וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוסם של 1998 - זינדין זידאן

היורש של קאנטונה הפך לגיבור לאומי בצרפת, כשכבש צמד בגמר המונדיאל הביתי והוביל את הטריקולור לזכייה ראשונה

תאריך לידה: 23.6.1972

השתתף במונדיאלים: 1998, 2002, 2006

הופעות: 12

שערים: 5

זינדין זידאן שייך לרשימה של כדורגלני ענק, מהגדולים ששיחקו את המשחק, ואת שמו אפשר להזכיר בנשימה אחת עם פלה, מראדונה ופלאטיני. זידאן הוסיף למשחק מימד של גאונות עם נגיעות מבריקות בכדור והבנת משחק עילאית. לפעמים היה נראה כאילו הוא מרחף מעל המגרש, משקיף מלמעלה ומנהל את ההצגה כראות עיניו. הכדורגל הצרפתי עוד יצמיח כוכבי על, אבל נראה שכל אחד מהם יושווה בשלב כזה או אחר לנער ממארסיי, ויתקשה לעמוד בסטנדרטים שהוא הציב.

קאן הייתה הקבוצה המקצוענית הראשונה של הצרפתי ממוצא אלג'יראי. זידאן ערך בכורה בליג 1 בשנת 1990, אך הפריצה האמיתית שלו הגיעה חמש שנים מאוחר יותר כשחקן בורדו. הקשר הוביל את בורדו לעונה סנסציונית שהחלה באינטרטוטו והסתיימה בגמר גביע אופ"א. העונה הזו הפכה אותו למבוקש, ומי שהצליחה לשים את ידה על השחקן היא יובנטוס, ששילמה תמורתו סכום פעוט של 3.2 מיליון ליש"ט.

במקביל ירש זידאן את מקומו של אריק קאנטונה בנבחרת, אך המונדיאל הביתי ב-1998 הוא זה שהקנה לו מעמד של גיבור לאומי. זידאן אמנם הורחק במהלך הניצחון 0:4 על ערב הסעודית בשלב בתים, אבל היה המנוע של הנבחרת כל הדרך אל הגמר. הוא חזר לניצחון על איטליה בפנדלים ברבע הגמר והוביל את הטריקולור גם ב-1:2 על קרואטיה בחצי הגמר. למרות שלא כבש עד הגמר, זידאן היה השחקן של צרפת בטורניר. הגמר היה רק הדובדבן. זיזו עלה לשני כדורי קרן וכבש צמד נגיחות ב-0:3 הבלתי נשכח על ברזיל. גיבור חדש נולד.

שנתיים מאוחר יותר, זידאן היה שוב במרכז העניינים כשצרפת זכתה ביורו 2000. בשלב הזה של הקריירה הקשר היה כוכב על ונחשב לכדורגלן הטוב בעולם. בקיץ 2001 ריאל מדריד שילמה עליו 75 מיליון יורו והפכה אותו גם לכדורגלן היקר בהיסטוריה, שיא שנשבר בהעברת כריסטיאנו רונאלדו לברנבאו בקיץ 2009.

למונדיאל 2002 הגיע זידאן פצוע והחמיץ את שני המשחקים הראשונים של הטורניר. למרות שחזר למפגש עם דנמרק, צרפת הפסידה 2:0 והודחה כבר בשלב הבתים. זידאן היה שותף גם לאכזבה ביורו 2004, שם הודחה צרפת ברבע הגמר, והחליט להודיע על פרישה מהנבחרת. בלחץ אדיר של ריימונד דומנק, חזר זידאן לקמפיין מוקדמות המונדיאל, עזר לנבחרת להבטיח את העלייה ומונה לקפטן לקראת גביע העולם בגרמניה.

עוד לפני אותו טורניר, הודיע זידאן בן ה-33 כי יפרוש מכדורגל בסיומו. צרפת לא הרשימה בשלב הבתים, אבל השתפרה בהמשך. זידאן בישל לפטריק ויירה וכבש בעצמו ב-1:3 על ספרד בשמינית הגמר. ברבע הגמר היה האיש של המשחק ובישל את שער הניצחון ב-0:1 על ברזיל. הטריקולור גברו 0:1 על פורטוגל בחצי הגמר והתייצבו לגמר מול איטליה. המשחק האחרון בקריירה של זיזו.

הגמר נפתח נהדר עבור זידאן, שעוד לפני המשחק קיבל את תואר השחקן המצטיין של הטורניר. הוא כבש בפנדל בדקה השביעית והפך לשחקן הרביעי בהיסטוריה שכובש בשני גמרים של גביע העולם. ההמשך הפך להיסטוריה. איטליה השוותה, המשחק נכנס להארכה וזידאן סיים את הקריירה עם כרטיס אדום לאחר שנכנע לפרובוקציה זולה של מרקו מטראצי ונגח בבטנו לעיני העולם כולו. למרות אותו אדום, המקרה לא הכתים ולו במעט את הקריירה המופלאה של אחד הגאונים שידע הכדורגל הצרפתי, שנותר מקור השוואה ומודל לחיקוי לדורות הבאים.

זידאן סיים את הקריירה עם שלל תארים: שתי אליפויות במדי יובנטוס, אחת עם ריאל מדריד (איתה זכה גם בליגת האלופות), שלוש פעמים זכה בתואר שחקן השנה של פיפ"א ופעם אחת בכדור הזהב. בקיץ 2009, עם חזרתו של פלורנטינו פרז לכס הנשיאות בריאל מדריד, מונה זידאן לתפקיד יועצו של פרז והפך לאחד האנשים החשובים בסנטיאגו ברנבאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully