וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בועט חופשי בדעות הקדומות: וויליאן מנקודות האור בצ'לסי, יוביל גם את ברזיל?

12.11.2015 / 11:40

סלאח. פדרו. מאטה. שורלה. קואדרדו. הרבה מאוד שחקנים שעברו בצ'לסי נראו כמו אלו שידחקו את וויליאן הצידה. אלא שדווקא השנה מבינים יותר למה מוריניו כל כך אוהב ומעדיף אותו. כעת מלך הבעיטות החופשיות צריך להסיר את הספקות גם בנבחרת ברזיל

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

בווידאו: השער של וויליאן במדי צ'לסי ב-2:2 מול ניוקאסל

האם קל יותר להתעלות ולבלוט כאשר שום דבר לא הולך לקבוצתך? במקרה של וויליאן, זה היה המצב בתחילת העונה הקטסטרופלית של צ'לסי. גם בעונת האליפות אשתקד, הברזילאי בהחלט עשה את שלו וקיבל שבחים רבים מהמאמן ז'וזה מוריניו. "גם בלי לכבוש, וויליאן תורם המון לקבוצה. הוא יצירתי ותמיד נמצא בתנועה. כאשר הקבוצה מאבדת את הכדור, הוא מגיב ראשון ומיד מפעיל לחץ", אמר הפורטוגלי בינואר. אלא שאז היו לצידו שחקנים שהשפיעו הרבה יותר, או לפחות משכו תשומת לב רבה יותר.

אדן הזאר נבחר לשחקן העונה, דייגו קוסטה כבש בצרורות ועשה כותרות מכל הסיבות האפשריות, ססק פברגאס היה הרכש הנוצץ ומלך הבישולים, ג'ון טרי לא החמיץ דקה במרכז ההגנה, ברניסלב איבנוביץ' היה המגן הטוב בפרמייר-ליג בפער ניכר, אוסקר זהר במשחקים לא מעטים, נמניה מאטיץ' זכה להערכה עצומה על המשחק הפנומנלי בקישור האחורי. במצב כזה, וויליאן נתפס כשחקן משלים יעיל, ולא מעבר לכך.
למעשה, אוהדי צ'לסי רבים לא הבינו מלכתחילה מדוע התעקש מוריניו לשלם תמורת הברזילאי 30 מיליון ליש"ט לאנז'י מחצ'קלה בקיץ 2013 ולטפרד את עסקת מכירתו מרוסיה לטוטנהאם שכבר היתה סגורה.

היו פרשנים שהעריכו כי המהלך נועד בעיקר לפגוע בתרנגולים ולא לחזק את צ'לסי עצמה, ובתנאים אלה סכום ההעברה נראה מוגזם. אנדרה שורלה הגרמני, שהגיע מלברקוזן שבועיים קודם לכן, נתפס כרכש מעניין יותר, ואכן וויליאן לא השתלב באופן מיידי בהרכב. תקופתו הקצרה באנז'י היתה מאכזבת בכל מקרה, בעוד בשחטאר דונצק הוא שיחק כקיצוני הקלאסי, ללא משימות מיוחדות בהגנה. לפיכך, הוא נדרש לשינוי משמעותי על מנת להתאים לדרישותיו של מוריניו.

וויליאן שחקן נבחרת ברזיל חוגג שער. רויטרס
מנקודות האור הבודדות בצ'לסי והלילה הוא מול ארגנטינה. וויליאן/רויטרס

לא סופר את שורלה, סלאח, קואדרדו, פדרו

ואולם, בניגוד לשחקנים לא מעטים, וויליאן גילה נכונות בלתי מסוייגת לבצע את השינוי הזה. לכן העריך אותו מוריניו יותר מאשר את חואן מאטה ואת שורלה, להם הראה בשלב מסוים את הדרך החוצה מהמועדון. מעמדו של וויליאן עמדה לכאורה בסכנה לא פעם בשנתיים הראשונות שלו בקבוצה, והוא עמד בכבוד בכל האתגרים, תוך שיפור מתמיד ביכולת.

תחילה היה זה מוחמד סלאח, שנרכש בינואר 2014 מבאזל תמורת 11 מיליון ליש"ט והיה מלהיב, מהיר וטכני יותר מוויליאן באופן מובהק. המצרי לא ראה את הדשא ונאלץ לעזוב בסופו של דבר. אחרי ששורלה חזר מהמונדיאל בו בישל למריו גצה את שער הניצחון בגמר, נדמה היה שהגרמני יזכה לעדיפות על פני וויליאן שלא הרשים בגביע העולם בלשון המעטה כשחקן ספסל. המציאות היתה שונה ב-180 מעלות. בינואר האחרון הוחתם מפיורנטינה חואן קואדרדו, שהצטיין במונדיאל והיה אמור להוסיף מימד של זריזות ויצירתיות באגף. מוריניו ייבש את הקולומביאני על הספסל, וכיום הוא מנסה לשקם את הקריירה בהשאלה ליובנטוס.

לבסוף, בקיץ האחרון הגיעה המכה שהיתה אמורה להדיח את הברזילאי סופית מההרכב. פדרו שוכנע באופן אישי על ידי מוריניו לעזוב את ברצלונה לטובת סטמפורד ברידג'. הקטלוני, שעלה 19 מיליון ליש"ט, היה אחת הרכישות המתוקשרות והמפתיעות באנגליה כולה, תוך שהוא מוותר ברגע האחרון על ההזדמנות להצטרף למנצ'סטר יונייטד. בימים אלה הוא מצטער מאוד, לפי הדיווחים, על המהלך, לא מרגיש נוח בלונדון ומתגעגע לבארסה.

הרשימה הארוכה הזו לא מחמיאה למוריניו שמבצע צעדים לא מוצלחים בשוק ההעברות ופוגע בהתפתחות השחקנים החדשים. אלא שהטענות כלפי המנג'ר לא צריכות להוריד דבר מההערכה העצומה לה ראוי וויליאן. הברזילאי הצליח לשרוד את הכל ולהישאר גורם אינטגרלי ביותר במערך. הגעתו של פדרו גרמה לו להשתדרג עוד יותר, לרמה חדשה לגמרי, וכיום הפך וויליאן באופן כמעט אבסורדי למנהיג של צ'לסי.

חואן קואדרדו שחקן צ'לסי. GettyImages
גם הוא לא הצליח להדיח את וויליאן מההרכב. קואדרדו/GettyImages

לומד מרונאלדיניו, בקהאם ופירלו

העונה שום דבר לא הולך לכחולים. הזאר הלך לאיבוד במשחקים רבים, דייגו קוסטה מתרכז בעיקר בפרובוקציות כאשר הוא כשיר, פברגאס עומד לפי השמועות מאחורי המרד נגד מוריניו, טרי הוסיף כמה שנים לגילו תוך חודשים ספורים, איבנוביץ' התרסק מעילוי לבדיחה, אוסקר לא יציב, מאטיץ' עובר סדרות חינוך אצל המנג'ר על בסיס שבועי ונראה מתוסכל - ורק וויליאן הוא נקודת האור הגדולה בפתיחת העונה האיומה. בלעדיו, מצבה של צ'לסי היה עגום אפילו יותר.
הברזילאי לא רק שיפר את התרומה ההתקפית שלו מבלי לפגוע בהשקעה ההגנתית, אלא גם התגלה לפתע כמומחה לכדורים נייחים.

איש לא העלה בדעתו שהוא מסוגל לשלוח חמש בעיטות חופשיות לרשת כבר בשלב זה של העונה. זה התחיל בשער קצת מקרי מול מכבי תל אביב, המשיך בתעתיק שלו מול ניוקאסל שעזר לצ'לסי לחזור מפיגוע של שני שערים לתיקו 2:2, צבר תאוצה בשערים נהדרים מול פורטו וסאותהמפטון שלא זכו לתהילה כי צ'לסי הפסידה, והגיע לשיא מופלא בדקות הסיום במשחק הקריטי מול דינאמו קייב בליגת האלופות. הכדור המושלם לחיבורים של אלכסנדר שובקובסקי העניק לצ'לסי ניצחון 1:2 יקר מאוד, שמר על סיכויי העפלה טובים לשמינית הגמר וסייע למוריניו להישאר בינתיים בתפקידו.

"אם למישהו מגיע לכבוש את שער הניצחון הזה, הרי שזה וויליאן. היתה לו הופעה מושלמת, ולא רק היום. הוא משחק מצוין כבר תקופה ארוכה", אמר המנג'ר המאושר. "זה היה אחד השערים היפים בקריירה שלי. אני יודע שככל שאבקיע יותר כך הלחץ עלי יהיה גדול יותר, אבל אני מוכן להתמודד עם הלחץ הזה", הצהיר וויליאן עצמו. הוא מבין היטב שמעמדו השתנה ללא היכר בחודשים האחרונים. הוא כבר לא שחקן משלים זוטר אלא הכוכב המרכזי, וכל העיניים נשואות אליו. הוא השתוקק להגיע למצב הזה מזמן. הברזילאי נהנה לספר כיצד למד מצפיה בבעיטות של רונאלדיניו, דייויד בקהאם ואנדראה פירלו, ועצם העובדה כי אפשר להזכיר את שמו בנשימה אחת עם גאוני הכדורים הנייחים האלה אומרת המון.

מאמן נבחרת ברזיל, דונגה. AP
"אחרי שהיה שחקן ספסל בגביע העולם, הפך וויליאן לשחקן הרכב אצל דונגה, אבל הופעתו בקופה אמריקה היתה פושרת"/AP

בברזיל ממש לא משתכנעים

האם התנופה הזו תימשך? וויליאן משדר אופטימיות לא מבוטלת. "בתוך תוכי, אני תמיד רוצה יותר. אני לא רוצה להסתפק בכך שהפכתי לשחקן הרכב בצ'לסי ובנבחרת. אסור לעצור", אמר. פרנק למפארד מסכים איתו. כוכב העבר של הכחולים נהנה לראות את הביצועים של חברו לשעבר: "וויליאן הוא שחקן נהדר. אני מתרשם מאוד מהספק העבודה שלו ומכשרונו. אין ספק שהוא עשה קפיצת מדרגה משמעותית מאוד העונה".

כעת ישמח הקשר לגרום לשינוי התודעתי הזה גם במדים הצהובים של ברזיל. אחרי שהיה שחקן ספסל בגביע העולם, הפך וויליאן לשחקן הרכב אצל דונגה, אבל הופעתו בקופה אמריקה היתה פושרת. כאשר ברזיל הפסידה לפני חודש לצ'ילה בפתיחת קמפיין מוקדמות המונדיאל, הפרשנים ממש לא ריחמו עליו, והגדיל לעשות ארנלדו ריביירו שכתב: "וויליאן הוא שחקן בינוני למדי. הוא כבר מנוסה, ולפני המונדיאל ציפינו שיעלה לרמה אחרת, אבל זה לא קרה. הוא לא הוכיח את עצמו בגביע העולם, ובמידה מסוימת מסמל את הבעיות של הכדורגל הברזילאי כיום. אני לא חושב שהוא יוכל להשתפר, וכך נראית הנבחרת בימינו - שחקן בינוני שפותח בהרכב. אפשר להאמין שדוגלאס קוסטה ופיליפה קוטיניו ישתפרו, אבל לא כך הדבר עם וויליאן. הוא כבר נמצא בפסגת הקריירה, ואינו מסוגל להכריע משחקים ולכבוש. הוא משחק בעמדה בה נדרש שחקן שמסוגל לעשות את ההבדל, וזה בזבוז".

"אני בסך הכל מנסה לעשות את המיטב", הגיב וויליאן. בחלוף ימים ספורים, הוא כיכב בניצחון הביתי על ונצואלה עם שערים ראשונים בחייו במשחק רשמי במדי ברזיל. צמד במחצית הראשונה, כולל כיבוש בשניות הפתיחה, הצעיד את סלסאו ל-1:3 חלק, אבל הספקנים לא ישתכנעו בקלות. היריבה היתה נוחה מדי. המבחן האמיתי יהיה במשחקים הגדולים, ואין קרב עצום יותר מביקור אצל ארגנטינה בבואנוס איירס. וויליאן יודע שהלילה יש לו הזדמנות נהדרת להשתיק אחת ולתמיד את המבקרים גם במולדתו, אך מצד שני מפלה עלולה להרוס את כל המומנטום החיובי שצבר בלונדון.

  • עוד באותו נושא:
  • וויליאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully