וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המייג'ור המדלג של 1954 - פרנץ פושקאש

גדול שחקני הונגריה נעצר עם דור הזהב בגמר המונדיאל. זה לא מנע ממנו לתפוס מקום של כבוד במיתולוגיה של הגביע העולמי

תאריך לידה: 2.4.1927 – 17.11.2006

השתתף במונדיאלים: 1954, 1962

הופעות: 6

שערים: 4

גדול שחקני הונגריה בכל הזמנים ומגדולי השחקנים ששיחקו את המשחק במאה ה-20. פרנץ פושקאש הוביל את דור הזהב של הכדורגל ההונגרי, נבחרת הפלא. הוא זכה בכל תואר אפשרי למעט אחד - גביע העולם. פושקאש לא היה כדורגלן טיפוסי. הוא היה נמוך קומה, מבנה גופו מוזר ושמנמן, אך היה לו קסם מיוחד ברגליים שהפך אותו לאגדה בשר ודם.

בגיל 18 ערך פושקאש הופעת בכורה בנבחרת הונגריה. היה זה המשחק הראשון של הנבחרת אחרי מלחמת העולם השנייה, ופושקאש כבש פעמיים ב-2:5 המרשים על אוסטריה. היה זה דור מופלא שכלל גם את זולטן ציבור, שנדור קוצ'יש וג'וזף בוזיק, נבחרת שלא הפסידה משחק ארבע שנים לפני מונדיאל 1954 בשוויץ, ואף זכתה שנתיים קודם לכן במדליה אולימפית בפינלנד.

הונגריה הגיעה כפייבוריטית ברורה ומובהקת למונדיאל בשוויץ. הפתיחה הייתה סוערת. פושקאש כבש שלושה שערים בשני משחקי הפתיחה כשהונגריה שלחה מסר לכולן עם 0:9 על דרום קוריאה ו-3:8 על מחליפי מערב גרמניה. באותו משחק נפצע פושקאש ולא שיחק עד הגמר אבל חבריו הסתדרו בלעדיו, גברו 2:4 על ברזיל ברבע הגמר ו-2:4 על אורוגוואי בחצי הגמר.

פושקאש עלה לגמר כשהוא לא כשיר לחלוטין, אך כבש את שערו הרביעי בטורניר בדקה השישית. הונגריה כבשה את השני כעבור שתי דקות, אך הפסידה 3:2 באחת הסנסציות הגדולות בתולדות הגביע העולמי. פושקאש עוד הספיק לכבוש שער שוויון שתי דקות לסיום, אך זה נפסל בטענת נבדל מפוקפקת.

פושקאש זכה בחמש אליפויות הונגריה עם קישפשט, קבוצת הצבא ההונגרי, וזכה לכינוי "המייג'ור המדלג". קישפשט שינתה את שמה לבודפשט הונבד. ב-1956, עת פלשה ברית המועצות להונגריה, סירבו פושקאש וחבריו לשוב ולשחק במדינה וארגנו מסע משחקי ידידות. מאוחר יותר חזרו חלק מהשחקנים להונגריה והשאר חיפשו קבוצות במערב אירופה. כך התפרקה נבחרת הפלא הגדולה, שזכתה בהונגריה לכינוי נבחרת הזהב.

פושקאש הושעה על ידי אופ"א לשנתיים בשל עריקתו. הוא שיחק מספר משחקים לא רשמיים באספניול, דחה הצעות ממילאן ויובנטוס והגיע לריאל מדריד בשנת 1958. בברנבאו הוא רשם חמש אליפויות (ארבע פעמים סיים כמלך שערי הליגה) ושלושה גביעי אירופה. בגמר 1960 כבש ארבעה שערים בניצחון 3:7 על פרנקפורט. שנתיים מאוחר יותר קיבל אזרחות ספרדית וייצג את ספרד במונדיאל 1962 בצ'ילה.

פושקאש פרש ב-1966 אחרי שמונה שנים קסומות במדריד שהפכו אותו לאחד הסמלים הגדולים שלבשו את מדי הבלאנקוס. הוא פתח בקריירת אימון שהשיא שלה היה העפלה לגמר גביע אירופה לאלופות עם פנאתינייקוס היוונית. בחודש נובמבר 2006 הלך פושקאש לעולמו בגיל 79 לאחר שנכנע למחלת האלצהיימר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully