וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפטן ללא סרט: החשיבות של חאבייר מסצ'ראנו לנבחרת ארגנטינה

הגלישה הגאונית, הבכי בחדר ההלבשה והמהפך התדמיתי. כשמראדונה מינה את חאבייר מסצ'ראנו לקפטן כולם צחקו, עכשיו לכולם ברור מי המנהיג של ארגנטינה. שליחנו לברזיל ענבל מנור על הקשר האחורי הטוב בטורניר והיורש של צ'אבי

חאבייר מסצ'ראנו שחקן נבחרת ארגנטינה. AP
אף אחד כבר לא מפקפק מי המנהיג האמיתי בחדר ההלבשה ועל הדשא. חאבייר מסצ'ראנו/AP

דייגו מראדונה תמיד אהב את חאבייר מסצ'ראנו, או מסצ'ה, כמו שהוא נוהג לכנות אותו. כמה שבועות לפני שמונה למאמן הנבחרת, מראדונה אף טען שהרכב המסתמן שלו יהיה "מסצ'ראנו ועוד עשרה" (לימים הוסיף לרשימת הבאנקרים את ליאונל מסי וחונאס גוטיירס). לכן, בארגנטינה לא ממש הופתעו כאשר אחד הצעדים הראשונים של המאמן הטרי היה להעניק למסצ'ה את סרט הקפטן. בעצם, היחיד שהופתע והובך מהמהלך היה השחקן עצמו. הוא היה אז בן 24. לא דברן גדול בחדר ההלבשה. לא ראה בעצמו מנהיג. הוא לא רצה להיות קפטן ולא הרגיש שזה צעד נכון. אבל מראדונה לחץ.

"הוא השחקן שקרוב ביותר למה שאני חושב על החולצה - שצריך להזיע בשבילה, להקריב בשבילה, להיות מקצוען וקרוב לחברים לנבחרת", אמר דייגו. פאסט פורוורד כמעט שש שנים קדימה. מסצ'ראנו בן 30, סרט הקפטן מונח על זרועו של מסי, אבל אף אחד כבר לא מפקפק מי המנהיג האמיתי בחדר ההלבשה ועל הדשא. מסצ'ראנו הוא קפטן ללא סרט ומראדונה עדיין מתמוגג: "כשאמרתי שהנבחרת היא מסצ'ראנו ועוד עשרה, כולם צחקו. עכשיו אף אחד לא יכול לצחוק".

שחקן נבחרת ארגנטינה חאבייר מסצ'ראנו מול שחקן נבחרת הולנד אריאן רובן. רויטרס
רגע של גאונות שלא נופל מהשערים של מסי. מסצ'ראנו מול רובן/רויטרס

לא מדברים על זה מספיק, אבל מסצ'ראנו הכריע את חצי הגמר מול הולנד. הדקה ה-90. אריאן רובן החליף מסירות עם ווסלי סניידר, קיבל נגיעה רכה, והנה הכוכב ההולנדי עמוק בתוך הרחבה, לבד מול סרחיו רומרו, הנה הוא עומד לנצח את המשחק ולשלוח את האורנייה לגמר, עוד נגיעה, עוד צעד, הרגל מושטת ו... משום מקום הגיח מסצ'ראנו, גלש עם כל הלב ושלח רגל ארוכה שהוציאה את הכדור לקרן. זו הייתה גלישה מדהימה בתזמון מושלם, שבריר שנייה מוקדם מדי והוא היה פוגש את הרגל של רובן וגורם לפנדל, שבריר שנייה מאוחר מדי והכדור כבר היה נושק לרשת.

"חשבתי שלא אגיע לזה, חשבתי שהוא מקדים אותי, חשבתי על הרבה דברים. זה היה נורא, הוא ביצע חילופי מסירות נהדרות עם סניידר", הסביר הקשר בסיום והוסיף תיאור קצת מפורט מדי: "תוך כדי התנועה, קרעתי את התחת והכאבים... אני לא מתכוון להיות גס, זה פשוט מה שקרה. רובן נתן לי הזדמנות כשהוא נגע עוד פעם אחת בכדור, הוא איבד שנייה ואני זכיתי. כל אחד יכול היה לעשות מה שעשיתי. כדי לעלות לגמר, אתה צריך קצת מזל. היה לנו את המזל הזה כשרובן הוסיף עוד נגיעה".

מסצ'ראנו היה גיבור המשחק. בבואנוס איירס, עשרות האלפים שצפו במשחק ברחובות שאגו את שמו של אל ג'פסיטו (השף הקטן). ב"דיילי מייל", הגדירו את הגלישה כרגע של גאונות שלא נופל מהשערים של מסי. זה היה רגע השיא בהופעת ענק. "הוא שיחק כמו שני שחקנים", התפייט העיתונאי הארגנטינאי גונסאלו רודריגס בשיחה עם וואלה! ספורט לאחר המשחק. מסצ'ראנו היה פשוט בכל מקום. קיבל את הכדור מהבלמים, שלח מסירות חכמות והפעיל את שחקני האגף הימני של ארגנטינה ובעיקר נעל את מרכז השדה ועזר בנטרול המוציאים לפועל של הולנד.

מבט אל הסטטיסטיקה מגלה שמול הולנד מסצ'ראנו זכה ב-100 אחוז מהתיקולים, נגע 104 פעמים בכדור וחילץ תשעה כדורים. ובכלל הוא השחקן שמוסר הכי הרבה בטורניר (478) ובאחוזי דיוק שעולים על אנדראה פירלו (86.6) ושלישי בכמות התיקולים. את כל אלה הוא עושה בצורה שקטה ונקייה. הוא אגרסיבי ונמרץ, אבל ביצע עד כה שבע (!) עבירות בלבד ב-600 דקות ולא ספג אף כרטיס. מדובר בנתונים מדהימים עבור קשר אחורי והתקדמות אדירה מצד מי שנחשב בעבר לשחקן המלוכלך באנגליה. את עונת 2009/10, האחרונה שלו בפרמיירליג, סיים עם 10 כרטיסים צהובים ושני אדומים, אחד מהם על כניסה פראית בטל בן חיים ששיחק אז בפורטסמות. גם בנבחרת יש לו היסטוריה. רק לפני שנה, במשחק נגד אקוודור במסגרת שלב מוקדמות המונדיאל, הוא הורחק כי בעט בנהג העגלה שמורידה שחקנים פצועים מהמגרש.

עוד באותו נושא

לאיזה מקום טיפס מסצ'ראנו בדירוג המצטיינים שלנו?

לכתבה המלאה
שחקן נבחרת בלגיה אדן הזאר מול שחקן נבחרת ארגנטינה חאבייר מסצ'ראנו. GettyImages
נתונים מדהימים למי שהיה נחשב לשחקן מלוכלך. חאבייר מסצ'ראנו/GettyImages

דקות אחרי שהפך לגיבור ההעפלה של ארגנטינה לגמר מונדיאל ראשון מאז 1990, מסצ'ראנו מירר בבכי. "בכיתי כי חיכיתי הרבה זמן לרגע הזה. זה המונדיאל השלישי שלי וכנראה האחרון", הסביר. "שני דורות של ארגנטינאים לא ראו את הנבחרת בגמר גביע העולם, עכשיו אנחנו שם וזה משמח. עברו הרבה שנים וכעת עיני העולם נשואות למדינה שלנו, לדגל שלנו שחוזר לגמר המונדיאל". מסצ'ראנו זכה עם ארגנטינה בשתי מדליות זהב אולימפיות, אבל גם רשם שני הפסדים בגמר הקופה אמריקה ושתי הדחות ברבע גמר המונדיאל. בארגנטינה מספרים שלפני המשחק נגד בלגיה אסף את החברים בחדר ההלבשה וצעק: "אנחנו לא צריכים לאכול יותר אבק", או על פי גרסה אחרת, חרא.

זה היה בכי של הגשמת חלום, התפרקות. מסצ'ראנו תמיד היה לוחם. בגיל 13 עזב את הבית בסן לורנסו ועבר לבואנוס איירס כדי לשחק במחלקת הנוער של ריבר פלייט. בגיל 20 עזב לברזיל, מאוחר יותר הגיע לאנגליה בעסקה מפוקפקת ונלחם כל הדרך עד לליברפול וברצלונה, קבוצות אותן העריץ בילדותו. תמיד פקפקו בו, בצעירותו סברו שאין לו את המימדים הנכונים להצליח (מתנשא לגובה 1.71 מטר), בטח לא בעמדה שלו, הוא ישב על הספסל בווסטהאם ואפילו כשהגיע לברצלונה היה מי שהרים גבה על תג מחיר של 22 מיליון יורו ועל כדאיות העסקה. אבל מסצ'ראנו לעולם לא הפסיק להקריב ולהילחם, בין אם במגבלות הטבעיות, במבקרים ואפילו בעצמו.

שחקן נבחרת ארגנטינה חאבייר מסצ'ראנו על הדשא. GettyImages
פשוט לא היה אכפת לו. מסצ'ראנו על הדשא/GettyImages

כשמסצ'ראנו לובש את חולצת הנבחרת, לא נראה שמשהו יכול לעצור את המחויבות שלו. היי, את אחד המשחקים הגדולים בקריירה שלו השלים השבוע לאחר שבדקה ה-30 שכב רגעים ארוכים מחוץ למגרש עם חשש לזעזוע מוח. התנגשות הראשים בין הקשר לבין ג'ורג'יניו ויינאלדום ההולנדי הולידה כמה רגעי חרדה וגם צעקה גדולה ברחבי הרשת. ב-NFL, למשל, על שחקן שמגלה סימנים של זעזוע מוח נאסר מיד לחזור לשחק. בענף הכדורגל מדובר בהחלטה של השחקן והצוות הרפואי. לטענת גורמים רפואיים, הסיכון לשחק במצב כזה גדול ויש חשש להחמרת הפגיעה. אבל למסצ'ראנו פשוט לא היה אכפת. הוא התאושש, קם, הבטיח שהוא בסדר וחזר לעוד 90 דקות.

העיתונאי והסופר גיים בלאגה הגדיר אותו כאיש כדורגל ענק. "אחד שקורא ספרים על כדורגל, רואה סרטים על אגדת מהעבר וצופה במשחקים ובקבוצות. הוא אחד שלא מפסיק לדבר על כדורגל". שחקנים ששיחקו איתו העידו שהוא כל הזמן מחפש ללמוד דברים חדשים על המשחק, מדבר על טקטיקה בחדר ההלבשה, מבין את המשחק בצורה מדהימה ורואה את הדברים מנקודת מבט של מאמן. אלו בדיוק התכונות שהפכו אותו לקפטן ארגנטינה בדימוס, למנהיג האמיתי שלה בהווה ומי יודע? אולי למאמן שלה בעתיד.

העיתונאי הנרי וינטר כתב: "הוא בטוח יופיע בנבחרת הטורניר והוא לא צריך את סרט הקפטן כדי להיות המנהיג של ארגנטינה. החולצה הכחולה-לבנה היפה עם הפסים היא חלק מהעור שלו. יש לו תשוקה למדינה". גם המאמן אלחנדו סאבלה יודע בדיוק מי לקח אותו לגמר: "מסצ'ראנו הוא סמל, הוא סמן. עברנו את חצי הגמר כי הוא לקח משקל ענק על כתפיו".

חאבייר מסצ'ראנו שחקן נבחרת ארגנטינה עם ליאונל מסי. AP
"הוא לא צריך את סרט הקפטן כדי להיות המנהיג של ארגנטינה". מסצ'ראנו עם מסי/AP

ההופעות של מסצ'ראנו במונדיאל מעלות שוב את שאלת השימוש בו בברצלונה. הקשר האחורי הטוב בטורניר מתבזבז כבר קרוב לארבע שנים בעמדת הבלם. פפ גווארדיולה היה האיש שביצע את ההסבה. עם היכולת טכנית, הפיזיות, המיקום והבנת המשחק, מסצ'ראנו מחפה על חסרון הגובה שלו. בעבר ראו בו כהתפתחות האבולוציונית של התפקיד, בלם מודרני שמסוגל גם לדחוף את המשחק קדימה. מסצ'ראנו בהחלט מילא את התפקיד בהצלחה, אבל המציאות היא שבתור קשר אחורי הוא פשוט הרבה יותר מוצלח למרות שאינו מהווה סיכון על השער וממעט לבשל ולכבוש.

מסצ'ראנו לא אוהב לשחק כבלם. לאורך השנים בנבחרת סירב בתוקף למלא את המשבצת ללא קשר לזהות המאמן. בברצלונה הסיפור שונה. כשהארגנטינאי הגיע לקאמפ נואו, הוא הבין מיד שאם יתעקש, הוא פשוט לא ישחק. "אהיה אידיוט לחשוב שאשחק לפני צ'אבי ואינייסטה", אמר בעבר. בוסקטס? הוא שחקן מושלם שתפס את מקומו. אני צופה בו ולומד. הלוואי ויכולתי לשחק כמוהו וכמו צ'אבי, אבל אני לא יכול". אז הוא המציא את עצמו כבלם וגווארדיולה התמוגג: "בחיים לא אמכור אותו ולא אחליף אותו תמורת אף אחד. הוא מדהים כשחקן ואדם, ההחתמה הכי טובה שהמועדון עשה שנים".

אמבאי ניאנג שחקן מילאן מעל חאבייר מסצ'ראנו שחקן ברצלונה. AP
בתור קשר אחורי הוא פשוט הרבה יותר מוצלח. מסצ'ראנו בברצלונה/AP

גווארדיולה עזב ב-2012, אבל גם טיטו וילאנובה המנוח, ג'ורדי רואורה וטאטה מרטינו המשיכו עם מסצ'ה כבלם. הוא היה חלק משמעותי מאימפריה שזכתה בכל התארים וגם ספגה ביקורת על היכולת ההגנתית שלה ועל כך שלא צירפה עוד בלם טבעי. עם סיום העונה המאכזבת של הבלאוגרנה, דווח בספרד שמסצ'ראנו שמחזיק בחוזה לשנתיים נוספות הוא בין המועמדים לעזוב, בין היתר כי נמאס לו לשחק כבלם. נאפולי הוזכרה כמעוניינת ואפילו חזרה לפרמיירליג עמדה על הפרק, אבל לואיס אנריקה, אחד שיודע משהו על שחקני קישור, הטיל וטו.

"למרות שלא תמיד מדברים עליו, מסצ'ראנו חשוב מאוד גם בגלל האישיות שלו וגם כי מחוץ למגרש הוא דוגמה למה שקפטן אמיתי צריך להיות", אמר המאמן הטרי של ברצלונה במה שמהווה הרבה יותר מרמז לגבי הבאות. בארסה תצרף בלם בכיר, צ'אבי כנראה לא ימשיך, ססק כבר בצ'לסי, מה שישאיר בקישור מקום למסצ'ראנו לצד בוסקטס ואיבן ראקיטיץ', כשאינייסטה יוכל לזוז לעמדה קדמית יותר ליד מסי וכנראה לואיס סוארס. למעשה, ייתכן ולואיס אנריקה רואה במסצ'ראנו כיורש של צ'אבי, לא מהבחינה הסטטיסטית אלא ברמת המנהיגות על הדשא ובחדר ההלבשה. אחד שייתן את האיזון, יכוון, ירגיע ויוביל את העגלה לצד גאונים מוטרפים כמו מסי וסוארס. קפטן ללא סרט.

חאבייר מסצ'ראנו שחקן נבחרת ארגנטינה מחבק את מאמנו אלחנדרו סאבלה. AP
מאמן על המגרש. מסצ'ראנו עם סאבלה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully