וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכים ודרקונים: מצבם של כוכבי בוסניה, 6 ימים לפני ישראל

10.11.2014 / 15:00

האנטי-סקורר שאמור להיכנס לנעליו של דז'קו, הכוכב שהתעורר לקראת ישראל, הקשר שנחנק על ידי מאמנו, הבלם שוויתר על עונת הגלקטיקוס במכבי תל אביב והשוער שריאל רוצה. החיים בלי דז'קו: שישה ימים לפני המשחק הגורלי מול בוסניה, מה מצבם של חמשת שחקני המפתח של הדרקונים?

אסמיר בגוביץ' (שוער, סטוק סיטי)

אסמיר בגוביץ', שוער נבחרת בוסניה. GettyImages
המניה הבטוחה. אסמיר בגוביץ'/GettyImages

יכולת בקבוצה

אחרי 11 מחזורי ליגה, אסמיר בגוביץ' ספג עד כה 13 שערים בסך הכול. משמע: פחות מכפי שספגו שוערי מנצ'סטר יונייטד, ליברפול, טוטנהאם ואברטון. הוא הצטיין בניצחון 0:1 בחוץ על מנצ'סטר סיטי, אחד משני המשחקים היחידים בהם לא הוציא כדור מהרשת, ושומר על מעמדו כאחד השוערים הטובים בפרמיירליג. זה קורה גם בלי לכבוש עוד שער שנכנס לספר השיאים של גינס, כפי שעשה לפני שנה ושבוע נגד סאות'המפטון ממרחק של 91 מטרים.

מעשה שהיה

שבוע אחרי שהצטיין ב-0:0 של נבחרתו נגד ויילס, כולל הדיפה בקצות האצבעות לטיל של גארת' בייל בדקה האחרונה, הופיעו שוב דיווחים לפיהם בגוביץ' מועמד להצטרף לריאל מדריד. בייל זרק מילה? אולי. בכל מקרה, בגוביץ' המוחמא, ששאב השראה מאוליבר קאן, נמצא חזק בפנקסים של הקבוצות הגדולות.

המספר הנוסף

5 - ב-13 משחקי חוץ בהם פתח בטורנירי המוקדמות השונים (לא כולל פלייאוף) בשערה של בוסניה, ספג בגוביץ' רק חמישה שערים.

מעמד בנבחרת

משפחתו של בגוביץ' נטשה את בוסניה כשהיה ילד בגלל מלחמת האזרחים. המשפחה היגרה לגרמניה ומשם המשיכה לקנדה, שהייתה גם המדינה הראשונה שהציעה לבגוביץ' שישחק עבורה. השוער גבה הקומה (1.98 מטרים) העדיף את בוסניה בה נולד, ערך בכורה ב-2009 ומאז 2012 הוא השוער הראשון הבלתי מעורער. גם הטעויות שגרמו להפסד לקפריסין ולשער השוויון של בלגיה, לא פגעו במעמדו הרם. בגיל 27, בגוביץ' הוא מניה בטוחה גם לשנים הבאות.

אמיר ספאחיץ' (בלם, לברקוזן)

אמיר ספאחיץ' שחקן נבחרת בוסניה. GettyImages
הלוחם העצבני. אמיר ספאחיץ'/GettyImages

יכולת בקבוצה

אחרי שהיה שותף לאליפות ההיסטורית של מונפלייה והמשיך לשנתיים בסביליה, אמיר ספאחיץ' נמצא כבר עונה שנייה בהרכב של לברקוזן ולא מראה סימני דעיכה, אלא להפך. כמות הטעויות פחתה משמעותית ולטענת מאמנו הוא בכושר הטוב בקריירה. הוא שחקן הרכב קבוע גם בגיל 34, ואחרי שהצטיין בניצחון על זניט בליגת האלופות, אף זכה להארכת חוזה עד 2016 בקבוצתו העשירית בקריירה. ב-10 משחקי ליגה העונה כבש שער אחד (כמו הממוצע) וספג אדום אחד (מתחת לממוצע). בעונה שעברה הוסיף לאדום הקבוע בליגה גם הרחקה אחת בליגת האלופות, שם ניסה להוציא משיווי משקל את זלאטן איברהימוביץ'. זה נגמר עם שני צהובים לבלם הבוסני וצמד לכוכב פריס סן ז'רמן תוך 20 דקות.

מעשה שהיה

בקיץ 2005, בתקופת ההקמה של קבוצת הגלקטיקוס במכבי תל אביב, יצא ניר קלינגר לספרד וראה את אמיר ספאחיץ' מצטיין מול ראול ופרננדו טורס ב-1:1 שחילצה בוסניה בוולנסיה. הצהובים רצו לצרף את ספאחיץ', הבלם עצמו הביע נכונות להגיע לארץ הקודש וסיפר על המלצות שקיבל מחברים, ביניהם איברהים דורו. למרות זאת, הוא חתם בסופו של דבר בטורפדו מוסקבה ובקיץ האחרון כבר דיבר אחרת על ישראל. "אלוהים, הגן על אחינו הפלסטינים", כתב הגלקטיקו המפוספס בחשבון הפייסבוק שלו במהלך מבצע "צוק איתן". "עזור להם מול הרשע שמדכא ומשפיל אותם. העולם כולו עומד בשקט מול הזוועות". עכשיו הוא מגיע.

המספר הנוסף

1 - ב-20 באפריל כבש צמד ראשון בקריירה, בניצחון 1:4 של לברקוזן בנירנברג. למרבה הפלא, שער אחד נכבש בחצי יעף והשני במתפרצת. בלי מצבים נייחים.

מעמד בנבחרת

מעוז ההגנה שסאפט סושיץ' לא יכול בלעדיו. הוותיקים ביקשו לפרוש מנבחרת בוסניה לאחר המונדיאל ההיסטורי בברזיל. זבייזדאן מיסימוביץ', שיאן ההופעות שלבש את מדי הנבחרת 84 פעמים, פינה את מקומו לטובת הצעירים ולא שוכנע לחזור. הקפטן ספאחיץ' דווקא כן. סושיץ' לחץ, בן הדוד דז'קו הפציר וגם האוהדים ציפו לשובו של "הלוחם" הלאומן בעקבות ההפסד המביך לקפריסין ובעיית הפציעות בהגנה. אז ספאחיץ' חזר. הוא אמנם החמיץ את המשחקים נגד ויילס ובלגיה בגלל פציעה משלו וכבר לא הקפטן, אבל הוא עדיין המנהיג הבכיר ומקומו בהרכב מובטח. עם 77 הופעות בינלאומיות, ספאחיץ' כנראה יישאר כדי לשבור את השיא של מיסימוביץ' ורק אז יפרוש. הפעם באופן סופי.

עוד באותו נושא

דיווח: אדין דז'קו ייעדר שלושה שבועות ויחמיץ את המשחק מול ישראל

לכתבה המלאה

מוחמד בשיץ' (קשר אחורי, אברטון)

מוחמד בשיץ' שחקן נבחרת בוסניה (מימין) מול אדן הזאר שחקן נבחרת בלגיה. AP
המחסל. מוחמד בשיץ', מימין/AP

יכולת בקבוצה

אברטון הייתה זו שמיהרה לקפוץ על המציאה. היא רכשה את מוחמד בשיץ' בן ה-22 מפרנצווארוש ההונגרית תמורת 4 מיליון ליש"ט, מיד אחרי המונדיאל. תקופת ההכנה הייתה מבטיחה ובשיץ' נכנס לעניינים במהירות, אבל פתיחת העונה המאכזבת של הטופיז מנעה ממנו לתפוס מקום בהרכב. את הבכורה בליגה עשה כמחליף נגד צ'לסי. הוא נכנס בדקה ה-89 ואחרי דקה איבד כדור שהוביל לשער השני של דייגו קוסטה ב-3:6 של המוליכה. רוברטו מרטינס נתן לו רק שתי הופעות בהרכב, שתיהן במשחקי חוץ בהן עיבה את מרכז השדה - בדרבי מול ליברפול (1:1) ובחוץ מול מנצ'סטר יונייטד (2:1). לא שותף במשחק האחרון ועדיין לא הטביע את חותמו.

מעשה שהיה

בשיץ' בכלל נולד בגרמניה וצמח במחלקת הנוער של המבורג, שם החל כבלם ומגן ימני. הוא הופיע רק שלוש פעמים במדי הקבוצה הבוגרת של המבורג, ובמרץ 2012 התעמת באימון עם המאמן טורסטן פינק, שעל פי הדיווחים אף חנק את הבוסני. בשיץ' התנצל על התפרצותו, אבל נזרק לקבוצת המילואים ובקיץ שוחרר מהמבורג לאחר שתויג כ"שחקן לא ממושמע".

המספר הנוסף

18 - ב-17 בנובמבר 2010 ערך בשיץ' את הופעת הבכורה שלו במדי נבחרת בוסניה, כשהיה בסך הכול בן 18 וחודשיים. בכך הוא ניפץ את השיא של מיראלם פיאניץ' והפך לשחקן הצעיר ביותר בתולדות נבחרתו.

מעמד בנבחרת

השחקן הכי צעיר בהרכב של בוסניה היה גם השחקן המרשים ביותר שלה במונדיאל. בשיץ' התזזיתי הגיע לברזיל כשחקן פרנצווארוש ההונגרית והמריא ממנו לפרמיירליג. למרות מעמדו הבכיר לאור ההתקדמות לליגה גדולה יותר, הוא עדיין השחקן שרץ בשביל האחרים ומכסה שטחים רבים במרכז השדה הבוסני, אם כי נוטה לעצבנות ולאגרסיביות יתר. כן, כמו החבר ספאחיץ'. מול ויילס הוא התעלק על בייל ונגד בלגיה סימן את אדן הזאר. מי הבא בתור?

מיראלם פיאניץ' (פליימייקר, רומא)

מיראלם פיאניץ' שחקן נבחרת בוסניה. GettyImages
הבוס. מיראלם פיאניץ'/GettyImages

יכולת בקבוצה

קשה להאמין, אבל מיראלם פיאניץ' בסך הכול בן 24. זו כבר עונתו השמינית בצמרת האירופית, אחרי שהחל את דרכו במץ, המשיך לשלוש עונות בליון ומאז 2011 מופיע בקביעות בהרכב של רומא. הג'אלורוסי האריכו לו את החוזה עד 2018 עוד לפני המונדיאל, כדי להבטיח לעצמם תמורה ראויה במקרה שיצטיין ויהפוך לסחורה החמה. אבל פיאניץ' לא התעלה מעל הממוצע, וגם התקשה לחזור לעצמו בליגה האיטלקית. היה אמנם שער מרהיב מחצי מגרש נגד מנצ'סטר יונייטד בתקופת ההכנה, בעיטה חופשית דרמטית שסידרה ניצחון על פארמה וכמה מסירות יוצאות דופן, אך נדמה שהדומיננטיות של פיאניץ' פחתה. הוא פתח בתשעה משחקי ליגה, שותף כמחליף בשניים נוספים ותרם שער בודד. "פיאניץ' מבריק ויכול לשחק היטב בכמה עמדות בקישור, אבל יש לפעמים גם תקופות כאלה", הסביר לאחרונה מאמנו רודי גרסיה. "אני לא מודאג". ואכן, במשחק האחרון נגד טורינו זה כבר היה פיאניץ' המוכר והטוב, שרקד על המגרש, ניהל את המשחק והוסיף שני בישולים, כדי לשפר את מאזנו בליגה לשלושה. התעורר בזמן מבחינת בוסניה, פחות מבחינת ישראל.

מעשה שהיה

נוסמיר, אחד מבני דודיו של פיאניץ', התגייס לשורות דאע"ש ולפני כחצי שנה נהרג בקרבות בסוריה. במשפחה טענו כי כלל לא ידעו שנוסמיר עזב את המדינה, והצליחו להוריד את הסיפור מסדר היום. מיראלם עצמו מקפיד להרחיק עצמו ככל האפשר מהנושא.

המספר הנוסף

92 - פיאניץ' מוביל את קשרי הליגה האיטלקית עם 92.2 אחוזי דיוק במסירות.

מעמד בנבחרת

פיאניץ' החטיא את הפנדל הדרמטי בדקה ה-90 נגד קפריסין. זה שלמעשה עלה בהפסד הביתי המביך שסיבך לבוסניה את כל הקמפיין. אלא שלאחר המשחק היה זה הקשר הצעיר, "הבוס", כפי שמכנים אותו בנבחרת, שלקח את מלוא האחריות על ההפסד וכך העמיד באור מגוחך עוד יותר את מאמנו סושיץ' - המתחמק הסדרתי. פיאניץ', שיכול היה להמשיך לייצג גם את לוקסמבורג (שיחק בנבחרת הנוער שלה) או לבחור בצרפת, הוא השחקן הכי יצירתי של בוסניה. עכשיו, בהיעדרם של דז'קו ואיבישביץ', הוא גם מלך השערים שלה (תשעה שערים ב-55 הופעות). התלות בו רק תתעצם.

איזט חאירוביץ' (קיצוני ימני, ורדר ברמן)

שוער נבחרת ארגנטינה, סרחיו רומרו, מקדים את שחקן נבחרת בוסניה, איזט חאירוביץ'. רויטרס
סקורר הוא לא. איזט חאירוביץ'/רויטרס

* זו הייתה המשבצת של אדין דז'קו, הקפטן ומלך השערים של בוסניה בכל הזמנים. אלא שהסקורר נפצע אחרי ארבע דקות במשחקה של מנצ'סטר סיטי בשבת והותיר את מאמנו סושיץ' אובד עצות. 21 שחקנים יש כרגע בסגל הבוסני, מתוכם 12 קשרים. חלוץ? אפילו לא אחד. ודאד איבישביץ' נפצע כבר בחודש שעבר, עכשיו גם דז'קו וסושיץ' לא סומך על אף אחד מהצעירים. בבוסניה מיואשים מההחלטות של המאמן, שלא סופר למשל את מילאן ג'וריץ' מצ'זנה, והציעו בגיחוך להחזיר מפרישה את מהו קודרו או סרגיי ברבארז. בלית ברירה, סושיץ' עשוי לשחק לראשונה בקריירה שלו ללא חלוצים, והאיש אליו יישאו עיניים בחלק הקדמי יהיה איזט חאירוביץ'.

יכולת בקבוצה

הקיצוני הימני בן ה-23, שנולד בשוויץ ופרץ בגראסהופרס, עבר בקיץ לוורדר ברמן אחרי שלא קיבל משכורת בגלאטסראיי. הוא משחק על קו ימין ואוהב לבצע חיתוכים למרכז כדי להפציץ ברגל שמאל האימתנית שלו, אבל פרט לשער אחד בגביע הגרמני, מאז ימיו בליגה השוויצרית לא מצא את הרשת. בברמן הוא התנדנד בין ההרכב לספסל, עד שאיבד את מקומו בין ה-11 כשהקבוצה החלה להתאושש בעזרת המאמן האוקראיני ויקטור סקריפניק מפתיחת העונה הקטסטרופלית. 0 שערים ו-0 בישולים בשמונה משחקי ליגה של חאירוביץ', הבהירו למאמן החדש שעליו לבנות על שחקנים אחרים בכנף הימנית, כשאפילו המגן הוותיק קלמנס פריץ הועדף על פניו. לגרמנים זה הספיק כדי לכלול אותו בנבחרת הפלופים של הליגה עד כה. ועכשיו, את "מכונת השערים" הזו, כפי שהגדירו בלגלוג אוהדי בוסניה, מתכנן סושיץ' להציב כמעין "חלוץ מדומה".

המספר הנוסף

334 - מספר הימים שחלפו משער הליגה האחרון של חאירוביץ', בדצמבר 2013, כשחקן גראסהופרס לרשת באזל.

מעשה שהיה

בחודש שעבר, יום אחרי התיקו מול בלגיה, דיווחו בבוסניה שחאירוביץ' החליט לפרוש מהנבחרת. הוא קיבל רק שבע דקות נגד ויילס ולא שותף מול הבלגים, כשבשני המשחקים ביצע המאמן רק חילוף אחד. על פי הדיווחים, חאירוביץ' אמר לאנשיו שלא ירצה להיות בנבחרת כל עוד סושיץ' נמצא. בהצהרה פומבית לאחר מכן, הכחיש השחקן מכל וכל ואמר כי יתייצב כשיקראו לו. עכשיו צריכים אותו.

מעמד בנבחרת

חאירוביץ' בכלל היה שחקן נבחרת שוויץ. הוא עבר בנבחרות הצעירות של המדינה בה נולד וגם רשם הופעת בכורה בנבחרת הבוגרת במשחק ידידות נגד טורקיה, אבל ביוני 2013 החליט שהוא רוצה לייצג את בוסניה. סושיץ' העניק לו 12 הופעות וקיבל ממנו שני שערים, כשהוא נכלל גם בסגל למונדיאל בברזיל. כאשר שני החלוצים כשירים, הסיכוי של חאירוביץ' לתפוס מקום בהרכב הוא קלוש. הוא תמיד הראשון לפנות את מקומו, לא מתאים לשיטה של סושיץ' ולכן חש מאוכזב. חובת ההוכחה עדיין עליו. מול ישראל הוא עשוי להיזרק היישר למים הקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully