וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא יכול לעצור את זה: על חילוף השוערים של לואי ואן חאל ונבחרת הולנד

קדמה או מסורת? גאונות או מזל? לואי ואן חאל נכנס להיסטוריה של גביע העולם עם מהלך לא קונבנציונאלי שאין לו קשר לכדורגל. שליחנו לברזיל, ענבל מנור, על התכנון המוקדם, הביצוע, ההשלכות העתידיות וההבדל בין סינדרלה ללכלוכית

רויטרס

בווידאו: אוהדי הולנד חוגגים את העלייה לחצי הגמר

1. ואן חאל. הבעת הפנים שלו משדרת נוכחות. רציני, אבל מלא פאסון. אולי קצת זחוח. מבטים של גאון מטורף, אבל גם כזה שיודע שהרגע הוא דפק כאן קטע שידברו עליו עוד שנים. והוא כל כך מרוצה מעצמו. 24 שעות מוקדם יותר הוא ישב באותו החדר והתבקש להסביר את המשחקים הצמודים וריבוי ההארכות בשלב הנוקאאוט. אז הוא ענה שהכול כבר הומצא בכדורגל ואין שום דבר חדש ולכן קל למאמנים להכין את הנבחרת בצורה מקסימאלית הוא צדק חלקית. קוסטה ריקה התכוננה אליו כמו שצריך והוא ענה על זה עם טריק משלו. לקח את חוקי המשחק והשתמש בהם בצורה לא קונבנציונאלית. לרגע אחד, הוא הפך את הכדורגל לכדורסל או כדוריד.

ברגע הראשון מהלך החלפת השוער בדקה ה-120 קשה לעיכול. גאונות או טמטום. ואן חאל ודאי לא מטומטם, אבל קל מדי לקרוא לו גאון. אם הולנד הייתה עפה, המבקרים היו מדברים על הכנסת שוער קר ועל כך שבעצם המהלך הזה הוא בעצם מנע מעצמו הכנסת רגליים טריות בהארכה. מצד שני, הנתונים היו מונחים לפניו. יספר סילסן לא עצר פנדל מימיו וטים קרול הוא מומחה פנדלים וילד רע אמיתי. וחוץ מזה, כשאתה עושה מהלך כזה, אתה גורם ליריב לחשוב. ולפחד. החשיבות שלו בפן הפסיכולוגי מכרעת. הוא נכנס בכך לראש של היריב וגורם לו לחשוב שאם מהלך כזה בוצע, כנראה עומד מאחוריו משהו גדול. אה כן, והולנד לא שרדה מעולם הארכה במונדיאל וזה קרה לה ארבע פעמים בהיסטוריה.

ואן חאל הוא איש של נתונים. פריק של שליטה. פריק באופן כללי. הוא קשוח ובוטה, הוא לא סופר את התקשורת ההולנדית, אבל כל מסיבת עיתונאים שלו היא הצגה. רגע אחד הוא עונה ברצינות ובפתיחות, רגע לאחר מכן עוצר, משלב את ידיו, בוהה בשואל וגורם לו להרגיש הכי קטן בעולם. לפני מספר חודשים, כשדיבר על ווסלי סניידר, הוא עצר לפתע, הניף את ידיו למעלה בתנועת חגיגה ושאג לתוך המיקרופון. אל תחמיצו את זה ביוטיוב. העיתונאים האנגלים, שבאופן כללי חולים על טיפוסים צבעוניים ומעניינים, ומתייגים את מושאי הסיקור שלהם לפי אישיותם כאילו היו דמויות בטלנובלה, כבר מתמוגגים על העבודה המשותפת איתו.

לואי ואן חאל מאמן נבחרת הולנד. AP
מבטים של גאון מטורף. לואי ואן חאל/AP
אריאן רובן שחקן נבחרת הולנד חוגג מול קוסטה ריקה. AP
סוף סוף שרדו הארכה במונדיאל. אריאן רובן/AP

התכסיס שלו היה לא צפוי כמו אישיותו וכשהוא מספר על המהלך, עיניו נוצצות. "בחרתי להשתמש בקרול לפני סיום 90 הדקות. חשבתי לעצמי שאנחנו משחקים טוב ויוצרים המון הזדמנויות אז אני לא צריך עוד חילופים כי יש סיכוי לפנדלים. בהארכה לקחתי בחשבון שאזדקק לטים ולכן לא ביצעתי את כל החילופים. גם החילוף של קלאס היה הימור וסיכון כי עברנו לארבעה בהגנה. למזלנו, הכול עבד כי אם לא, זו הייתה החלטה מוטעית... זו החבורה הכי חזקה שאימנתי בכל הקשור למקצוענות ולקיחת אחריות".

מקצועית, הוא לא היה צריך את מונדיאל 2014.הרי החוזה במנצ'סטר יונייטד כבר נחתם והרזומה מדבר בעד עצמו. ואן חאל תמיד היה האיש שמכין את השטח. היה בברצלונה הגדולה רגע לפני פרנק רייקארד ופפ גווארדיולה, בנה את היסודות בבאיירן מינכן להצלחה של יופ היינקס (וגווארדיולה) ועכשיו הוא באולד טראפורד, לשקם ולבנות את הקבוצה לקראת מה שאולי יהיה עידן ארוך תחת המאמן הבא ריאן גיגס. אבל תדמיתית, המונדיאל גילה מחדש את ואן חאל הטקטיקן, החריף, מנהל המשחק. החל משיטת המשחק הכל כך לא הולנדית דרך השינויים שניצחו את אוסטרליה, צ'ילה ומקסיקו ועד החילוף של טים קרול רגע לפני הפנדלים. אירוע שייחרט בהיסטוריה של גביע העולם. הוא הצליח לשלוט באספקט הכי לא ניתן לשליטה של המשחק – דו קרב הפנדלים.

המהלך הזה ייזכר גם כי אין קשר בינו ובין כדורגל. הכנסת שחקן למהלך אחד, במיוחד אם היא מבוססת על סטטיסטיקה, זו פעולה שלקוחה מענפי ספורט אמריקאים. לא מכדורגל. מתפתח דיון. "במובן הרחב, אולי אפילו ברמה הפילוסופית, ואן חאל חרג מגבולות המשחק", טוען אחד העיתונאים. "מה ההבדל בין זה לבין הכנסת שחקן להעביר זמן במהלך התוספת", עונה לו אחר. "זה היה הימור מוצלח. רולטה", מצטרף כתב שלישי. ואתה מוצא את עצמך נקרע בין העולמות. קדמה או מסורת. גאונות או מזל. אתם יודעים מה? זה ממש לא משנה.

בואו לזכות בטיסה וכרטיס לחצי גמר המונדיאל – בחסות בנק ירושלים

שוער נבחרת הולנד טים קרול מחליף את יספר סילסן. רויטרס
הצד הנפגע בתכסיס של ואן חאל. יספר סילסן/רויטרס

2. סילסן וקרול. סילסן היה היחיד שלא הוכנס לסוד העניינים. אולי בזווית העין ראה את קרול מתחמם, אבל החילוף תפס אותו לא מוכן. הרי רק כמה דקות לפני כן הוא הציל שער בטוח באחד על אחד עם המחליף מרקו אורניה. הוא ירד עצבני ובעט בעוצמה בבקבוק מים שהיה על הארץ. אחר כך התנצל. בדקות שקדמו לבעיטות שחקני הספסל ניסו להרגיע אותו ולא לגמרי בהצלחה וגם שמחת הניצחון לא השכיחה לגמרי הכול. בדרך אל האוטובוס הוא נעצר לומר שני משפטים לכתבים ההולנדים ונבלע במהרה. סילסן הוא הצד הנפגע בתכסיס של ואן חאל. שוער צעיר, שעוד צריך לעמוד במעמדים הכי גבוהים של הטורניר. הביטחון בטוח נפגע ומה יהיה אם ייפסק פנדל לחובת הולנד תוך כדי משחק? מדובר בחלק מההימור והסיכון שלקח המאמן.

קרול דווקא ידע מראש. "חשבנו על זה לפני המשחק", הודה ואן חאל בסיום. "לכל שחקן בסגל שלי יש יכולות מסוימות ואיכויות. הן לא תמיד חופפות, אבל כולנו חשבנו שטים יהיה המתאים ביותר לעצור את הפנדלים כי יש לו ידיים ארוכות ומאזן טוב יותר בפנדלים. לא אמרנו כלום ליספר כי לא רצינו שיתמודד עם המידע הזה לפני המשחק. זה היה מאכזב אותו. דיברנו על זה עם טים ונתנו לו ללמוד את הבועטים של קוסטה ריקה. הוא תפס את הפינה בכל בעיטה. אז כולנו קצת גאים שהמהלך הזה עזר לנו".

ראו שהוא הגיע מוכן. למד היטב את הבועטים וגם הצליח להיכנס להם לראש. לפני כל בעיטה הוא יוצא מהשער ומבצע טקס קטן. נע על רחבת החמש, צועק, מדבר עם הידיים, מטריף את עצמו ומשגע את הבועטים. לבריאן רואיס שהחמיץ את הבעיטה השנייה הוא לחץ את היד, למייקל אומניה שהחמיץ את החמישית מחא כפיים מול הפרצוף. חורחה לואיס פינטו שלח ארבעה מחמשת הבועטים שבעטו מול יוון לבעוט שוב ובדיוק באותו הסדר. הוא לא חשב שמישהו מן העבר השני ישתמש בזה כנגדו.

עוד באותו נושא

ואן חאל מגלה מי ידע מראש על חילוף השוערים, ומדוע

לכתבה המלאה
טים קרול שוער נבחרת הולנד חוגג מול בריאן רואיס שחקן נבחרת קוסטה ריקה. AP
למד היטב את הבועטים וגם הצליח להיכנס להם לראש. טים קרול מול בריאן רואיס/AP

3. עשו את זה קודם. ואן חאל לא המציא את התרגיל. "האנס מייר עשה את זה לפניו", נזכרים העיתונאים הגרמנים. ואחרי עוד כמה רגעים של פשפוש בזיכרון, מגיע גם התאריך. "הגביע הגרמני ב-2007". גם אז זה קרה ברבע הגמר. נירנברג נגד האנובר. רגע לפני סיום 120 דקות מאופסות, מאמן נירנברג, מייר, החליף את השוער רפאל שייפר בדניאל קלבר, שעצר שני פנדלים ושלח את נירנברג לחצי הגמר. הסיבה הייתה פשוטה: בסיבוב הקודם קלבר עצר ארבעה פנדלים בדו קרב בו גברה נירנברג 1:2 על אונטראכטינג ומייר רצה אותו שוב לרגע האמת. אלו היו ההישגים הגדולים ביותר בקריירה של קלבר, שפרש לפני שלוש שנים ומשמש כיום מאמן שוערים במחלקת הנוער של נירנברג. אגב, לחובבי האנקדוטות, נירנברג זכתה באותה שנה בגביע הגרמני.

חורחה לואיס פינטו מאמן נבחרת קוסטה ריקה. AP
יש גבול בין לגיטימציה של אנדרדוג לנצח בכל מחיר לבין תצוגה הגנתית מכוערת. חורחה לואיס פינטו/AP

4. קוסטה ריקה. הקסם התפוגג וסינדרלה של מונדיאל 2014 סיימה את הנשף וחזרה להיות לכלוכית. בעולם האגדות, סינדרלה זוכה לסוף טוב ומתאחדת עם הנסיך. גם בעולם האמיתי יש סוף טוב, ארבע הנבחרות הטובות בברזיל העפילו לחצי הגמר. יש פער מסוים בכדורגל בין הכמיהה להפתעות, החיבה לאנדרדוג שעושה את הבלתי יאומן, לבין הרצון לראות את הטובות והאטרקטיביות ביותר בשלבים המכריעים. יש גם גבול בין לגיטימציה של אנדרדוג לנצח בכל מחיר לבין תצוגה הגנתית מכוערת. חורחה לואיס פינטו והטיקוס חצו אותו מול הולנד.

המאמן הקולומביאני הבטיח שקוסטה ריקה לא מפחדת מהולנד ושהיא תגיע ליזום ותנסה לשלוט. בפועל, הוא הראה בדיוק מה שהראה עד כה בטורניר. 5-4-1 דפנסיבי, הרבה צפיפות והגנה עם המון הקרבה. רק שהפעם קוסטה ריקה לא ממש ניסתה לצאת קדימה. שימו לב למספרים: שישה איומים לשער ב-120 דקות, 36 אחוז החזקה בכדור, 26 דקות משחק בפועל וקרן אחת. לזה קוראים בונקר. הטיקוס, למרות תמיכה אדירה של הקהל המקומי, היו עסוקים ברוב שלבי המשחק בבזבוז זמן ובלשלוח אל הדשא את אריאן רובן בעבירות די מכוערות.

פינטו הזהיר את פיפ"א מהצלילות של רובן כנראה כי לא היה לו שום פתרון ליכולות שלו מלבד להכשיל אותו שוב ושוב (וזה קרה שמונה פעמים מתוך 13 עבירות שביצעה קוסטה ריקה). אלא שגם בעצם ההגעה לפנדלים קשה להצביע פה על איזה ניצחון טקטי. הולנד הייתה לנצח עוד לפני ההארכה, היא יצרה מצבי הבקעה ודאיים, פגשה ארבע פעמים את המשקוף ונתקלה בקיילור נבאס בעוד יום שקשה להסביר. ונכון, הטיקוס כמעט גנבו את המשחק כשוואן חאל ויתר על אחד הבלמים. אבל כמה טוב שזה לא קרה.

קוסטה ריקה צברה במהלך הטורניר הרבה מחמאות והפכה לחביבת האוהדים האובייקטיביים. אסור להמעיט בהישג של הסינדרלה, שהגיעה לטורניר במעמד נחות מאחיותיה הבכירות מהקונקקף. הטיקוס יכולים וצריכים להרגיש גאווה וגם לא מעט אופטימיות, כיוון שההישג ודאי ישלח את מרבית הסגל הבכיר לליגות גדולות באירופה, יקדם לטווח הארוך את הכדורגל בקוסטה ריקה ויגדיר אותו מחדש. וחוץ מזה, בדיוק כך צריכה לשחק נבחרת קטנה בטורניר כזה. פינטו סיפר שלפני המונדיאל צפה בטורנירים קודמים והגיע למסקנה שאי אפשר להצליח בלי בסיס של הגנה חזקה. עליו הטיקוס הוסיפו רוח קבוצתית והרבה לב. מתי בישראל יבינו שהסוד להפתעה הוא להבין כמה שאתה קטן. ולא להתבייש בזה.

קיילור נבאס שוער נבחרת קוסטה ריקה מול דירק קאוט שחקן נבחרת הולנד. AP
השוער הטוב בטורניר, ללא ויכוח. קיילור נבאס/AP

5. קיילור נבאס. ספג שני שערים ב-510 דקות, אחד מהם בפנדל, סיפק הצלות מרהיבות, סחב על הגב שלו נבחרת של מדינה קטנה לרבע גמר מונדיאל והסוכן שלו הולך להיות מאוד עסוק בתקופה הקרובה. "השוער הטוב ביותר בטורניר", אמר עליו פינטו. אין ויכוח.

המנצח, ושורת המפסידים: תמונת המשחק/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully