וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גומר הולך: העתיד של אלברו מוראטה, הווינר הגדול של יובנטוס

22.5.2016 / 11:30

אלברו מוראטה שוב נכנס כמחליף וסידר ליובנטוס תואר, אך האם ריאל תדאג שזה יהיה משחקו האחרון במדי הגברת הזקנה? הבלוג של יוכין על הסעיף המשונה שיקבע את עתידו של אחד הווינרים הגדולים בכדורגל העולמי

one

בווידאו: תקציר המשחק האחרון של ריאל מדריד

אלברו מוראטה עשה זאת שוב. לא ברור מדוע מסימיליאנו אלגרי שמר אותו על הספסל עד הדקה ה-108 בגמר הגביע האיטלקי מול מילאן, אך כאשר דרך החלוץ הספרדי על המגרש הייתה תחושה שהוא יכריע את ההתמודדות לפני הפנדלים. והוא עשה את זה מיד. אין הרבה ווינרים כאלה בכדורגל העולמי בימים אלה. היכולת של מוראטה להיכנס כמחליף ולהשפיע מיידית מופלאה בכל קנה מידה. זה הופך אותו לאחד השחקנים החמים ביותר בשוק ההעברות בקיץ הקרוב, והוא עשוי להיות גם הקלף המנצח עבור נבחרתו באליפות אירופה – פשוט כי לאף אחד אחר אין שחקן כמוהו.

את כל זה ידענו כבר מזמן. בנובמבר 2012, כאשר רק האוהדים השרופים של ריאל מדריד ידעו על קיומו, הוא נכנס בדקה ה-83 להופעה קצרצרה שניה במדי קבוצת נעוריו בליגה. הלבנים התקשו מול לבנטה, צ'אבי אלונסו החמיץ פנדל, התוצאה עמדה על 1:1, ומישהו היה צריך להושיע. מוראטה צץ ברחבה, נגח את הכדור החופשי של הבאסקי פנימה בנגיעתו הראשונה והביא לז'וזה מוריניו את שלוש הנקודות. זו הייתה ההצהרה הראשונה שלו, וחבל מבחינתה של ריאל שהיא לא השכילה להבין מה יש לה בידיים.

האוהדים בישראל היו ברי מזל לראות את מגע הזהב של מוראטה בפעולה בקיץ 2013. גם ג'ולן לופטגי, מאמן ספרד הצעירה דאז, לא ממש סמך על מוראטה בתחילת אליפות אירופה, וסיפסל אותו לטובת רודריגו. במשחק הראשון, מול רוסיה בטדי, הוא נשלח לקרב לקראת הסיום והבקיע את שער הניצחון בדקה ה-83. גם נגד הגרמנים בנתניה נכנס מוראטה רק בדקה ה-73, וקבע 0:1 בדקה ה-86. בסופו של דבר, הוכתר הסקורר למלך השערים של הטורניר. בגמר מול איטליה הוא שיחק לשם שינוי בהרכב, ובישל לטיאגו אלקנטרה כבר בדקות הראשונות. הווינר האולטימטיבי.

אלברו מוראטה, יובנטוס. GettyImages
ווינר. שוב. מוראטה/GettyImages

בישול העונה במינכן

יובנטוס רכשה את מוראטה לפני שנתיים תמורת 20 מיליון יורו, וזה היה מחיר מציאה עבור שחקן שפתח שלוש פעמים בלבד בליגה הספרדית בעונת 2013/14 אך הבקיע בכל זאת שמונה שערים. גם אלגרי לא ראה בו שחקן הרכב, אלא בעיקר גיבוי לפרננדו יורנטה. כולם זוכרים איך זה נגמר. מוראטה היה הגיבור הגדול של הגברת הזקנה בדרכה לגמר ליגת האלופות. הוא כבש בצמד המשחקים מול דורטמונד ברבע הגמר, הדיח את האקסית ריאל עם שני שערים קריטיים בחצי הגמר, ומצא את הרשת גם מול ברצלונה בגמר, אם כי זה כבר לא מנע הפסד. הוא הוכיח מעבר לכל ספק שהוא מצטיין גם בהרכב הפותח, והווינריות שלו הייתה נחוצה יותר מתמיד העונה בעקבות עזיבת הכוכבים הבולטים בקיץ.

זו אולי הייתה הסיבה המרכזית למשבר שחווה מוראטה בחודשים הראשונים של העונה. הוא ספג ביקורת לא מבוטלת, ואף ראה את פאולו דיבאלה ומריו מנדז'וקיץ' מצליחים הרבה יותר. זה לא מנע ממנו להיות שוב המושיע של יובנטוס ברגע קריטי ביותר בליגת האלופות. בעיצומה של פתיחה איומה בליגה האיטלקית, היה זה מוראטה שהשלים קאמבק ענק מול מנצ'סטר סיטי והחזיר את החבורה של אלגרי למסלול הנכון. הספרדי העניק לאלופה האיטלקית גם ניצחון על סביליה במחזור השני בליגת האלופות, ומאמנו כלל לא התרגש מהירידה המסוימת בכושרו בחודשי הסתיו.

"מוראטה רק צריך לסדר את הראש. שער אחד יכול לשנות הכול", אמר הבוס לקראת חצי גמר הגביע מול אינטר בינואר. מוראטה אכן הבקיע צמד, וכל הצרות נותרו מאחור. זה היה עיתוי מושלם, כי הספרדי לא היה רחוק מלהדיח את באיירן מינכן בשמינית גמר ליגת האלופות. במשחק הראשון בטורינו, הוא נכנס כמחליף בדקה ה-75 כאשר יובה הייתה בפיגור, ובישל בנגיעה הראשונה את שער השוויון של סטפאנו סטורארו – בדיוק כמו שהוא אוהב. בגומלין באליאנץ ארנה, הבישול היה מרהיב פי מיליון. למעשה, הסלאלום סטייל דייגו מראדונה שהסתיים במסירה לחואן קואדראדו בדרך ל-0:2 הסנסציוני, היה המבצע היפה ביותר של העונה כולה. באיירן ניצלה בשניות האחרונות וניצחה בהארכה, אך זה לא מוריד ממנו דבר. את הרגע הזה יזכרו אוהדי יובנטוס לנצח.

מאמן יובנטוס מסימיליאנו אלגרי. רויטרס
"הוא רק צריך לסדר את הראש". אלגרי/רויטרס

ריאל מתכננת לקנות ולמכור

הווינריות של מוראטה באה לידי ביטוי פעם נוספת בפירנצה, כאשר הוא נכנס כמחליף לקראת הסיום בקרב הקשה מול פיורנטינה. ניקולה קאליניץ' השווה עבור הסגולים בדקה ה-81 והקפיץ את כל האצטדיון לשמיים. הספרדי השיב את היתרון לגברת הזקנה תוך שתי דקות, והחזיר את כולם לקרקע.

האליפות לא רשומה, כמובן, על שמו, והיו שחקנים שתרמו הרבה יותר לאורך העונה, אך מגע הזהב של מוראטה חיוני ואין לו תחליף. אתמול הושלם הדאבל, והגביע שייך לו באופן מוחלט. ואולם, זה עלול להיות שערו האחרון במדי הגברת הזקנה, כי ריאל דאגה להכניס סעיף מיוחד בחוזה המכירה.
בדיעבד, פלורנטינו פרס יכול להיות גאה בכך שלא ויתר על מוראטה לגמרי. ריאל יכולה לקנות אותו בחזרה תמורת 30 מיליון יורו, וליובנטוס אין דרך למנוע זאת. "הסעיף הזה הוא חרב דמוקלס מעל ראשנו. נצטרך לנהל משא ומתן עם ריאל לגבי ההמשך, ונשתדל להשאיר את מוראטה אצלנו", אמר המנהל הספורטיבי בפה מארוטה לפני חודשיים. מוראטה עצמו הצהיר חד משמעית: "אני רוצה להישאר ביובנטוס, אבל זה לא תלוי בי. יש אפשרות סבירה שריאל תרצה לממש את האופציה, ולכן אין לי מושג היכן אשחק".

פרס לא יפספס הזדמנות לשלם 30 מיליון על שחקן עם שווי שוק גבוה באופן משמעותי. הבעיה היא שריאל לא מתכוונת לנצל את הנכס שגדל באקדמיה שלה, אלא למכור אותו ברווח. אלה הדיווחים שזורמים מבירת ספרד בשבועות האחרונים, ויש תור ארוך של קונים, בעיקר בפרמיירליג. ארסנל חולמת על מוראטה כבר מזמן, וגם צ'לסי, מנצ'סטר סיטי ומנצ'סטר יונייטד הוזכרו כמועמדות. התותחנים מוכנים לשלם כ-50 מיליון יורו על מנת לפתור בעיה מתמשכת בחוד, ויש סיכוי שהמחיר הסופי יהיה גבוה אף יותר.

אלברו מוראטה שחקן ריאל מדריד. GettyImages
לריאל יש עוד צ'אנס לתקן. מוראטה במדי מדריד/GettyImages

כדאי ליובנטוס לשלם כל סכום

יובנטוס לא צריכה להרים ידיים. לאוהדים יכאב להיפרד מהחלוץ האהוב, ולהנהלה יהיה קשה עד בלתי אפשרי למצוא מישהו שמסוגל להיכנס לנעליו. התכונות של מוראטה רב גוניות – הוא גם חלוץ רחבה קלאסי, אך גם יודע לתפקד כחלוץ שני ולכדרר מחוץ לרחבה. הוא הג'וקר המושלם, אך זה לא פוגע כלל בתרומתו כשחקן הרכב. יש לו גם נוכחות פיזית וגם טכניקה נהדרת. בנוסף, הוא כבר מכיר נפלא את השיטה ומשתלב מצוין בחדר ההלבשה. לכן כדאי לדאבליסטית להעביר לריאל כל סכום שיידרש על מנת להשאירו. באשר לריאל עצמה, היא פשוט צריכה להחזיר את הבן הגולה הביתה ולבנות את החוד סביבו לעשור הקרוב. מדובר בכוכב בן 23 שעשוי להמשיך להשתפר ולהפוך לאחד הטובים בעולם.

האם יובנטוס באמת מסוגלת להתחרות בכסף הגדול בפרמיירליג? האם פרס יבין סוף כל סוף ששחקנים מקומיים ראויים ליחס טוב יותר מזרים יקרים במיוחד? שאלות אלה יעמדו במוקד בחודשיים הקרובים, אך בינתיים עובר מוראטה לרשותו של ויסנטה דל בוסקה, אשר גם הוא לא עשה בו שימוש נבון עד כה. בצרפת זה הזמן להחליף את הדיסקט ולהעניק לו את הבמה המרכזית. באופן ביזארי, שמונה הופעות בינלאומיות הופכות את מוראטה לשחקן "המנוסה" ביותר בסגל ביורו. הוא מגיע בכושר נפלא, והמתחרה היחיד שלו על תפקיד החלוץ המרכזי הוא אריץ אדוריץ. שלוש שנים אחרי שקיבל את מדליית הזהב בטדי, הוא מסוגל להצעיד את ספרד רחוק מאוד גם בטורניר הראשון שלו עם הנבחרת הבוגרת.

שחקן נבחרת ספרד, אלברו מוראטה. Sergio Camacho, GettyImages
האס של דל בוסקה. מוראטה/GettyImages, Sergio Camacho

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully