וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו לו לעבוד: לואיס אנריקה כבר עומד תחת ביקורת בברצלונה

10.12.2014 / 9:30

הסגנון לא מספק, ההחלטות הטקטיות לא תמיד עובדות, הרוטציה מרגיזה, ובינתיים ריאל מדריד רושמת 19 ניצחונות רצופים. אפשר להבין מדוע התקשורת רוצה לאכול את לואיס אנריקה בלי מלח כבר עכשיו, אבל עדיין מוקדם לשפוט את עבודתו בברצלונה. גם גווארדיולה מבקש לתת לו זמן

מאמן ברצלונה לואיס אנריקה. רויטרס
לכאב ראש אחד שלו קוראים פפ ולשני ריאל מדריד. לואיס אנריקה/רויטרס

"לואיס אנריקה יצליח, אבל זה ייקח זמן. כדורגל הוא תהליך. אי אפשר להגיע ולזכות בכל דבר כבר בנובמבר", אמר לפני חודש פפ גווארדיולה, תוך שהוא מנסה לחזק את ידיו של מאמן ברצלונה הנוכחי. לרוע מזלו של לואיס אנריקה, גווארדיולה עצמו הוכיח בדיוק את ההיפך – הוא הגיע ב-2008 למועדון במשבר ויצר תוך שבועות ספורים קבוצה שהציגה את הכדורגל האטרקטיבי ביותר בתבל, וגם פירקה את כל מי שעמד בדרכה לטרבל היסטורי. מאז נמדדת ברצלונה במדד מיוחד, מעין "מדד פפ", וכל סטיה מהאידיאל גורמת לצונאמי של ביקורת תקשורתית. טאטה מרטינו חווה זאת על בשרו בעונה שעברה, וכעת תורו של הבוס החדש להתמודד עם הלחץ.

לבעיה השניה של לואיס אנריקה קוראים ריאל מדריד. בארסה לא יכולה להיות שקטה ומאושרת כאשר היריבה השנואה רושמת 19 נצחונות רצופים בכל המסגרות, וגם מקדימה אותה בטבלה. אם נשווה את המצב ל-2008/09, שהיא המודל לחיקוי, הרי שאז היו לבלאוגרנה 35 נקודות אחרי 14 מחזורים, אל מול 34 כיום. ההבדל זניח, אלא שריאל השתרכה אז במקום החמישי עם 26 נקודות והפגינה יכולת ירודה. המאמן ברנד שוסטר הכריז לפני הקלאסיקו שאין לקבוצתו מול הקטלונים ופוטר. היום יש ללוס בלאנקוס 36 נקודות, והיא כבר ריסקה את בארסה בקלאסיקו, שוק על ירך.

פפ גווארדיולה מאמן ברצלונה. רויטרס
ביקש שבברצלונה יתנו ללואיס אנריקה זמן. פפ גווארדיולה/רויטרס

"כאוס טקטי"

"לואיס אנריקה צריך לבנות פסל של ליאו מסי על כך שהציל אותו פעמים כה רבות העונה. פעמים רבות לפחות כמו מספר המערכים השונים שהמאמן ניסה בקישור"

ברצלונה מגיעה למפגש החשוב מול פריז סן ז'רמן, זו שהנחילה ללואיס אנריקה את הפסדו הראשון העונה, 3:2 בפארק דה פראנס בסוף ספטמבר, כאשר התקשורת מחכה למאמן בפינה. ההעפלה לשמינית הגמר הובטחה, כמובן, כבר מזמן עם ארבעה נצחונות קלילים על אייאקס ואפואל ניקוסיה, אבל אם לא תלקט שלוש נקודות מול הפריזאים תסיים בארסה במקום השני בשלב הבתים לראשונה מאז 2007 – ותודעתית מדובר באופן ביזארי כמעט בעידן פרה-היסטורי. הכישלון עלול לגרום להגרלה נוחה פחות בשלב הבא, אבל קבוצה כמו בארסה לא אמורה לחשוש מכך. הפיאסקו יהיה בעיקר מוראלי, והוא יאפשר לפרשנים לנתח את המפלה, גם אם בפועל לא יהיה מדובר באסון כלל וכלל.

לואיס אנריקה ידע היטב מראש איזה אתגר מצפה לו. ברצלונה היא אחת הקבוצות היחידות בעולם שיכולה להיות במשבר עמוק אחרי שבעה נצחונות רצופים. ביום ראשון היא גברה 1:5 על אספניול בדרבי, אולם ההופעה זכתה לבוז לא מוסתר מצד פרשנים רבים. סנטי חימנס, עיתונאי בכיר ב"אס" שנחשב למאוזן והוגן, כתב: "לואיס אנריקה צריך לבנות פסל של ליאו מסי על כך שהציל אותו פעמים כה רבות העונה. פעמים רבות לפחות כמו מספר המערכים השונים שהמאמן ניסה בקישור. ברצלונה עדיין לא משחקת היטב, אבל היא יכולה לסמוך על השחקן הטוב בעולם. היא בנויה על היכולת של הארגנטיני, השחקן היחיד בסגל שמסוגל להתעלות על הכאוס הטקטי. הכאוס הזה הפך את אוסף הכוכבים הנהדרים לחבורה שלא יודעת מה היא עושה".

ברצלונה ופריס סן ז'רמן בקרב על ראשות בית ו' (21:45, ספ' 5 ו-HD)

ליאונל מסי הפך גם לשיאן שערי הדרבי עם שלושער ב-1:5 על אספניול

איבן ראקיטיץ': "מסי השחקן הכי טוב בעולם והכי טוב בהיסטוריה"

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שחקן ברצלונה ליאונל מסי חוגג. AP
"היחיד שמתעלה על הכאוס הטקטי". ליאונל מסי/AP

ניסוי וטעייה

לואיס אנריקה ספג טונות של ביקורת על כך שסיפסל של איבן ראקיטיץ', הקרואטי שהשתלב באופן כמעט מושלם במערך אחרי שנרכש הקיץ מסביליה, על הספסל בקלאסיקו

אלה האשמות קשות, ואי אפשר לומר שהן תלושות מהמציאות. מאז קיבל את השרביט בקאמפ נואו, עדיין מחפש לואיס אנריקה את דרכו, מנסה למצוא את השיטה האופטימלית, ומחליף ללא הרף את ההרכב ואת הטקטיקה. חלק מההחלטות שלו נראות לא פחות מהזויות. הוא ספג טונות של ביקורת על כך שסיפסל את איבן ראקיטיץ', הקרואטי שהשתלב באופן כמעט מושלם במערך אחרי שנרכש הקיץ מסביליה, בקלאסיקו. איש לא הבין גם את המחשבה מאחורי ההרכב מול ולנסיה לפני שבוע וחצי, כאשר צ'אבי שיחק בתפקיד של סרג'יו בוסקטס, ובוסקטס בתפקיד של צ'אבי.

הכל נזיל ובלתי ניתן לחיזוי, אבל פעמים רבות יש גם הגיון לא מבוטל אחרי הנסיונות. חאבייר מסצ'ראנו, למשל, תופקד במשחקים לא מעטים בקישור, אחרי שבארסה הפכה אותו בעונות הקודמות לבלם בלבד. רבים יסכימו שהארגנטיני יעיל יותר במרכז המגרש, והמונדיאל הוכיח זאת מעבר לכל ספק, אבל איכשהו אפילו המהלך הטבעי הזה נתפס כאקט של הססנות של לואיס אנריקה. הביקורת הזו לא מוצדקת, וכך גם הזעם שספג כאשר הציב את ז'רמי מתיו כמגן שמאלי בקלאסיקו – זה הרי התפקיד בו הצטיין הצרפתי בשנות הזוהר שלו בוולנסיה, ורק בעונה שעברה הוסט לעת צרה לעמדת הבלם. סביר להניח שהוא לא מתאים כיום לבארסה בשום תפקיד, ורכישתו בגיל 31 תמורת 20 מיליון יורו גובלת באבסורד, אך על כך כדאי לבוא בטענות למנהל הספורטיבי אנדוני סוביסארטה. במקום זאת, לואיס אנריקה הוא שחוטף את האש.

חאבייר מסצ'ראנו, ברצלונה, מול אלברו נגרדו, ולנסיה. AP
יעיל יותר במרכז המגרש, אבל המהלך נתפס כאקט של הססנות של המאמן. חאבייר מסצ'ראנו/AP

הרוטציה עשויה להועיל

נכון, במבחן התוצאה, לואיס אנריקה הגזים ושגה לא פעם, אבל זו עדיין לא סיבה להשפיל אותו עד אפר.

המאמן צריך להתמודד עם החלטות נוספות בשוק ההעברות, אותן ניתן להגדיר כשנויות במחלוקת. תומאס ורמאלן לא ישחק דקה העונה, וזה לא מפתיע לאור הגליון הרפואי שלו. המגן הברזילאי דוגלאס נמחק על ידי התקשורת אחרי הופעה כושלת אחת בלבד. תוסיפו לכך את הפציעה של אנדרס אינייסטה, השחקן החשוב ביותר במערך, את הדעיכה הטבעית בכושרו של צ'אבי שבכלל תיכנן לשחק העונה בליגה הקטארית, ואת ההמתנה לתום השעייתו של לואיס סוארס, ותקבלו מספיק סיבות לשינויים תכופים ולרוטציה. במבחן התוצאה, לואיס אנריקה הגזים ושגה לא פעם, אבל זו עדיין לא סיבה להשפיל אותו עד אפר.

אגב, רוטציה עשויה גם להועיל לבארסה בטווח הארוך. גווארדיולה, אשר גם בתקופתו נעשו טעויות קולוסאליות בשוק ההעברות, שחק את הכוכבים המרכזיים שלו עד דק, והם הגיעו בדרך כלל מותשים לקו הסיום. במתכונת הנוכחית, תהיה חלוקת עומס שפויה יותר, והקבוצה עשויה אולי להיכנס לכושר שיא ברגע האמת. את הטיעון הזה שומר לואיס אנריקה בינתיים לעצמו, כי היריבה הלבנה ממדריד נמצאת בכושר שיא כאן ועכשיו, והכדורגל שלה ראוותני ומוחץ הרבה יותר. אלא שהעונה עוד ארוכה, ואת הכסף סופרים במדרגות.

איסקו שחקן ריאל מדריד (משמאל) לפני איבן ראקיטיץ' שחקן ברצלונה. Gonzalo Arroyo Moreno, GettyImages
למה הוא סופסל בפתיחת הקלאסיקו? ראקיטיץ'/GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

"לא אשנה את דרכי בגלל מספר הפסדים"

"צריך להעריך את הדברים שאנחנו עושים היטב ולשפר נושאים אחרים. את המסקנות נסיק בסיום העונה, כפי שאני עושה תמיד. אני מבין את הספקות, אבל לא אסטה מהדרך שלי"

טענה נוספת נגד לואיס אנריקה קשורה לכך שהוא לא עומד בציפיות מבחינת הסגנון. אחרי הנסיונות של מרטינו להקנות לבארסה סגנון ישיר יותר, סברו רבים שהבוס החדש, ששיחק במדיה, אימן בהצלחה את קבוצת המילואים ומכיר לעומק את המנטליות, יחזיר את טיקי טאקה המסורתי. בפועל, ההיפך המוחלט קרה – ברצלונה שולחת יותר כדורים ארוכים לעברם של מסי וניימאר. לעומת זאת, כאשר היא מנסה להניע את הכדור בסבלנות, מתקבל לא פעם רושם של חוסר תכליתיות והיעדר תנועה מספקת של שחקנים ללא כדור. בקיצור, זו ממש לא בארסה של 2008/09.

"לא אפכת לי מהביקורת. לא אשנה את דרכי בגלל הפסד או מספר הפסדים. צריך להעריך את הדברים שאנחנו עושים היטב ולשפר נושאים אחרים. את המסקנות נסיק בסיום העונה, כפי שאני עושה תמיד. אני מבין את הספקות, אבל לא אסטה מהדרך שלי", הכריז לאחרונה המאמן, ובתגובה העירו לו בציניות הפרשנים: "איזו דרך?"

ליאונל מסי, ניימאר, ברצלונה. AP
יותר מדי כדורים ארוכים לעבר שניהם. ליאונל מסי וניימאר/AP

פרשת טוטי כמשל?

אביו של בויאן קרקיץ': "אני מודאג שלואיס אנריקה אמר בהצגתו כי הוא יהיה המנהיג בחדר ההלבשה. השחקנים צריכים להנהיג"

הנוסטלגיה מובנת, אבל כדאי להקשיב לבוסקטס, שהכריז קבל עם ועדה בראיון רדיו: "דברים לא יכולים להישאר כמו שהם לנצח. לא נראה עוד את ברצלונה הגדולה, וגם לא את נבחרת ספרד הגדולה". הוא לא התכוון לשליטה ולתארים, אלא בעיקר לסגנון. אוהדים לא ירצו להאמין בכך, אבל הקבוצה של גוארדיולה היתה חד פעמית, וההשוואות אליה גורמות נזק לגרסה הנוכחית של בלאוגרנה. אולי, אם יתנו ללואיס אנריקה זמן כפי שגוארדיולה עצמו מבקש, הוא ישחזר את ההצלחה כבר העונה. ואולי לא. מוקדם מאוד לקפוץ למסקנות.
"התחלנו טוב, והכל נראה מצוין. לואיס אנריקה הוא מאמן חדש, ואנחנו צריכים להתרגל אליו. עכשיו יש לנו תקופה פחות טובה, אבל לא גרועה כמו שמנסים לצייר", אמר בוסקטס, והוסיף: "לואיס אנריקה וגוארדיולה דומים בגישתם, אבל לואיס אנריקה נוקשה יותר".

זוהי נקודה קריטית, וגם עליה ספג המאמן ביקורת נוקבת על בסיס שבועי. כל החלטה שלו נתפסת כנסיון לקבוע עובדות בשטח ולדרוש סמכות על חשבון השחקנים הוותיקים. ללואיס אנריקה זוכרים את הסכסוך עם פרנצ'סקו טוטי ברומא, כאשר הוא סיפסל את המלך הבלתי מעורער במשחקים הראשונים, ובכך הכשיל את הפרויקט עוד לפני שהחל. מדברים על כך שהוא ניסה לפגוע בעונה שעברה במעמדו של בורחה אוביניה, הקפטן והסמל של סלטה ויגו. כל ציטוט בנושא זוכה לכותרת, אפילו אם הוא מגיע מאדם לא רלוונטי כמו אביו של בויאן קרקיץ'. "אני מודאג שלואיס אנריקה אמר בהצגתו כי הוא יהיה המנהיג בחדר ההלבשה. השחקנים צריכים להנהיג", הוא הצהיר, ודבריו הפכו לשיחת היום.

שחקני רומא דניאלה דה רוסי, פרנצ'סקו טוטי עם מאמן הקבוצה לואיס אנריקה. andrew medichini, AP
סיפסל את המלך הבלתי מעורער והכשיל את הפרויקט ברומא. לואיס אנריקה עם פרנצ'סקו טוטי/AP, andrew medichini

שומר את הכל בבטן

כשחקן, היה לואיס אנריקה אחת הדמויות האמוציונליות ביותר שאפשר לדמיין – חוגג שערים בריצות אמוק, צורח על כל הסביבה, מדליק את כולם בהתלהבות האינסופית שלו. כמאמן, הוא מנסה לסגל לעצמו תדמית מאופקת

לואיס אנריקה טוען שהוא לא עסוק במאבקי אגו. "אני לא כלב שצריך לסמן את הטריטוריה שלי", הוא הצהיר, אבל כדאי לשים לב לאמירתו של בוסקטס על קשיחותו. כשחקן, היה לואיס אנריקה אחת הדמויות האמוציונליות ביותר שאפשר לדמיין – חוגג שערים בריצות אמוק, צורח על כל הסביבה, מדליק את כולם בהתלהבות האינסופית שלו. מעבר ליכולתו, זו היתה הסיבה להפיכתו לאליל האוהדים שראו בו מודל לחיקוי בזכות המחויבות המוחלטת לקבוצה.

אנשים לא משתנים אחרי הפרישה ממשחק, ובתוך תוכו נותר לואיס אנריקה הר געש של רגשות. ואולם, במקום לתת להן לצאת החוצה תוך כדי משחק בסגנון יורגן קלופ, הוא מנסה לסגל לעצמו תדמית מאופקת ומעונבת. אם הוא שקט ומהורהר על הקווים, תהיו בטוחים שיפרוק את אשר על ליבו במקום אחר. עד כה נרשמו כבר תקריות מתוקשרות עם ג'רארד פיקה ועם מתיו, ועוד היד נטויה. ציניקנים יגידו שהכל יהיה בסדר כל עוד יישמר שלום בית עם מסי, אבל העסק מורכב הרבה יותר, וכאן – כמו ברומא – עלולה להיות הבעיה המרכזית של המאמן.

בינתיים הוא עומד למשפט שדה גם אחרי שקבוצתו מקבלת חמישיה, וכדי להשתיק באופן זמני מאוד את הביקורת צריך לנצח את זלאטן איברהימוביץ' שקופץ לביקור בקאמפ נואו. יהיו שימהרו להספיד את הקדנציה של לואיס אנריקה כבר הערב אם לא ינצח, אבל לנו כדאי להמתין בסבלנות עד לסיום העונה.

לואיס אנריקה במדי ברצלונה. Shaun Botterill, GettyImages
הפך לאליל האוהדים כשחקן בזכות המחויבות שלו לקבוצה, אך כעת עומד למשפט שדה. לואיס אנריקה/GettyImages, Shaun Botterill

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully