וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיטת שוער: על השחרור של סטויקוביץ' והשארת לויטה כשוער ראשון

14.7.2016 / 11:30

למה מכבי חיפה ויתרה על ולדימיר סטויקוביץ'. מדוע דווקא החוזה החדש היה אקורד הפרידה ואיך זה קשור לנעשה באימונים. הבלוג של איציק יצחקי על החידה הכי גדולה במכבי חיפה: ההימור על לויטה, עליו סומכים במועדון, כולל הסיבה מדוע שחר לא רצה את מרציאנו

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: מרום שפיצר
סטויקוביץ' ביקש שדרוג וקיבל עוד כסף. הרבה כסף. חצי מיליון יורו לעונה. מקורבים לעסקה טוענים שהשדרוג לסטויקוביץ' היה תקף רק לעונה הנוכחית, משום שמבחינתם הובהר לשוער שהוא לא ימשיך בעונה הבאה

דווקא אחרי הרגע הזה, בחודש נובמבר השנה, כשולדימיר סטויקוביץ' הוציא את העט כדי לחתום על חוזה חדש - נפל הפור. במכבי חיפה הבינו שהם לא רוצים את שוער נבחרת סרביה יותר. הסיטואציה הזאת אינה מקובלת בדרך כלל בעולם הכדורגל, גם לא בעולם העסקי. הארכת חוזה מבטאת בדרך כלל אמון של קבוצה בשחקן, של מעביד בעובד המצטיין שלו. הסיטואציה הזאת לא הייתה פשוטה לאף אחד מהצדדים. חיפה שחששה לאבד את השוער הראשון שלה, לא הייתה בטוחה לגביו, אבל המסרים ששלח באמצעות התקשורת הסרבית הדאיגו. "במעמד החתימה, הקבוצה הייתה מרוסקת. היינו מתחת לקו האדום. תשע נקודות מעשרה משחקים. כל עזיבה כאן יכלה ליצור נזק בלתי הפיך. לא הרשנו לעצמנו לאבד שחקנים במצב הזה", סיפר גורם במכבי חיפה שהיה מעורב אז בעסקה.

סטויקוביץ' ביקש שדרוג וקיבל עוד כסף. הרבה כסף. חצי מיליון יורו לעונה. מקורבים לעסקה טוענים שהשדרוג לסטויקוביץ' היה תקף רק לעונה הנוכחית, משום שמבחינתם הובהר לשוער שהוא לא ימשיך בעונה הבאה. "מישהו היה חייב להשתיק אותו. הוא דיבר כל הזמן בתקשורת הסרבית. חיפשנו לתת לו תרופה מהירה", סיפרו אז במועדון. אז אחרי מספר מחזורים, במכבי חיפה החליטו: סטויקוביץ' לא יישאר בקבוצה, בטח לא עם החוזה הזה. במועדון אולי מכחישים, אבל המסר הזה עבר טוב טוב גם לשוער, שהבין כבר אז שהוא ייאלץ לחפש קבוצה חדשה. מאחורי הקלעים, מחוץ למועדון היה רק אדם אדם שידע על כך - סוכן השחקנים פאלי רמאדני. עוד לפני שהסתיימה העונה, מכבי חיפה הודיעה לרמאדני שינסה למכור, וכמה שיותר מהר.

עוד בנושא:

ורמוט: "רוצים להתחיל ברגל ימין". בגלל השבת: חיפה חכרה מטוס
רוני לוי: "אף פעם לא שמעתי מאלירן עטר שהוא רוצה לעזוב"

ולדימיר סטויקוביץ' שוער מכבי חיפה. ברני ארדוב
מישהו היה חייב להשתיק אותו. הוא דיבר כל הזמן בתקשורת הסרבית". סטויקוביץ'/ברני ארדוב
"אני שואל אותך. במה קליימן טוב מלויטה?", אמר לנו גורם במכבי חיפה השבוע

מהרגע בו הניפה מכבי חיפה את הגביע, החלו השיחות בין קברניטי המועדון בנוגע לשוער חדש. תחילה דובר על החתמת אחד משוערי הנבחרת. באחת השיחות הביע שחר את התנגדותו בנוגע לאופיר מרציאנו, משתי סיבות: הראשונה, הוא לא בטוח שזה השוער שישדרג את מכבי חיפה. השניה, מרציאנו לא ממש שיחק בעונה החולפת. ואז, באחת הפגישות, עלה שמו של מועמד טבעי לרשת את סטויקוביץ': אוהד לויטה.

העניין הזה לא עבר חלק לגמרי. במועדון היה מי שחשב שצריך שוער בכיר יותר, ואז הם קיבלו החלטה לפנות לאיש שאחראי על מערך השוערים במכבי חיפה: גיורא אנטמן. האחרון זומן לשיחה, והתשובה שלו לגבי השוער הייתה חד משמעית. "אם אין אפשרות להביא זר, לא בטוח שצריך שוער אחר", אמר להם מאמן השוערים של הנבחרת בעידן אלי גוטמן. "בלבל של השוערים בארץ, אני לא בטוח שאף אחד יותר טוב מלויטה". התשובה של אנטמן הובילה את רוני לוי להחלטה: נותנים הזדמנות ללויטה. כמו כל שחקן בקבוצה, ההזדמנות של לויטה הערב (20.00, מול נומה קאליו היא אחת מבין סדרה של משחקים שבהם מכבי חיפה תפרוס זכוכית מגדלת רחבה מעל שערו. אם המשחקים הראשונים יעברו בשלום, החליטו במועדון, לויטה יישאר כאן עד תום העונה.

"אני שואל אותך. במה קליימן טוב מלויטה?", אמר לנו גורם במכבי חיפה השבוע. "ישבנו וחשבנו על כל שוער ושוער מהרשימה שפורסמה בזמנו בתקשורת. אם קליימן לא מספיק טוב, אם הרוש בירידה וחיימוב בבאר שבע, איזה עוד שוער נשאר לנו להביא למכבי חיפה? אבל כזה שבאמת ישדרג אותנו, דרגה אחת מעל אוהד. לא מצאנו. התשובה הייתה פשוטה: אם אין שוער זר ברמה גבוהה, אוהד נשאר איתנו. ורוני הסכים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אוהד לויטה שוער מכבי חיפה. ניב אהרונסון
מי יותר טוב ממנו? לויטה/ניב אהרונסון
לוי עצמו דווקא מחבב את סטויקוביץ', ולכן לא ברור מה השתנה בדרך האימון של השוער. במועדון הסבירו לנו שלויטה הוא זה שנבחר בגלל שהוא גם משמש דוגמא טובה יותר לצעירים

כדי לענות על שאלת לויטה צריך להבין קודם כל מדוע מכבי חיפה החליטה לשחרר את שוער נבחרת סרביה, זה שאהוב על האוהדים ונקלט בצורה כל כך טובה במועדון. הסיבה הראשונה הנראית לעין היא כמובן עמדת הזר שסטויקוביץ' תופס. רוני לוי החליט להביא את ניקיטה רוקאביציה (עדיין זר) ואת גארי קגלמאכר, וכשמארק ואליינטה, גליינור פלט ולודוביק אוברניאק חתומים בקבוצה, נותר לו מקום לזר אחד נוסף, אותו הוא מייעד לתפקיד המגן השמאלי (שוקל להביא גם קשר אחורי, אבל זה כבר עניין אחר). אלא שאז הסבו את תשומת לבנו לרשימת הסגל שהגישה הקבוצה לאירופה. האמת, הופתענו. סטויקוביץ' שכלל לא הופיע לאימון המסכם אתמול אכן מופיע ברשימה שחיפה הגישה, ולמרות זאת אוהד לויטה יפתח בשער. האם מכבי חיפה עד כדי כך לא מרוצה מהסרבי שלה? מסתבר שכן.

במועדון סיפרו השבוע כי הסיבה העיקרית שהובילה להחלטה הסופית להיפרד מהשוער היא צורת האימון שלו. "סטויקוביץ' לא מספיק מתאמץ באימונים. הוא מגיע למשחקים בטירוף, אבל באימונים הוא נראה כמו שחקן שבע. וזה לא מה שרוני לוי רוצה לראות בקבוצה העונה", סיפרו לנו בחיפה. לוי עצמו דווקא מחבב את סטויקוביץ', ולכן לא ברור מה השתנה בדרך האימון של השוער. במועדון הסבירו לנו שלויטה הוא זה שנבחר בגלל שהוא גם משמש דוגמא טובה יותר לצעירים.

"רוני שינה גישה העונה בכל הנוגע לשחקני הרכש. הוא הבין שכדי להצליח בטווח הארוך הוא צריך קודם כל אנשים שבאים לעבוד. המהות של השינוי הזה היא קודם כל שינוי פרסונלי. רוני יודע שאולי בדרך יהיו מעידות. אבל הוא החליט: העונה הוא מעדיף פחות כוכבים נוצצים וקבוצה יותר מאוזנת ובריאה. הוא יודע שבפן המקצועי הוא משלם מחיר. הוא שילם מחיר עם בניון, שילם מחיר עם עזרא, עם דגני, כולם שחקני נבחרת בשנים האחרונות. גם סטויקוביץ' זה מחיר שהוא בחר לשלם. סיפור לויטה וסטויקו מעיד על מחשבה, על דרך חדשה".

מאמן מכבי חיפה, רוני לוי. אדריאן הרבשטיין
שינוי גישה בנוגע למדיניות הרכש. לוי/אדריאן הרבשטיין
"לויטה משחק ברמה גבוהה כבר 12 שנה, רוב הזמן כשוער ראשון בליגה הישראלית, וגם בהולנד ובקפריסין. הוא בא למכבי חיפה כשוער שני, אבל ידע שמתישהו ההזדמנות תגיע"

לפני שנדע אם הדרך החדשה של לוי עבדה, אולי כדאי שנשאל את עצמנו שאלה חשובה לא פחות: האם השינוי שעשה רוני לוי לא יזיק לקבוצה מבחינה מקצועית ויגרום גם להידרדרות ברמה ה"פרסונלית"? "לויטה משחק ברמה גבוהה כבר 12 שנה, רוב הזמן כשוער ראשון בליגה הישראלית, וגם בהולנד ובקפריסין. הוא בא למכבי חיפה כשוער שני, אבל ידע שמתישהו ההזדמנות תגיע", מסבירים בחיפה.

"בשיחה עם גיורא, הוא אמר לנו: 'מבחינתי, מבין הישראלים שפנויים בשוק, אוהד הוא שוער ברמה הגבוהה ביותר. הוא מתאמן טוב חזק איש טוב וחיובי בחדר ההלבשה. גם לוקח מנהיגות'. במשחקים בהם הוא שיחק הוא צעק וכיוון. לא הרבה מבינים את זה, אבל יחד עם משומר וקינן הוא אחד מהשחקנים הכי ותיקים בקבוצה. כשמאמן השוערים הכי טוב בארץ שם את המילה שלו על שוער מסוים, אז כנראה שהוא מתאים". חיפה הביאה את עומרי גלזר במטרה שיחליף אותו בעתיד. המטרה היא לגדל שוב דור שוערים צעיר כפי שהיה בתקופת דודו אוואט וניר דוידוביץ'. "סביר להניח שאחרי שאוהד יפנה את הבמה לגלזר, נביא עוד שוער צעיר שיתחרה על האפודה", הסבירו בחיפה.

עד כאן התיאוריה של מכבי חיפה נכונה. אבל מה יקרה אם לויטה לא יצליח? "אין לי ספק שאם יכולנו לצרף שבעה או שמונה זרים, רוני היה בוחר להשאיר את סטויקו בקבוצה. הוא מבין שהירידה שלו בעונה האחרונה נבעה בין היתר מפציעה, מניתוח ארתוסקופיה שהוא עבר. הוא שיחק פצוע. אבל זה לא ממש משנה. מה שחשוב הוא שאוהד מקבל את הקרדיט. כרגע, הכל בידיים שלו. אם הוא יצליח במכבי חיפה, יפתחו בפניו דלתות נוספות. אף אחד כאן לא מדבר על מצב של כישלון".

גיורא אנטמן מאמן שוערים נבחרת ישראל. ברני ארדוב
אנטמן תומך/ברני ארדוב
למרות החזות המאיימת, בתקופה שבה שיחק סטויקוביץ' במכבי חיפה מצאנו עימות אחד בלבד בחדר ההלבשה. מדי פעם נרשמו גם התפרצויות בחדר ההלבשה אחרי הפסד

יכול להיות שבמכבי חיפה קצת מסתירים מאיתנו, משום שבשיחות הפנימיות לגביו, עלה הנושא של ההישגים של לויטה בקבוצות אחרות. באר שבע וכפר סבא למשל. "היה חסר לו את הגרוש ללירה כדי להביא את עצמו יותר לידי ביטוי. משהו בחוסן המנטלי", אמר לנו מאמן שלויטה עבר תחתיו בעבר. "בגלל שזאת העונה השלישית שלו בחיפה, ועניין ההתאקלמות חשוב לשוער, אז יש לו יתרון מסוים. אתה שואל אותי אם הוא יצליח במכבי חיפה? קשה לי מאוד לענות על זה. היו לו תקופות טובות ופחות טובות בקריירה. זוכרים לו את העונה בהולנד, אבל גם את המשחקים האחרונים בחיפה. זאת בעיניי החידה הכי גדולה היום במכבי חיפה".

למרות החזות המאיימת, בתקופה שבה שיחק סטויקוביץ' במכבי חיפה מצאנו עימות אחד בלבד בחדר ההלבשה. מדי פעם נרשמו גם התפרצויות בחדר ההלבשה אחרי הפסד. "אבל הוא סרבי, זה האופי שלו", מסבירים בחיפה, ועורכים לנו הקבלה מעניינת לרגע ההוא, שבו ניקולה דרינצ'יץ' עזב את האיצטדיון אחרי שהוחלף ושם חותמת סופית לפרידה ממכבי חיפה. אז, הם נזכרים, נטע לביא הצעיר החל לקבל את הבמה והפך לשחקן מוביל. אוהד לויטה הוא אולי כבר לא ילד, אבל הרגע הזה שבו לוי הסביר לו בשיחה בארבע עיניים שהוא השוער הראשון שלו כל עוד יוכיח את עצמו בקבוצה, הוא אולי הרגע החשוב ביותר בקריירה שלו.

גם אנטמן מחזיק אצבעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully