וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ לצמרת: כך שב ווסלי סניידר להיות שחקן מפתח בהולנד

סרט הקפטן נלקח ממנו, הוא נזרק מהסגל ושמע מוואן חאל שנמאס לו מהבילויים ומוסר העבודה הנמוך. אז ווסלי סניידר הרים את עצמו מאפס, התאמן עם קיקבוקסר והתאים את עצמו למעמד החדש. היכולת לא אותה יכולת, התסכול עדיין קיים, אבל כעת הוא קרוב מתמיד לחזור לטופ האירופי

שחקני נבחרת הולנד חוגגים עם ווסלי סניידר. רויטרס
חזר, ובגדול. סניידר/רויטרס

אוגוסט 2013. הולנד התכוננה למשחק ידידות נגד פורטוגל וברקע מערכת היחסים בין לואי ואן חאל לווסלי סניידר הגיעה לפיצוץ. המאמן השאיר את הקשר שלו מחוץ לסגל לא לפני שהשניים ערכו שיחה קשה. ואן חאל הסביר לקשר שהוא לא מרוצה מהיכולת ולא ממוסר העבודה ודרש ממנו להתאפס. על פי דיווחים, אמר לו: "אתה מבלה יותר בערבי גאלה מאשר בחלק המגרש של היריבה". סניידר זעם. כשוואן חאל התייצב בפני התקשורת והסביר את ההחלטה, אף אחד בהולנד לא האמין שסניידר יהיה במונדיאל: "קיבלתי את הרושם שהוא לא קולט את זה. קודם שיהיה כשיר ואחר כך שיחזור לעצמו. הוא חייב לפקס את עצמו ואז, עם הכישרון שלו, הוא יחזור לשחק".

רק שסניידר כן קלט את זה. הוא עבד קשה ונלחם, תרתי משמע, כל הדרך אל הסגל. על המגרש, היכולת היא לא אותו יכולת, אבל בראש מדובר בסניידר חדש. אולי בדרך לתיקון, אולי בדרך חזרה לטופ של הכדורגל האירופי.

מאמן נבחרת הולנד לואי ואן חאל עם ווסלי סניידר. GettyImages
את ההערכה ההדדית בין השניים ניתן לראות על הדשא. ואן חאל וסניידר/GettyImages

מערכת היחסים בין השניים רחוקה מלהיות חלקה. ואן חאל מעריץ את הכישורים והיכולת של סניידר, אבל סולד מהדרך שבה הוא מנהל את הקריירה שלו. כשהקשר בחר בינואר 2013 לעזוב את אינטר לטובת גלאסטראיי הטורקית, ואן חאל השתולל. הוא לא הצליח להבין למה שחקן בן 28 עושה מהלך כזה ופוגע בקריירה שלו. הוא לא הבין מה יש לסניידר לחפש בטורקיה. חודשים ספורים לאחר מכן, הזעם של ואן חאל בא לידי ביטוי באקט נוסף. סרט הקפטן שהמאמן עצמו העניק לו כשקיבל את התפקיד לאחר יורו 2012 נלקח מהקשר והועבר לרובין ואן פרסי.

סניידר היה פצוע למשך רוב עונת 2012/13, שיחק רק 24 משחקים בכל המסגרות והיה רחוק משיאו. שלילת סרט הקפטן הייתה האזהרה הראשונה שאחריה, כאמור, השחקן מצא עצמו מחוץ לסגל. זו הייתה קריאת ההשכמה לה היה זקוק. בעונה החולפת, הוא יותר מהכפיל את כמות הדקות, שותף ב-42 משחקים בכל המסגרות וגם תרם 17 שערים. בנוסף, הוא הוריד משמעותית במשקל והחל להראות סימני חזרה לעצמו.

השינוי הגדול של סניידר הגיע בזכות גוקאן סאקי, טורקי-הולנדי שהוא אלוף אירופה לשעבר באגרוף תאילנדי. סאקי עבד עם סניידר על עבודת רגליים, כוח וזריזות וגם עזר לו לחזור למשקל האופטימאלי. "לפני כמה חודשים הוא היה בצניחה אמיתית ועכשיו הוא יצא מזה", אמר סאקי ערב הטורניר. "הוא מוכן למונדיאל ב-100 אחוז. כשהוא נמצא בכושר טוב, הוא יכול להתרכז".

התוצאות הדהימו את אנשי נבחרת הולנד. כשסניידר הגיע למבדקים בתחילת ההכנות בחודש מאי, מאמני הכושר והצוות הפיזיולוגי של הנבחרת נותרו המומים. "סניידר היה בכושר מצוין כשהוא הגיע לכאן וזה הפתיע אותי לטובה", עונה ואן חאל לשאלת כתב וואלה! ספורט במסיבת העיתונאים ביום חמישי. "הוא שחקן מפתח בהרכב ותורם כמו יתר הוותיקים. הוא חלק מחמישיית הוותיקים שמנהיגה את הנבחרת לצד רובן, ואן פרסי, קאוט ודה יונג. הוא מראה כמה ערך יש לו עבורנו. שאלו אותי אחרי המשחק נגד מקסיקו אם הופתעתי מהשער ועניתי שאני לא מופתע כי לו טכניקה של בעיטה וכולם יודעים את זה. אם תהיה לנו בעיטה חופשית והוא יבקיע נגד קוסטה ריקה, זה גם לא יפתיע אותי".

מאמן נבחרת הולנד לואי ואן חאל. ean Mouhtaropoulos, GettyImages
"אם תהיה לנו בעיטה חופשית וסניידר יבקיע נגד קוסטה ריקה, זה גם לא יפתיע אותי". ואן אחל/GettyImages, ean Mouhtaropoulos

מבחינת ואן חאל, סניידר כשיר, בכושר ועם הראש במקום הנכון שווה הרכב ונכון, הקשר גם נהנה מההיעדרויות של קווין סטרוטמן ורפאל ואן דר וארט שהקלו עליו לתפוס מקום. כך נוצרה היררכיה ברורה בסגל. ואן חאל בונה על החמישייה שתנהיג את החבורה הצעירה והוא גם מרוצה מהתוצאה. הרוח הקבוצתית, עקב האכילס של הולנד בכל טורניר, השתפרה פלאים לעומת הפיאסקו ביורו 2012: "ההשפעה שלהם יוצאת דופן כי הנבחרת שלנו צעירה. זה נחמד למאמן שיש לו שחקנים שעושים כל מה שאפשר וגם דואגים לצעירים. זה ברוח שלי", מסביר ואן חאל.

סניידר אולי הרוויח מחדש את האמון של מאמנו, אבל הסיטואציה הפנימית השתנתה. קודם כל מדובר בנבחרת של רובן ו-ואן פרסי. וסניידר הוא חייל. חייל חשוב, אפילו אחד שקורץ מחומר של קפטן, אבל חייל. הוא לא ברמה ובמעמד שהיה ב-2010, אז זו הייתה הנבחרת שלו, אז הוא היה אחד השחקנים הטובים ביבשת. "תמיד ידענו שהוא מסוגל לקבל החלטות תוך כדי משחק שייתנו לנו את הניצחון. בטורניר הזה הוא גם עובד קשה מאוד. הוא רץ הכי הרבה קילומטרים וזה מאוד הפתיע אותנו כי הוא לא ידוע כשחקן שעובד קשה", מסביר לוואלה! ספורט העיתונאי ההולנדי הבכיר רונלד ואן דר חר, אבל מסייג: "צורת המשחק שלו לא טובה. במשחק האחרון נגד מקסיקו אני הייתי מחליף אותו. המאמן כמובן לא עשה את זה והוא כבש, אבל זה לא הטורניר שלו עד עכשיו".

וסניידר מתוסכל. אי אפשר היה לפספס את התגובה אחרי השער. הוא שחרר קיטור, פירק כעסים פנימיים. הוא הוציא את כל מה שהיה חבוי במשך כמעט שנה. "התסכול בשער היה כי הוא עובד קשה וזה עדיין לא הטורניר שלו. הוא מנסה לקבל החלטות, להיות השחקן הכי חשוב על המגרש וזה לא קורה. זה מסתכל אותו", מסביר ואן דר חר.

לזכותו של סניידר ייאמר שהוא לא מנותק מהמציאות. לפחות כלפי חוץ הוא משדר רוגע ולא מתחמק מהביקורת על יכולתו. "אני משחק בעמדה שלי, עושה את העבודה כמו כל שאר השחקנים. אני אחד העובדים", אמר במהלך השבוע. "אני לא מודאג ממה שאנשים אומרים, כי אני לא השחקן שהייתי. אם תנסו להשוות אותי לסניידר של 2010 ותגידו שאני מאבד כדורים ולא מוסר כמו שצריך, אתם צודקים. אני לא אותו שחקן, אבל המאמן מרוצה מהתפקיד שאני ממלא כאן".

עוד באותו נושא

חד צדדי? שלום תקווה על הולנד-קוסטה ריקה

לכתבה המלאה
שחקני נבחרת הולנד, רובין ואן פרסי, אריאן רובן. רויטרס
סניידר הוא חייל בנבחרת של ואן פרסי ורובן/רויטרס

הולנד של ואן חאל היא נבחרת אחרת. לא הולנד קלאסית. השיטה שלה עם שלושה בלמים היא אנטיתזה לטוטאל פוטבול, יש לה המון צעירים ושחקנים לוחמניים ופחות וירטואוזיות ומצד שני, עדיין מדובר בהתקפה הטובה בטורניר שמייצרת מצבים ושערים. למעשה, הולנד בנתה את הביטחון שלה לאט, דרך ה-1:5 הנהדר על ספרד, הניצחון הקשה על אוסטרליה וכמובן המהפך מול מקסיקו. מבחינת התקשורת ההולנדית, היא הפכה מהפתעה למועמדת. מבחינת ואן חאל ושחקני הסגל, המטרה תמיד הייתה זכייה בגביע העולם. מה שיפה הוא שאף אחד שם לא מנסה לייפות את המציאות: "אנחנו לא נבחרת פנטסטית, אבל קשה לנצח אותנו", מודה ואן חאל וכשהוא נשאל האם הוא לא ממעיט קצת בערכה של הנבחרת שלו הוא עונה: "יכול להיות שכן".

גם אם הוא לא עושה את זה ביכולת המקסימאלית, סניידר התאים את עצמו לכדורגל הקומפקטי של הולנד שמתבסס על מעבר מהיר מהגנה להתקפה. בשמינית הגמר ראו שיותר נוח לו בדקות שהאורנייה עברו ל-4-3-3 ושיחקו על כל הקופה. אבל כמו שעשה בחודשים האחרונים הוא נלחם על מקומו. המונדיאל הזה הוא המלחמה שלו לחזור לקדמת הבמה, לשים סוף לסטיגמות ואולי לחזור לאחת הליגות הבכירות. הוא רק בן 30, זמן טוב לחוזה אחרון, מי יודע? אולי אצל ואן חאל במנצ'סטר יונייטד. "אם ואן חאל יציע לי הצעה, אהיה חייב לפחות לשקול אותה. אף הולנדי לא יכול להגיד לו לא", אמר לאחרונה הקשר.

גם ואן דר חר סבור שסניידר הבין שהמעבר לטורקיה היה טעות שפגעה לו בקריירה: "הוא מתוסכל כי הוא לא נמצא בקבוצה מהטופ. הוא היה באינטר, זכה בליגת האלופות, אבל הכול קשור לסגנון החיים שלו וכולם מדברים על זה בהולנד. הוא נמצא עם נערת זוהר. נראה לי שהוא הגיע לטופ בגיל צעיר מדי והוא נהנה ליהנות מהכסף שלו וליהנות מהחיים, אולי לשתות יין ולא לאכול בריא כל יום. הוא נהנה לחיות חיי כדורגלן וזה הוריד אותו מהטופ. אז הוא הלך לגלאטסראיי. אולי מה שעובר עליו עכשיו הוא צעד קטן לקראת חזרה לאחת הליגות הבכירות".

מאמן נבחרת הולנד לואי ואן חאל עם ווסלי סניידר. GettyImages
"אם ואן חאל יציע לי הצעה, אהיה חייב לפחות לשקול אותה. אף הולנדי לא יכול להגיד לו לא". סניידר עם מאמנו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully