וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהלום השחור של 1966 - אוזביו

גדול כדורגלני פורטוגל היה התקפה של איש אחד ויליד אפריקה הראשון שהגיע לטופ העולמי. נבחרתו נעצרה בחצי הגמר

תאריך לידה: 25.1.1942 - 5.1.2014

השתתף במונדיאלים: 1966

הופעות: 6

שערים: 9

גדול כדורגלני פורטוגל בכל הזמנים זכה בקריירה שלו לכינויים כמו "הפנינה השחורה" ו"היהלום השחור". אוזביו היה התקפה של איש אחד, חלוץ מושלם בעל טכניקה ייחודית, כוח ומהירות. סקורר מדהים, שהוביל את פורטוגל למקום השלישי במונדיאל 1966, שהיה הראשון בתולדותיה. אוזביו הוא גם השחקן הראשון יליד אפריקה שהגיע לטופ של הכדורגל העולמי. ההצלחה שלו בשנות ה-60 פתחה את הדלת לכניסת הכדורגלנים האפריקאים לאירופה.

אוזביו נולד במוזמביק ושיחק בקבוצה מקומית. בלה גוטמן, מאמנה האגדי של בנפיקה, קיבל טיפ ויצא לאפריקה לחזות בכישרון בן ה-18. גוטמן התלהב ובנפיקה שילמה 7,500 ליש"ט כדי להביא את אוזביו לליסבון, וזאת רק אחרי מאבק ממושך ביריבה העירונית, ספורטינג, שחשקה גם היא בשירותיו. אוזביו הפך להצלחה מיידית. ב-15 שנותיו בבנפיקה כבש 320 שערים, הוביל את הקבוצה ל-10 אליפויות, חמישה גביעים וגביע אירופה לאלופות ב-1962. במשחק הגמר של המפעל כבש אוזביו פעמיים כשבנפיקה גברה 3:5 על ריאל מדריד הגדולה.

למרות שאוזביו היה כוכב ענק בקנה מידה אירופאי, ואף נבחר לכדורגלן השנה באירופה ב-1965, ההצלחה במונדיאל היא זו שהפכה אותו לאגדה. פורטוגל הדהימה את אירופה בהופעה הראשונה בתולדותיה במונדיאל. אוזביו כבש פעמיים בניצחון 1:3 על ברזיל, אלופת העולם, שהודחה כבר בשלב הבתים.

ברבע הגמר פיגרה פורטוגל 3:0 מול קוריאה, לפני שאוזביו נכנס לפעולה. החלוץ כבש ארבעה שערים בדרך למהפך מדהים וניצחון 3:5. פורטוגל נעצרה בחצי הגמר עם הפסד 2:1 למארחת, אנגליה, וחתמה את הטורניר בניצחון 1:2 בקרב על המקום השלישי מול ברית המועצות. אוזביו סיים את הטורניר עם תשעה שערים ככובש המצטיין. "זו הייתה נקודת השיא של הקריירה שלי. אמנם הפסדנו לאנגליה, אבל הכדורגל הפורטוגלי יצא המנצח הגדול", אמר כעבור שנים.

פורטוגל אמנם לא הצליחה להעפיל לשני הטורנירים הבאים, אך אוזביו המשיך לקרוע רשתות במדי בנפיקה והנבחרת (פאולטה שבר ב-2005 את שיא הכיבושים הבינלאומיים שלו). בשלהי הקריירה שלו, כמו רבים מבני דורו, עזב אוזביו לטובת הליגה הצפון אמריקאית. הוא פרש בשנת 1978, ולמרות שהכדורגל הפורטוגלי גידל כוכבי ענק כמו לואיס פיגו וכריסטיאנו רונאלדו - אוזביו היה קונצנזוס מוחלט כשחקן הגדול של המדינה בכל הזמנים, ובינואר 2014 הלך לעולמו.

  • עוד באותו נושא:
  • אוזביו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully