וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה שהפעם זה יעבוד? האריס מדוניאנין הוא המבחן הגדול של ג'ורדי קרויף במכבי תל אביב

1.2.2016 / 8:00

אחרי שרב עם כולם ועזב בטריקת דלת, אחרי שכשל עם נמני ואיוניר והבטיח שלא יחזור, האריס מדוניאנין שב למכבי תל אביב החדשה כדי "לסתום פיות". מה עומד מאחורי הסיכון שג'ורדי קרויף לוקח עם השחקן שכונה "הצב"? יניב טוכמן על הרכש החדש-ישן, ועל המבחן הגדול של המנג'ר

קובי אליהו

בווידאו: משדר באולפן וואלה! NEWS לקראת בית"ר ירושלים - מכבי תל אביב

מאז העזיבה של מהראן ראדי, ערן זהבי נותר כמעט בודד בתרגול בעיטות העונשין בסיום האימונים של מכבי תל אביב. אתמול (ראשון) בתום האימון המסכם למשחק מול בית"ר ירושלים, הצטרף אליו האריס מדוניאנין. זהבי בעט ברגל ימין, מדוניאנין ברגל שמאל. כמעט 20 דקות נמשך המטווח. פרדראג ראיקוביץ' עמד בין הקורות והוציא הרבה כדורים מהרשת. אין עוררין על יכולת הבעיטה של הקשר הבוסני וכעת לא בטוח שאת הנייחים מצד ימין ייקח זהבי. אבל מכבי תל אביב מצפה ממדוניאנין להרבה יותר מבעיטות עונשין. מי שזכה כאן לעקיצות כמו 'הולך מהר' ו'מתאים לבעוט בפוטבול אמריקאי', הגיע לסתום פיות ויש הרבה כאלה. מדוניאנין 2016 אולי יותר בוגר ופחות מחזיק במניירות של כוכב, אבל הוא עדיין חידה שזקוקה לפתרון.

שחקן מכבי תל אביב האריס מדוניאנין. קובי אליהו
שוב צהוב. מדוניאנין/קובי אליהו

לפני קצת יותר מחצי שנה בעיר זניצה שבבוסניה, פגש מדוניאנין בפעם האחרונה את החברים החדשים שלו ממכבי תל אביב. נבחרת ישראל הגיעה לעיר אחרי מחנה אימונים באוסטריה למשחק הכי חשוב שלה בקמפיין מוקדמות היורו. אחרי הניצחון בחיפה 0:3, הגיעה שעת הנקמה של הבוסנים והעיר המרוחקת שעה נסיעה מהבירה סראייבו, לבשה חג לקראת המשחק החשוב. האריס מדוניאנין הסתובב לו 24 שעות לפני המשחק עם החבר אסמיר בגוביץ' מצ'לסי. שניהם התמקמו בקומה השנייה של בית קפה בעיר כדי לקחת איזו שעה לנקות את הראש ממחנה האימונים הסגור שסידרו להם בנבחרת לקראת המשחק.

שנה קודם במונדיאל בברזיל סירב מדוניאנין לפניות עיתונאים ישראלים שביקשו לראיין אותו. בזניצה הוא היה יותר חביב. "תוציאו לכם מהראש שאני שונא אתכם", הבהיר. "אני לא שונא את ישראל ולא שונא את הישראלים. שנאתי את התקופה במכבי כי כל הזמן חיפשו להעניש אותי. אפילו היום, כשיש צוות אחר במועדון, לא הייתי חוזר. אני שמח עבור מיטש גולדהאר שחיבב אותי מאוד. אני שמח עבורו שמכבי זוכה בתארים, אבל אני לא חושב שהייתי חוזר שוב לקבוצה".

מדוניאנין לא האמין אז שיחזור שוב לישראל והיו לו סיבות מספיק טובות לחשוב כך, אבל לג'ורדי קרויף היו תכניות אחרות. באותו ראיון קצר אז בזניצה, סיפר מדוניאנין על הקשר ביניהם. "אני הייתי הראשון שאמר לג'ורדי להביא מאמן זר למכבי תל אביב", טען, "אני אמרתי לו שמאמן ישראלי מביא את הצוות שלו ומאמן ישראלי שבוי שלכם בתקשורת. רק מאמן זר יכול להצליח במכבי ולשמחתי הוכח שצדקתי. ג'ורדי הביא את אוסקר ואחרי זה את פאולו סוזה ואחריו את פאקו אייסטרן. מכבי זכתה בשלוש אליפויות וזה אומר הכל". בהיבט התקשורתי מוצא מדוניאנין שפה משותפת עם קרויף. האמת היא שהם יכולים לתת אחד לשני תחרות מאוד גדולה בכל מה שקשור לסלידה מעיתונאים. לבוסני היה קל מאוד להתעלם בשבוע שעבר מכל הפניות של עיתונאים מישראל שביקשו לדעת אם הוא אכן מגיע בחזרה למכבי תל אביב. אותו קרויף לא צריך לחנך.

עוד באותו נושא

מדוניאנין עשוי לפתוח כבר הערב מול בית"ר

לכתבה המלאה
מאמן מכבי תל אביב יוסי מזרחי יחד עם מנג'ר הקבוצה אבי נמני. ברני ארדוב
בפעם הקודמת זה נגמר לא טוב עם נמני ומזרחי/ברני ארדוב

אבי נמני היה זה שביקש מגולדהאר לרכוש את כרטיסו לקראת קיץ 2010. כמו בקדנציה הנוכחית, כשהגיע מדפורטיבו לה קורוניה, גם אז הגיע הקשר מהליגה הספרדית. מכבי תל אביב רכשה אז את כרטיסו ב-1.4 מיליון יורו והעניקה לו חוזה לארבע שנים בסכום של 400 אלף יורו נטו לעונה. גולדהאר הביא בקיץ 2010 הרבה קליברים והשקיע אולי הכי הרבה בהשוואה ליתר השנים, אבל מדוניאנין היה ללא ספק היהלום. גם סיפור חייו כילד שברח מסראייבו המופצצת נגע לליבו של בעל הבית. מדוניאנין היה רק בן 7 כשאמו אספה אותו ביחד עם אחותו וברחה להולנד. האב נותר בעיר הבירה בבוסניה להילחם וכעבור זמן קצר קיפח את חייו. מדוניאנין, שגדל והתחנך בהולנד, הרשים מאוד את גולדהאר ביכולת ההתנסחות ובאינטליגנציה שלו. הקשר ביניהם היה בלתי אמצעי והיה הדוק יותר ביחס ליתר השחקנים.

ההתחלה הלמה את הציפיות עם שער כבר במשחקו הראשון במוקדמות הליגה האירופית. אבל ככל שעברו המשחקים, התגלה שמדוניאנין רחוק מאוד מהציפיות שתלו בו. נמני כמנג'ר ויוסי מזרחי כמאמן ציפו שייקח את הקישור על הגב שלו, אבל הוא לא היה בנוי לכך. אחרי הדרבי הראשון של העונה, בו הפסידה מכבי 1:0 משער של ערן זהבי באדום, הוחלט בקבוצה כי צריך לחשוב אחרת ולצאת מהקופסה בכל מה שקשור למדוניאנין. נמני זימן אותו לשיחה בארבע עיניים והבהיר לו כי הוא עומד לספסל אותו. מדוניאנין לא קיבל זאת, בחר במלים לא מכובדות והוצא בכלל מהסגל.

זמן קצר לאחר אותה תקרית, נמני פוטר ומזרחי הלך אחריו. מוטי איוניר קיבל את הקבוצה והחליט שוב לתת את המפתחות למדוניאנין. "אני רוצה שבכל משחק תבעט לפחות שמונה בעיטות לשער", אמר לו באחת האסיפות מול כל השחקנים. "לא משנה לי אם הכדורים יהיו למסגרת. אני רוצה שתייצר שמונה בעיטות בכל משחק. אני עומד מאחוריך". למרות הגב המרשים שאיוניר העניק לו, מדוניאנין לא החזיק הרבה זמן מעמד תחתיו. בעונה שלאחר מכן סייע לקבוצה להעפיל לליגה האירופית עם שער נהדר מול פנאתינייקוס, אבל בהמשך הסתכסך גם עם איוניר ועוזרו גדי כרמלי. כששניהם פוטרו אחרי כמה חודשים, הצליח הבוסני לריב גם עם ניר לוין כשבאחד האימונים החליט על דעת עצמו לרדת מכר הדשא וכעונש נשלח להתאמן בצד.

שחקן נבחרת ישראל, ערן זהבי, מול שחקן נבחרת בוסניה, האריס מדוניאנין. רויטרס
הפעם הם ישתפו פעולה. זהבי מול מדוניאנין במשחק בין בוסניה לישראל/רויטרס
"אלה תקופות אחרות", ניסה אתמול גורם במכבי תל אביב להסביר את פשר ההחזרה של מדוניאנין. "אז הביאו אותו למכבי שרק נבנתה עם כל הקשיים של ההתחלה והציפיות ממנו היו גבוהות מאוד. היום האריס מגיע לקבוצה שרצה, למועדון חזק עם מנגנון ניהולי מאוד דומיננטי"

את העונה הראשונה במכבי הוא סיים עם שמונה שערים, אבל את השנייה עם אחד בלבד. בסיומה הצליחה מכבי להציל משהו מהסכומים העצומים ששילמה עליו כשמדוניאנין עבר לגזיאנטפספור הטורקית. "אלה תקופות אחרות", ניסה אתמול גורם במכבי תל אביב להסביר את פשר ההחזרה של מדוניאנין. "אז הביאו אותו למכבי שרק נבנתה עם כל הקשיים של ההתחלה והציפיות ממנו היו גבוהות מאוד. היום האריס מגיע לקבוצה שרצה, למועדון חזק עם מנגנון ניהולי מאוד דומיננטי. זו מכבי אחרת לגמרי וכמו שיובל שפונגין לא הכיר את מכבי הזו אחרי שחזר מארבע שנים בחו"ל, גם האריס ילמד כמה מכבי הזו שונה. הוא גם יוכל לדבר עם ג'ורדי ופטר בוס בהולנדית וירגיש מאוד נוח. אין שום סיבה שהוא לא יביא את אותה מחוייבות שהרשימה כל כך את ג'ורדי בנבחרת בוסניה למכבי תל אביב".

הרבה סימני שאלה מרחפים מעל חזרתו של מדוניאנין. גם אם יצליח להסתדר עם בוס וקרויף ולא להסתכסך איתם, שאלת ההתאמה המקצועית למכבי עדיין תחכה לתשובה. "בכל מה שקשור ללחץ שמבקש בוס, הוא דווקא יכול להתאים", העריך מאמן שעקב אחרי הקריירה שלו לא מעט, "הבעיה תהיה דווקא בחזרה להגנה ולעמדת המוצא. לחץ הוא יעשה, אבל השאלה תוך כמה זמן יחזור לעזור מאחור. אם מכבי חיפשה מישהו שיעזור במוטיב ההגנתי, היא מצאה עוד שחקן שגל אלברמן יצטרך לכסות עליו".

מדוניאנין נראה אתמול טוב כשנכנס בשערי קרית שלום. רזה יותר ממה שעזב. אפילו הזקן העבה שעטה על עצמו בשנים האחרונות, הוסר. חזרתו לקדנציה שנייה במכבי תל אביב היא אחד המבחנים הכי גדולים של ג'ורדי קרויף. כל הסימנים לימדו שמדובר בטראבלמייקר לא קטן שאולי כדאי להתרחק ממנו, אבל ההולנדי שם את הידיים באש ומאמין שהוא לא יישרף. אם מדוניאנין יעזור למכבי תל אביב לזכות באליפות רביעית ברציפות, זה יהיה בטור החיובי גם של המנהל הספורטיבי. אבל גם אז ישאלו האוהדים האם זה השחקן שיכול לעשות עבור מכבי את השינוי בליגת האלופות, המקום אליו מקווה גולדהאר להגיע פעם נוספת עם הבחור ששבה את לבו בפעם הקודמת ששיחק במכבי תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully