וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירת הברבורון: ההבטחה של רנאטו סאנצ'ס התרסקה לרסיסים

27.12.2017 / 8:00

הוא הוגדר כאחד השחקנים הצעירים הטובים בעולם אחרי הזכייה ביורו 2016, אבל המעבר הנמהר לבאיירן מינכן עצר את הנסיקה של רנאטו סאנצ'ס, וכיום הוא הפך לשחקן ספסל אפילו בסוונסי. הבלוג של יוכין עם הסיבות לפיאסקו העצוב

one

רנאטו סאנצ'ס נכנס אתמול (שלישי) לדשא באנפילד בדקה ה-78, כאשר סוונסי פיגרה 4:0 מול ליברפול. מיד לאחר מכן, ספגו הברבורים את השער החמישי. זה היה מראה הזוי במיוחד – שחקן שעלה 35 מיליון יורו יושב על ספסל, בקושי רלוונטי בסגל נועלת הטבלה בפרמייר-ליג. המועדון הוולשי אפילו משלם 4 מיליון יורו לבאיירן מינכן תמורת השאלתו לעונה, במה שעלול להתברר ככסף שנזרק הישר לפח, בדרך לירידה. והעניין הוא שהאוהדים כבר לא ממש זוכרים על קיומו. ההתלהבות העצומה מהגעתו המפתיעה על סף סגירת חלון ההעברות באוגוסט התחלפה באדישות. סאנצ'ס כבר לא ממש מעניין אותם. אין ממנו ציפיות.

ההתרסקות היתה מהירה כמו הנסיקה. הרי זה השחקן שהוגדר לפני קצת יותר משנה כדבר הגדול הבא בכדורגל העולמי. הוא נבחר לשחקן הצעיר המצטיין ביורו 2016, כבש שער נאה וחשוב ברבע הגמר מול פולין, ופתח בהרכב גם בגמר בו ניצחה פורטוגל את צרפת בדרך לזכיה במדליות הזהב. בבאיירן מינכן התענגו מהעובדה כי הצליחו להחתים את היהלום הנוצץ עוד במאי, לפני ההתנפלות הגדולה – אחרת המחיר היה גבוה הרבה יותר מ-35 מיליון. בעצם, הסכום הסופי שראתה בנפיקה בחלומותיה היה גבוה הרבה יותר. הנשרים אמורים, למשל, לקבל 20 מיליון נוספים אם יזכה סאנצ'ס בכדור הזהב. והרי נכון לרגע ביצוע העסקה, המחשבה הזו לא נשמעה מופרכת מיסודה. אולי יומרנית, אבל בהחלט מציאותית. הפוטנציאל של סאנצ'ס הוערך כיוצא דופן.

עוד בנושא

ליברפול דרסה 0:5 את סוונסי באנפילד וחזרה למקום הרביעי
הציטוט המוזר של מוריניו: "להוציא 300 מיליון ליש"ט זה לא מספיק"

רנאטו סאנצ'ס שחקן סוונסי מול ג'ייקוב מרפי שחקן ניוקאסל. רויטרס
כסף שנזרק הישר לפח? רנאטו סאנצ'ס/רויטרס

הליקויים הצריכו למידה נוספת בבנפיקה

פפ גווארדיולה, שעדיין היה טכנית מאמן באיירן במאי אשתקד, גם אם כבר סיכם את תנאיו במנצ'סטר סיטי, אמר: "רנאטו הוא אחד השחקנים הצעירים הטובים בתבל. יש לו עתיד מזהיר". לותאר מתיאוס הגדיר אותו כאיום הגדול ביותר על ויילס לקראת חצי גמר יורו 2016, לפני כריסטיאנו רונאלדו. "אני מאוהב בו. הוא לוקח את הכדור ודוהר קדימה עם המון אנרגיות", הצהיר תיירי הנרי. אחת המחמאות הגדולות ביותר הגיעה מפיו של פרננדו סנטוס כאשר המאמן הלאומי טען כי הקשר מזכיר לו את מריו קולונה, מגדולי שחקני פורטוגל ובנפיקה בכל הזמנים, אשר היה בתקופתו שני רק לאוזביו.

כל זה נאמר כאשר הנער שיחק ברמה הגבוהה ביותר במשך הרבה פחות משנה. סאנצ'ס ערך את הופעת הבכורה בהרכב בנפיקה בשלהי נובמבר 2015, והדהים מיד בדומיננטיות ובדינאמיות שלו. הוא שפע בטחון עצמי, רץ מרחבה לרחבה, שרף שטחים, חילק כדורים, תמיד הפנה את מבטו קדימה ולא היסס לבעוט מכל הטווחים האפשריים. היה משהו חינני בחוצפה של הנער, ולכן גם קל להתעלם מהליקויים הברורים במשחקו. כי הרי לביטחון עצמי מופרז יש גם צד שני – סאנצ'ס ניסה לא פעם לבצע מהלכים בלתי אפשריים, לקח על עצמו יותר מדי, איבד המון כדורים, חטא בכדרור מיותר באיזורים מסוכנים ליד שערו, וקבלת ההחלטות שלו לא תמיד היתה הגיונית.

הליקויים האלה באמת לא היו צריכים להדאיג, כי ניתן לתקן אותם עם הזמן. נדרשת למידה הדרגתית על מנת לקבל נסיון חיוני, ולשם כך היה רצוי כי הקשר יישאר בבנפיקה לפחות עונה אחת נוספת. למאמן רוי ויטוריה היתה שפה משותפת עם הכשרון, והוא ידע לקדם ולהדריך אותו. וזה הרי לא דבר של מה בכך – מדובר באדם שגדל בשכונת פשע, מעין כדורגלן רחוב עם אופי לא טריוויאלי. לא כל אחד מסוגל לדבר אל ליבו. השחקן עצמו השתוקק להמשיך את המומנטום ולבסס את מעמדו כשחקן החשוב של המועדון בו צמח מגיל תשע ושרד אינספור משברים אישיים. ואולם, לסוכנו היו תוכניות אחרות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שחקן בנפיקה, רנאטו סאנצ'ס. GettyImages
עזב מוקדם מדי. רנאטו סאנצ'ס במדי בנפיקה/GettyImages

המעבר המורעל היה מפתה מדי

אין מה לעשות, ז'ורז'ה מנדס אוהב לגזור קופונים, והוא לא רצה לפספס את ההמולה התקשורתית האדירה סביב הלקוח הצעיר. המחיר הלך והאמיר בקצב מסחרר לאור הדיווחים על עניין מצד קבוצות פאר שונות, ביניהן מנצ'סטר יונייטד, ובאיירן באמת הרגישה ברת מזל כאשר סגרה את הדיל. אפשר לומר שהוא נכפה על רנאטו ועל בנפיקה, אבל לכל המעורבים לא היה פשוט לסרב. הנשרים היו זקוקים למזומן, בעוד האגו של נער בן 18 התנפח כאשר הבין כי אחד המועדונים הגדולים בעולם מוכן להפוך אותו להחתמה יוקרתית. אמנם הוא הרגיש בבית בליסבון, אבל הפיתוי היה גדול מדי. "אני הולך ללמוד משחקנים ברמה העולמית הגבוהה – צ'אבי אלונסו, טיאגו אלקנטרה וארתורו וידאל", הוא אמר. הוא ידע שמדובר בהימור, אבל בגיל כזה נוטים להמר בקלילות, במיוחד כאשר השתן עולה לראש.

יש שחקנים שמתאקלמים בקלות במקום החדש. קחו, למשל, את כריסטיאנו רונאלדו שעבר למנצ'סטר יונייטד בגיל 18 אחרי עונה אחת בלבד בסגל הבוגר של ספורטינג ליסבון. תראו גם את גבריאל ז'סוס שפורח במנצ'סטר סיטי, ואפילו פציעה בתחילת דרכו באנגליה לא הפריעה לו. הכל אינדיבידואלי, ולא תמיד אפשר לחזות את העתיד. למרכיב המנטלי יש השפעה עצומה על ההתפתחויות במקרים כאלה, ובהיבט זה התברר כי לסאנצ'ס עדיין אין כלים להצליח מחוץ לסביבה המוכרת. הוא תיפקד היטב כל עוד כולם התפעלו ממנו והסתכלו עליו בפה פעור, והעדיפו לא להדגיש את טעויותיו. אחרי שתג מחיר גבוה הוצד לו במדינה זרה, והציפיות עלו בהתאם, הגישה כלפיו השתנתה, והוא ממש לא היה מוכן לכך.

תומאס מולר שחקן באיירן מינכן (ימין) עם רנאטו סאנצ'ס. רויטרס
הביטחון העצמי שלו נעלם לחלוטין. ראנטו סאנצ'ס במדי באיירן מינכן/רויטרס

"רץ כמו תרנגולת בלי ראש"

אחרי הופעת הבכורה במדי באיירן, מול שאלקה בספטמבר 2016, הגדיר העיתון זודוייטשה צייטונג את משחקו כחובבני. "הוא עצבני כמו תלמיד חדש בשיעור נהיגה", נכתב על השחקן שאיבד כהרגלו לא מעט כדורים – דבר לא אופייני במינכן, במיוחד מיד אחרי תום עידן גווארדיולה. הקפטן פיליפ לאם נאלץ להגן עליו כבר אז: "רנאטו שחקן מעולה, אחרת הוא לא היה מגיע לכאן. הוא אלוף אירופה, והוא יעזור לנו מאוד בעתיד". ואולם, כדי להתפתח לקראת העתיד, היה צורך לקבל דקות משחק בהווה, וזאת המאמן קרלו אנצ'לוטי לא יכול היה להרשות לעצמו בשלב מסוים. הפורטוגלי הפגין יכולת ירודה באופן דרמטי בהשוואה לכוכבי העל שהתחרו איתו על המקום בהרכב. זה לא היה כוחות.

רנאטו לא ידע גרמנית, וגם לא דיבר אנגלית. ברזילאים דוברי פורטוגזית בסגל עזרו לו, אבל זה לא היה מספיק, והוא הרגיש בודד. "הוא צעיר שנאלץ להתמודד עם שפה חדשה ומדינה חדשה. נצטרך לגלות סבלנות, ובסיבוב השני הוא יהיה טוב יותר", עודד אנצ'לוטי בתום הסיבוב הראשון. זה לא קרה, ואת העונה סיים סאנצ'ס עם שמונה הופעות בלבד בהרכב הפותח – כולן גרועות למדי. "הוא רץ כמו תרנגולת בלי ראש", אמר עליו העיתונאי מרק לובל. הביטחון העצמי שלו נעלם לחלוטין, ובלעדיו הוא לא היה אותו שחקן. הרי כל ההצלחה המסחררת בליסבון ובנבחרת נבנתה על החוצפה החיובית המדהימה הזו. ללא הנכס העיקרי שלו, הוא הפך לסתם שחקן שעושה המון טעויות ולוקה בקבלת ההחלטות.

השחקן הזה, כך מסתבר, לא מתאים כיום אפילו לסוונסי, גם אם הברבורים תלו בו תקוות רבות והרגישו ברי מזל על שקיבלו אותו. בתחילת הקיץ התעקש השחקן כי יישאר במינכן, אבל ככל שחלפו השבועות התברר כי סיכוייו לשחק אפסיים, ואנצ'לוטי המליץ לו לצאת לתקופת השאלה. העיתונים דיווחו על עניין רב, אבל הוולשים היו היחידים שהימרו עליו בסופו של דבר, לבקשת המאמן פול קלמנט. האיש שהחל את העונה שעברה כעוזרו של אנצ'לוטי בבאיירן הכיר את סאנצ'ס היטב, והאמין כי יחזיר אותו לדרך המלך.

רנאטו סאנצ'ס שחקן סוונסי סיטי. GettyImages
התקשורת לא ריחמה. רנאטו סאנצ'ס במדי סוונסי/GettyImages

קלמנט הביא אותו לסוונסי – ופוטר

"העובדה כי עבדתי קשה מאוד כדי להביאו לכאן צריכה להחדיר בו ביטחון. הוא מגיע למועדון שבאמת רצה אותו, כדי לעבוד עם מאמן שבאמת מעוניין בו. נגלה סבלנות לאור מה שקרה לו בעונה שעברה, אבל הוא יהיה רעב מאוד להצליח איתנו על מנת להמשיך לרמה גבוהה יותר בעתיד", הצהיר קלמנט. ואולם, הופעת הבכורה של הפורטוגלי מול ניוקאסל היתה מאכזבת במיוחד, הוא לא היה מעורב מספיק, איבד כדור בכל שלוש דקות בממוצע, והתקשורת לא ריחמה עליו עם ביקורות קטלניות. משם, הכל רק הלך והתרסק.

קשה מאוד להצליח בבאיירן, אבל קשה עוד יותר להוכיח את עצמך בקבוצת תחתית כאשר שום דבר לא הולך. הלחץ על קלמנט עצמו הלך והאמיר, עד שפוטר לפני שבועיים, ולא היתה לו פריבילגיה להריץ שחקן שלא מסוגל לתרום במצבו הנוכחי. הפגיעה בבטחון העצמי היתה חמורה עוד יותר, ואחוז הדיוק במסירות ירד שוב. במשחק מול צ'לסי, אפילו הפך סאנצ'ס לבדיחה ברשתות החברתיות כאשר מסר לשלט פרסומת.

ליאון בריטון, הקשר המחונן בן ה-35 שבילה כמעט את כל הקריירה שלו בסוונסי, התרגש בספטמבר כאשר סאנצ'ס חתם בקבוצה. "איזה כשרון נהדר הוא! המנג'ר נעזר בקשריו בבאיירן כדי להביא אותו לפה, והפתיע את כולנו. אני מקווה שהוא יתרום לנו המון". את דעתו כיום אפשר לדעת בקלות אחרי שמונה כמחליפו הזמני של קלמנט מבלי לפרוש ממשחק פעיל. כמנג'ר, הותיר בריטון את רנאטו על הספסל בתיקו 1:1 בקרב ההישרדות מול קריסטל פאלאס, ואתמול שילב אותו רק כאשר המשחק הוכרע לרעתו. זה לא מבשר טובות, וכלל לא בטוח שבאיירן תהיה שמחה לקלוט אותו מחדש בתום ההשאלה. "אנחנו מחכים לו כאן לקראת העונה הבאה", אמר קרל היינץ רומניגה באוגוסט, אולם המציאות לא פועלת כיום לטובתו של השחקן.

ליאון בריטון מאמן סוונסי סיטי. GettyImages
לא הסתיר את דעתו. ליאון בריטון/GettyImages

שתי דקות בקמפיין מוקדמות המונדיאל

תאמינו או לא, השער ההוא לרשת פולין היה ונותר האחרון בקריירה של סאנצ'ס נכון לעכשיו, בכל המסגרות. בקיץ 2016 חזו כי יהפוך למנהיג הקישור הפורטוגלי לקראת המונדיאל, אבל בקמפיין המוקדמות הוא שותף במשך שתי דקות מסכנות במשחק חסר ערך ספורטיבי מול לטביה, וגם זה לפני יותר משנה. סיכוייו לנסוע לרוסיה שואפים לאפס. הוא חייב לעצור את הצלילה, והעיתונאי הפורטוגלי לואיס קטרינו קובע: "רק החזרה לבנפיקה תושיע את רנאטו, אבל במצב הנוכחי לא בטוח שהקבוצה מעוניינת בו".

בגיל 20, עדיין מוקדם מאוד להספיד את סאנצ'ס, כי הוא לא איבד את התכונות החזקות שאיפיינו אותו ולא באות כעת לידי ביטוי, אולם הנסיקה המחודשת תהיה קשה הרבה יותר להשגה. לפני שנתיים הוא המריא כמטאור, אבל עכשיו הוא צריך להשתקם אחרי שהדביקו לו את תווית הפלופ. הדוגמא הזו צריכה לשמש תמרור אזהרה לשחקנים צעירים אחרים, ובעיקר ללקוחותיו העתידיים של מנדס החמדן.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully