וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש: אפקט זידאן. על המינוי של פרננדו היירו למאמן ספרד

בזכייה ב-2010 פרננדו היירו יזם לא מעט מהלכים שהובילו לגביע ספרדי. אבל כעת, אחרי התנסות כואבת באימון, הוא יצטרך להביא את אותה בשורה ממקום אחר: הספסל. שליחנו לסוצ'י על האיש שרוצה לשחזר את סנסציית מאמן ריאל היוצא

עריכה: ניב מעוז

כריסטיאנו רונאלדו עלה לאימון האחרון לפני המפגש מול שישה מחבריו ריאל מדריד. רבע השעה הראשונה היתה פתוחה לתקשורת, ובה כרגיל לא רואים יותר מדי. כשהעיתונאים עזבו את הדשא, שני אנשי צוות בכירים מטעם הוועדה המארגנת נפגשו ליד אחד השערים. הם דיברו על בעיה, על תמונה שחסרה, ניסו לחשוב איפה ניתן יהיה לצלם אותה, ובעיקר מתי. כניסה מהירה לאתר פיפ"א עזרה להבין על מה דיברו:

באתר הרשמי של פיפ"א, בעמוד של נבחרת ספרד, מעל שמו מאמן הנבחרת הנכנס פרננדו היירו, אין תמונה.

עוד בנושא

21:00, ישיר בכאן11: פורטוגל נגד ספרד, הופעת בכורה להיירו על הקווים
15 שנים, 81 שערים: המספרים של המדהימים של רונאלדו במדי פורטוגל
פעם ביחד, פעם לחוד: הזווית הפוליטית מאחורי המפגש בין ספרד לפורטוגל

סגל נבחרת ספרד באתר הרשמי של מונדיאל 2018. אתר מונדיאל 2018 של פיפ"א, צילום מסך
שמו של היירו, ללא תמונה/צילום מסך, אתר מונדיאל 2018 של פיפ"א

אותו היירו והקפטן שלו סרחיו ראמוס איחרו בכעשר דקות למסיבת העיתונאים בבטן האיצטדיון בסוצ'י - במונחי פיפ"א המתוכנתת, עשר דקות הן נצח. לכו תדעו, אולי באותן דקות אנשי הוועדה המארגנת העמידו את היירו לפני מסך לבן ועשו קליק. נמשיך לרפרש.

במסיבת העיתונאים עצמה, רוב השאלות הלכו אל עבר ראמוס; היירו בקושי נשאל דבר. גם בהתחשב בכך שהמאמן החדש בעל כורחו ישב מול כלי התקשורת יום לפני כן, דקות לאחר שקיבל את הג'וב, הדבר נראה הזוי. הלו, זה פרננדו היירו. אגדת עבר של ריאל מדריד, בלם שמדורג במקום החמישי (!) בכובשי כל הזמנים של נבחרת ספרד (מהסגל הנוכחי, רק דויד סילבה לפניו); מאמן שקופץ לבריכה ממנה יצאו שני קודמיו עם זכיות במונדיאל וביורו (דל בוסקה) וקדנציה של אפס הפסדים (לופטגי). וכל זה, עם עונת ניסיון אחת בריאל אוביידו.

"אם תשאל את אוהדי אוביידו", אמר לי אתמול העיתונאי סיד לואו, אוהד הקבוצה בעצמו, "הם בטח יגידו 'באמת?! זה שהיה בינוני לגמרי על הקווים שלנו מאמן פתאום את ספרד?'".

ב-13 ביוני, 2017, נפרד מאוביידו אחרי שלא הצליח להעפיל לפלייאוף, במחזור האחרון.

ב-13 ביוני, 2018, מונה למאמן הנבחרת, והוא רחוק שבעה משחקים מגביע העולם.

פרננדו היירו במדי נבחרת ספרד בשנת 1994. GettyImages
אגדה על הדשא, אבל איך זה יראה על הקווים? היירו במדי נבחרת ספרד/GettyImages

לפני ארבעה ימים התראיין היירו, אז עוד המנהל הספורטיבי של ההתאחדות, לתחנת רדיו מקומית. הוא נשאל האם יום אחד, אי פעם, ירצה לאמן את הנבחרת. "לא, אני בכלל לא חושב על זה", ענה. פחות מיומיים לאחר מכן, הפך למאמן נבחרת ספרד. למעשה, אלו העוקבים אחר הקריירה של בלם העבר לא חשבו שהוא רוצה לאמן בכלל. גם לואו, שמחזיק בהרבה שנות היירו וכפי שצוין למעלה, אפילו ביותר שנות אוביידו. "לדעתי העונה הזו היתה ניסוי - לבדוק את השטח כמאמן לעונה אחת ולראות אם יצליח או אם יתאהב בתפקיד. זה לא קרה, ואני חושב שבסוף העונה באוביידו הוא החל לפקפק בעצמו, הוא לא היה בטוח שזו הקריירה שמתאימה לו".

הוא אימן את הקבוצה מהליגה השנייה ב-43 משחקים, בהם רשם 17 ניצחונות, הפרש שערים שלילי ו-39.5% הצלחה.

הוא הגיע לשם בעיקר בזכות השם שלו. עד אז היה מנהל ספורטיבי מוצלח, אחראי לזכיות הספרדיות ב-2008 וב-2010 ועוזר מאמן של קרלו אנצ'לוטי בריאל מדריד. עבורו, אוביידו היתה הזדמנות לבדוק את השטח. זה התחיל טוב והמשיך פושר ונגמר עם כלום. אם השנה הזו, הבודדת, מהווה מדגם מייצג, זה פרננדו היירו המאמן:

הוא כריזמטי מאוד, מכנים אותו "מבריק", השחקנים מאוד אוהבים אותו, מבחינה מנטלית הוא מהטובים שיש, הוא מייצב מערכות מתוך שינה. והנה מגיע האבל: הפן הטקטי, הטכני. באוביידו, המוח היה עוזר המאמן חוליאן קאלרו. היירו נגע יותר בשחקנים, קאלרו העמיד אותם על הדשא. לא דבר בלתי-שגרתי, אבל באוביידו, מספר לואו, הדבר יצר בעיות בשרשרת הפיקוד. "שחקנים לא ידעו למי לפנות בנושאים מסוימים, וזה יצר אצלם ספק", הוא אומר. מיד עם מינויו של היירו הוטס קאלרו מספרד, והוא היה לצדו אתמול באימון המסכם בסוצ'י. גם מאמן הכושר שעבד עם היירו באוביידו הגיע מהבית.

בספרד, הנושא הטקטי ישנה פחות. הנבחרת רצה, 20 משחקים ללא הפסד כבר אמרנו, והיירו אמר אתמול במסיבת העיתונאים: "לא נשנה הרבה, לא משנים תהליך טוב של שנתיים ביומיים. העקרונות שלנו ברורים, אתם תראו את נבחרת ספרד שאתם רגילים לראות. שולטת, משחקת יפה. הסגל הזה משחק מצוין כבר הרבה מאוד זמן".

גם באוביידו היירו לא שינה הרבה בתקופתו, לא הותיר חותם. אף אחד לא האשים אותו, אבל אף אחד לא היה נואש שיישאר. "זה לא היה נורא, אבל גם לא היה טוב, לשני הצדדים", מסכם לואו.

הוא חזר למדריד, לא קיבל הצעות (שמועות על לאס פלמאס הוכחשו) וכנראה לא חיפש כאלה. היו דיווחים על מועמדות לתפקיד בישראל, לא משהו שנראה ריאלי באמת, וב-2017 חזר להתאחדות הספרדית, אותו מנהל ספורטיבי.

עד שהנשיא לואיס רוביאלס קיבל את הטלפון.

מאמן נבחרת ספרד, פרננדו היירו. רויטרס
מכיר את המונדיאלים מקרוב. היירו באימון המסכם לפני פורטוגל/רויטרס

כשהבלאנקוס הודיעו לבוס ההתאחדות שהם חוטפים את לופטגי, רוביאלס הנסער התקשר למאמן בעצמו. אין תשובה, והעסק רק הידרדר. הבוס נטש את קונגרס פיפ"א במוסקבה ועף לקרסנודאר, למחנה הספרדי. אחד האנשים שהיו מעורבים בדיונים ובצעקות היה היירו עצמו. בספרד מעריכים שהיירו לא דחף את עצמו למשרה, אבל גם הוא אמר לאחר המינוי: "לא יכולתי להגיד לא. לא הייתי סולח לעצמי". ובכך הוחלף המאמן העתידי של ריאל מדריד באחד הסמלים הגדולים של הבלאנקוס. כשבסגל שישה שחקני ריאל, כנראה שאין תלונות, וגם הקפטן ראמוס - שהיה נגד המהלך - הביע אתמול במסיבת העיתונאים הפנמה והסכמה ובעיקר תמיכה בהיירו, לצד ההשגות שהיו לו בעניין.

אז כן, הוא חסר ניסיון, אבל על כך אמר: "אימנתי רק עונה אחת, אבל אני ליד כדור יותר משלושים שנה". זה גם טורניר שהוא לא זר לו - הוא השתתף בארבעה כאלה, בין 1990 ל-2002 (שמינית, רבע, בתים, רבע); ב-2010, גם אז עם ראמוס, פיקה, ריינה, אינייסטה ובוסקטס, הוא הצליח לעזור לנבחרת להפוך הפסד במשחק הפתיחה לגביע במשחק הנעילה - בספרד סיפרו שזה היה הוא ולא דל בוסקה שהוציא את השחקנים מהבוץ. הוא מכיר את החומר, מכיר את המעמד. אל הרזומה תצרפו חמש אליפויות ספרד ושלושה גביעי צ'מפיונס, ותבינו שהמינוי הזה הוא הדבר הכי קרוב לחוסר שינוי, וזה בדיוק מה שהתכוון לעשות רוביאלס ברגע שהבין שהוא מנער את הספינה. "הוא פשוט היה האיש הנכון במקום הנכון", אומר לואו.

גם להיירו יש היסטוריה, של ציטוטים ומעשים, כולל דיווח שהוכחש נמרצות, לפיו הבלם מנע מהמאמן קמאצ'ו לשתף את ראול במשחק ההפסד לדרום קוריאה ברבע גמר מונדיאל 2002. אף אחד בספרד לא חוזר אל הדברים האלה, מספר לואו, "כי היירו כל כך גדול, אין מה לבדוק, כולם יודעים מיהו ומהו".

גם הפורטוגלים לא מרגישים ביטחון בשל שינוי הג'ובים בספרד. "הם ייצמדו למה שהם עשו", אמר לנו אתמול ז'ואאו מוטיניו. "יש להם את היירו", חזר המאמן היריב פרננדו סנטוס. "לא יהיו הפתעות, ספרד משחקת אותו הדבר כבר עשר שנים".

העיתונאים העלו את מקרה זינדין זידאן, האיש שהחל את כל הסופה הזו. בכך שעזב את ריאל מדריד, גרם לבלאנקוס לחפש מאמן, והם מצאו את לופטגי, ואחריו המבול. אותו זידאן הוא שהוזנק לפתע לאימון ריאל מדריד, מבלי שהיה לו ניסיון באימון בוגרים. למרות ספקות רבות, אפילו בתוך מדריד, זיזו סיים עם שלושה גביעי צ'מפיונס. היירו נשאל אם הוא קונה תסריט דומה.

"איפה חותמים?", צחק. "הלוואי".

הוא לא צריך שלוש שנים. רק שבעה משחקים.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully