וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דה וינצ'י של הכדורגל - זיזיניו

האליל של פלה ידע לעשות הכול. "השחקן המושלם", קראו לו. אך הפספוס של ברזיל בגמר 1950 גרם לו להיות מזוהה עם הכישלון

זיזיניו

תאריך לידה: 14.9.1921 - 8.2.2002

השתתף במונדיאלים: 1950

הופעות: 4

שערים: 2

"הוא היה שחקן מושלם, הטוב ביותר שראיתי מעודי. הוא שיחק בקישור, בהתקפה, ידע להבקיע, לבשל, לשמור, לנגוח ולהגביה", כך הגדיר פלה הגדול את מי שהיה אליל נעוריו, זיזיניו. ההיסטוריה זוכרת את פלה בזכות הישגיו וייתכן כי זיזיניו היה מגיע לאותו מעמד אילולא אותו פנצ'ר היסטורי - ההפסד של ברזיל בגמר 1950. הסלסאו אירחו את הטורניר והציגו נבחרת מושלמת, אבל אורוגוואי היא זו שחגגה עם 1:2 במרקאנה. זיזיניו הפך להיות מזוהה עם אותו כישלון, שהטיל צל על ימיו היפים.

זיזיניו התגלה ב-1939 כשהחליף את לאונידס במשחק אימון של פלמנגו ומיד בנה את מעמדו כיורשו. בשנות ה-40 הוביל זיזיניו את פלמנגו לשלוש אליפויות רצופות, ובגיל 29 התייצב למשימת חייו - להוביל את הסלסאו במונדיאל הביתי. ברזיל הגיעה כפייבוריטית מובהקת וזיזיניו היה סמל לסגנון הברזילאי הידוע - המשחק המהיר, הכדורגל השמח והווירטואוזי. זיזיניו הושווה ללאונרדו דה וינצ'י: "הוא יוצר יצירות אמנות עם רגליו על כר הדשא במרקאנה", נכתב ב"גאזטה דלו ספורט".

ברזיל פתחה ב-0:4 על מקסיקו בשלב הבתים וזיזיניו כבש את שערו הראשון בטורניר בניצחון 0:2 על יוגוסלביה. הסלסאו נראו כנבחרת ללא מתחרים בשלבי הגמר אחרי 1:7 על שבדיה ו-1:6 על ספרד, אבל אז הגיע המשחק האחרון ששינה את פני ההיסטוריה, כשהנבחרת הגדולה של 1950 אכזבה את 200 אלף הצופים במרקאנה. גם תואר השחקן המצטיין של הטורניר לא הצליח לנחם את זיזיניו הגדול.

במשך שנים נהג זיזיניו לנתק את מכשיר הטלפון שלו ב-16 ביולי, יום המשחק ההוא, על מנת להימנע משאלות על הגמר. מיד אחרי הטורניר נמכר השחקן בניגוד לרצונו ליריבה העירונית של פלמנגו, באנגו. הקריירה הובילה אותו מאוחר יותר לסאו פאולו ואודקס איטליאנו בצ'ילה, שם פרש ממשחק פעיל בגיל 41. זיזיניו היה ידוע גם בפה הגדול שלו, וביקורת שהעביר על עסקני ההתאחדות עלתה לו במקום בסגל למונדיאל 1954. גם ארבע שנים מאוחר יותר, בגיל 36, זיזיניו לא זכה ליטול חלק בזכייה הראשונה של ברזיל לאחר שאיבד את מקומו בסגל ברגע האחרון לילד בן 17 בשם פלה.

טראומת 1950 גרמה לזיזיניו להתנתק מעולם הכדורגל אחרי פרישתו. הוא חי חיים שלווים בעיר קטנה, התרחק מכדורגלנים ושמר על קשר רק עם חברים ספורים מאותה נבחרת היסטורית. בפברואר 2002 הלך זיזיניו לעולמו והוא בן 80 במותו.

  • עוד באותו נושא:
  • זיזיניו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully