וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניימאר יכול לחייך: הגרלת המונדיאל טובה לברזיל מכל הבחינות

2.12.2017 / 7:00

החבורה הלוהטת של טיטה לא רק קיבלה בית נוח יחסית, אלא גם מסלול סביר עד משחק הגמר. מיכאל יוכין מנתח את שלב הבתים, כולל בית המוות של ארגנטינה וקרב פוליטי טעון בין סרביה לשווייץ

שחקן נבחרת ברזיל ניימאר חוגג. רויטרס
ברזיל שוב בבית כיפי. ניימאר/רויטרס

כאשר בוחנים את הגרלת המונדיאל מבחינת כל נבחרת, יש מספר היבטים חשובים - לא רק הבית עצמו, אלא גם המשך המסלול האפשרי עד הגמר, המרחקים בין הערים השונות בהן תשחק, וכן לוח הזמנים בין המשחק הראשון ועד לסיום המסע.

ברור שאפשר להתגבר על כל המכשולים, וזה בדיוק מה שעשתה גרמניה ב-2014. היא הוגרלה לבית שקול ומאתגר ללא נמושות - מול פורטוגל, ארצות הברית וגאנה. בהמשך נאלצה להתמודד עם הצד המאתגר של ההגרלה, שכלל את צרפת ברבע הגמר, ברזיל בחצי הגמר וארגנטינה בגמר. היא היתה בבית 7, ולכן הזמן שחלף בין המשחק הראשון עד הגמר היה קצר יותר בהשוואה לנבחרות בבתים עם מספר נמוך (ובמיוחד המארחת ברזיל כראש בית 1). החבורה של יואכים לב חרשה את המדינה מפורטלזה בצפון ועד פורטו אלגרה בדרום. ובכל זאת היא סיימה עם מדליות הזהב - בצדק רב. אז ההגרלה לא מסוגלת לחרוץ גורלות, אך בהחלט יש לה משמעות רבה, וברזיל היא המרוויחה הגדולה ביותר בטקס שנערך אתמול בקרמלין.

לפני ההגרלה אי אפשר היה להתעלם מתחושה מוזרה של שחזור מונדיאל 2002 מבחינת שתי המעצמות של דרום אמריקה - רק הפוך. אז נחשבה ארגנטינה של מרסלו ביילסה וחואן סבסטיאן ורון כפייבוריטית ברורה לזכיה, בעוד ברזיל בקושי שרדה במוקדמות ונתפסה כאנדרדוג. ואולם, ההגרלה זימנה לסלסאו בית נוח עם טורקיה, קוסטה ריקה וסין ומסלול נפלא עד הגמר בו חגג רונאלדו על חשבון גרמניה, בעוד הארגנטינאים שובצו לבית המוות עם אנגליה, שבדיה וניגריה והודחו באופן סנסציוני. האם הפעם זה יכול היה להיות הפוך, לטובת ארגנטינה המפורקת ונגד ברזיל המלוכדת? קיבלנו תשובה שלילית נחרצת. ארגנטינה שוב בבית המוות (ושוב עם ניגריה, כרגיל), ברזיל שוב בבית כיפי (ואפילו שוב תפגוש את קוסטה ריקה).

עוד בנושא

הגרלת המונדיאל המלאה: בית נוח לברזיל, ספרד עם פורטוגל, בלגיה נגד אנגליה
מתי ספרד - פורטוגל, ובאיזה יום הגמר: השעות והתאריכים של המונדיאל
המנצחים והמודאגים: עולם הכדורגל מגיב לתוצאות הגרלת הבתים של המונדיאל
ברזיל שמחה, אנגליה צריכה להיות מרוצה? מנצחות ומפסידות ההגרלה
בשל השמלה של המנחה: באיראן צונזרו חלקים משידור הגרלת הבתים

מאמן נבחרת גרמניה יואכים לב, הגרלת המונדיאל. רויטרס
הגרמנים ייסעו לא מעט. יואכים לב/רויטרס

וזו רק ההתחלה - ההמשך יעודד את טיטה וניימאר לא פחות. הנבחרות במקומות הראשונים בבתים הזוגיים לא תיפגשנה עד הגמר, וזה נכון גם לגבי הנבחרות בבתים האי זוגיים. נניח, לצורך העניין, כי הפייבוריטיות הגדולות תסיימנה בפסגה. אם כך יהיה, נמצא בצד אחד את ברזיל מבית 5, צרפת מבית 3, וגם אורוגוואי מבית 1 ובלגיה (או אנגליה) מבית 7. בצד השני, נקבל את ספרד מבית 2, ארגנטינה מבית 4 וגרמניה מבית 6, בתוספת פולין מבית 8. ברור כשמש שהחלק "התחתון" חזק יותר. אם הכל ילך כשורה, ברזיל תימנע ממפגשים עם הגרמנים, הארגנטינאים והספרדים עד הגמר. בשמינית הגמר היא תתמודד עם מקסיקו או שבדיה, ולאחר מכן נגד בלגיה, אנגליה או סנגל ברבע הגמר. היריבה הריאלית ביותר בחצי הגמר היא צרפת. זה לא פיקניק, אבל הברזילאים היו חותמים על המסלול הזה באושר בטרם ההגרלה.

זאת ועוד, מסלול הנסיעות של ברזיל שפוי יחסית (גם אם קשה להשתמש במילה הזו כאשר מדובר בנסיעות ברחבי רוסיה). המסע ייפתח אמנם ברוסטוב הדרומית, אבל בשני המשחקים האחרונים בשלב הבתים תהיה ברזיל "במרכז העניינים", בסנט פטרסבורג ובמוסקבה. משחק שמינית הגמר בסמארה לווה ברבע הגמר בקאזאן "השכנה" - מרחק של פחות מ-400 קילומטרים. בהתחשב בכך, ייתכן שאפשר לשכור מתקן אימונים נוסף באיזור על מנת להימנע מטיסות ארוכות מדי.

תשוו את זה, למשל, לגרמניה שתתחיל במוסקבה, תדרים לסוצ'י, תנדוד לקאזאן, ואז - אם תסיים במקום הראשון - תצטרך לנסוע לסנט פטרסבורג לשמינית הגמר, וממנה חזרה לסמארה לרבע הגמר. ספרד עלולה להיות אומללה אפילו יותר. היא מתחילה בסוצ'י הדרומית, נוסעת לקאזאן, ומשם לקלינינגרד - הנקודה המערבית ביותר של הטורניר. אם תסיים ראשונה בבית, היא תיסע למוסקבה, ואז שוב לסוצ'י. אם פורטוגל תקדים אותה, ייסעו הספרדים לסוצ'י לשמינית הגמר, ואז יצפינו לניז'ני נובגורוד.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
כריסטיאנו רונאלדו, נבחרת פורטוגל. רויטרס
הבית של ספרד ופורטוגל עשוי להתברר כמשעמם. כריסטיאנו רונאלדו/רויטרס

לנסיעות האלה יש משמעות גדולה עבור הנבחרות, האוהדים והעיתונאים. פעם, אפילו במדינות מארחות בעלות שטח מצומצם יותר, כמו ספרד ב-1982 או איטליה ב-1990, רוכזו המשחקים בכל בית בשני האצטדיונים. מאז הגישה שונה, והיא היתה בעייתית מאוד אפילו בדרום אפריקה. בברזיל וברוסיה כבר מדובר באבסורד. קחו את המסלול האפשרי של אורוגוואי אם לואיס סוארס יגיע לגמר - יקטרינבורג, רוסטוב, סמארה, סוצ'י, ניז'ני נובגורוד, סנקט פטרבורג, מוסקבה. איך אפשר לא לנשוך מישהו בדרך?

ואם כבר הזכרנו את הסיכויים של סוארס בבית 1, זה הזמן לעבור על ההגרלה לפי הסדר, וצריך לומר כי המארחת לא צ'ופרה במיוחד. ברור שהעסק יכול היה להיות הרבה יותר גרוע מבחינת הרוסים, ומשחק הפתיחה מול סעודיה, אולי הנבחרת החלשה בטורניר, היא הזדמנות חלומית, אבל כדאי לזכור כי גם בגביע הקונפדרציות פתחה המארחת עם ניצחון חלק על ניו זילנד, אך לא שרדה את שלב הבתים. אורוגוואי היא אופציה בעייתית מדרג 2 (פרו, קולומביה או שווייץ היו נוחות יותר), ומצרים חזקה יותר בדרג 3 בהשוואה לטוניסיה, קוסטה ריקה או איראן. למזלם הרע של המצרים, רוסיה תתמודד עם אורוגוואי במחזור האחרון בבית, כאשר הדרום אמריקאים כבר עשויים להבטיח העפלה.

בית 2 נראה צבעוני ומרגש, במיוחד בזכות הדרבי האיברי בין ספרד לפורטוגל כבר ביומו השני של הטורניר, אבל הוא עשוי להתברר כמשעמם מכולם. איראן ומרוקו עלו לגביע העולם במיוחד בזכות ההגנה, והן צפויות להתמקד בכך גם בטורניר עצמו. אל תצפו לשערים רבים, אך מצד שני קשה לצפות גם לסנסציות. שתי האירופיות חייבות לעלות, והשאלה הגדולה ביותר היא באיזה סדר. אגב, בשלוש הפעמים האחרונות בהן פגשו ספרד ופורטוגל זו את זו בטורניר גדול (יורו 84, יורו 2004 ומונדיאל 2010), אחת מהן הגיעה לגמר.

ליאונל מסי עם חולצת נבחרת ארגנטינה לגביע העולמי רוסיה 2018. אדידס, אתר רשמי
ארגנטינה ממש לא יכולה להרגיש בטוחה. ליאונל מסי/אתר רשמי, אדידס

בית 3 האיר פנים לצרפת - המרוויחה השניה של הערב אחרי הסלסאו. לחבורה של דידייה דשאן לא אמורות להיות בעיות מיוחדות, ויש לה מסלול סביר למדי עד לחצי הגמר שם עלולים להמתין הברזילאים. אוסטרליה חלשה יותר בהשוואה לטורנירים הקודמים - היא בקושי עברה את סוריה ואת הונדורס בפלייאוף, וכיום אפילו אין לה מאמן אחרי התפטרותו של אנטה פוסטקוגלו. הדבר משאיר את הקרב על המקום השני בין דנמרק לפרו שתיפגשנה כבר ב-16 ביוני בסראנסק (ואפילו הרוסים לא יודעים איפה העיר הזו נמצאת ולמה לעזאזל היא מארחת את גביע העולם). שימו לב שהמונדיאל האחרון של פרו היה ב-1982, והמונדיאל הראשון של דנמרק - ב-1986. הנסיון בהחלט הולך עם האירופים, אבל לדרום אמריקאים יש "סוכן" במוסקבה. ג'פרסון פרפאן הוותיק פורח העונה במדי לוקומוטיב ועשוי להצעיד אותה לאליפות.

בית 4 נפלא מכל הבחינות ומציג ארבעה סגנונות טהורים שונים בתכלית - דרום אמריקאי, בלקני, סקנדינבי ואפריקאי. הוא מאוזן, כל נבחרת מאמינה שיש לה סיכוי אמיתי להעפיל, וארגנטינה ממש לא יכולה להרגיש בטוחה. יש בו גם זוגות יריבות שלא יכולות להימנע זו מזו. באופן מדהים, הוגרלה ניגריה בשלב הבתים מול ארגנטינה בכל המונדיאלים בהם השתתפה למעט 1998. היא גם הפסידה בכל ארבעת המקרים, אך ניצחה את האלביסלסטה במשחק ידידות על אדמת רוסיה החודש, אז אולי מדובר באיתות. מנגד, קרואטיה ניצחה את איסלנד בפלייאוף העליה למונדיאל הקודם, אבל האיסלנדים סיימו לפני הקרואטים במוקדמות הטורניר הנוכחי, ואף השיגו את הניצחון הראשון עליהם ביוני. עבור המדינה הקטנה ביותר בתולדות המונדיאל, מדובר בהגרלה מרגשת ואטרקטיבית, והם פוגשים את ארגנטינה במוסקבה במשחקם הראשון אי פעם בטורניר. האוהדים ינהרו לשם, וכל תוצאה אפשרית. האם ליאו מסי ייסע הביתה כבר בתום שלב הבתים? זה לא מדע בדיוני. מאידך, אם יסיים בספגה, צפוי הפרעוש לקבל ברבע הגמר את חבריו לברצלונה עם ספרד או את כריסטיאנו רונאלדו.

בית 5 עשוי להיות נוח עבור ברזיל, אבל שימו לב לקרב הפוליטי שמסתרר מאחורי המפגש בין שווייץ לסרביה. זוכרים את שערוריית הטיסן במפגש בין סרביה לאלבניה במוקדמות יורו 2016? בנבחרת שווייץ יש, כידוע, כוכבים רבים ממוצא אלבני וקוסוברי, ובראשם גרניט ג'אקה וג'רדאן שאקירי, בעוד המאמן ולדימיר פטקוביץ' הוא קרואטי יליד בוסניה. רוסיה היתה ונשארה בת הבית החשובה ביותר של סרביה בכל מלחמותיה בבלקן, ויש לכך משמעות. ואם זה לא מספיק פיקנטי, אז המשחק בין סרביה לשווייץ ייערך בקלינינגרד, עיר גרמנית שנכבשה במלחמת העולם השניה - והמונדיאל מתקיים בה משיקולים פוליטיים נטו, כי הרי מעולם לא היתה בה קבוצת כדורגל ראויה.

אדן הזאר שחקן נבחרת בלגיה. רויטרס
כוכבי הפרמיירליג של בלגיה ואנגליה יפגשו. אדן הזאר/רויטרס

בית 6 מציג שתי נבחרות שמכירות את רוסיה טוב הרבה יותר אחרי השתתפות בגביע הקונפדרציות השנה - גרמניה שזכתה במפעל ומכסיקו יפתחו את הבית בקרב גדול בלוז'ניקי. למכסיקנים זכרונות מעורבים מהמפגשים עם הגרמנים - הם הודחו בפנדלים ברבע גמר הטורניר הביתי ב-1986, והודחו בשמינית הגמר ב-1998, אך הפגינו בשני המקרים יכולת מעולה והיו ראויים לנצחונות. שבדיה, מלוכדת ומחוברת הרבה יותר ללא זלאטן איברהימוביץ', כפי שהוכיחה בפלייאוף נגד איטליה, עשויה לעשות צרות לשתיהן, בעוד דרום קוריאה נמצאת במשבר עמוק ופיטרה לקראת סוף המוקדמות את המאמן הגרמני אולי שטיליקה. חבל - הוא היה מוסיף טעם פיקנטי מאוד למפגש עם יוגי לב.

בית 7 צריכות בלגיה ואנגליה להבטיח העפלה עוד לפני המפגש הישיר ביניהן במחזור האחרון, כי היריבות לא צריכות להוות איום משמעותי, לפחות על הנייר. טוניסיה היא הנבחרת החלשה ביותר מבין נציגות אפריקה, בעוד פנמה כבר חוללה סנסציה כאשר העפילה למונדיאל הראשון בתולדותיה. הנבחרת שתסיים בפסגה צפויה לקבל - אם תשרוד את שמינית הגמר - את ברזיל ברבע הגמר. סגניתה צפויה לקבל ברבע הגמר את גרמניה. מה עדיף? לבלגים ולאנגלים יש חצי שנה לחשוב על הסוגיה, ודבר אחד בטוח - אין להן מושג קלוש איזו עולה עדיף לקבל כיריבה מבית 8.

הבית הזה עשוי להתברר כפנינה אמיתית. גם בו יש ארבעה סגנונות שונים בתכלית, עם פולין, קולומביה, סנגל ויפן. גם כאן כל הנבחרות מאמינות בכוחן להעפיל לשמינית הגמר, ואף מעבר לכך. פולין, עם כוכב על בדמותו של רוברט לבנדובסקי וסגל מאוזן שמשלב שחקנים מנוסים עם כוכבים צעירים, היא סוס שחור אמיתי - היא פייבוריטית לסיים במקום הראשון בבית וללכת רחוק. סנגל מציגה סגל נפלא בכל המערכים ואת המאמן הכריזמטי אליו סיסה, קפטן הנבחרת שהדהימה והעפילה לרבע גמר המונדיאל ב-2002, בהופעה היחידה של האריות בגביע העולם עד כה. זו כנראה נציגת אפריקה החזקה מכולן, והיא מועמדת רצינית לעליה. קולומביה איכזבה במוקדמות, במיוחד בשנה האחרונה, אבל רדאמל פלקאו שהחמיץ את המונדיאל הקודם בגלל פציעה טרגית בברכו יהיה נחוש לעשות את המקסימום. את היפנים מאמן ואהיד חלילהודז'יץ' הבוסני שהעלה את אלג'יריה לשמינית הגמר ב-2014. בקיצור, כל משחק כאן יהיה חגיגה, וצפויים גם שערים רבים.

לסיכום, ברזיל הרוויחה בגדול, אבל אם אתם רוצים לנסוע למשחק בשלב המוקדמות של גביע העולם, כדאי לשקול את הבתים 4 ו-8.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully