וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול גאסקוין הקולומביאני: סיפור הקאמבק המרגש של חואן קינטרו

"ילדות קשה, עודף משקל, ראש לא מסודר, מסוגל להמציא משהו בכל רגע, בדיוק כמו גאזה", כך אומר לשליחנו המומחה מספר 1 לכדורגל קולומביאני. מיכאל יוכין עם סיפורו המדהים של הגאון שאיבד את אביו בגיל שנתיים, גדל אצל חאמס ובזכות פרשת סקס קיבל הזדמנות מפתיעה

רויטרס

"חואן קינטרו מזכיר מאוד את פול גאסקוין. ילדות קשה, שכונה מזעזעת, עודף משקל, ראש לחלוטין לא מסודר, אבל כשרון יוצא דופן. הוא מסוגל להמציא משהו מיוחד בכל רגע, בדיוק כמו גאזה. התנועות שלהם דומות. הגישה שלהם דומה", אמר לי אתמול העיתונאי קארל וורסוויק, מומחה מספר אחת לכדורגל קולומביאני, בעודנו צופים באימון לוס קפטרוס באיצטדיון ספרטק לקראת שמינית הגמר מול אנגליה הערב.

במובן מסוים, חייו של קינטרו היו קשים אפילו יותר בהשוואה לגאזה. האנגלי אמנם גדל בסביבה אלימה בתנאים מחפירים, וחווה ריבים משפחתיים על בסיס יומי, אבל לפחות היו לו שני הורים. אביו של הקולומביאני, חיימה אנריקה, נעלם כאשר חואן היה בן שנתיים. נעלם תרתי משמע - הוא יצא מביתו במדיין ב-1995 כדי להתייצב לשירות צבאי, ומאז איש לא שמע ממנו. המשפחה עדיין לא יודעת מה עלה בגורלו, והגורל הזה היה ככל הנראה מר מאוד. בלעדיו, כל המשפחה התפרקה, והילד לא קיבל חינוך כלשהו. הוא הסתובב ברחובות, ומצא מקלט בעיקר בביתו של החבר הקרוב ביותר, המבוגר ממנו בשנה וחצי, אשר הפך עם הזמן כמעט לאח גדול. לחבר הזה קוראים חאמס רודריגס.

הורמוני גדילה וגובה של מסי

"אני מעריך אותו, אני מעריץ אותו, אני אוהב אותו אהבת נפש. אנחנו מדברים כל הזמן, ונותנים זה לזה עצות על המשחק ועל החיים בכלל", אומר קינטרו על חאמס. השניים בילו ביחד ללא הפסקה - גם בכדורגל וגם בפלייסטיישן. המשפחה של רודריגס היתה יציבה ומבוססת, ואימו פילאר העניקה תמיכה ללא גבול גם לחואן, אותו אימצה לליבה. ללא התמיכה הזו, אי אפשר לדעת לאן חייו של קינטרו היו מתגלגלים, אך בזכותה הוא הפך לכדורגלן מבטיח מאוד בגיל צעיר, כמו חאמס.

למעשה, יש קווי דמיון לא מבוטלים בין "האחים". שניהם שמאליים, שניהם פליימייקרים, לשניהם שליטה מדהימה בכדור, לשניהם ראיית משחק נהדרת, ושניהם היו תמיד בילדותם הנמוכים ביותר בשכבותיהם. לכן נטלו שניהם הורמוני גדילה, ולחאמס הם עזרו יותר - הוא צמח לבסוף ל-180 סנטימטרים. קינטרו נעצר על 169, בדיוק כמו ליאו מסי. ויש לומר כי בנעוריו קינטרו באמת הושווה לפרעוש הארגנטיני. בקבוצות הנוער של אנביגאדו, הוא נתפס כשחקן מוכשר יותר מחאמס, והביטחון העצמי שלו היה גבוה הרבה יותר. רודריגס היה נער ביישן למדי ולא תמיד האמין בעצמו, אבל קינטרו הודיע לאימו: "אני הולך להיות השחקן הטוב בעולם". בגיל 12 הוא התווכח עם מאמניו על הטקטיקה ועל המערכים הנכונים - ושיכנע אותם בצדקתו. הוא לא ראה אף אחד ממטר.

חואן קינטרו, נבחרת קולומביה. AP
תמיכה בלתי מוגבלת מפילאר רודריגס. קינטרו/AP

יציאה מוקדמת מדי לאירופה

הנסיקה שלו היתה מטאורית. בתחילת 2013 הוא נבחר לשחקן המצטיין כאשר קולומביה זכתה באליפות דרום אמריקה לנבחרות עד גיל 20. בחלוף חצי שנה, הוא זהר גם במונדיאל עד גיל 20 והבקיע את השער היפה ביותר של הטורניר. ההתלהבות סביבו היתה עצומה, ופורטו החתימה אותו בקיץ המדובר כמחליפו של... כן, ניחשתם נכון - חאמס רודריגס. "האח" הגדול נמכר למונאקו תמורת 45 מיליון יורו, וקינטרו היה אמור להיכנס לנעליו בצפון פורטוגל. סעיף השחרור שלו נקבע על 40 מיליון, והציפיות היו בשמיים. הן לא התממשו, וזאת בלשון עדינה.

כי הם אולי "אחים", אבל הדרך שבחרו להתפתחות מקצועית היתה שונה. חאמס עבר תחילה לליגה הארגנטינאית, התחשל בבאנפילד, ונחת בפורטו כאשר היה שחקן מנוסה יחסית בגיל 19. לעומת זאת, קינטרו קפץ לאירופה הישר מהליגה הקולומביאנית כאשר חתם בפסקארה ב-2012, ובדיעבד היתה זו טעות קשה. "קולומביאנים רבים חוצים את האוקיאנוס כשהם לא מוכנים לכך, פיזית ובעיקר מנטלית. הם לא מסוגלים להתאקלם, שמחת החיים שלהם נפגמת, המוטיבציה נעלמת, והם פשוט מתרסקים. קינטרו הוא הדוגמא הקלאסית ביותר לכך", אמר לי אתמול העיתונאי לוקאס ברטלוטי.

חואן קינטרו במדי פורטו בשנת 2013. AP
הלך לאיבוד באירופה. קינטרו במדי פורטו ב-2013/AP

לליגה החמישית בצרפת ובחזרה

כך נזרקו שנים חשובות מאוד בקריירה הצעירה לפח. כי קינטרו הוא לא בדיוק שחקן שעונה על הדרישות של קבוצות אירופיות. הוא לא ממושמע, לא ממלא הוראות, ובעיקר לא עושה הגנה בכלל. זה אפילו לא נמצא בלקסיקון. בפורטו הנטיה הזו לא התקבלה בעין יפה, המאמן פאולו פונסקה סלד ממנו, וגם עם ג'ולן לופטגי החיים היו קשים. חואן בקושי ראה דשא, פתח בהרכב פעמים ספורות במשך שנתיים, נזרק בקיץ 2015 בהשאלה לראן הצרפתית, וגם שם הלך לגמרי לאיבוד. המאמן רולאן קורביס זעם: "הוא לא מסוגל לשחק אפילו 30 דקות". מסי החדש? חאמס החדש? בשלב מסוים, קינטרו אפילו מצא את עצמו בקבוצת המילואים של ראן בליגה החמישית, ומחשבות רציניות על סיום הקריירה עברו בראשו. לעתים היה נדמה לו שהוא מעדיף מוזיקה, כמו חברו הטוב מאלומה, אחד הזמרים הפופולריים בקולומביה.

ההשאלה חזרה לעיר הולדתו, אינדפנדיינטה מדיין, סייעה לו להתאפס קצת, אך על הנבחרת לא היה צריך אפילו לחלום. "אם מישהו היה אומר לפני חצי שנה שקינטרו יהיה בסגל למונדיאל, כולם היו צוחקים. זה בכלל לא היה על הפרק", אומר וורסוויק. המאמן הלאומי חוסה פקרמן מכיר את הכישרון מקרוב, לקח אותו לגביע העולם בברזיל, וקינטרו אפילו כבש אז מול חוף השנהב, אך הרלוונטיות שלו לקראת רוסיה היתה מתחת לאפס. הוא לא שיחק אפילו דקה אחת במשך טורניר המוקדמות הארוך.

שחקן ריבר פלייט, חואן קינטרו. GettyImages
יכולת סבירה בריבר פלייט פתחה את הדלת לנבחרת. קינטרו/GettyImages

"חואן, אתה גאון!"

אלא אז ייעץ לו חאמס להתנסות בליגה הארגנטינית. איכשהו, אורגנה בתחילת 2018 ההשאלה לריבר פלייט, על אף שהמאמן מרסלו גז'ארדו, פליימייקר נמוך קומה בעצמו לשעבר, לא היה מעוניין בהתחלה בשחקן כה שמנמן. בעצם, קינטרו השלים 90 דקות פעמיים בלבד במשך חצי שנה, אבל במקביל חלה התפתחות משמעותית מאוד בסגל קולומביה. אדווין קארדונה, המחליף הטבעי של חאמס, ביצע תנועה גזענית כלפי שחקן קוריאני במשחק ידידות, ולאחר מכן נתפס בפרשת סקס בבוקה ג'וניורס. פקרמן החליט שאינו מעוניין בפרחח כזה בסגל, והיה צריך לחשוב על אלטרנטיבה. יכולת סבירה של קינטרו במספר משחקים בריבר פלייט פתחה עבורו את הדלת בדיוק בעיתוי הנכון. ואז, כאשר חאמס לא היה כשיר לפתוח מול יפן במחזור הראשון, קיבל קינטרו את המפתחות במקומו - וכבש בבעיטה חופשית ערמומית.

התפנית הזו מדהימה בכל קנה מידה. משחקן שלא היה אמור להיות ברוסיה כלל, הפך לפתע קינטרו ללהיט - ופקרמן העז לעשות מהלך מטורף במונחים קולומביאנים. בקרב הפרשנים, היה תמיד קונצנזוס כי חאמס וקינטרו לא יכולים לשחק ביחד, כי הם דומים מדי ומתחרים על אותה המשבצת בדיוק. ואולם, אחרי ההפסד ליפנים, היה צורך ללכת על כל הקופה מול פולין, והבוס הארגנטיני פשוט הלך על זה. הוא שם את "האחים" בהרכב, וקיבל את התמורה. רודריגס בישל פעמיים, וקינטרו סיפק בישול אמנותי לרדאמל פלקאו, אחריו נשמע פקרמן צורח מהקווים: "חואן, אתה גאון!"

שחקני נבחרת קולומביה, חואן קינטרו, חאמס רודריגס. AP
"האחים" יגיעו לרבע הגמר? קינטרו וחאמס/AP

למען עצמו ולמען חאמס

אכן, הוא גאון. מטורלל, לא תמיד מחויב, ואולי אפילו לא תמיד שפוי, אבל גאון. כמו גאזה. במפגש מול סנגל, אחרי שחאמס הוחלף מתוסכל עד כאב בגלל פציעה במחצית הראשונה, קינטרו אולי לא הראה יכולת מבריקה, אבל בכל זאת בישל בכדור קרן את שער הניצחון של ג'רי מינה, וקיבע את מעמדו. שלושה משחקים - שלוש פעולות שהובילו לכיבוש. מה עוד אפשר לבקש? שער ובישול מול אנגליה, אם אפשר.

ומול אנגליה הוא יצטרך להסתדר כנראה בלי "האח". מצבו של חאמס לא ברור - הוא לא התאמן אתמול עם החברים, אלא עשה מתיחות קלות ממש מול העיתונאים באיצטדיון ספרטק. פקרמן הצהיר כי יחכה עד לשעה לפני שריקת הפתיחה כדי לבדוק את מצבו. וורסוויק וברטולוטי טענו כי אין סיכוי שיוכשר. צלם קולומביאני נוסף הודיע בבטחון מלא כי חאמס בכלל גמר את הטורניר, והכל הצגה. אי אפשר לדעת למי להאמין. דבר אחד בטוח - קינטרו כשיר. והוא יהיה שם, מול הנבחרת אותה הצעיד גאזה לחצי הגמר ב-1990. ואולי עכשיו זה תורו. הוא יילחם הערב, גם עבור עצמו, וגם עבור חאמס.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully