וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליד האלוהים: הדומיננטיות של חורחה מסי בקריירה של בנו ליאונל

8.6.2018 / 15:05

הוא חתם בעצמו על החוזה האחרון של בנו, בחר מאמן לברצלונה, מתדרך את מאמן ארגנטינה וכפי שלמדנו השבוע, גם מעורב בארגון (וביטול) של משחקיה. ממיליוני היורו שנעלמו ועד החשד לקשר עם קרטל סמים: מסי שלא הכרתם - חורחה מסי, הכוח מאחורי השחקן הטוב בעולם

עריכת וידאו:ניר חן

בספטמבר האחרון, כאשר ז'וספ מריה ברתומאו נשאל מדוע טרם נערך טקס חתימה רשמי עם ליאונל מסי לאחר סגירת החוזה החדש, הוא סיפק תשובה מפתיעה. "אנחנו לא ממהרים, יש למסי חוזה לארבע שנים", אמר נשיא ברצלונה, ואז הדגיש: "אין צורך שהוא יחתום, אבא שלו כבר חתם על החוזה. יש לו ייפוי כוח לעשות את זה".

כך התקבל למעשה אישור מגורם רשמי להצהרה שסיפק האב עצמו כאשר הרשויות בספרד העמידו את המשפחה לדין בגין העלמות מס. "לליאו אין קשר לשום דבר - הוא רק משחק כדורגל ואני דואג לכל השאר", טען אז חורחה מסי, במה שנראה כמו ניסיון לקחת את כל האשמה עליו, אך התברר כאמת לאמיתה. מי שהיה מנהל עבודה במפעל פלדה ברוסאריו, עבר לנהל את מותג הכדורגל הנוצץ של המאה ה-21. הוא האיש שמושך בחוטים מהרגע שליאו הגיע לברצלונה כילד, וגם מצליח לסבך אותו לא פעם.

חורחה בן ה-60 מנהל את ענייני קרנות הצדקה, הוא חותם על חוזים ואם צריך הוא גם מקלל באימון שחקנים שמתקלים בחוזקה את הבן שלו, כפי שהעיד בעבר טיאגו מוטה. הוא מעורב בבחירת מאמנים, מארגן משחקי ידידות וגם מחזיק בתואר הבלתי רשמי של "האיש על פיו יישק דבר בהתאחדות הארגנטינאית", כמו שלמדנו בהתנהלות סביב ביטול הגעתה של נבחרת ארגנטינה לירושלים. לאבא של ניימאר ואפילו ליעקב בוזגלו יש עוד כברת דרך לעשות כדי להשפיע כמו האבא של הכדורגלן הגדול בעולם.

עוד בנושא:
כל העדכונים בנוגע לסערת ביטול המשחק של ארגנטינה בישראל
ארגנטינה עשויה לשחק נגד ישראל בנובמבר "בכל מקום חוץ מישראל"

ליאונל מסי, מאחוריו אביו חורחה מסי ואחיו רודריגו מסי, יוני 2016. GettyImages
המושך בחוטים. חורחה מסי מאחורי בנו ליאונל ביוני 2016/GettyImages

נתחיל מהסוף. נסו להיזכר כמה פעמים שמעתם בשבועיים האחרונים את צירוף המילים "אבא של מסי". כמעט בכל הזדמנות, לפני סערת הביטול וגם אחריה, האב הוזכר כאחד הגורמים המרכזיים בפרשה. יונה יהב, ראש עיריית חיפה, טען בכמה מקרים שאבא של מסי אמר לו שאם המשחק לא ייערך בחיפה, הוא לא יתקיים בכלל. דני בנעים, מפיק האירוע מחברת 'קומטק' שסיפר לפני כחודשיים ל"גלובס" על כך ש"אבא של מסי שאל איך מביאים את בנו לכותל", טען ביום רביעי האחרון, עוד לפני ההודעה הרשמית על ביטול הגעתה של ארגנטינה, כי קיבל יומיים לפני כן "עדכונים מאבא של מסי שמשהו לא טוב קורה".

שוב, אנחנו לא מדברים כאן על יו"ר התאחדות ולא על מנכ"ל, אלא על אבא של כדורגלן. אמנם הכדורגלן הטוב בעולם, אבל עדיין שחקן אחד מתוך סגל של 23. ובכל זאת, כולם מקבלים בהשלמה את עובדת היותו האיש הקובע, ואם לא הקובע אז לפחות אחד מבעלי ההשפעה. הוא היה מעורב במשא ומתן להבאת ארגנטינה לארץ ובקביעת הלו"ז; הוא גם היה אחד האנשים שהכריעו בעד הביטול.

הדוגמה הזו מההתנהלות סביב המשחק בטדי היא אחת מני רבות. לפני כחודש וחצי, פרסמה ההתאחדות הארגנטינאית את רשימת השחקנים עמם ייפגש מאמן הנבחרת חורחה סמפאולי, לקראת קביעת הסגל שלו למונדיאל ברוסיה. המאמן, שבמהלך המסע הקודם לאירופה בחודש מרץ אמר ש"הנבחרת הזו היא יותר של מסי מאשר שלי", החל את סבב הפגישות עם שחקני הליגה המקומית ורק בהמשך יצא לפגוש את הליגיונרים ברחבי אירופה, אבל אז התברר שעוד קודם לכן נערכה לו שיחה מקדימה. ניתן היה לחשוב שמדובר ביו"ר ההתאחדות קלאודיו טאפיה, אבל לא. הפגישה הייתה עם אביו של מסי. על פי הדיווחים, השניים "הסכימו להמשיך הלאה, לעבר היעדים הבאים". האם היה לחורחה גם מה להגיד בנוגע להרכבת הסגל? אפשר רק לשער.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
חורחה סמפאולי מאמן נבחרת ארגנטינה מציג את הסגל לקראת מונדיאל 2018. רויטרס
לפני הפגישות עם השחקנים לקראת קביעת הסגל, עבר קודם אצל אבא של מסי. חורחה סמפאולי/רויטרס

המעורבות הזו - יש יאמרו, על גבול ניהול ענייני הנבחרת - מורגשת גם בברצלונה. מי שנתן לכך אישור פומבי אחרי לא מעט שמועות, היה דווקא החבר חרארדו מרטינו, שהופתע יותר מכולם כאשר מונה למאמן ברצלונה ב-22 ביולי 2013. "אני לא יודע איך זה עבד בדיוק, אבל אני בטוח שלחורחה וליאו הייתה השפעה על המינוי שלי", הודה השחקן הטוב ביותר בהיסטוריה של ניואל'ס אולד בויס, ולכן גם השחקן שחורחה מסי העריץ בצעירותו. השידוך עם בארסה לא היה מוצלח, אבל זה לא מנע מטאטה מרטינו לקבל לאחר מכן גם את נבחרת ארגנטינה. עוד לפני ההפסד בגמר קופה אמריקה 2015, הודה חורחה כי היה מעורב בהבאת מרטינו לבארסה, אך הבהיר: "להגעה שלו לנבחרת כבר לא היה לי קשר".

מסי האב כופף אז את הנהלת ברצלונה עם הבאת מרטינו ועשה את זה לאחר מכן בכמה מקרים נוספים, בעיקר במהלך המגעים להארכות החוזה של הכוכב. על פי תחקיר של "דר שפיגל" הגרמני בשיתוף עם פוטבול ליקס, האבא חתם על החוזה החדש מול בארסה כבר ביוני 2017 והמועדון כבר ארגן את טקס החתימה הרשמי. אלא שאז גילה חורחה שניימאר עובר לפריס סן ז'רמן וזיהה מיד שהשוק השתנה לגמרי. ולא הוא האיש שייצא פראייר. לכן, הוא בחר להתעלם מההזמנה לטקס.

חורחה נתן גם לראשי ברצלונה להבין שהוא זה שמכתיב את התנאים, בידיעה ברורה כי לא יתקשה למצוא מועדון אחר שישלם את 250 מיליון היורו שהיו נקובים אז בסעיף השחרור של בנו. הרי ארבע שנים קודם לכן, קיבל הצעה מריאל מדריד שכללה גם עמלה של חמישה אחוזים המיועדת אליו. לכן הוא ביקש לבצע תיקונים בחוזה וגרר את התהליך במשך חודשיים נוספים. התוצאה: חורחה השיג לבנו מענק חתימה עצום של כמעט 70 מיליון יורו.

ליאונל מסי ברצלונה עם מאמן חרארדו מרטינו באימון בבלומפילד. ברני ארדוב
אבא בחר מאמן לברצלונה. ליאונל מסי עם טאטה מרטינו בבלומפילד באוגוסט 2013/ברני ארדוב

הדומיננטיות מול ראשי ברצלונה ובמסדרונות הגבוהים של ההתאחדות הארגנטינאית, נוצרה למרות הסתבכויות חוזרות מול הרשויות. ביולי 2011 קבע בית המשפט הספרדי קבע כי על מסי ואביו לרצות עונש של 21 חודשי מאסר בגלל שלושה מקרי הונאה בסך 4.1 מיליון יורו בשנים 2007 עד 2009 והטיל עליהם גם קנס כבד. לפי כתב התביעה, במקום לשלם מס בספרד על רווחים ממכירת מוצרים עם שמו של השחקן, הכסף הוסתר במקלטי מס שונים, דוגמת אורוגוואי ובליז. בסופו של דבר, העניין נפתר כמובן ללא ריצוי מאסר, בעזרתם תשלום כופר של 5 מיליון יורו שילמו כופר של 5 מיליון יורו לרשויות כדי להיחלץ.

לטענת האב, מי שסיבך את המשפחה בפרשה היה השותף לשעבר רודולפו שינוקה, מי שנחשב לאחד השחקנים הגרועים בתולדות בוקה ג'וניורס. חורחה תקף, ושינוקה הגיב ב-2013: "מאז 2005, טיפלתי בעניינים של מסי והצהרתי על הכול. הבעיה הגדולה החלה עם התשלומים מאדידס. חורחה רצה שהכול יגיע למקלטי מס. הוא האשים אותי שלקחתי את הכסף, ושם החלו חילוקי הדעות. אבל איך יכולתי לקחת אם אני נלחם בהם מאז נובמבר 2006?".

במקביל לפרשה הזו, נחשף בפוטבול ליקס כי 1.5 מיליון דולר שגייסה קרן הצדקה של מסי ויועדו כביכול למען ילדים נזקקים בסוריה, הופנו למקלטי מס ונכנסו לכיסם של שחקנים שהוזמנו למשחקי הראווה שאורגנו בשמו של הכוכב. במרכז הסקנדל עמדה סדרה של ארבעה משחקים, כאשר "מסי וחברים" שיחקו מול נבחרת שאר העולם במסע ברחבי אמריקה. במסמכים שדלפו, נמצאו הוכחות לכך שנרכשו כרטיסים שמעולם לא נועדו לשימוש, אנשים הוכנסו בחינם כדי לנפח כמויות צופים והחברה שנבחרה לארגן את המשחק בקולומביה הוקמה רק חודשיים קודם לכן, עם הון עצמי נמוך. כל זה עורר חשד להלבנת כספים עבור קרטל סמים. הוכחות לכך לא נמצאו, אך התגלו העברות כספים מוזרות, כולל עדות של אחד ממארגני המשחקים, לפיה מסי ושחקנים אחרים קיבלו תשלום בסך 200 אלף דולר רק כדי להופיע. "מישהו משקר כאן", טענו החוקרים בקולומביה. שמו של חורחה מסי בצבץ מכל צד בפרשה.

ליאו מסי עצמו נשלח אז להגן על אביו ואמר ב-2013: "מצער אותי לשמוע שאומרים דברם כאלה, לא רק עליי אלא על אנשים שאני אוהב כמו אבא שלי ושחקנים שהם חברים שלי. אלה היו אך ורק משחקי צדקה, ב-100 אחוז". למרות ההצהרה הזו של כוכב ברצלונה והטענה של קרן מסי כי הכסף הועבר כולו ליוניצף, בארגון הכחישו אז שקיבלו סכום כלשהו ממשחק צדקה. איפה הכסף? לחורחה מסי הפתרונים.

ליאונל מסי עם אביו חורחה מסי במהלך המשפט, יוני 2016. GettyImages
מהתסבוכת המשפטית הוא הצליח להיחלץ. חורחה וליאונל מסי במשפט ביוני 2016/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully