וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוכב של ולנסיה: על אנר ולנסיה, הסקורר של אקוודור

21.6.2014 / 8:21

אנר ולנסיה, ששיחק בקישור עד לפני שנה, קורע רשתות במקומו של צ'וצ'ו בניטס המנוח ושם בצל את אנטוניו ולנסיה. הבלוג של יוכין על התגלית המיוחדת של אקוודור, על האחים בואטנג ועל הסיבה בגללה הסכימה איטליה להפסיד לקוסטה ריקה

שחקן נבחרת אקוודור אנר ולנסיה. GettyImages
איזה טורניר עובר עליו. אנר ולנסיה/GettyImages

הנה לכם אחד הסיפורים המרגשים והמיוחדים ביותר של מונדיאל 2014. אנר ולנסיה, האיש שכבש עד כה את כל השערים של אקוודור במונדיאל והוביל אותה לקאמבק מול הונדורס הלילה (בין שישי לשבת), בכלל לא ידע עד לפני פחות משנה שהוא חלוץ. רצף אירועים יוצא דופן, כולל הטרגדיה הגדולה בספורט האקוודורי, הוביל לשינוי הקיצוני בחייו, ועשוי להפוך אותו לכוכב בפרמיירליג כבר בעונה הקרובה.

אין לו קשר משפחתי לאנטוניו ולנסיה, קפטן הנבחרת ונציגה היחיד בליגה אירופית בכירה, אם כי השניים חלקו עד לא מכבר את אותו התפקיד במגרש. אנר ולנסיה היה הקשר הימני של אמלק, מועדון פאר במולדתו, ולכן דרכו לנבחרת היתה חסומה, מה גם שהוא לא נחשב כוכב-על אפילו בליגה המקומית. המאמן ריינאלדו רואדה זימן אותו לסגל פעם אחת בלבד, בפברואר 2012 למשחק ידידות עם הונדורס, שיתף אותו כמחליף ל-10 דקות, ושם זה נגמר.

ריינאלדו רואדה מאמן נבחרת אקוודור. dolores ochoa, AP
לקח לו זמן לגלות את ולנסיה. רואדה/AP, dolores ochoa

המחליף של דה חסוס

התפנית הגדולה חלה באוגוסט האחרון, כאשר אמלק מכרה את מרלון דה חסוס, הסקורר המצטיין שלה, שצריך להירשם באותיות זהב ברשימת הפספוסים הגדולים ביותר של מכבי חיפה, למונטריי המקסיקנית. שני חלוצים נוספים בסגל היו פצועים, והמאמן גוסטבו קינטרוס ביקש מולנסיה לשחק זמנית בחוד כדי לפתור את המצוקה. התוצאה היתה חיובית והפרשנים התרשמו מכושר ההתמצאות של החלוץ החדש ברחבה.

במקביל, גם בנבחרת חיפשו בנרות חלוץ בעקבות מותו הפתאומי של כריסטיאן "צ'וצ'ו" בניטס, הכוכב האקוודורי מספר אחת. החלוץ בן ה-27, שזכה ארבע פעמים בתואר מלך השערים בליגה המקסיקנית, עבר לקטאר שבועות ספורים לפני שקיבל התקף לב בסוף יולי והמאמצים להצילו לא הועילו. אובדן השחקן האהוב ביותר, הן בקרב חבריו והן אצל האוהדים, גרמה לאבל כבד במאוד ברחבי אקוודור והותירה חלל עצום בהרכב הנבחרת. רואדה שבר את הראש והחליט לתת לאנר ולנסיה צ'אנס בעמדתו החדשה.

ההתחלה היתה מהוססת ואנר לא מצא את הרשת בשלושה המשחקים הבודדים שלו במוקדמות המונדיאל, אבל הצליח להבקיע את שער הבכורה במדים הלאומיים בתיקו מול הונדורס בנובמבר. "אני אוהב להיות חלוץ ולא אסכים לחזור לקישור גם אם יבקשו ממני. בזכות הנסיון שלי כקשר, יש לי ראיית משחק טובה יותר מאשר לחלוצים טהורים ואני יודע לתזמן את התנועות שלי טוב יותר", אמר ולנסיה.

עוד באותו נושא

אנר ולנסיה ניצח את הונדורס

לכתבה המלאה
כריסטיאן בניטז שחקן נבחרת אקוואדור. Dolores Ochoa, AP
מותו השאיר את אקוודור בהלם. בניטס/AP, Dolores Ochoa

החתמת השנה במקסיקו

פאצ'וקה המקסיקנית קפצה על המציאה, החתימה את ולנסיה בינואר והוא הפך תוך שבועות ספורים לרכש הטוב ביותר בליגה. שיתוף הפעולה הפנומנלי עם בן ארצו הוותיק, שחקן האגף השמאלי וולטר איובי, גרם לו להיות קטלני במיוחד ברחבה. באפרטורה בשלהי 2013, ללא חלוץ איכותי, היתה לפאצ'וקה התקפה עלובה והיא סיימה במקום ה-14. בקלאוסורה הפציץ ולנסיה 12 מתוך 23 שערים של הקבוצה, גרר אותה לפלייאוף האליפות והמשיך ללהוט. הוא הבקיע שלושער מול פומאס ברבע הגמר, שער אחד בחצי הגמר נגד סנטוס לאגונה ולבסוף צמד במשחק הראשון בגמר נגד ליאון של רפא מארקס, בניצחון חוץ 2:3. בקיצור, שני האקוודורים כמעט הביאו במו רגליהם אליפות סנסציונית לפאצ'וקה, אבל ליאון הפתיעה אותם בגומלין עם 0:2 בהארכה. זה לא הפריע לולנסיה להפוך למניה בטוחה בנבחרת.

לפני שלושה חודשים עוד לא היה ברור אם יהיה לו מקום בסגל למנודיאל, אבל אז הוא כבש, בישל וסידר פנדל בניצחון 3:4 על אוסטרליה והספקות הוסרו. "אני נרגש מאוד כי הכל קרה כל כך מהר. עכשיו רק צריך לשמור על הכושר, כי רק כך אבטיח את מקומי בהרכב", הוא אמר באפריל. הכושר הזה רק הלך והשתפר ובשני משחקי ההכנה לקראת ברזיל הבקיע ולנסיה מול מקסיקו ואנגליה.

אלכס אוקסלייד צ'מברליין נבחרת אנגליה מול וולטר איובי נבחרת אקוודור. Richard Heathcote, GettyImages
שיתוף פעולה פורה. איובי/GettyImages, Richard Heathcote

"צ'וצ'ו איתנו בכל רגע"

במשך כל הזמן הזה ולנסיה לא שכח את הנסיבות העצובות. ולנסיה רצה להקדיש את הזכיה באליפות מקסיקו שמחקה ממנו לזכרו של בניטס, שתמיד שימש לו השראה. "יהיה קשה מאוד להיכנס לנעליים של צ'וצ'ו ואני צריך להשתפר בשביל זה, אבל אעבוד קשה מאוד", הוא הצהיר. בנבחרת לא ניתן להתעלם מרוחו של בניטס שמרחפת מעל כולם. השחקנים הבטיחו להקדיש את המונדיאל כולו למענו. הבלם פריקסון אראסו הצהיר: "יש לנו מחויבות לעשות משהו גדול למענו ולמען משפחתו", והמאמן רואדה אמר: "צ'וצ'ו תמיד מלווה אותנו ויישאר לנצח בליבנו. הוא יהיה איתנו בכל רגע".

אז צ'וצ'ו היה שם כאשר אנר ולנסיה נגח את שער היתרון נגד שוויץ, מבישול של וולטר איובי, אבל האירופאים הפכו את התוצאה. הלילה היו אלה האקוודורים שביצעו מהפך ואנר ולנסיה הבקיע צמד, השער האחרון שוב בנגיחה מהגבהה מדודה של איובי. "אני מקווה שאנר יהפוך לתגלית המונדיאל", אמר רואדה לפני תחילתו. משאלתו התגשמה, ועוד איך. עכשיו יש לאקוודור הזדמנות להעפיל לרבע הגמר, ולנסיה הצעיר משאיר בצל את ולנסיה הוותיק ואולי גם יצטרף אליו באנגליה. לפי הדיווחים, ניוקאסל כבר מוכנה להגיש לפאצ'וקה הצעה שמנה. מעטים השחקנים שזוכים לתמורות כה מהותיות בחייהם בגיל 25.

שחקני אקוודור חוגגים. GettyImages
לא שוכחים. שחקני אקוודור מקדישים את הניצחון לבניטס/GettyImages

האיטלקים טובים בחשבון

אם הופתעתם מכך שנבחרת איטליה לא ממש תקפה בחמת זעם את השער של קוסטה ריקה בדקות הסיום של המשחק הסנסציוני אתמול, יש לכך הסבר פשוט. לסקואדרה אזורה היה חשוב לשמור על הפסד מינימלי 1:0 ולא לספוג שער נוסף.

מובן שהמטרה הראשונה של צ'זארה פראנדלי היתה לנצח את היריבה ולעלות למקום הראשון, אבל אחרי שבריאן רואיס העלה את קוסטה ריקה ליתרון, התמונה היתה ברורה. הפסד בהפרש שער השאיר את איטליה מעל אורוגוואי בטבלה ולכן יספיק לה תיקו מול לואיס סוארס במשחק האחרון. שער שוויון מול קוסטה ריקה לא היה משנה את התמונה הזו כלל. גם אז נדרש תיקו מול אורוגוואי כדי להקדים אותה. לעומת זאת, אם קוסטה ריקה היתה מבקיעה שער נוסף, היתה איטליה יורדת למקום השלישי ונזקקת לניצחון על התכולים ביום שלישי.

לפי מהלך המשחק, אין כל ספק שזה בדיוק מה שפראנדלי הסביר לחניכיו. כאשר הסיכוי לבצע מהפך ולנצח ירד כמעט לאפס, בחרה איטליה לשמור על תוצאת ההפסד, ובצדק. כדאי לבלוע את הגאווה, אבל להישאר חכם. לאורוגוואי לא היה מזל מסוג זה. היא פיגרה מול קוסטה ריקה 2:1 במחזור הראשון, ובאופן טבעי כלל לא חשבה אז על הפרש שערים. אוסקר טבארס שלח את כל השחקנים קדימה, ספג את השער השלישי, והשער הזה דווקא עלול לחרוץ כעת את גורלה של אורוגוואי.

מאמן נבחרת איטליה צ'זארה פראנדלי. GettyImages
הפסיד, אבל חשב צעד קדימה. פראנדלי/GettyImages

קרב האחים – טייק 2

המפגש בין האחים בואטנג זוכה להד תקשורתי מעט נמוך יותר בהשוואה למונדיאל הקודם, אבל הוא עדיין פיקנטי בטירוף. בפעם הקודמת זה נגמר עם 0:1 לג'רום, אבל אז שתי הנבחרות עלו בסופו של דבר לשמינית הגמר. הפעם אם יפסיד קווין פרינס לאחיו, הוא ייפרד מהמונדיאל וזו הסיבה בגללה החליט לחמם את האווירה עד כמה שניתן. "לגרמניה אין מנהיג. יש לה סגל עמוס בשחקנים מעולים בכל עמדה ועל הנייר הם צריכים לזכות, אבל חסר להם מישהו שיסחוף את הקבוצה אחריו. זו הסיבה בגללה הם לא מסוגלים לעשות את הצעד הנוסף ולהניף את הגביע".

אולי הוא מדבר מתוך תסכול. אולי הוא רומז לכך שיכול היה להיות המנהיג הזה בעצמו. קווין פרינס לא היה עובר לשחק בגאנה אלמלא נופה ב-2009 מהסגל לאליפות אירופה עד גיל 23 בגלל הפרות משמעת חוזרות. "אני מכיר את קווין מגיל 15 ומעריך אותו, אבל הוא חצה את הגבול יותר מדי פעמים ויכול להאשים רק את עצמו", אמר על כך סמי חדירה. כעת חדירה דווקא נראה בשל להיות אחד המנהיגים שיקחו את גרמניה עד הסוף. באשר לקווין פרינס בואטנג, הרי שהוא חייב להיות הערב המנהיג של גאנה. האם הוא מסוגל?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully