וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר שכל ממזל: ג'ונתן דוס סנטוס שינה את הגורל שלו בוויאריאל

6.1.2017 / 17:30

הוא החמיץ שני מונדיאלים, חוסר המזל לא הרפה גם בברצלונה וג'ונתן דוס סנטוס נראה כמו עוד כישרון מבוזבז. אבל אז לואיס אנריקה חתך את החבל והמקסיקני שינה את גורלו בוויאריאל, שם למד לנטרל את כל הרעשים, כולל שמועות על מערכת יחסים עם חבר לקבוצה

one

בווידאו: השער של ג'ונתן דוס סנטוס לרשת אתלטיקו מדריד

"כדאי לך להמשיך הלאה, לא יהיה לך מקום אצלי", הבהיר לואיס אנריקה לקשר ג'ונתן דוס סנטוס בשיחת טלפון ביוני 2014. במשך שנים התעקש המקסיקני לנסות ולהגשים את החלום הגדול בברצלונה, והתעלם מכל הרמזים שנזרקו לעברו. הפעם, המסר מצד המאמן החדש היה נחרץ. למעשה, לואיס אנריקה חתך את החבל עבורו. בקטלוניה אף המליצו לג'ונתן לעבור לריאל סוסיאדד כחלק מעסקת קלאודיו בראבו, אבל השחקן שסוף כל סוף השלים עם הצורך להמשיך הלאה, הודיע: "אני רוצה לעבור לקבוצה שמשחקת בסגנון דומה לזה של ברצלונה".

ויאריאל, אז עוד עם האח ג'יו דוס סנטוס, הייתה היעד המועדף. מהר מאוד התברר גם שזו הייתה הבחירה הנכונה עבורו.

קצת יותר משבע שנים אחרי הופעת הבכורה בברצלונה (יחד עם גיא אסולין בגביע מול קולטורל לאונסה) וקריירה רצופת מכשולים, ג'ונתן פורח בוויאריאל ומצדיק לפחות חלק מהסופרלטיבים שהוצמדו לו ככישרון צעיר בלה מאסיה. בראשון בערב (21:45, ערוץ 50) ינסה גם להשיג ניצחון ראשון בקריירה על האקסית ממנה היה לו כל כך קשה להרפות.

ג'ונתן דוס סנטוס שחקן ויאריאל חוגג (במרכז). GettyImages
בחר נכון. ג'ונתן דוס סנטוס, במרכז, במדי ויאריאל/GettyImages

ג'ונתן דוס סנטוס הגיע ממשפחת כדורגל. האבא זיזיניו היה קשר ברזילאי שהגיע לליגה במקסיקו והשתקע במדינה, האח הגדול אדר (היום מנהל את המסעדה המשפחתית בברצלונה) שיחק קצת כקשר אחורי ואז הגיע תורם של ג'יו (יליד 1989) וג'ונתן (יליד 1990), שאותרו יחד בטורניר בצרפת וצורפו לאקדמיה המפוארת של ברצלונה. ג'יו היה הראשון שעלה לקבוצה הבוגרת, אבל לא עשה את הפריצה הגדולה וכשעזב לטוטנהאם הקפידו לציין בברצלונה שזה לא נורא כי "האח הצעיר הוא המוכשר יותר".

פפ גווארדיולה היה המאמן שהעלה את ג'ונתן לבוגרים. הוא קיבל קשר מרכזי טכני, קפטן קבוצת הנוער שלמד מגיל 14 את פילוסופיית הכדורגל של ברצלונה וניסה לחקות את צ'אבי ואנדרס אינייסטה, אך השתמש בו כקשר אחורי מתוך מטרה להפוך אותו לשחקן מגוון יותר. אחרי כמה הזדמנויות כמחליף, הגיע העת לבכורה בליגה, במשחק מול לא אחרת מאשר ויאריאל בינואר 2010.

אלא שאחרי ההופעה הזו, בה שיחק 60 דקות לפני שהוחלף על ידי אינייסטה, היו לג'ונתן עוד 13 משחקי ליגה בלבד במדי ברצלונה, במשך חמש עונות. הוא אמנם התפתח גם כקשר הגנתי, אבל לא עשה את קפיצת המדרגה. גם כשהגיע מאמן שהבטיח לו יותר דקות משחק כמו טאטה מרטינו, חוסר המזל חזר לרדוף אותו. בכלל, הוא הפך לביש גדא של הכדורגל המקסיקני.

ג'ונתן דוס סנטוס שחקן ברצלונה מול ארטיום קונצבוי שחקן באטה בוריסוב. רויטרס
קיבל הזדמנויות מעטות. ג'ונתן דוס סנטוס במדי ברצלונה/רויטרס

המזל בגד בג'ונתן דוס סנטוס בעיקר במישור הלאומי. ב-2007 הוא נחתך ברגע האחרון מסגל נבחרת מקסיקו עד גיל 17 לאליפות העולם. שלוש שנים לאחר מכן, היה האחרון שנופה מהסגל של הנבחרת הבוגרת למונדיאל 2010, ממש רגע לפני ההמראה לדרום אפריקה.

נמשיך? הקשר ויתר על השתתפות במשחקים האולימפיים ב-2012 כדי לנסות ולהרשים את טיטו וילאנובה, רק כדי לראות את אחיו ויתר חבריו מקבלים את מדליות הזהב בלונדון. גם את מונדיאל 2014, בו היה אמור להוביל את הנבחרת, ראה מהבית בגלל קרע ברצועות של ברך ימין. במקרה הזה, חלום המונדיאל שנגוז סימל גם את סוף הדרך בברצלונה.

"קשה למצוא מישהו בכדורגל שהיה כל כך חסר מזל כמוני", הזכיר ג'ונתן בחיוך, בראיון לאתר פיפ"א בחודש מרץ האחרון. "המועדון והמשפחה תמכו בי ברגעים הקשים, מעולם לא איבדתי אמון, אבל לפעמים תהיתי למה כל זה קרה תמיד דווקא לי". הפציעה הקשה וכאמור גם המסר הברור מלואיס אנריקה, הובילו את ג'ונתן לוויאריאל. אחרי שנים שהתעקש לא לצאת להשאלות, הקשר שבמשך שנים סומן כיורש אפשרי לצ'אבי ואינייסטה, נמכר בסופו של דבר בעסקה של שני מיליון יורו.

שחקני נבחרת מקסיקו, אנדרס גוארדאדו, ג'ונתן דוס סנטוס. AP
החמיץ שני מונדיאלים. ג'ונתן דוס סנטוס, במרכז, עם אנדרס גוארדאדו במדי נבחרת מקסיקו/AP

ההתחלה באל מדריגל הייתה קשה. האח הצעיר לבית דוס סנטוס הגיע חלוד והתקשה לחזור לאיתנו. הפציעה הקשה נתנה את אותותיה בכל מהלך. "הייתי מקבל את הכדור אחרי הפציעה ופשוט לא יודע מה לעשות", הודה בראיון. אבל בניגוד לברצלונה, שם בדרך כלל אין יותר מצ'אנס אחד או שניים, לאנשים בוויאריאל הייתה סבלנות. המאמן מרסלינו החל להשתמש בג'ונתן גם במרכז השדה וגם כקשר ימני, משם השפיע בעיקר מבחינה הגנתית עם עזרה נפלאה לקשרים המרכזיים ולחלק האחורי. בעונה שעברה הוא גם אפשר למגן מריו גספר לדהור על הקו ולדניס סוארס לחגוג בכנף השמאלית.

הבעיה הגדולה הייתה העקביות. ג'ונתן רשם 35 הופעות בעונה הקודמת, אבל לא הצליח לייצר רמף בגלל פציעות שריר חוזרות שהשביתו אותו. בשגרה, הוא נשאר מחוץ לסגל המקסיקני לקופה אמריקה והתחיל עוד עונה בפיגור. כשוויאריאל הודחה במוקדמות ליגת האלופות על ידי מונאקו, ג'ונתן היה בתקופת שיקום. כשחזר, על הקווים כבר היה מאמן אחר.

פראן אסקריבה, האיש שהחליף את מרסלינו על הקווים, החל את העונה עם סמו קאסטייחו בצד ימין של הקישור. ג'ונתן חזר מפציעה והחל להשתלב ברוטציה, ואז כיכב עם שער ובישול נגד ציריך בליגה האירופית. זה הספיק לו כדי לקבל יותר דקות, אך מיד לאחר מכן, כרגיל, הגיעה עוד פציעה, הפעם בגיד אכילס, ו-15 ימים בחוץ בחודש אוקטובר.

מתאו מוסאקיו שחקן ויאריאל. רויטרס
שמועות על מערכת יחסים הומוסקסואליות. מתאו מוסאקיו/רויטרס

המפנה, כך מאמין ג'ונתן, הגיע בשני המחזורים שקדמו לפגרת החורף. אסקריבה החזיר את ג'ונתן להרכב במהלך טקטי מול אתלטיקו מדריד, וקיבל ממנו הופעה נהדרת וגם שער נהדר ב-0:3 המשכנע. חמישה ימים לאחר מכן, המקסיקני הבקיע גם בניצחון החוץ 1:3 על ספורטינג חיחון ויצא לחג המולד עם כמות שערים שווה לזו שהבקיע ב-66 משחקי הליגה הקודמים שלו. הבדל עצום מחג המולד הקודם, אליו הגיע אחרי כותרות סנסציוניות במקסיקו, שם נטען בתכנית טלוויזיה כי ג'ונתן נמצא כבר שבעה חודשים במערכת יחסים הומוסקסואלית עם הבלם הארגנטינאי מתאו מוסאקיו, והזוגיות הזו זוכה לתמיכה של האח ג'יו. למרות הפרסום שהכה גלים, ג'ונתן יצא מחוזק מהסיפור והודיע בחשבון הטוויטר שלו: "אם הייתי הומו, לא הייתי לי בעיה להגיד את זה. תמציאו משהו אחר, אל תקדמו אפליה או סנסציות".

בחזרה לכדורגל. המשחק מול חיחון היה בסך הכול החמישי של ג'ונתן בהרכב במסגרת הליגה העונה (עוד תשע הופעות כמחליף). בחמשת המשחקים הללו ניצחה ויאריאל שלוש פעמים וסיימה פעמיים בתיקו, כולל 1:1 מול ריאל במדריד. המימד הטקטי שהוסיף לעצמו בתחילת קריירת הבוגרים אצל ברצלונה, מעניק לו יתרון אצל המאמנים במשחקים מול יריבות עדיפות. עוד שחקן שעוזר בלחץ ורץ ללא הפסקה, והעונה גם מרשה לעצמו לשחק קרוב יותר לשער. "עכשיו כבר אומרים על ג'יו שהוא האח של ג'ונתן", התגאה הקשר לאחר שתפס כותרות במולדתו. "תמיד היו אומרים עליי שאני האח של ג'יו, וחשבתי לעצמי: אני הולך לשנות את זה, ולא משנה כמה זמן זה ייקח". הנה, זה קורה.

בזמן שג'יו משחק במדי לוס אנג'לס גלקסי (ומדי פעם טוען שגם אחיו יגיע בקרוב ל-MLS) לג'ונתן בן ה-26 יש עדיין חלומות גדולים. "ויאריאל היא כמו חלון ראווה", אמר בראיון. "הבטחתי להורים שלי שמכאן אגיע למועדון מהגדולים באירופה". משחק טוב (ואולי ניצחון ראשון אחרי ארבעה הפסדים) מול ברצלונה, לרשתה כבש בגביע המלך בעונה שעברה, ואולי אפילו לואיס אנריקה ישתכנע שיש לו מקום אצלו.

ג'ונתן דוס סנטוס שחקן ויאריאל. GettyImages
ויאריאל מבחינתו היא חלון ראווה. ג'ונתן דוס סנטוס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully