וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פפ מצא אינייסטה חדש: אילקאי גונדואן הוא שחקן המפתח של מנצ'סטר סיטי

2.11.2016 / 8:00

גווארדיולה הימר על הקשר למרות הפציעה הקשה שעבר, וההצגה מול ברצלונה הוכיחה שהוא פגע בול. הבלוג של מיכאל יוכין על כוכב העל החדש, שבארסה לא מפסיקה להתחרט שפספסה אותו

אימג'בנק GettyImages

האירוע המשונה ביותר במשחק הגדול בין מנצ'סטר סיטי לברצלונה אתמול התרחש באמצע המחצית השניה כאשר בלם המארחת ג'ון סטונס הפעיל לפתע לחץ על הקטלאנים במחצית המגרש שלהם. הוא זכה בכדור ובניסיון לשמור עליו מסר לאחור, אך בעוצמה גדולה מדי, וכך הוא סידר הזדמנות גדולה ללואיס סוארס. האורוגוואי קירקס את ההגנה ומסר לאנדרה גומש שבעט למשקוף. בקיצור, סטונס כמעט אירגן שער לחובת קבוצתו ב"מסירת עומק נהדרת" לכיוון הלא נכון.

אילקאי גונדואן שחקן מנצ'סטר סיטי מול סרג'יו בוסקטס שחקן ברצלונה. GettyImages
תפס פיקוד. אילקאי גונדואן/GettyImages

זה מסכם לא רע את ההתרחשויות. במשך דקות ארוכות סרר כאוס על הדשא. כל התוכניות הטקטיות נזרקו לפח, המערכים ההגנתיים לא תיפקדו, והשחקנים של שתי הקבוצות נתנו שואו תוך מתן ביטוי לכשרון האישי שלהם, עם תנועה מצוינת ללא כדור ומהלכים התקפיים נאים. מבחינת הצופה הנייטרלי זו חוויה לכל דבר. מאמנים אוהבים משחקים מסוג זה קצת פחות, כי הם מרגישים איבוד שליטה מוחלט.

במשחקים מסוג זה, יותר מתמיד, דרוש כוכב שיכול להפוך למאמן על המגרש, לתפוס פיקוד, לקבוע את הקצב ולגרום לכאוס לפעול לטובת קבוצתו. אנדרס אינייסטה הוא העילוי האולטימטיבי בתחום, וחסרונו זעק לשמיים מבחינת בארסה. לעומת זאת, היה לסיטי אינייסטה משלה על המגרש. אילקאי גונדואן הכריע את ההתמודדות, ורק סמלי שהוא הבקיע צמד.

עוד בנושא

מנצ'סטר סיטי חזרה מפיגור בדרך ל-1:3 ביתי מרשים על ברצלונה
גווארדיולה: "ניצחנו את הקבוצה הטובה בעולם", תקרית למסי במנהרת השחקנים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אילקאי גונדואן במדי בורוסיה דורטמונד. GettyImages
הטיפול בבעיה המסתורית ארך זמן רב יותר מהצפוי. גונדואן בדורטמונד/GettyImages

ברצלונה ראתה בו יורש של צ'אבי

ההשוואה הזו מתבקשת. גונדואן אמנם עדיין לא הגיע לרמתו של אנדרס הקדוש, וספק אם מישהו מסוגל לעשות זאת, אבל הוא מזכיר אותו יותר מכל. לא לחינם עקבה אחריו ברצלונה במשך זמן רב, וסימנה אותו בשלב מסוים כמועמד המועדף לרשת את צ'אבי במרכז המגרש. בתקשורת הקטלונים נפוצו לקראת קיץ 2015 דיווחים על עסקה אפשרית עם דורטמונד, בשורותיה היה אמור חוזהו של גונדואן להסתיים ב-2016, וזה היה טבעי. "ברצלונה מושלמת עבור אילקאי מבחינת סגנון המשחק. לעתים נדירות מאוד אפשר לראות שחקן כה אינטליגנטי עם כישורים טכניים כה גבוהים. הוא צ'אבי המודרני, שולט בקצב ומארגן את הכל. כבר עכשיו הוא אחד הטובים בעולם בתפקידו, ויש עוד מקום לשיפור", אמר אז קרל היינץ רידלה, כוכב העבר של בורוסיה.

היתה רק בעיה אחת בתוכנית - כשירותו של גונדואן הוטלה בספק משמעותי. באוגוסט 2013, אחרי שנתיים נהדרות בדורטמונד אליה הגיע מנירנברג כבחירה אישית של יורגן קלופ, נפצע הקשר בגבו, והטיפול בבעיה המסתורית ארך זמן רב יותר מהצפוי. הוא החמיץ עונה שלמה, ואף טס בסתר לטיפולים בבית הבראה צבאי בחצי האי קרים, בעוד המועדון מסרב לפרסם פרטים כלשהם בנושא. רק באוקטובר 2014, אחרי שהחמיץ את המונדיאל ונעדר מהדשא במשך יותר משנה, שב גונדואן לפעילות סדירה. הסוגיה הזו הרתיעה רוכשים פוטנציאליים, וחשוב מכך – היא הרתיעה את גונדואן עצמו מפני מעבר נמהר מדי. דודו של הכוכב, המשמש כסוכנו, אמר: "דורטמונד מעניקה לאילקאי אפשרות לחזור לכושר האופטימלי בסביבה מוכרת ונוחה".

לכן המגעים של המאמן החדש תומאס טוכל עם השחקן היו קלים יותר. היורש של קלופ בקיץ 2015 הציב לעצמו מטרה לשמר את הסגל, ניהל שיחות אישיות עם כל הכוכבים ושיכנע אותם להמשיך בקבוצה. לצורך כך, האריך הקשר את החוזה עד 2017, כי הרי המועדון לא רצה לשחרר אותו ללא תמורה. עם זאת, העובדה כי חתם לתקופה קצרה העידה על רצון לעזיבה מהירה, וגם לא היה קשה לנחש את הכיוון. לצד ברצלונה, גיששו אצלו גם מנצ'סטר יונייטד ובאיירן מינכן, אבל שתיהן קיבלו תשובה שלילית. מדוע? כי גונדואן ידע טוב יותר מכל אחד אחר שפפ גווארדיולה לא יישאר בבוואריה ויעבור לסיטי. סביר להניח שהוא גם קיבל עדכון מיוחד מהמאמן עצמו מראש, כי העסקה סוכמה עקרונית הרבה לפני שהעונה שעברה תמה. כבר בפברואר קיבלה ברצלונה הבהרה מטעם השחקן שהוא בדרך לסיטי. תקוות הקטלאנים אבדו.

פפ גווארדיולה מאמן מנצ'סטר סיטי עם אילקאי גונדואן. GettyImages
סימן אותו מזמן. גווארדיולה עם גונדואן/GettyImages

"רציתי להתחיל מאפס"

גווארדיולה סימן את גונדואן מזמן, וכלל לא מפתיע שהוא הפך אותו לרכש הראשון בקבוצתו החדשה. זו הצהרת כוונות חשובה, ואין שחקן חדש חשוב יותר ומהותי יותר לסגנון החדש של סיטי מאשר הגרמני. המאמן היה נחוש ללכת עליו בכל הכוח למרות שסימני השאלה סביב כשירותו היו גדולים מאי פעם. באפריל נפצע הכוכב בברכו, ותדירות הבעיות הרפואיות היתה מדאיגה, אך על פפ זה לא השפיע. "הוא אמר לי שהוא זקוק לשחקן כמוני בקישור, ולפציעה אין השפעה על התוכניות", סיפר השחקן אחרי שחתם על חוזה לארבע שנים. הבעת אמון כה חזקה מעלה, כמובן, את הבטחון העצמי לקראת ההרפתקה החדשה.

גונדואן בהחלט הרגיש שהגיע הזמן להרפתקה מסוג זה. העונה שעברה בדורטמונד לא היתה מזהירה עבורו מבחינה אישית, וטוכל אף הצהיר: "עזיבתו של הנריך מחיטריאן משמעותית יותר עבורנו בהשוואה לזו של גונדואן". בגיל 26 היה צורך בשינוי אווירה. "אני מודה לדורטמונד ומעריך אותה מאוד, אבל המטרה היתה להתחיל מאפס. בבורוסיה ידעתי את מעמדי, אבל רציתי לצאת מהמקום הבטוח ולנסות מאמן חדש, מועדון חדש, מדינה חדשה, ליגה חדשה. כולם אומרים שהליגה האנגלית היא הקשה מכולן, אז זו היתה הזדמנות לבחון את עצמי. בגרמניה כבר זכיתי בכל התארים, עכשיו זה פרק חדש בקריירה, וגווארדיולה מושלם עבור סגנון המשחק שלי. זו היתה החלטה קלה", הוא אמר לאחרונה בראיון לדיילי טלגרף.

אילקאי גונדואן שחקן מנצ'סטר סיטי. GettyImages
ההיעדרות הארוכה פעלה לטובתו. אילקאי גונדואן/GettyImages

כבר הישווה את שיא הכיבושים העונתי

את ההתאמה לגווארדיולה הפנים גונדואן לעומק כאשר חזה מקרוב במשחקים של באיירן, ואף התמודד מולה. הוא גם זכה להערכה עצומה בקרב חניכיו של פפ לשעבר. חאבי מרטינס, למשל, קבע חד משמעית: "אילקאי הוא השחקן הגרמני הכי קרוב לצ'אבי ואינייסטה". כן, שוב צ'אבי ואינייסטה. אם גווארדיולה לא אמר זאת בקולו, הרי שזה רק בגלל שהוא לא רוצה להעמיס ציפיות גבוהות מדי על חניכו החדש. מצד שני, הוא כן שיחרר לאחרונה הצהרה לא שגרתית. "אנחנו זקוקים לגונדואן. בלעדיו לא נוכל להשיג את המטרות שלנו העונה", קבע הקטלאני אחרי שהגרמני הבקיע צמד ב-0:4 על ווסט ברומיץ' בשבת, בעוד סיטי קטעה רצף שישה משחקים ללא ניצחון.

כאשר הרשית פעמיים, העלה הגרמני את מאזנו לשלושה שערים בשישה משחקי ליגה, והישווה כבר עכשיו את השיא העונתי האישי מעידן דורטמונד. רק בנירנברג, אי שם ב-2010/11, הוא הבקיע חמישה שערי ליגה. אתמול, כאשר חגג צמד נוסף בשבוע הפורה ביותר בחייו, הוא הישווה גם את השיא העונתי ההוא. זה קורה כי בסיטי משחק גונדואן בעמדה קדמית הרבה יותר בהשוואה לדורטמונד. יש לו יד חופשית לשחק כמו אינייסטה, והוא נהנה לאתגר בחדווה. עם גישה חיובית, חיוך תמידי והמון צניעות, הוא הפך תוך שבועות ספורים לשחקן מפתח, ונהנה עד הגג. "צריך לשמור שכדורגל הוא קודם כל כיף", מקפיד גונדואן לומר.

במידה מסוימת, הפציעה בברך שהשביתה אותו בקיץ ומנעה השתתפות באליפות אירופה פועלת כעת לטובתו. הוא רענן יותר בהשוואה לשחקנים רבים, ואפילו העובדה כי החמיץ את המחנה בטרום העונה ואת המחזורים הראשונים בליגה תרמה באופן קצת אבסורדי משהו, כי גונדואן קיבל הזדמנות להתבונן בקבוצתו החדשה מהצד. שחקן חכם כמוהו, שחושב כבר עכשיו כמאמן לעתיד, מסוגל להפיק מכך תובנות מרחיקות לכת.

יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה עם אילקאי גונדואן. GettyImages
חזרה מרגשת לנבחרת. גונדואן עם יואכים לב/GettyImages

מסתמן קרב מול החבר הטוב אוזיל

המשחק אתמול הפך באופן רשמי את גונדואן לכוכב על במונחים של סיטי. הוא הדגיש יותר מכל את מה שברצלונה הפסידה כאשר לא הצליחה להחתימו, ואת מה שגווארדיולה הרוויח. אם יישאר בריא וכשיר לאורך כל העונה, תהיה לגונדואן תרומה עצומה לקבוצה, ושיתוף הפעולה עם קווין דה בראונה נראה כבר עכשיו מיוחד. מה יקרה כאשר ישחקו זה עם זה במשך חודשים ויפתחו הבנה הדדית טובה הרבה יותר? אפשר רק להמתין לכך בשקיקה.

בכלל, אתמול היה ערב פנטסטי עבור גרמנים ממוצא טורקי שנולדו בגלזנקירשן. מסוט אוזיל, שחווה פתיחת עונה סנסציונית בארסנל, הוא חברו הקרוב של גונדואן. שניהם עברו בתקופות שונות במחלקת הנוער של שאלקה, והמנטליות שלהם דומה מאוד. גונדואן חסר מאוד לאוזיל בנבחרת כאשר נעדר בשל פציעות, ולא היה אדם שמח ממנו משובו לסגל של יואכים לב. בשבוע שעבר אף בירך אוזיל את גונדואן בטוויטר ליום הולדתו והגדיר אותו "אדם נפלא". במאבק האליפות, לעומת זאת, עשויים השניים למצוא את עצמם זה מול זה, וייתכן שגם הקרב על תואר שחקן השנה יהיה ביניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully