וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונאלדו מחכה לאינייסטה משלו: הנסיקה של ז'ואאו מריו בנבחרת פורטוגל

30.6.2016 / 15:00

הוא מנהיג מלידה, ניחן בחוכמת משחק פנומנלית, מרגש אומה שלמה ועשוי לגרום למנצ'סטר יונייטד לשלם 60 מיליון יורו. הבלוג של יוכין על ז'ואאו מריו, אחד הקשרים הבולטים של הדור החדש, שינסה להצדיק ברבע הגמר את הציפיות שיהפוך לתגלית של היורו

ליאור נאור

"לז'ואאו מריו פוטנציאל נפלא. אם ימשיך להתפתח בקצב הנוכחי, הוא השחקן היחיד באירופה שמסוגל לרשת את אנדרס אינייסטה. הוא אינטליגנטי באופן יוצא דופן", אמר כוכב העבר הפורטוגלי פאולו פוטרה. המחמאה הגדולה מגיעה לקשר בן ה-23 של ספורטינג ליסבון בזכות. מאמן פורטוגל פרננדו סנטוס הביא לצרפת סגל עמוס בכשרונות צעירים. ילד הפלא רנאטו סאנצ'ס זוכה להערכה עצומה וכבר נרכש על ידי באיירן מינכן. המגן השמאלי רפאל גריירו חתם בבורוסיה דורטמונד, אנדרה גומס מבוקש בקבוצות פאר רבות, וגם וויליאם קרבאליו ודנילו הם קשרים אחוריים מצוינים. ובכל זאת, ייתכן כי ז'ואאו מריו הוא היהלום הנוצץ מכולם.

והוא גם עשוי להיות היקר מכולם. כאשר המאמן ז'ורז'ה ז'סוס החליט לחצות את הכביש בליסבון באופן סנסציוני לפני שנה, נטש את בנפיקה וחתם בספורטינג, הוא הציב תנאי אחד ברור – ז'ואאו מריו חייב להישאר במועדון. כבר אז היה עניין רב סביבו מצד קבוצות באנגליה וספרד, אז האריות הציעו לקשר חוזה חדש עם שיפור עצום בשכרו. סעיף השחרור נקבע על 60 מיליון יורו, וזה הסכום שספורטינג תדרוש הקיץ, ואם וכאשר ז'ואאו מריו יעזוב בניגוד מוחלט לרצון מאמנו ומועדונו.

ז'ואאו מריו שחקן נבחרת פורטוגל מול יון דאדי בודוורסון שחקן נבחרת איסלנד. GettyImages
בדרך לעליית מדרגה. ז'ואאו מריו/GettyImages

מגע קטיפתי ושליטה בקצב

הסאגה עשויה להיות מרתקת. מנצ'סטר יונייטד עוקבת אחרי השחקן במשך עונה שלמה, הרבה לפני שבן ארצו מוריניו החליף את לואי ואן חאל כמנג'ר. גם ארסנל שלחה סקאוטים באופן קבוע, והפורטוגלי נמצא גבוה ברשימת היעדים הפוטנציאליים של צ'לסי. השחקן עצמו הצהיר לא פעם על אהבתו העזה לפרמיירליג, כך שזו תהיה העדפתו, אך הוא לא בהכרח יסרב גם לדייגו סימאונה. אתלטיקו מדריד נמצאת חזק בתמונה, רק לא בטוח שתוכל לעמוד במחיר האסטרונומי. מצד שני, כדאי לה. אם שופטים לפי הביצועים וההתקדמות בשנים האחרונות, ערכו של ז'ואאו מריו רק ילך ויאמיר. הוא באמת מסוגל להפוך לאחד הכוכבים הגדולים בתבל, וההקבלה לאינייסטה אינה מפוכרת.

נהפוך הוא - יש בתנועותיו ובסגנונו של ז'ואאו מריו דמיון רב לסגולותיו הבולטות של המאסטרו הספרדי. הוא לא פיזי, לא גבוה, וגם לא מהיר במיוחד, אבל יש לו מגע קטיפתי, והוא מסוגל לשלוט באופן אבסולוטי בקצב המשחק, והוא עשה זאת מאז הצעדים הראשונים באלקושטה, האקדמיה המפוארת של ספורטינג, אליה הצטרף בגיל 11 אחרי שמשפחתו עברה מפורטו לבירת פורטוגל. ז'ואאו קיבל את סרט הקפטן בכל קבוצות הנוער, על אף שלא היה קולני במיוחד. מנהיגותו שקטה מאוד, והוא מוביל את החברים באמצעות מתן דוגמה אישית. "הוא תמיד השקיע את כולו באימונים וכעס על נערים שלא עשו כמוהו. בחור צנוע, אך תחרותי באופן יוצא דופן. הוא דחף את כולם לניצחונות", מספר מאמן הנוער לואיס גונסאלבס.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שחקן נבחרת ספרד אנדרס אינייסטה מול שחקן נבחרת קרואטיה מרקו רוג. רויטרס
מגע דומה בכדור. אנדרס אינייסטה/רויטרס

לא שוכח את אלה שעזרו לו

באופן מעט מוזר, לקח לספורטינג זמן לא מבוטל לקדם את הקשר הצעיר מקבוצת המילואים לסגל הבכיר. למעשה, רק בתחילת 2014, כאשר כבר חגג את יום הולדתו ה-21, טעם ז'ואאו מריו לראשונה את הליגה הראשונה בפורטוגל, אחרי שהושאל לסטובאל למשך חצי שנה. התוצאה היתה פנומנלית, וסקאוטים רבים נהרו למשחקי הקבוצה הקטנה על מנת לחזות בביצועיו. תוך שבועות ספורים יצר ז'ואאו קשר נפלא עם הקהל המקומי שהתאהב בראיית המשחק שלו, והקשר הזה מחזיק מעמד עד היום, שנתיים אחרי ששב לספורטינג.

אין דוגמא שמאפיינת את ז'ואאו מריו טוב יותר מאשר הדרך בה הגיב לשער שהבקיע העונה באיצטדיונה של סטובאל, כאשר האריות פירקו את הקבוצה המקומית 0:6. הוא עבר את כל ההגנה והבקיע בבעיטה נפלאה מחוץ לרחבה, אך לא הפגין שמחה, אלא הרים את ידיו למעלה וביקש סליחה מהקהל. אוהד ותיק כה התרגש מהמחווה שפירסם פוסט תודה מיוחד בפייסבוק לקשר, אשר הפך לוויראלי. התשובה לא איחרה לבוא. "ידידי היקר, אני רוצה להודות לך על המילים החמות", הגיב ז'ואאו מריו בפייסבוק, "אני אוהב את סטובאל, נהניתי בכל רגע במועדון ובעיר, ואהיה אסיר תודה לנצח לכל מי שעזר לי ותמך בי. מאחל לכם רק טוב".

ז'ואאו מריו שחקן ספורטינג ליסבון. GettyImages
חזר לספורטינג ככוכב עולה. ז'ואאו מריו/GettyImages

שותף לחמישיה מול גרמניה

סטובאל באמת עזרה לו. הוא חזר לספורטינג על תקן כוכב עולה, ובעונת 2014/15 כבר היה שחקן הרכב. המאמן מרקו סילבה לא היסס לשלוח אותו הישר לליגת האלופות, והשתמש בו הן כקשר אחורי והן כשחקן רחבה לרחבה, כמו שעשו מאמני הנוער. הזימון לנבחרת לא איחר לבוא, אבל בעונה שעברה התרכז הקשר בעיקר בנבחרת הצעירה, ובקיץ 2015 הגיע איתה לגמר אליפות אירופה עד גיל 21. הניצחון 0:5 על גרמניה בחצי הגמר היה מכונן בכל קנה מידה, וז'ואאו מריו הצטיין בו עם שער נפלא.

לכן דרש ז'ורז'ה ז'סוס להשאירו, ועם תחילת עבודתם המשותפת הרחיב את טווח הפעולה של ז'ואאו ושילב אותו במשחקים רבים באגף הימני, תוך מתן חופש פעולה לחתוך למרכז. השינוי הטקטי עבד נהדר, והיהלום הצעיר התפתח לאחד השחקנים הטובים והמרגשים בליגה. חוכמת המשחק והנגיעה הרכה שלו גורמות לאוהדים לרצות לראות כדורגל. אנשים קונים כרטיסים כדי לראות אותו, וגם שונאיה הגדולים ביותר של ספורטינג לא יכולים להישאר אדישים על מול הכריזמה השקטה שלו.

ז'ואאו מריו שחקן נבחרת פורטוגל הצעירה. GettyImages
תקופה נפלאה בנבחרת הצעירה. ז'ואאו מריו בקיץ שעבר/GettyImages

הפרמיירליג מחכה לו?

ההילה סביבו רק הלכה והתעצמה, וגם הסטטיסטיקה היבשה היתה מצוינת – שבעה שערים ו-12 בישולים בכל המסגרות. במוקדמות יורו 2016 הוא עדיין היה שחקן ספסל, אך ב-2016 זה כבר הרגיש לא סביר. המאמן פרננדו סנטוס שילב אותו בהרכב, וקיבל בין היתר בישול לכריסטיאנו רונאלדו בניצחון על בלגיה במשחק ידידות. פרשנים רבים, כולל פוטרה, סימנו אותו כתגלית הפוטנציאלית של הטורניר. "מבחינתי, הוא חייב לשחק בכל דקה ודקה", הצהיר כוכב העבר.

המשאלה הזו לא לגמרי התגשמה. סנטוס שיבץ את מריו בתפקיד קצת סטטי מדי באגף במשחק הראשון מול איסלנד, סיפסל אותו במשחק השני נגד אוסטריה, ורק ב-3:3 נגד ההונגרים העניק לו חופש פעולה במרכז המגרש וקיבל הצגה נהדרת. במשחק שמינית הגמר המתיש נגד קרואטיה הוא קיבל מריו בעיקר משימות הגנתיות, וביצע את ההנחיות הטקטיות במסירות עד שהוחלף לקראת ההארכה – אבל לא בלט. זה לא אומר שתרומתו לא הוערכה, וסנטוס משבח את חניכו בכל הזדמנות.

ספורטינג מודאגת למדי מהחשיפה. לאור הדיווחים הרבים על קבוצות שמוכנות להפעיל את סעיף השחרור שלו, מתנהלים כעת מגעים להארכה נוספת של חוזהו בליסבון עד 2021. לא בטוח שזה יצליח. ייתכן שהקשר יחליט שזה הזמן הנכון לעזוב את הקן על אף התמיכה הגדולה מצד ז'ורז'ה ז'סוס ולהוכיח את עצמו מקצועית בליגה חזקה יותר. משחקים טובים נוספים ביורו בהחלט לא יזיקו למען מטרה זו, והערב – מול הקישור המצוין של פולין – כדאי מאוד לשים לב לשחקן המיוחד הזה. אינייסטה כבר הפסיד והלך הביתה, אבל יורשו המיועד עדיין ביורו.

ז'ואאו מריו שחקן נבחרת פורטוגל עם כריסטיאנו רונאלדו. GettyImages
עובדים על שיתוף הפעולה. מריו ורונאלדו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully