וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפה נמס: קפה אריסבלאגה קרוע בין אתלטיק בילבאו לריאל מדריד

1.12.2017 / 14:30

הלב או הראש? הבית או הקריירה? 35 הופעות בלה ליגה הספיקו לקפה אריסבלאגה להגיע לנבחרת ספרד, להיות מושווה לקסיאס ודה חאה ולהפוך למטרת הרכש העיקרית של ריאל מדריד. והכול בזכות יום גשום אחד בו תסכל את זידאן. כך מצא עצמו חובב הציפורים הבאסקי במרכזה של אופרת סבון

one

בווידאו: קפה עוצר פנדל ומצטיין ב-1:1 של אתלטיק בילבאו מול ויאריאל

היה זה יום גשום ב-20 בספטמבר 2014. המשחק בין קבוצות המילואים של אתלטיק בילבאו וריאל מדריד היה בסכנת דחייה בגלל מזג האוויר הסוער, אך בסופו של דבר השופט החליט להוציא אותו לדרך באיחור של רבע שעה. זינדין זידאן עמד אז על הקווים של מילואי הבלאנקוס באחד ממשחקיו הראשונים כמאמן ראשי, והוא ראה את שחקניו כושלים פעם אחר פעם מול קפה אריסבלאגה, שוער הקבוצה המארחת. בדקה ה-89 היה זה איניאקי וויליאמס שהכריע את המשחק עבור הקבוצה של קוקו סיגנדה (כיום מאמן הקבוצה הראשונה) ושלח את זידאן מתוסכל לחדר ההלבשה, כשהוא מציין בפני אנשי הצוות שלו: "לשוער הזה יש עתיד גדול".

קצת יותר משלוש שנים חלפו, ומחר (שבת, 21:45, ערוץ 50) כמה מגיבורי אותו משחק צפויים להיפגש שוב, הפעם למשחק טעון ומשמעותי בסן מאמס. זידאן יודע שהפסד כמו ב-2014 יקטין עוד יותר את סיכוייו המועטים ממילא לסגור את הפער מברצלונה, ווילאמס ינסה להציל את מאמנו סיגנדה מפיטורים, אבל במוקד ההתמודדות - אם ישחק למרות הפציעה המסתורית וגם אם לא - יעמוד השוער קפה. בגיל 23, עם רזומה שכולל בסך הכול 35 משחקי לה ליגה וגם הופעת בכורה במדי נבחרת ספרד, הוא ניצב במרכזה של אופרת סבון מייגעת וצריך להחליט האם ללכת בעקבות הלב או הראש. הכירו את המטרה מספר 1 של ריאל מדריד.

קפה אריסבלאגה שוער נבחרת ספרד. GettyImages
במרכזה של אופרת סבון. קפה/GettyImages

מאז המפגש הראשן שהדליק את זידאן ב-2014, קפה התקדם בהדרגה. אחרי שתרם את חלקו לעליית הליגה של אתלטיק בילבאו ב', הוא קפץ כיתה בינואר 2015 עם חצי שנת השאלה בפונפרדינה מהליגה השנייה שסיימה במקום השביעי המפתיע. 20 הופעות מוצלחות הפכו אותו לשוער מבוקש בליגת המשנה, ובעונת 2015/16 הייתה זו ויאדוליד שזכתה בשירותיו. הקבוצה אמנם בילתה בעיקר בתחתית, אבל קפה המשיך להתפתח והציג יכולת גבוהה. הוא שמר על רשת נקייה ב-12 משחקים והגיע לשיאו בינואר 2016 עם רצף של חמישה משחקים ללא ספיגה, כולל מול האקסיות פונפרדינה ואתלטיק בילבאו ב'.

בקיץ 2016, גם קבוצות מהליגה הבכירה כבר התעניינו בשוער הנבחרת הצעירה של ספרד. קפה האמין שהוא צריך לצאת להתחשלות נוספת לאור מעמדו כשוער השלישי של אתלטיק בילבאו, אחרי גורקה איראיסוס הוותיק ויאגו הררין, והמועדון היה קרוב לסיכום עם דפורטיבו לה קורוניה על השאלה לעונה אחת. אלא שברגע האחרון ארנסטו ואלוורדה התערב והטיל וטו. המאמן החליט שהגיע הזמן להצעיר את העמדה בין הקורות ורצה לעשות את זה באמצעות רוטציה בין קפה לגורקה.

כך, במחזור השלישי של העונה שעברה, במשחק חוץ מול אותה דפור שחפצה בשירותיו, זכה קפה לערוך את הבכורה בליגה הבכירה. הבאסקים ניצחו 0:1 ועידן חדש נפתח ב"עמדה הקדושה" בין הקורו. הילד חובב הציפורים מאונדרואה, שהגיע למועדון לפני גיל 10 והתקבל יחד עם ארבעה מחבריו, הזכיר עד כמה מוצלח פס ייצור השוערים בלסאמה ונראה כממשיך דרכם של חוסה אנחל איריבר ואנדוני סוביסארטה. חואנחו ולנסיה, שהדריך אותו בתחילת הדרך באקדמיה, הזכיר: "הוא בלט בגילאי הילדים עם קואורדינציה גבוהה, מהירות בלתי רגילה ומחויבות מרשימה. הוא היה טוב מאוד וכל הזמן ממשיך להתקדם".

בשנה האחרונה הצליח להתגבר על לא מעט מכשולים - בעיות גב, אצבע שבורה, פציעה בשריר, רוטציה בין הקורות ומשחק מקולל נגד ולנסיה - לפני שקיבל העונה באופן בלעדי את המפתחות מסיגנדה. הררין חזר מחצי שנת השאלה בלגאנס לעמדת השוער השני, בעוד גורקה שנשלח לג'ירונה הודה: "קפה הרבה יותר טוב מכפי שאני הייתי בגילו". ועכשיו, דווקא בעיצומה של פתיחת עונה מאכזבת של קבוצתו, קפה מיצב עצמו כאחד השוערים הטובים בליגה. חמש שנים אחרי שנקרא לראשונה על ידי מרסלו ביילסה להתאמן עם הבוגרים, טעה באימון ואמר לעצמו: "הם הולכים לזרוק אותי, הם הולכים לזרוק אותי" - אתלטיק היא זו שמפחדת שקפה ינטוש אותה.

שחקן העבר זינדין זידאן. Martin Rose, GettyImages
הבחין בכישרון של קפה עוד בימיו בקבוצת המילואים. זינדין זידאן/GettyImages, Martin Rose

חצי שנה אחרי הופעת הבכורה בליגה, קפה כבר זומן לסגל הנבחרת הבוגרת של ספרד וישב על הספסל ב-1:4 על ישראל. זה קרה מיד אחרי שחזר מהיעדרות בת חודשיים בגלל פציעת שריר. גם המאמן הלאומי ג'ולן לופטגי, שוער עבר בעצמו, ראה את קפה מצטיין בדרבי מול ריאל סוסיאדד והתלהב גם מיכולתו מול ריאל מדריד. אז כשפפה ריינה נפצע לקראת המשחק ב-24 במרץ, הוא זימן את שוערה של בילבאו ומאז הפך אותו לשוער השני בהיררכיה, אחרי דויד דה חאה.

בספרד משוכנעים כי מאז דה חאה, לא הייתה פריצה מהירה כזו של שוער מקומי. הוא גבוה (1.89 מ') ואתלטי, אמיץ מאוד, מצטיין באחד-על-אחד ובעיקר בטוח וקר רוח. גם את משחק הרגל כבר הספיק לשפר משמעותית בנבחרת הצעירה. "האופי שלו צד את תשומת לבי", אמר אלברטו קסאל, מי שהיה מאמן השוערים של קפה בפונפרדינה. "ידעתי שהוא יהיה שוער טוב כי בלסאמה יודעים לגדל שוערים מבחינה טכנית ופיזית, אבל הבגרות שלו הפתיעה אותי. המאמן מנולו דיאס אמר לי לפני שהוא צורף: 'אימנת שוערים טובים, אבל עכשיו מגיע שוער מהטופ'. לטעמי, הוא ברמה של דה חאה וקורטואה".

להשוואה הזו, מסתבר, שותפים גם אנשי ריאל מדריד. לואיס יופיס, מאמן השוערים של אלופת אירופה, מכיר את קפה מהימים בהם שימש כעוזרו של חואקין קפארוס בבילבאו. הוא עבד עם שוערי האקדמיה, נתן טיפים לקפה כשהיה נער ובשנה האחרונה העביר לזידאן דיווחים מפורטים בנוגע לשוער הבאסקי. אחרי ההמלצות החמות, קפה לא רק הצטרף לדה חאה וקורטואה ברשימת המועמדים של הבלאנקוס, אלא ניצב בראש. הוא השוער המועדף.

קפה שוער אתלטיק בילבאו מול ליאונל מסי ברצלונה. רויטרס
"עכשיו מגיע שוער מהטופ". קפה מול ליאונל מסי/רויטרס

אז איך שוער שעדיין לא השלים עונה אחת מלאה בלה ליגה, הופך ליעד הבכיר של אלופת אירופה וזוכה לככב על שערי עיתון "מארקה" כמה פעמים בחודש האחרון עם השוואות לאיקר קסיאס? ראשית, מדובר בצעיר עם פוטנציאל מעולה ובאפשרות להרחיב את השליטה בדור החדש של השחקנים המקומיים. שנית, זוהי הזדמנות כלכלית יוצאת דופן. על דה חאה, השוער שריאל מנסה להחתים כמעט מדי קיץ בשנים האחרונות, דורשים מעל 75 מיליון יורו. לעומתו, קפה צעיר יותר ויכול להגיע אפילו בחינם לאור העובדה שחוזהו בסן מאמס מסתיים ב-30 ביוני 2018.

הפור מבחינת הבלאנקוס נפל בקיץ האחרון. נציגי ריאל צפו בחצי גמר יורו הצעירות בפולין בין ספרד לאיטליה, ובחנו את היכולת של שני השוערים. בצד אחד ניצב קפה ובצד השני ג'אנלואיג'י דונארומה, שהיה מצוי אז בסכסוך עם מילאן בנוגע להארכת החוזה ופלרטט ארוכות עם ריאל. "כל סימני השאלה לגבי קפה נמחקו במשחק הזה", נכתב ב"אס" הספרדי אחרי הצטיינותו של הבאסקי. "אנשי ריאל עקבו אחרי שני השוערים, ובסיום לא היה ספק שקפה הוא הנבחר".

למרות זאת, עם סיום יורו הצעירות היו בטוחים בספרד שהשוער יחתום מיד על חוזה חדש באתלטיק בילבאו. על פי הדיווחים, מרבית התנאים סוכמו וקפה הביע את רצונו להמשיך במועדון נעוריו בשכר של 2.2 מיליון יורו לעונה. אלא שמאז חלפו כבר כחמישה חודשים, וחוזה חדש עדיין לא נחתם. המגעים בין הצדדים תקועים, בעיקר בגלל אי הסכמה בנוגע לסעיף השחרור (המועדון מעדיף שיהיה קרוב ל-80 מיליון יורו, נציגי השחקן מבקשים שיהיה ריאלי ובסביבות 40 מיליון וניסיונות הפשרה דיברו על 50 מיליון), והידיעות על כך שהשוער יעבור בסופו של דבר לריאל מדריד רק הולכות וגוברות.

שוער מילאן ג'אנלואיג'י דונארומה. GettyImages
הפסיד בדו-קרב בחצי גמר הצעירות. ג'אנלואיג'י דונארומה/GettyImages

קפה נמצא במלכוד. החל מינואר יהיה רשאי לנהל משא ומתן עם קבוצות אחרות, אך הוא מסתכן בסכסוך עם המועדון ובישיבה ממושכת ביציע, דוגמת המקרה של פרננדו יורנטה לפני המעבר ליובנטוס. וכאשר מדובר בשנת מונדיאל, אף אחד לא ימהר לקחת סיכון כזה. גם ריאל מודעת לתסבוכת האפשרית ולכן בימים האחרונים נטען כי האלופה תהיה מוכנה לשלם את סעיף השחרור הנוכחי (20 מיליון יורו) ולרכוש את השוער כבר בינואר, לפני שיעוטו עליו מועדונים מאנגליה (מוראטה המליץ עליו לצ'לסי) או מאיטליה (יובנטוס ונאפולי עוקבות) או אולי אפילו ואלוורדה יתעורר וינסה לבצע מחטף עבור ברצלונה.

העניין הוא שקפה טרם קיבל החלטה. הוא עדיין קרוע בין הנאמנות לבית לבין הרצון להיאבק על תארים באחד המועדונים הגדולים באירופה. חבריו בבילאו בטוחים שלא יפנה להם עורף. "הוא אתלטיק עד המוות", הצהיר שוער המשנה יאגו הררין. "הוא תמיד אמר את זה וגם דאג להוכיח על המגרש. הוא קר בהתנהלות מול התקשורת והאוהדים, אבל אני מעריץ אותו על כך. הוא רגוע ולא מתחמם מהר כמוני".

וכמו שהלחץ מצד בילבאו עצום, כך גם ניסיונות השכנוע ממדריד. פרט לשמועות על כך שכריסטיאנו רונאלדו תומך בצירופו של קפה כדי שתהיה תחרות ראויה יותר לקיילור נבאס הנוטה להיפצע, בהתכנסות האחרונה של נבחרת ספרד הקיפו את השוער הבאסקים שחקנים רבים של ריאל, אשר עם חלקם הספיק לשתף פעולה גם בנבחרת הצעירה. "ריאל מדריד תמיד משיגה את הטובים מכולם, ואם המועדון הימר על שחקן מסוים אז כולנו כמובן נהיה שם כדי לתמוך בו", אמר הבלם נאצ'ו. "קפה הוא שוער נפלא וצפויה לו קריירה נהדרת. הוא מציג יכולת יוצאת מן הכלל".

בעיצומו של הבלגן, קפה זכה לערוך כאמור את הבכורה במדי נבחרת ספרד, כששמר על שער נקי ובקושי נזקק למאמץ ב-0:5 על קוסטה ריקה. "זה יום שאנצור לעד", התגאה לאחר שהפך לשוער השמיני שמייצג את אתלטיק בילבאו בנבחרת. "אני שומע כל מה שקורה סביבי, אני מודע להתרחשויות, אבל אני יודע מי אני ושומר על קור רוח". אותו משחק אמור היה להפגיש אותו עם קיילור נבאס שמחכה לו בריאל, אבל השוער הבכיר של קוסטה ריקה נעדר בגלל פציעה. הערב יש להם הזדמנות להיפגש, אולי בקרב הראשון מבין רבים על לבו של זידאן.

קפה שוער אתלטיק בילבאו מול קרים בנזמה ריאל מדריד. GettyImages
בקרוב ישתפו פעולה? קארים בנזמה מול קפה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully