וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולי מוזס: ויקטור מוזס הפך ממנודה לסיפור ההצלחה המפתיע של צ'לסי

25.11.2016 / 16:00

מוריניו התעלם ושלח אותו להשאלות, באנגליה כבר התייחסו אליו כאל שחקן עבר וגם החברים לא הבינו מדוע הוא לא נלחם, אבל אז "הגיע קונטה והפך אותו לקאפו". הקאמבק של ויקטור מוזס, שנולד מחדש אחרי רצח הוריו בניגריה וכעת חווה גאולה ספורטיבית בצ'לסי

ויקטור מוזס שחקן צ'לסי. GettyImages
אף אחד לא ראה את זה מגיע. ויקטור מוזס/GettyImages

אוגוסט 2014. ז'וזה מוריניו קיים מסיבת עיתונאים ונדרש גם לעניינו של ויקטור מוזס, שחזר לצ'לסי אחרי עונת השאלה לא מוצלחת בליברפול וקיווה לקבל הזדמנות מחודשת במדים הכחולים. "כולם יודעים שיש לנו יותר מדי זרים, אז מוזס עשוי להמשיך כאן כי הוא נחשב לשחקן מקומי", הסביר המאמן הפורטוגלי, שהתייחס למוזס כאל מספר שיכול לעזור לו להיאבק בחוקי הפרמיירליג. "אולי הוא יישאר, אולי יעזוב. נראה בסוף החודש".

הוא עזב.

מוריניו, כאמור, לא ממש ספר את מוזס. הילד מניגריה שנרכש מוויגאן וכבש 10 שערים ב-43 משחקים בכל המסגרות בעונתו הראשונה בצ'לסי, נחשב לסרח עודף בסגל של "המיוחד", שהסתפק בשיחת טלפון אחת בה שאל לשלומו של השחקן שהיה אז בליברפול. שלוש שנים ברציפות הוא נשלח להשאלות, עד השינוי הגדול בקיץ. הוא החליף מספר מ-13 ל-15. הא, כן, וגם אנטוניו קונטה החליף את מוריניו. כך, ממעמד של שחקן מנודה המתויג כפלופ, הפך מוזס לאחד מסיפורי העונה בכדורגל האנגלי.

עוד בנושא:

דיווח בספרד: ויקטור מוזס הלהיב גם את ברצלונה, שמעוניינת להחתימו
19:30, ספורט2: צ'לסי תמשיך בדהירה גם בדרבי מול טוטנהאם?

ז'וזה מוריניו מנג'ר צ'לסי. AP
לא ספר את ויקטור מוזס. ז'וזה מוריניו/AP

המהפך הגדול בקריירה של מוזס הוא כאין וכאפס לעומת סיפור חייו. הוא נולד בניגריה לפני כמעט 26 שנים, ויום אחד, כשהיה בסך הכול בן 11 ושיחק כדורגל ברחוב עם כמה מחבריו, הוריו נרצחו באכזריות בביתם. האב, כומר נוצרי, היה קורבן למלחמה בין הרוב המוסלמי למיעוט הנוצרי, ולאחר רצח ההורים נודע לבני המשפחה כי גם ויקטור סומן. הילד הוסתר במשך שבוע על ידי דודו, עד שהוברח מניגריה. כך הגיע לאנגליה כמהגר יתום ואומץ על ידי משפחה בדרום לונדון.

כמו בלא מעט מקרים דומים, הכדורגל היווה מזור ונחמה עבור מוזס. עם הכדור צמוד לרגליו, הוא יכול היה לשמוח ולחייך כפי שנהג בילדותו בניגריה. הוא חיפש קבוצה ומצא את קוסמוס 90 FC. "היינו הקבוצה הכי גרועה בליגה והוא פשוט הגיע וביקש להצטרף", סיפר לאתר GOAL טוני לויזי, המאמן הראשון בקריירה של מוזס. "ראינו אותו משחק והוא עשה כל מני תרגילים שהותירו אותנו פעורי פה. לא האמנתי לזה, הייתה לו בעיטה חזקה יותר מטיל. שאלתי אותו איפה הוא משחק, והוא ענה שאין לו קבוצה. הגבתי: 'אתה בטח שייך לאקדמיה כלשהי, לא?'. הוא אמר שלא. מיד הלכתי להוריו המאמצים והחתמתי אותו. יש סיכוי של אחד למיליון ששחקן כזה יגיע לליגת ימי ראשון רגילה. בדרך כלל חוטפים אותם לאקדמיות. הוא בא אלינו. לא אנחנו מצאנו אותו, הוא מצא אותנו!".

היהלום שנפל לידי קוסמוס כבש שמינייה במשחק הראשון והקבוצות הגדולות של לונדון שמו עליו עין. טוטנהאם וצ'לסי רדפו, אבל לויזי המליץ לו לבחור בקריסטל פאלאס, ששלחה אותו לשחק בבית הספר הפרטי ווייטגיפט, שם אימן קולין פייטס, קפטן צ'לסי בשנות ה-80'. בראיון ל'סאן' האנגלי, פייטס נזכר: "לבית הספר היו את כל הפרטים באשר למה שקרה להורים וכך גם לקריסטל פאלאס, אבל החלק הזה בחייו של ויקטור נשמר בפרטיות והוא מעולם לא דיבר על כך. הוא היה בחור שמח ואני חושב שהוא נהנה מימיו בבית הספר. אצלנו הוא גם התחיל לחגוג שערים עם סלטות. אמרנו לו להפסיק כי היו מקרים בהם נחת לא טוב, והוא בכל זאת המשיך. יש בו קצת חוסר צייתנות, אבל אתה לא יכול להעיר לו כי בסופו של דבר הוא מצליח".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
ויקטור מוזס שחקן צ'לסי חוגג. GettyImages
אמרו לו להפסיק עם הסלטות, אז אמרו. ויקטור מוזס/GettyImages

ומוזס אכן הצליח. את הבכורה בבוגרים של קריסטל פאלאס עשה עוד לפני גיל 17 ובמקביל שיחק בכל הנבחרות הצעירות של אנגליה, המדינה שקלטה אותו. הוא אפילו סיגל לעצמו מבטא דרום לונדוני, לפני שנרכש על ידי וויגאן מהפרמיירליג בינואר 2010. שנתיים וחצי לאחר שזו שילמה עליו 2.5 מיליון ליש"ט, היא מכרה את החלוץ הצעיר לצ'לסי תמורת 9 מיליון. כך, עוד לפני שחגג 22 חורפים, מוזס חתם על חוזה לארבע שנים בשורות אלופת אירופה. מעבר חלומי שהתגלה בהמשך כחלום בלהות.

רוברטו די מתאו ואחריו גם רפא בניטס השתמשו בו לא מעט, ומוזס נתן תרומה לא רעה. אמנם בליגה כבש רק שער אחד, אך היו לו חמישה בדרך לזכייה של צ'לסי בליגה האירופית ובסך הכול סיים עם 10 שערים בכל המסגרות - העונה הטובה בקריירה מבחינת מספרים. אלא שבקיץ 2013 חזר מוריניו לסטמפורד ברידג', ועבורו זה לא הספיק. הפורטוגלי דרש רכש, לא האמין במוזס כקיצוני והשחקן הבין את הרמז. הוא הושאל לליברפול, היה רחוק מלשכנע ולאחר מכן שיחק כמושאל גם בסטוק סיטי ו-ווסטהאם. שלוש עונות, שלוש קבוצות שונות וחמישה שערי ליגה בלבד. בקיץ הוא חזר לצ'לסי במחשבה ששוב אין לו סיכוי, אחרי שבתקשורת דיווחו שגם קונטה לא מתכוון לספור אותו. עוד לא בן 26, ובעיני רבים כבר נחשב לשחקן עבר.

לא בעיני קונטה. בניגוד לתחזיות, הקריירה של מוזס זכתה לנס איטלקי. ואף אחד לא ראה את זה מגיע. קונטה אוהב לבחור את החיילים שלו ותמיד מחפש את אלה שזקוקים לגאולה, שיש להם מה להוכיח. אז הוא לקח את מוזס למסע טרום העונה באמריקה והשתמש בו כמחליף בפתיחת העונה, כשעוד חיפש את השיטה המתאימה עבור צ'לסי. וכשמצא אותה, הבין שלמוזס יש תפקיד מרכזי בה. "ראיתי את הפוטנציאל שלו כבר בימי הקיץ הראשונים", אמר קונטה בשבוע האחרון. "למוזס יש איכויות חשובות: טכניקה, עוצמה פיזית ויכולת לכסות 70 מטרים מהמגרש. מדהים בעיניי ששחקן כמוהו היה כל כך בלתי מוערך".

אנטוניו קונטה מאמן צ'לסי מתחבק עם ויקטור מוזס, לצד מישי בטשואיי. GettyImages
"מדהים ששחקן כמוהו היה כל כך בלתי מוערך". אנטוניו קונטה בחיבוק חם עם ויקטור מוזס/GettyImages

כאמור, אחרי שנחשפה במערומיה על ידי ליברפול וארסנל, צ'לסי שינתה שיטה. קונטה, שניסה שלוש שיטות שונות במחזורים הראשונים, התקבע על מערך של 3-4-3, כשבכנף שמאל של רביעיית הקישור הופיע הרכש מרקוס אלונסו ובצד ימין ניצב לא אחר מאשר ויקטור מוזס. מאז שפתח לראשונה נגד האל סיטי ב-1 באוקטובר, הניגרי לא יצא מההרכב וצ'לסי לא איבדה נקודה ולא ספגה אפילו שער אחד בדרך לפסגת הפרמיירליג. החלוץ ששיחק גם כקיצוני, הפך לפתע לשחקן כנף אחורי עם מטלות הגנתיות. ולהפתעת כולם, עשה זאת בצורה נהדרת.

"לא הייתי חושב גם עוד מיליון שנה שהוא ישחק בעמדה הזו", הודה פייטס, המאמן מבית הספר הפרטי בקרוידון. "אף אחד לא יכול היה לחשוב שהוא מסוגל למלא את התפקיד וגם ליהנות ממנו. אבל הוא התפתח והעמיד אנשים רבים על טעותם". גם צ'רלי אדם, ששיחק עם מוזס בסטוק סיטי, התפעל: "היו רגעים אצלנו שהוא היה בלתי ייאמן, ומצד שני לפרקים הרגשנו כאילו אנחנו משחקים ב-10 שחקנים. מוזס מגן ימני... לא הייתי חושב על זה לפני שנתיים. עכשיו הוא עוגן בצ'לסי".

קווין קילבאן, שחקן נבחרת אירלנד לשעבר ופרשן BBC בהווה, הסביר מדוע מוזס מתאים לעמדה החדשה: "מילאתי את התפקיד הזה כשהיה פופולרי בפרמיירליג לאחרונה, באמצע שנות ה-90'. זה מתאים יותר למי שבמהותו הוא שחקן התקפה ולא מגן, כי יש את החופש לתקוף. אתה צריך להיות ממושמע מבחינה הגנתית ולהחליט מתי אתה יוצא קדימה. מוזס מתזמן את הגיחות שלו ומשתמש בכוח ובמהירות כדי להשפיע על הקבוצה".

אז מה הוביל למפנה הדרמטי בקריירה? קרדיט גדול ניתן לקונטה ("רק קוסם יכול לקחת את ויקטור מוזס ולהפוך אותו לקאפו", כתבו אוהדי צ'לסי ברשת) אבל לדברי ג'ון אובי מיקל, חברו הטוב של מוזס, ההבדל הגדול הוא בגישה. "תמיד אמרתי לו: 'תגיד, לאן אתה הולך? תמיד אתה יוצא להשאלות, אבל למה? תישאר כאן ותילחם'", סיפר מיקל בראיון לאתר GOAL. "שאלתי אותו למה הוא תמיד בורח, ובכל פעם הוא אמר שהוא רק רוצה לשחק. הבעיה שלו תמיד הייתה שלא התאמן מספיק טוב, אבל עכשיו הוא נראה שחקן אחר לגמרי, אחד שרוצה להיות כאן. זה הזמן שלו".

זה גם מה שקונטה חשב. תפקיד שחקן הקו היחיד במערך שלו, דורש אתלטיות וכושר גופני גבוה. ססאר אספיליקואטה הוסב לשלישיית הבלמים וברניסלב איבנוביץ' לא מתאים. מוזס כן. הוא ימני ומסוגל לרוץ ללא הפסקה לאורך הקו, קדימה ואחורה. ויש לו את אספי שיכוון אותו מאחור ואת קונטה ששואג הוראות מהקווים. בינתיים זה עובד מעל המצופה. "לא שיחקתי בעמדה הזו לפני כן, אבל הקשבתי למאמן ועשיתי את מה שביקש ממני", הסביר מוזס. "ככל שאשחק יותר, אדע להתאים עצמי לעמדה. אני מאוד נלהב. יש לי את אספי שתמיד שם כדי לעזור. הוא עושה את העבודה קלה יותר כי הוא מכיר את התפקיד טוב ממני".

עד כה תרם מוזס שני שערי ליגה ובישול, כבש עוד פעם אחת בגביע הליגה, הרשים מול מנצ'סטר יונייטד של מוריניו ובשניים מששת המשחקים שלו בתפקיד החזק נבחר לשחקן המצטיין. נגד מידלסברו, למשל, רק 13 מתוך 74 הנגיעות שלו היו בחצי ההגנתי וכל היתר בהתקפה. הוא בעט לשער שלוש פעמים, כולל הכדור שהוביל לקרן ממנה נולד שער הניצחון, והעביר עוד חמש מסירות רוחב. בין לבין, אחרי שג'יימי רדנאפ נפל במלכודת והחמיא לו כ"כישרון אנגלי צעיר", מוזס גם חזר לתפקיד קדמי וכבש צמד מנצח עבור נבחרת ניגריה במשחק המוקדמות החשוב מול אלג'יריה.

seperator

עכשיו גם בניגריה וגם באנגליה מתלהבים מהשינוי הקיצוני של הקיצוני הימני. עד כדי כך שבממלכה מזכירים שכרגע לכל שחקן בסגל של קונטה יש מחליף, כולל כל הכוכבים בהתקפה, אבל את מקומם של אלונסו ומוזס בכנפיים אין מי שימלא. גם בדרבי בשבת מקומו מובטח, מול הקבוצה שניסתה להחתימו כשהיה נער ולא הצליחה. אז אנשי טוטנהאם באו לצפות בו, כעת הוא יחד עם צ'לסי מביט עליהם מלמעלה.

ויקטור מוזס חלוץ צ'לסי חוגג. רויטרס
סגירת המעגל הושלמה. ויקטור מוזס בקדנציה הראשונה בצ'לסי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully