוספת ולבסוף צורף. המשפחה לא ששה להיפרד, אך אנטואן התעקש להגשים את החלום. הוא עבר להתגורר אצל משפחה מאמצת בבאיון, הנמצאת בחלק הצרפתי של חבל הבאסקים, ומשם נסע כ-45 דקות לאימונים בסן סבסטיאן.

המאמץ שלו השתלם. אחרי ארבע שנים במחלקת הנוער של ריאל סוסיאדד, המאמן מרטין לסארטה הקפיץ אותו לסגל הבוגר בתחילת עונת 2009/10. מיד אחרי הבכורה, גריזמן חובב הקעקועים הוסיף לעצמו כיתוב בערבית שפירושו: "תהפוך את החיים שלך לחלום, והחלום שלך יהפוך למציאות". במקביל, גם בצרפת הבינו שכישרון אחד חמק להם מבין הידיים והחלו לתקן. גריזמן זומן לנבחרת עד גיל 19 וכבש שני שערים בדרך לזכייה ביורו הביתי ב-2010. ליון, סנט אטיין ואוקזר - אותן קבוצות שלא חשבו שייצא ממנו משהו כשהיה ילד - ניסו לפתות את גריזמן להגיע אליהן, אך הכישרון העולה שמר אמונים לקבוצה היחידה שנתנה לו הזדמנות. בספרד, החלום שלו אכן הפך למציאות. בקצב מסחרר.

אנטואן גריזמן שחקן ריאל סוסיאדד. GettyImages
דווקא מעבר לגבול, בריאל סוסיאדד, החלום שלו אכן הפך למציאות. אנטואן גריזמן/GettyImages

כבר בעונת הבכורה שלו כבש גריזמן שישה שערים וסייע לריאל סוסיאדד לחזור לליגה הראשונה. את שנת הביכורים שלו בלה ליגה סיים עם שבעה שערים ויכולת מצוינת, ובשנה שאחריה שמר על הממוצע, כבש שער שוויון יוקרתי נגד ברצלונה והוסיף גם גול בגביע. השיא הראשון מבחינתו הגיע בעונת 2012/13. ריאל סוסיאדד הלהיבה תחת הדרכתו של המאמן הצרפתי פיליפ מונטנייה, נאבקה על המקום הרביעי ולבסוף גם הבטיחה אותו, כשגריזמן הבקיע את השער היחיד בניצחון על דפורטיבו לה קורוניה. המנצחת חזרה לליגת האלופות אחרי עשור, המפסידה ירדה לליגת המשנה.

הצרפתי סיים את העונה עם 10 שערי ליגה ועוד אחד בגביע, כשמסביב החלו דיווחים על מעבר שלו לקבוצה גדולה יותר. ההתעניינות הייתה רבה, אך הצעה קונקרטית לא עמדה על הפרק. הרווח היה כל כולו של ריאל סוסיאדד. גריזמן, המכונה "גריזי" או "גריזו" (על משקל זיזו), רצה להשלים את משימת ליגת האלופות, ולא יכול היה לבקש מפגש סמלי יותר בשלב הפלייאוף. קבוצתו הוגרלה לשחק מול ליון, אותה חלם לייצג כשהיה ילד ולרשתה כבש שנה קודם לכן במשחק אימון. בגיל 22, גריזמן סוף כל סוף זכה להופיע בסטאד דה ז'רלאן ואף הבקיע שער מרהיב בחצי מספרת, בניצחון המפתיע 0:2 של קבוצתו. רק שלא היה זה במדי ליון.

ריאל סוסיאדד אכן הופיעה בשלב הבתים של ליגת האלופות וגריזמן צבר עוד ניסיון חשוב למרות שלא כבש. את הפיצוי לאוהדים הוא נתן בליגה, עם עונת השיא בקריירה - 16 שערים (מתוכם חמישה בנגיחות) ושלושה בישולים. הבאסקים הסתפקו הפעם במקום השביעי ובכרטיס למוקדמות הליגה האירופית, אך גריזמן הפך כבר לכוכב ומאמנו יאגובה אראסטה התגאה: "הלוואי שהיו לי שני גריזמן בקבוצה". זו גם העונה שהביאה אותו לסגל נבחרת צרפת. עונש ההרחקה הסתיים בינואר, וכך הוסרו כל המכשולים לצירופו של הכוכב העולה. "הוא מאוד אפקטיבי וכובש הרבה שערים", הסביר דשאן את זימונו של גריזמן לסגל לקראת משחק הידידות מול הולנד, חמישה ימים אחרי שהשחקן כבש ובישל ב-1:3 של ריאל סוסיאדד על ברצלונה. "הוא יכול לשחק בשתי הכנפיים וגם במרכז, הוא מאוד נייד ויש לו טכניקה מצוינת".

אנטואן גריזמן שחקן ריאל סוסיאדד (משמאל) נוגח לרשת של אספניול. GettyImages
לא ממש גבוה, ובכל זאת כבש חמישה שערים בראש. אנטואן גריזמן נוגח לרשת אספניול/GettyImages
ארסן ונגר התלהב בשידור: "כמה שחקנים היו בועטים את הכדור הזה חזק, הא? הוא כמו רובר פירס"

הכללתו של גריזמן בסגל הפכה את ההחלטה של דשאן לוותר על סמיר נאסרי לקלה יותר. קשרה של מנצ'סטר סיטי נודע בבעיות המשמעת הרבות שלו, לא מסוגל לשבת בשקט על הספסל וגם מסוכסך כבר שנים עם ריברי. שחקן צעיר כמו גריזמן, כזה שמעיד גם על מחשבה לעתיד לקראת יורו 2016 הביתי, הוא פיתרון מושלם מבחינת כל הצדדים, במיוחד כשמאזן השערים שלו העונה היה זהה לזה של אוליבייה ז'ירו ושני מבין שחקני צרפת רק לקארים בנזמה. הקיצוני השמאלי גם ידע לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים.

במשחק ההכנה הראשון של צרפת ליורו, התאפשר לגריזמן לסגור מעגל מול נורבגיה. הוא פתח לראשונה בהרכב והרשים בניידות ובפעלתנות שלו, ב-0:4 הקל של צרפת. נגד פרגוואי היה זה לואיק רמי שקיבל את המקום בהרכב, אבל גריזמן המחליף היה האיש שכבש את השער ב-1:1. שער בכורה, בסך הכול בהופעתו השלישית במדי הנבחרת, ועוד בכדור מסובב ברגל ימין החלשה שלו. ארסן ונגר, ששימש כפרשן של TF1 במשחק ומאוד רוצה לראות את גריזמן אצלו בארסנל, התלהב בשידור: "כמה שחקנים היו בועטים את הכדור הזה חזק, הא? הוא כמו רובר פירס".

התוצאה אולי הייתה מאכזבת, אך בצרפת העדיפו להתמקד בנקודת האור. גריזמן, שחקן הנבחרת הראשון אי פעם ממאקון וכבר הספורטאי הגדול ביותר שיצא מהעיר הקטנה, הוכיח בשני משחקי ההכנה שהוא יכול לתפוס את מקומו של ריברי בכנף השמאלית. כעת, כשכוכב באיירן מינכן לגמרי בחוץ, הציפיות והנטל יגדלו בהתאם, אך ב"פראנס פוטבול" משוכנעים: "אנטואן משחק עם התשוקה והחוצפה של ריברי, כמו חיקוי שלו מ-2006". הרי ריברי הגיע למונדיאל בגרמניה בגיל 23, אחרי שלוש הופעות בלבד בנבחרת, כולן במשחקי ההכנה. "גריזו", גם הוא בן 23, יגיע לגביע העולמי הראשון שלו עם ארבע הופעות.

למעריץ המושבע הזה של דייויד בקהאם יש עוד קעקוע, של פסל ישו הצלוב על הר קורקובדו (הממוקם בריו דה ז'ניירו). היעד כאילו סומן מראש. עכשיו גריזמן רוצה לכבוש את ההר.

אנטואן גריזמן שחקן נבחרת צרפת. AP
דשאן מפרגן, אראסטה מתגאה, ונגר מתלהב. אנטואן גריזמן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully