וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האליל של 1986 - דייגו מראדונה

יד האלוהים, השער הגדול בהיסטוריית המונדיאלים. הכוכב האגדי של ארגנטינה סיפק רגעים פנומנליים בדרך לזכייה במקסיקו

תאריך לידה: 30.10.1960

השתתף במונדיאלים: 1982, 1986, 1990, 1994

הופעות: 21

שערים: 8

את דייגו מראדונה אין צורך להציג. כשהראש היה במקום, הפנומן הארגנטינאי היה אחראי לכמה מרגעי הקסם הגדולים שנראו בגביע העולם. מדובר בשחקן ששמו מוזכר בכל ויכוח או דיון לגבי הכדורגלן הגדול בכל הזמנים. אלא שלצד אותם רגעים נדירים, מראדונה זכור גם בשל אינספור שערוריות: הרחקה מהמונדיאל, התמכרות לסמים, התפרצויות אלימות, השמנת יתר. כל אלה הפכו אותו לגיבור מתוסבך, אך גם לדמות בלתי נשכחת. מראדונה שיחק בארבעה גביע עולם שונים, אך מונדיאל 2010 יהיה הראשון שלו בתור מאמן והוא ינסה לשחזר את ההישג של פרנץ בקנבאואר ומריו זגאלו - שזכו בגביע גם בתור שחקנים וגם בתור מאמנים.

מראדונה רשם הופעה ראשונה בנבחרת לפני המונדיאל ב-1978, אך סזאר מנוטי החליט שהילד בן ה-17 צעיר מדי ולא הכליל אותו בסגל לטורניר בארגנטינה. ארבע שנים מאוחר יותר מראדונה כבר היה כוכב, אבל אכזב יחד עם יתר חבריו במונדיאל 1982. הוא כבש צמד בניצחון על הונגריה 1:4 בשלב הבתים, אבל האלביסלסטה נראו רע והודחו בשלב השני. מראדונה סיים את הטורניר עם כרטיס אדום בהפסד לברזיל.

ברצלונה שילמה חמישה מיליון ליש"ט וצירפה את מראדונה בתום הטורניר, אך הכוכב התקשה להסתגל לחיים בקטלוניה. הוא עבר פציעה קשה, הסתכסך עם נשיא המועדון וכעבור שנתיים נמכר לנאפולי. ב-1986 הגיע הטורניר שהפך את מראדונה לאגדה ועשה אותו לשחקן שהוא - השחקן של שנות ה-80. הוא קיבל את סרט הקפטן, כבש חמישה שערים ובישל חמישה כל הדרך לזכייה בתואר.

באותו טורניר במקסיקו מראדונה סיפק כמה מהרגעים הגדולים בתולדות המונדיאלים. רבע הגמר נגד אנגליה היה בלתי נשכח, כשיד האלוהים שלחה את הכדור לרשת של פיטר שילטון באחת השערוריות הגדולות של הגביע העולמי, ובהמשך כבש מראדונה את מה שמכונה השער הגדול בתולדות הטורנירים. בסלאלום מדהים השאיר מראדונה אבק לחמישה שחקני הגנה אנגלים, חלף גם על פני שילטון וגלגל פנימה. דייגו כבש עוד צמד בחצי הגמר נגד בלגיה והתעלם משמירה כפולה של הגנת מערב גרמניה כדי לבשל לחורחה בורוצ'אגה את שער הניצחון בגמר.

השנים שלאחר המונדיאל היו הגדולות בקריירה של האגדה. הוא הוביל את נאפולי לשתי אליפויות והפך לכדורגלן הנערץ בעולם. לצד ההצלחה, החלה ההידרדרות האישית וההתמכרות לקוקאין. מראדונה הסתבך במגוון פרשיות, ניהל מערכת יחסים קרובה עם ראשי המאפיה הנאפוליטנית, ובשנת 1991 הושעה ל-15 חודשים לאחר שכשל בבדיקת סמים.

שנה מוקדם יותר מראדונה שימש קפטן ארגנטינה במונדיאל השלישי בקריירה שלו. הוא הגיע לטורניר פצוע והתקשה להציג את היכולת המוכרת. מראדונה בישל את שער הניצחון של קלאודיו קאניג'ה בשמינית הגמר נגד ברזיל, החמיץ בדו קרב הפנדלים מול יוגוסלביה ברבע הגמר וכבש בדו קרב מול איטליה המארחת בחצי הגמר. למרות היכולת הבינונית, ארגנטינה הגיעה לגמר אך הפסידה בו 1:0 למערב גרמניה בסיום הטורניר הגרוע בהיסטוריה של גביע העולם ואיבדה את התואר.

ב-1993 חזר מראדונה לניואל'ס הארגנטינאית והוזמן במפתיע להופעה רביעית במונדיאל 1994. הוא הספיק לכבוש שער נהדר בניצחון 0:4 על יוון, אך הושעה מהטורניר לאחר ששוב כשל בבדיקת סמים. בדמו של הכוכב נמצאו שאריות מחומר אסור (אפדרין), וארגנטינה המאכזבת הודחה על ידי רומניה בשמינית הגמר.

שלוש שנים מאוחר יותר תלה מראדונה סופית את נעליו כשחקן בוקה ג'וניורס. גם אחרי הפרישה המשיך להסתבך בשערוריות. פעם ירה על עיתונאים מחוץ לביתו, העליב את האפיפיור בשידור חי בטלוויזיה ונהג לצאת ולהיכנס ממרכזי גמילה שונים. ב-2005 מונה לתפקיד סגן נשיא בוקה ג'וניורס, אותו החזיק במשך שנה. אחרי התפטרותו של אלפיו באסילה ממשרת מאמן הנבחרת, הציע עצמו מראדונה למשרה למרות חוסר הניסיון באימון.

הוא קיבל את התפקיד בחודש אוקטובר 2008 והוביל את הנבחרת לקמפיין מוקדמות בינוני, שהסתיים בהעפלה דרמטית למונדיאל. כעת, חוזר דייגו, הקפטן האחרון שהניף את גביע העולם עבור ארגנטינה, למונדיאל חמישי בקריירה עם סגל כמעט מושלם, סופרסטאר ענק בדמותו של לאונל מסי ואמונה שהוא יכול, שוב, להסב אושר לאומה הארגנטינאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully