וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסכנת קריסה: ברזיל מתקשה להכין את האצטדיונים למונדיאל

4.12.2013 / 14:50

המנוף שקרס והרג שני פועלים בסאו פאולו היה רק קצה הקרחון: האצטדיונים לא מוכנים במועד אותו דרשה פיפ"א, העלויות בשמיים והאנדרלמוסיה חוגגת. רגע לפני הגרלת שלב הבתים, בברזיל מתחילים להבין שאם הם לא יתעוררו, גם זכייה ביתית שלהם לא תסיט את תשומת הלב מהבלגן הגדול

במונדיאל 1998, לראשונה בתולדות טורניר הכדורגל היוקרתי מכולם, השתתפו 32 נבחרות והתקיימו 64 משחקים. המארחים הצרפתים הציבו עשרה אצטדיונים נהדרים לצורך המשחקים. ארבע שנים לאחר מכן, גם יפן וגם דרום קוריאה העמידו עשרה אצטדיונים כל אחת ואילו ב-2006, כאשר הטורניר נערך בגרמניה, 12 אצטדיונים שימשו את הנבחרות. לפני ארבע שנים בדרום אפריקה המספר חזר לעשרה.

לאחר שברזיל נבחרה ב-2007 כמארחת המונדיאל הקרוב, שייצא לדרך בארץ הסמבה בעוד קצת יותר מחצי שנה, הודיעה פיפ"א לברזילאים שהפעם היא רוצה שמונה אצטדיונים בלבד. בהתאחדות הכדורגל העולמית כנראה היו כאלה שראו, הרבה זמן מראש, את הבעיות שעומדות לצוץ. אלא שברזיל, המדינה החמישית בגודלה בעולם, הן מבחינת שטח והן מבחינת אוכלוסייה, התעקשה. כולם רצו לקחת חלק בקרנבל הגדול ו-18 אצטדיונים ב-17 ערים שונות ברחבי המדינה הגישו את מועמדותם לאירוח המשחקים, כאשר בסופו של דבר פיפ"א מאשרת את ההרחבה. 12 אצטדיונים נבחרו לארח משחקים במונדיאל הקרוב, אבל היום, כאשר ההכנות כבר היו אמורות להיות בשלבי סיום, רבים חוששים שברזיל "קפצה מעל הפופיק" ובמדינה עצמה משלמים ביוקר על כך, תרתי משמע.

אצטדיון מראקנה בריו דה ז'נרו ברזיל. רויטרס
אצטדיון המראקנה האגדי היה בטוח ברשימה מהרגע הראשון/רויטרס

בהערכה שהתבצעה ב-2010 נטען כי עלות הבנייה/שיפוץ של האצטדיונים בכל המדינה לקראת הטורניר תעמוד על כ-2.2 מיליארד דולר. סכום זה הורכב משישה אצטדיונים שנבנו מן היסוד ושישה נוספים להם תוכנן מקצה שיפורים נרחב ביותר. בשנה שעברה, הסכום המוערך כבר על לשלושה מיליארד דולר ובהערכה האחרונה הוא עמד על 3.4 מיליארד.

לברזילאים היה ברור מלכתחילה שזה לא יהיה פשוט, אבל כנראה שגם הם לא ציפו למצוא את עצמם בסיטואציה בעייתית כל כך. באתר פיפ"א ניתן למצוא את ההצעה הרשמית של ברזיל לאירוח המונדיאל. בין היתר נכתב שם: "המצב הכלכלי של המדינה טוב וקיימים מספיק בתי מלון שיוכלו לאכסן את האוהדים בערים המארחות. לא כל המקומות בברזיל בטיחותיים, אבל הרשויות ילמדו כיצד להפנות את המשאבים הנדרשים לשמירה על הסדר הציבורי במהלך המונדיאל". בסעיף שעסק באופן פרטני באצטדיונים נכתב: "לדעתה של ועדת הבחינה, אף אצטדיון בברזיל לא יכול במצבו הנוכחי לארח משחק במונדיאל, אבל לגבי כל האצטדיונים הוגשה תוכנית עבודה. יחד עם זאת, ברצוננו להבהיר שאם ברזיל תזכה באירוח המונדיאל, פיפ"א תצטרך להקדיש את תשומת הלב שלה לפרויקט המורכב הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא פיפ"א, ספ בלאטר. קובי אליהו
בברזיל הזהירו את פיפ"א מראש. נשיא פיפ"א ספ בלאטר/קובי אליהו

הבעיות הבולטות נראו לעין כבר בקיץ האחרון, כאשר טורניר גביע הקונפדרציות נערך בברזיל. הטורניר, שאמור להוות מעין "חזרה גנרלית" למדינה המארחת, לא ייזכר כנראה בשל ההשפלות שספגה נבחרת טהיטי האומללה או ההצגה הגדולה של ברזיל בגמר מול ספרד, אלא דווקא בגלל הבלגן שחגג מסביב. רחובות ברזיל הוצפו בעשרות אלפי מפגינים, שמחו נגד הכסף הגדול שהלך לבניית האצטדיונים על חשבון החינוך, כך לטענתם. המחאות הפכו לאלימות לא פעם, התפשטו מעיר לעיר, כבשו את כלי התקשורת ברחבי העולם והציגו תמונה מאוד מדאיגה לקראת המונדיאל. המפגינים, שצעדו ברחובות כשהם מניפים שלטים עליהם נכתב "כאן לא יהיה מונדיאל", מתכננים מחאות גדולות עוד יותר לקראת הטורניר ביוני.

אם לא די בכך, הרי שרק שניים מבין ששת האצטדיונים שאירחו את גביע הקונפדרציות אכן היו מוכנים בזמן לטורניר. בפיפ"א דרשו מבעוד מועד שכל האצטדיונים יעמדו מוכנים ב-31 בדצמבר, סוף החודש הקרוב. זה לא יקרה. ממש לא. בקויאבה, עיר הממוקמת בחלק המערבי של ברזיל, הרחק מכל שאר הערים המארחות ובדיוק במרכזה של יבשת דרום אמריקה, האצטדיון מוכן ב-80 אחוז בלבד נכון להיום, על פי כתבת תחקיר של ה-BBC מהשבוע החולף. יתרה מכך, המקומיים טוענים כי אין להם מקום לשכן את כל האנשים שמתכננים להגיע לצפות בארבעת משחקי שלב הבתים המתכוננים להתקיים באצטדיון, אחד מבין אותם שישה שנבנו מאפס.

בקויאבה מקווים לסיים את העבודות עד אמצע-סוף ינואר, אולם נראה כי המועד הריאלי יותר יהיה בפברואר, אולי אפילו במרץ, מה שלא משאיר יותר מדי זמן לתיקונים, אם ידרשו כאלה. "נסתדר", אמרו אנשי העיר ל-BBC. כבר במאי 2010 מזכ"ל פיפ"א, ג'רום ואלקה, נשמע מיואש: "קיבלתי דו"ח לגבי מצב האצטדיונים בברזיל ויש כאלה שכבר מעכשיו יש להם אור אדום, שזה פשוט מדהים. רוב הדד-ליינים שהצבנו כבר עברו וצריך לקבוע חדשים".

הפגת ענק בברזיל נגד המונדיאל ועליית מחירים 18 ביוני 2013. רויטרס
הפגנות הענק מגביע הקונפדרציות יחזרו בקיץ הקרוב?/רויטרס

בסאו פאולו לעומת זאת, האצטדיון כבר היה מוכן ב-94 אחוז בשבוע שעבר, אבל עכשיו צריכים להתמודד שם עם בעיות אחרות לחלוטין אחרי האסון שאירע ב-29 בנובמבר. מנוף שעבד בתוך האצטדיון הרים את פיסת הגג האחרונה מתוך 39, שהייתה אמורה להתחבר לאחרות ולהשלים את החלק העליון. כל המהנדסים הבכירים של האצטדיון שהו במקום לכבוד האירוע החגיגי, אולם הוא הסתיים בטרגדיה, כאשר המנוף נפל ממקומו והרג שני פועלים. החקירה הראשונית של המקרה העלתה מספר אפשרויות כגון טעות אנוש של המנופאי, טעות בהעמסת חתיכת הגג על המנוף או שבר במנוף בגלל המשקל שהרים, אולם כיוון החקירה המרכזי טוען כי המנוף פשוט החליק ממקומו לאחר שעמד על קרקע לא יציבה שנוצרה בשל גשמים כבדים שירדו במקום כמה ימים קורם לכן. כעת, חוששים שהגשם יגרום לעוד הרבה צרות, בעיקר בשל העובדה שהמונדיאל ייערך בתחילת חודשי החורף בברזיל, שנמצאת בחצי הדרומי של כדור הארץ. ההתפשטות המהירה של התמונות הקשות מהאירוע דרך הרשתות החברתיות בוודאי שלא עזרו לתדמית הכללית או לאווירה הלחוצה השוררת בנושא המוכנות.

בכלל, מקרה האצטדיון בסאו פאולו הוא דוגמא מצוינת לאנדרלמוסיה השוררת. תחילה, אצטדיון אחר אמור היה לארח את המשחקים בעיר. היה זה מגרשה הביתי של קבוצת סאו פאולו, שם יועדו להתקיים משחק הפתיחה, עם נבחרת ברזיל כמובן וחמישה משחקים נוספים וביניהם חצי הגמר. אלא שביוני 2010 הוחלט לוותר על האצטדיון הזה לאחר שהתגלה מחסור במזומנים הנדרשים לשיפוץ המחויב. בשלב מאוחר מדי של ההכנות החל תהליך של חיפוש אחר אצטדיון חדש בעיר. הזכות ניתנה לבסוף לאצטדיון של קורינתיאנס רק באוקטובר 2011. לכן, מעבר לכסף העצום שהושקע בבניית האצטדיון (820 מיליון ריאל, 1.25 מיליארד שקלים), הבנייה הייתה חייבת להיות מואצת וכך מצאו עצמם הפועלים עובדים בתנאים לא בטיחותיים מספיק או להבדיל, חוזרים לעבודה חמישה ימים בלבד לאחר ששניים מחבריהם איבדו את חייהם במקום. הבנייה בסאו פאולו נמצאת בפיגור של כ-50 ימים מלוח הזמנים המיועד ובשל חקירת האסון, שליש מאזור האצטדיון סגור ולא ניתן לעבוד בו, מה שמעכב עוד יותר את ההתקדמות.

בפיפ"א מתכוונים לנצל את ההגרלה שתיערך ביום שישי בבאהיה על מנת לערוך סיורים בכל ברזיל ולבחון את המצב, אך גם שם מודים: "אין לנו תוכנית חלופית למקרה בו האצטדיונים לא יהיו מוכנים". מאמן נבחרת אנגליה, רוי הודג'סון, היה אחד מראשוני המתלוננים מבין הנבחרות שהעפילו לטורניר. במסיבת עיתונאים אמר המאמן, שיגיע לברזיל לקראת ההגרלה: "אתה תמיד מקווה שההגרלה תחייך אליך לגבי המקומות בהם אתה צריך לשחק. יש אצטדיונים בברזיל בהם יהיה יותר קשה לשחק מאשר אחרים. אולי על הנייר הגרלה כזו נראית קשה יותר מהגרלה אחרת, אבל אני יותר מודאג מהאצטדיונים מאשר מהיריבות שנקבל, כי בניגוד לדיונים על נבחרות אחרות, כאן אנחנו לא עוסקים בספקולציות וניחושים". כאמור, ברזיל עצומה והמרחקים בין הערים המארחות גדולים. לדוגמא, אחת הנבחרות שתוגרל לבית ה' תשחק בקוריטיבה הדרומית ב-20 ביוני. מיד לאחר מכן מצפים לה חמש שעות טיסה למנאוס הצפונית, השוכנת בתוך ג'ונגל האמזונס, שם היא תשחק שוב ב-25 ביוני. לא ההכנה האידיאלית בטורניר אינטנסיבי כל כך.

מנוף קרס על אצטדיון בעיר סאו פאולו בברזיל. רויטרס
האנדרלמוסיה הובילה לעבודה לא בטוחה, שעלתה בחייהם של שני פועלים. האצטדיון בסאו פאולו לאחר קריסת המנוף/רויטרס

בעיות במדינות מארחות מעולם לא חסרו והדוגמא הזכורה ביותר מהתקופה האחרונה היא אתונה, שעמלה ועבדה על המתקנים שלה ממש עד לרגע האחרון לפני אולימפיאדת 2004 ולבסוף העמידה אירוע לתפארת. לכן, עדיין מוקדם לכתוב ולדבר על תסריטי אימה אפשריים לקראת המונדיאל, אולם גם לברזילאים כבר ברור היום שאם הם לא יתעשתו במהרה ויתחילו לעשות את הדברים כמו שצריך, הרי שממש כמו בגביע הקונפדרציות האחרון וכמובן שהרבה יותר כואב מכך, בשל המעמד והחשיבות של הטורניר הקרוב לעומת זה שנערך בקיץ החולף, זכייה שלהם, בבית, לעיני כל הקהל המקומי, ממש כמו בחלומות, לא תהיה הדבר המרכזי שייזכר ממונדיאל 2014.

  • עוד באותו נושא:
  • ברזיל 2014

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully