וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל ההתחלות קשות. ואז זה משתפר

מי אמר שכדאי לנצח במשחק הראשון במונדיאל? הנתונים מראים: הנבחרות שמעדו במשחק הפתיחה מצליחות לא רק להתאושש, אלא גם לדהור. המדור "ספורט בחקירה" בדק וממליץ: לפתוח לאט, ואז להגביר

שוער נבחרת ספרד איקר קסיאס והמאמן ויסנטה דל בוסקה עם הגביע. רויטרס
אין לחץ. קסיאס עם עוד גביע/רויטרס

האם חוסר ניצחון (הפסד או תיקו) במשחק הראשון בטורניר כל כך קצר וממוקד מנבא או מערער באופן דרמטי את הסיכויים של הנבחרת להתקדם לשלבים הבאים? הנתונים מוכיחים שבהחלט לא. ערב פתיחתו של הגביע העולמי, מבקשות כל הנבחרות לפתוח את המשחקים ברגל ימין עם ניצחון. ההנחה המקובלת היא שניצחון במשחק הראשון יעניק לנבחרת ביטחון רב, שידחוף את השחקנים ואת האוהדים להמשך טורניר מוצלח. מבט על התוצאות בטורנירים גדולים מהעבר מלמד כי חשיבותו של המשחק הראשון קטנה באופן משמעותי מכפי שנהוג לחשוב.

הפן המנטלי היה מאז ומעולם חלק בלתי נפרד מעולם הספורט. ברמת מקצועית כזאת או אחרת, ביקשו מאמנים ועסקני כדורגל לדחוף את קבוצתם באמצעות נאומי מוטיבציה וגימיקים ססגוניים ומגוונים. במסגרת הזאת, מקובלת הקונספציה בדבר חשיבותו של המשחק הראשון. רבים מאמינים כי ברמה הפסיכולוגית, ניצחון במחזור הראשון חשוב במיוחד, מכיוון שהוא יכול לחבר את הקבוצה ולהעניק לה את אותו מרכיב מנטלי חשוב, ולכן כדאי לנתב לכיוונו את כל המאמצים. הדברים מקבלים חשיבות יתרה בטורנירים קצרים בהם אין הרבה אפשרויות והזדמנויות לתיקון. שלב הבתים באליפות העולם בכדורגל למשל כולל שלושה משחקים בלבד. ניצחון המשחק הראשון יכול להעניק יתרון משמעותי לנבחרת והפסד, לעומת זאת, יכניס את הנבחרת לעמדת נחיתות עם מעט מאוד זמן לתקן. העניין הוא שהעובדות מספרות סיפור אחר לגמרי.

פאביו קנבארו נבחרת איטליה חוגג זכייה במונדיאל 2006. Michael Steele, GettyImages
צוברים מומנטום לאט לאט. איטליה/GettyImages, Michael Steele

שימו לב לנתונים הבאים ותחשבו שוב על חשיבותו האמיתית של המשחק הראשון. ב-17 הטורנירים האחרונים של אליפות העולם ואליפות אירופה בכדורגל, מאז 1980, רוב העולות משלב הבתים (56 אחוזים בממוצע) הן קבוצות שלא ניצחו במשחק הראשון שלהן בטורניר. באליפות אירופה האחרונה, למשל, שנערכה בפולין ובאוקראינה ב-2012, רק קבוצה אחת מתוך שמונה העולות לשלב השני ניצחה במשחק הראשון! מבין חמש הנבחרות שניצחו במחזור הראשון, רק אחת עלתה לשלב הבא. במונדיאל האחרון מחצית מהנבחרות שעלו לשלב השני לא ניצחו את משחקן הראשון וכך הם שני הדברים בכל האליפויות.

גם כשמביטים במעלה הטורניר התמונה אינה משתנה. רוב הנבחרות שהגיעו במהלך העשורים האחרונים לחצאי הגמר של אותם הטורנירים לא ניצחו את המשחק הראשון (גם במקרה הזה הממוצע חושף כי 56 אחוזים מבין הנבחרות שעלו לחצי הגמר בשני הטורנירים, משנת 1980 והלאה, לא ניצחו את משחקן הראשון). ברור כי אחד ההסברים לתופעה המעניינת הזאת היא שהנבחרות החזקות משחקות בינן לבין עצמן בשלב בתים, לעתים במחזור הראשון, ואז ברור שלא כל העולות יכולות לנצח את משחקן הראשון. ובכל זאת, חשוב להדגיש כי לא תמיד זוהי הסיבה (לעתים הנבחרת החזקות אינן נפגשות זו מול זה במחזור הראשון, בין השאר גם מכיוון שהעולה בסופו של דבר אינה דווקא הנבחרת שסומנה כחזקה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
רונאלדו, ברזיל, גביע העולם 2002. AP
רונאלדו, ברזיל, גביע העולם 2002/AP

חשוב מכך, כדאי לזכור את המשמעות העמוקה יותר והיא שהפסד או הצלחה חלקית במחזור הראשון אינם סוף הסיפור. לראיה, אפשר לראות כי כמעט 30 אחוז מהנבחרות הזוכות באליפות העולם ואליפות אירופה בכדורגל בשלושת העשורים האחרונים לא ניצחו את המשחק הראשון שלהן בטורניר. ספרד, אלופת העולם ואלופת אירופה, אחראית לשני המקרים האחרונים, כשהפסידה בפתיחת אליפות עולם הקודמת לשוויץ וסיימה בתיקו את משחקה הראשון באליפות אירופה האחרונה מול איטליה.

הנתונים, כרגיל, חזקים יותר מכל הערכה. בהתייחס אליהם, אפשר בהחלט לומר כי הטענה בדבר חשיבותו הדרמטית של המשחק הראשון היא לא יותר מאשליה. לפיכך, לא מומלץ לאיש מצופי המשחקים לסכם או להמר אחרי סבב המשחקים הראשון. חבל על הכסף.

ד"ר אילן תמיר מרצה ומומחה לתקשורת ספורט באוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully