וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החבר הטוב של פלה: ראיון עם שחקן העבר קלודואלדו

קלודואלדו כיכב עם החלוץ האגדי בנבחרת ברזיל שזכתה במונדיאל 70'. אורן יוסיפוביץ שמע ממנו על ההבדלים בין אז להיום, על ניימאר ועל האיש שיכול לעשות את ההבדל בשבועות הקרובים

קלודואלדו שחקן נבחרת ברזיל לשעבר. GettyImages
הכי צנוע באזור. קלודואלדו עם פלה/GettyImages

לעמוד הפייסבוק של אורן יוסיפוביץ
לטוויטר

"הנבחרת שלנו ב-1970 היתה מאוד טכנית, ובכדורגל של אז ההתקפה הייתה הדבר הכי חשוב?, אומר קלודואלדו לוואלה! ספורט לאחר שהתבקש להסביר את ההבדלים בין הסלסאו שלו, שזכתה במונדיאל במקסיקו, לבין זו שתפתח מחר (חמישי) את גביע העולם של 2014. הוא כבר בן 64, אבל עדיין הגיבור הכי צנוע באזור. ?האסטרטגיות של הנבחרות שונות, המערכים שונים לחלוטין?, הוא ממשיך. "זה בכלל לא אותו דבר. היום הכדורגל הרבה יותר מהיר וצריך לתת הרבה יותר תשומת לב לחלק ההגנתי. פעם זה לא היה כך. ועדיין, לדעתי, הנבחרת שלנו מהווה את המודל לנבחרת של היום?.

באופן אירוני, קלודואלדו - מהקשרים האחוריים הטובים בתולדות סנטוס ונבחרת ברזיל - באמת לא היה אחד ששם יותר מדי לב לחלק ההגנתי. כך איבד כדור בגלל עקב רשלני בחצי המגרש שלו, שעלה לסלסאו בספיגת שער שוויון זמני בגמר מונדיאל 70? מול איטליה, 1:1 מהרגל של בונינסניה. אבל את האיבוד הרשלני אף אחד לא זוכר. כולם זוכרים את הדקה ה-86. אז, קלודואלדו שוב לא הרגיש פחד בחצי המגרש שלו ודרבל לדעת ארבעה שחקני אזורי. המהלך הנפלא הזה - אחד המפורסמים בתולדות הגביע העולמי - הסתיים ברשת לאחר הפגזה של קרלוס אלברטו, והסלסאו חתמו 1:4 מופלא בדרך להנפה.

קחו דקה, ההנאה מובטחת:

?סנטוס נותנת את ההזדמנות לילדים הצעירים. זה מה שכולם צריכים - הזדמנות"

קלודואלדו נצפה אתמול בווילה בלמירו, האצטדיון של סנטוס שבו עלה לגדולה ויותר מכך - האצטדיון שהציל את חייו. רגע של היכרות: הוא נולד כבן עשירי למשפחה קשת יום כמו מהאגדות, וכשההורים נהרגו בתאונת דרכים, והוא בן שש, המצב רק נהיה יותר קלישאתי. העוני בפאבלה היה נוראי, וכמה מאחיו ואחיותיו היגרו לסאו פאולו. הם התיישבו בסנטוס. מהר התייאשו וחזרו צפונה, אבל קלודואלדו נשאר. החל מגיל תשע עבד בחברת קפה, ומכיוון שהיה חלש מדי מכדי לסחוב שקים, היה אמון על שטיפת הרצפה.

כשהחבר?ה מסנטוס ראו שיש לו כדורגל ברגליים, הם הפכו את האצטדיון הביתי שלהם לבית יתומים עבור קלודואלדו. זה השתלם להם וזה השתלם לו. הוא עבד כנער מזבח בכנסייה, וחילק את מרצו בין הדת לבין הכדורגל - בברזיל מתברר שזה בערך אותו הדבר. ההמשך קלישאתי לטובה. הוא נהיה כוכב. הוא היה חלק מסנטוס הגדולה בהיסטוריה וב-1970, במקסיקו, היה מרכיב עיקרי בזכייה של הסלסאו בגביע.

כן, גם הוא יוצא סנטוס. כשהתבקש להסביר את התופעה של יצרנית הכוכבים הרשמית של הסלסאו, ענה: ?סנטוס נותנת את ההזדמנות לילדים הצעירים. זה מה שכולם צריכים - הזדמנות - וזה בדיוק מה שהם מקבלים כאן. הילדים מגיעים לווילה ברמילו עם חלום, וסנטוס מגשימה להם את החלום. השחקנים כאן הופכים לכוכבים וזו הוכחה שהעסק עובד. פלה הגיע לפה בגיל 16, אני הגעתי לפה בגיל 15, ניימאר הגיע בגיל 11 וגם רוביניו. זו ההזדמנות שסנטוס נותנת לצעירים שלה. זה הקרדיט שהם מקבלים?.

קלודואלדו שחקן נבחרת ברזיל לשעבר. GettyImages
קלודואלדו במונדיאל 1970/GettyImages

קלודואלדו פרש בגיל מוקדם בגלל בעיות בברכיים, ועד היום נחשב לחברו הטוב של פלה. וכחבר טוב של אחד, וכאחד שמכיר את השני, אולי...

?פלה וניימאר בלתי ניתנים להשוואה?, הוא הריח לאן השאלה חותרת. ?הם כל כך שונים, ובכלל - אי אפשר להשוות אף שחקן לפלה. הוא היה שחקן מושלם, מושלם בכל דבר שהוא עשה בכדורגל. הנגיחות שלו, הבעיטות שלו, הסיומת מול השער. הוא היה מהיר, הוא היה חזק. ניימאר יודע לאלתר והוא בלתי צפוי, הוא ממש יצירתי, ועדיין - אין מה להשוות, זה בלתי אפשרי. פלה הוא המלך של הכדורגל. אם ברזיל תזכה בגביע העולם, ניימאר יוכל להיות הטוב בעולם כרגע?. יותר מזה הוא לא מקבל מאגדת העבר.

ומה יהיה בטורניר הקרוב? האופציה המועדפת על קלודואלדו ברורה: ?לשחק ביחד עם ניימאר, וויליאן ופרד?, הוא אומר, ונכנס לנקודה רגישה כשהוא מזכיר את שחקן צ?לסי. קואץ? סקולארי הבהיר לאחרונה שאוסקר הוא הפותח, והוא עשה זאת בעיקר בגלל שפרשנים רבים טענו שוויליאן צריך לקבל את החולצה. כנראה שגם קלודואלדו: ?וויליאן יכול להיות ההפתעה הגדולה של הטורניר הזה?, הוא קובע.

ואם כבר נבואות, מי תניף את הגביע? ?ברזיל?, הוא מחייך. לא נפלנו מהכיסא.

orenjos@walla.co.il

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully