וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'ילבות, כמו שכתוב בספר: תולדות הסכסוך בין לואי ואן חאל לרונאלד קומאן

5.12.2014 / 19:06

הם התחברו בברצלונה, התכסחו באייאקס והגיעו לכדי פיצוץ בתיווכו של אחד, זלאטן איברהימוביץ'. אחרי שהשמיצו זה את זה בספרים, לואי ואן חאל ורונאלדו קומאן ינסו לסגור חשבון - על המגרש

one

בווידאו: ניצחונה של מנצ'סטר יונייטד על סטוק סיטי

ינואר 2004, פגרת החורף. אייאקס יצאה למחנה האימונים המסורתי בפורטוגל, לראשונה עם לואי ואן חאל כמנהל הטכני. בשלב מסוים, במהלך אחד התרגולים, לקח ואן חאל כיסא והציב אותו בצד המגרש. המנהל הטכני ישב שם בידיים שלובות ועקב אחר כל תנועה באימון שהעביר רונאלד קומאן. כמו מדריך שצופה בהתנסות ראשונה של אחד מתלמידיו. התמונות הללו תפסו את הכותרות בהולנד והעמידו את המאמן באור נלעג. יום לאחר מכן, ארווין קומאן שלח הודעת טקסט צינית לאחיו: "שיהיה בהצלחה עם המנהל הטכני שלך". רונאלד הבין את המסר. ואן חאל בעצם יושב על הכיסא שלו.

לואי ואן חאל (משמאל) עם רונאלד קומאן, ברצלונה 1999. GettyImages
זה דווקא התחיל מצוין בברצלונה. לואי ואן חאל, משמאל, ולצדו העוזר רונאלד קומאן וגם חבר מיוחד/GettyImages

ואן חאל, האיש שהוביל את אייאקס לזכייה בליגת האלופות ב-1995 ומשם המשיך לשתי קדנציות בברצלונה, החליף חודשיים קודם לכן את ליאו בינהאקר. למעשה, הוא הוצנח מעל ראשו של קומאן, 22 שנים אחרי שנזף בשחקן הצעיר במהלך משחק בין ספרטה רוטרדם לכרונינגן. באייאקס האמינו בשילוב של השניים, והאמת היא שהייתה להם סיבה טובה לכך. הרי ואן חאל בחר את קומאן להיות עוזרו בברצלונה ב-1998 ונשותיהם הפכו לחברות הכי טובות במהלך השהות המשותפת בקטלוניה. השניים עבדו יחד עד שהמאמן נתן לעוזרו את ברכת הדרך לצאת לדרך עצמאית בוויטסה ארנהם. הכול היה מושלם, עד אותו מחנה אימונים בפורטוגל.

את המשבר הזה, אפילו החברות העמוקה בין שתי הנשים לא שרדה. ואן חאל אמנם התקשר לקומאן לפני כל משחק של נבחרת הולנד כדי לברר את מצבם של שחקני פיינורד המשתייכים לסגל שלו, אבל היחסים נותרו קרירים. גם כאשר הם נפגשים באירועים חברתיים ומתנהגים כג'נטלמנים, אף אחד מהם לא שוכח איך השני השמיץ אותו בביוגרפיה שפרסם. "הוא תקע לי סכין בגב", טען קומאן בספרו. "אני לא שונא אותו, אבל מעולם לא נהיה שוב חברים". ועכשיו, עם המטען הרגשי הזה, הם נפגשים לראשונה בפרמיירליג. קומאן כמאמן סאות'המפטון המדורגת שלישית, ואן חאל כמאמן מנצ'סטר יונייטד הרביעית. הזדמנות נוספת לסגור חשבון אישי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנזיפה הראשונה. לואי ואן חאל מעל רונאלד קומאן ב-1982/מערכת וואלה!, צילום מסך
זלאטן בספרו: "ואן באסטן אומר שמספר 9 צריך לשמור את הכוח למשחק ההתקפה ולהבקעת שערים. ולמען האמת, עכשיו אני לא יודע למי להקשיב: לאגדה כמו ואן באסטן או לוואן חאל?"

בחזרה למחנה האימונים בפורטוגל. סצנת הכיסא של ואן חאל נתנה את האות לפרוץ הסכסוך המר בינו לבין קומאן. במרכזו של הפיצוץ הגדול, עמד לא אחר מאשר זלאטן איברהימוביץ'. הנה התיאור שלו למאורעות, מתוך האוטוביוגרפיה "אני זלאטן":

"יצאנו למחנה בפורטוגל, ובאותו זמן ואן חאל כבר החליף את בינהאקר כמנהל הטכני", נזכר החלוץ השבדי, אז בן 23. "ואן חאל היה נאד נפוח. הוא רצה להיות דיקטטור, ללא ניצוץ של ברק בעיניים. הוא אהב לדבר על שיטות משחק והתייחס לשחקנים כמספרים. שמחתי להתחמק ממנו, אבל בפורטוגל כבר לא יכולתי. נאלצתי להיכנס לשיחה עם ואן חאל וקומאן כדי לשמוע איך הם מעריכים את התרומה שלי בחצי הראשון של העונה. הם אהבו לתת ציונים שם באייאקס. קומאן חייך, ואן חאל נראה זועף. 'זלאטן', אמר קומאן, 'היית מבריק, אבל אתה מקבל רק ציון 8 כי לא עבדת מספיק בחלק האחורי'. אמרתי 'אוקיי' ורציתי לצאת. חיבבתי את קומאן, אבל לא יכולתי לסבול את ואן חאל. חשבתי, יופי, 8 מספק אותי, עכשיו אפשר שתרדו ממני?

"ואז ואן חאל התערב... 'אתה יודע איך לשחק בהגנה?', הוא זרק, וראיתי גם את קומאן נע באי נוחות. 'אני מקווה', השבתי. ואז הוא התחיל להסביר איך מספר 9 צריך להגן. ותאמינו לי, שמעתי את כל זה בעבר. הוא הסביר, צייר חצים ואז סיים: 'עכשיו אתה מבין? אתה תופס את כל זה?'. מבחינתי זו הייתה מתקפה. 'אתה יכול להעיר כל שחקן בשלוש לפנות בוקר והוא יגיד לך בדיוק מה צריך לעשות', עניתי לו. 'שאל כל שחקן איך להגן והוא יסביר לך מתוך שינה. מספר 9 הולך לכאן ו-10 הולך לשם. ידוע. אבל אני התאמנתי אצל מרקו ואן באסטן, והוא חושב אחרת. הוא אומר שמספר 9 צריך לשמור את הכוח למשחק ההתקפה ולהבקעת שערים. ולמען האמת, עכשיו אני לא יודע למי להקשיב: לאגדה כמו ואן באסטן או לוואן חאל?', אמרתי, בדגש מיוחד על השם ואן חאל, כאילו היה דמות חסרת חשיבות לחלוטין. ואיך נראה לכם שהוא הגיב? הוא היה מרוצה? הוא רתח מזעם. אמרתי שאני צריך לצאת והסתלקתי משם".

שבעה חודשים לאחר מכן, זלאטן פגע ברפאל ואן דר וארט במהלך משחק ידידות בין שבדיה להולנד. הקשר ההולנדי היה משוכנע שהדבר נעשה בכוונה תחילה, והכוכבים המסוכסכים היו קרובים לעימות פיזי באחד מאימוני הקבוצה. עבור ואן חאל, הייתה זו אמתלה סבירה להיפטר מהחלוץ השבדי הסורר, בניגוד גמור לדעתו של המאמן קומאן. זלאטן נמכר ליובנטוס, קומאן לא ידע את נפשו מרוב כעס והשידוך עם ואן חאל חי על זמן שאול.

זלאטן איברהימוביץ' במדי אייאקס. GettyImages
מבחינתו ואן חאל היה נאד נפוח שרצה להיות דיקטטור. זלאטן איברהימוביץ' במדי אייאקס/GettyImages
ואן חאל: "הבעיה המרכזית של אייאקס הייתה שקומאן לא שלט בקבוצה. הוא היה צריך לפתור את פרשת זלאטן-ואן דר וארט, אבל פשוט לא היה מסוגל. אז אני טיפלתי בזה"

קומאן התלונן ללא הרף בפני ההנהלה על ההתערבויות הבלתי פוסקות של ואן חאל בעבודתו. לאחר שאייאקס הובסה 4:0 בידי באיירן מינכן בליגת האלופות והמנהל הטכני ביקר אותו פומבית, גם המאמן הגיב בתקשורת וטען שהציפיות של המועדון מהסגל הצעיר וחסר הניסיון היו מנותקות מהמציאות. הכביסה המלוכלכת כובסה בראש חוצות וראשי המועדון נדרשו לבחור צד. הם הלכו עם המאמן. לוואן חאל לא נותרה ברירה אלא להגיש את התפטרותו בתום משחק הניצחון 0:3 על מכבי תל אביב בשלב הבתים, ולאחר פחות משנה בתפקיד.

בביוגרפיה שלו הסביר ואן חאל מדוע התערב בעבודתו של קומאן. "הילד היה חלש ונזקק לייעוץ יומיומי", השמיץ המאמן הוותיק, שהתעלם בספרו משתי האליפויות, הגביע וההגעה של אייאקס לרבע גמר האלופות בתקופת קומאן. "הבעיה המרכזית של אייאקס הייתה שקומאן לא שלט בקבוצה. הוא היה צריך לפתור את פרשת זלאטן-ואן דר וארט, אבל פשוט לא היה מסוגל. אז אני טיפלתי בזה. עשיתי זאת רק כדי להגן עליו ולאפשר לו להשיב את הסמכות בחדר ההלבשה".

הגרסה של קומאן הייתה אחרת, כמובן. "ואן חאל היה יושב על הכיסא בפינה, צועק ומעודד, והשחקנים סלדו מהגישה שלו", תיאר קומאן בספר שלו. "הוא היה מגיע עם מחברת, היינו משוחחים והסכמתי לנקודות רבות שהעלה, אבל לאט לאט הרגשתי שהוא פשוט תופס את המקום שלי. אחר כך הוא בא והודיע שיבצע לי הערכת עבודה. אמרתי לו: 'אולי לא קראת את החוזה שלי, אבל אני צריך לתת דין וחשבון רק למנכ"ל'. מאז התחיל בינינו קרב אמיתי. הוא לא הגן עליי ואני לא הייתי שם בשבילו. במקרה של זלאטן, הוא אמר שאיתו אייאקס לא תנצח במלחמה כי הוא לא שחקן קבוצתי. רצה למכור אותו בשבעה מיליון יורו, אני לא הסכמתי. בסוף קיבלנו מיובנטוס משהו כמו 18 מיליון, ועדיין חשבתי שזה מעט מדי. לאחר מכן, באירוע של השותפים העסקיים של המועדון, ואן חאל נאם ואמר שהקבוצה הנוכחית חסרה את המנטליות של אייאקס. זה היה מבחינתי הקש ששבר את גב הגמל. חשתי נבגד".

אבי סטרול שחקן מכבי תל אביב מול רפאל ואן דר וארט שחקן אייאקס אמסטרדם. AP
המשחק האחרון של ואן חאל וקומאן יחד: נגד מכבי תל אביב. רפאל ואן דר ארט מול אבי סטרול/AP
קומאן: "אולי לא אזמין את ואן חאל למסיבת יום ההולדת שלי ואני לא מצפה לקבל הזמנה לשלו, אבל הקשר בינינו נורמלי. אני מאחל לו וליונייטד רק טוב"

ספרו של ואן חאל, אגב, ראה אור ב-2009, בדיוק לפני שקומאן החליפו כמאמן אלקמאר. ואן חאל טען שקומאן היה "רק הבחירה השלישית לתפקיד, אחרי דיק אדבוקט וקו אדריאנסה". שלוש שנים לאחר מכן, כשוואן חאל מונה למאמן נבחרת הולנד רק מפני שלא מעט מאמנים, כולל קומאן עצמו, דחו את הצעת ההתאחדות, בלם העבר החזיר: "הבנתי שוואן חאל היה הבחירה השישית לתפקיד. רק תוסיפו בבקשה שזה נאמר בהלצה, אחרת זה יוצא לחלוטין מהקשרו".

דווקא החזרה של ואן חאל לנבחרת, שלכאורה יכלה להציב את השניים שוב על מסלול התנגשות, פתחה פרק חדש ביחסים המורכבים. הטינה נותרה בעינה, אבל כמקצוענים הם התעלו על עצמם למען הנבחרת. הרי קומאן קידם את שחקני הבית בתקופתו בפיינורד והעלה 11 בוגרי אקדמיה לקבוצה הבוגרת. המאמן הלאומי לא יכול היה להתעלם, וכך שבעה מתוכם צורפו לסגל שלו. "קומאן יודע היטב איך לשפר כדורגלנים ברמה האישית, אני מאוד מרוצה מכל השחקנים שלו", הודה ואן חאל בפני התקשורת ההולנדית. גם קומאן השתדל לפרגן והביע שביעות רצון מהניסיון שצברו שחקניו הצעירים. את פירות העבודה המשותפת קטפה הולנד במונדיאל בברזיל, אז הגיעה לחצי הגמר עם הגנה שכללה בדרך כלל שלושה נציגים של פיינורד וגם את הקפטן לשעבר רון פלאר.

לאחר המונדיאל, שתי הצ'ילבות מצאו אתגר חדש באנגליה. ואן חאל לקח על עצמו את משימת שיקום מנצ'סטר יונייטד, בעוד קומאן נבחר לאמן את סאות'המפטון שרוקנה מנכסיה אחרי עונה נהדרת. דווקא העוזר, לו חזו מאבקי הישרדות עם הסיינטס, בנה את הקבוצהמחדש, התחיל טוב יותר בפרמיירליג והתמקם בצמרת. ואן חאל פתח רע והחל להתאושש, כאשר למפגש עם קומאן הוא מגיע לאחר ארבעה ניצחונות רצופים ועם אפשרות לחלוף על פני יריבו בטבלה.

אז איך יעבור העימות הישיר? "אני מבטיח להזמין אותו לכוס יין אחרי המשחק", אמר קומאן. "הייתי בפגישת מנג'רים במנצ'סטר בשבוע שעבר, הוא היה שם וניהלנו שיחה קצרה. אולי לא אזמין אותו למסיבת יום ההולדת שלי ואני לא מצפה לקבל הזמנה לשלו, אבל הקשר נורמלי. אני מאחל לו וליונייטד רק טוב. לו הייתה את הגרסה שלו למה שקרה, הסיפור שלי שונה. זה נגמר, זה כבר לא אייטם". ואז, כאשר כתב העיתון "אינדפנדנט" הזכיר לו איך ואן חאל כינה אותו "חלש" (הגדרה שרודפת אותו שנים) קומאן הגיב: "אני חלש? הא! את זה אנחנו נראה".

רונאלד קומאן מאמן סאות'המפטון  לואי ואן חאל מאמן מנצ'סטר יונייטד. GettyImages
כוס יין אחרי המשחק? רונאלד קומאן לצד לואי ואן חאל/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully