וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא סתם משחק: הקשר בין המונדיאל וסקס, שווקים פיננסיים והתקפי לב

ההשפעה המפתיעה של נבחרת מנצחת על הילודה במדינה, הצניחה בשוק המניות במדינה שכשלה, ומה עלול לקרות לאוהדים בזמן דו-קרב פנדלים?

תקציר ה-0:3 של ארגנטינה על ג'מייקה, כולל צמד של ליאו מסי/ספורט1

מאמנה האגדי של ליברפול, ביל שאנקלי, אמר פעם שכדורגל הוא לא עניין של חיים ומוות, אלא הרבה מעבר לזה. אני לא בטוח אם הוא בעצמו הבין עד כמה הוא קרוב לאמת. בטור זה אביא מספר דוגמאות הממחישות שכדורגל בכלל ומונדיאל בפרט הם לגמרי עניינים של חיים ומוות.

אין עוררין שלמונדיאלים יש השפעה אדירה מבחינה כלכלית, תרבותית, ופוליטית. לדוגמה, 3.6 מיליארד צופים ברחבי העולם צפו במונדיאל 2018. דוגמא נוספת היא משחק המוקדמות של מונדיאל במקסיקו 70 בין אל סלבדור להונדורס שהיה הקדמה למה שנקרא "מלחמת כדורגל" בין המדינות ב-1969, שגבתה את חייהם של קרוב ל-3,000 בני אדם.

זה ידוע היטב שלאמוציות יש תפקיד חשוב בקבלת החלטות. לכן, אין זה מפתיע שאמוציות שנוצרות במהלך המונדיאל יכולות להשפיע על חיי היום יום. לדוגמה, מחקר שנערך לאחרונה בדק את הקשר בין שיעורי הילודה החודשיים ב-50 מדינות ברחבי אירופה, לאורך 56 שנים, לבין ביצועי הנבחרות הלאומיות ב-27 אירועי כדורגל בינלאומיים (מונדיאלים וטורנירי היורו). המחקר הראה כי הצלחה של נבחרות לאומיות מביאה לירידה בשיעורי הילודה תשעה חודשים לאחר סיום הטורניר. הגורם האפשרי של התופעה הזו הוא שאנשים משנים את העדפות הקצאת הזמן שלהם במהלך טורנירי מונדיאל או היורו. זה נכון במיוחד כאשר הנבחרת לאומית מצליחה בטורניר. ממצא זה מצביע על כך שדווקא ביצועים גרועים של הנבחרות הלאומית לא משפיעים על שיעורי הילודה. עם זאת, הצלחה של נבחרת לאומית גורמת לשינוי התנהגותי בכך שאנשים מעדיפים לחגוג את ההצלחה הספורטיבית עם בני ארצם במסעדות ובפאבים על חשבון זמן אינטימי עם בני/בנות זוגם/ן, דבר שכמובן מביא לירידה בשיעורי הילודה תשעה חודשים לאחר סיום הטורניר.

שחקן נבחרת פורטוגל כריסטיאנו רונאלדו לצד שוער נבחרת ספרד אונאי סימון. רויטרס
ההשפעה של המונדיאל על חיי אנשים עצומה. רונאלדו מול אונאי סימון/רויטרס

בנוסף, גם שווקים פיננסיים מושפעים מאמוציות שנוצרות במהלך המונדיאל. כראיה, מחקר אחד בדק את השפעת סנטימנט המשקיעים על תשואות הנכסים הפיננסיים. ליתר דיוק, המחברים השתמשו בנתונים על שווקים פיננסיים ב-39 מדינות ומצאו שלהפסדים במשחקי המונדיאל הייתה השפעה שלילית על שוק המניות של המדינה המפסידה. לדוגמה, מדד השוק המרכזי של מדינה שמודחת מהמונדיאל יורד בממוצע ב-38 נקודות הבסיס למחרת ההדחה. (אגב, אל תנסו להרוויח כסף עם המידע הזה עכשיו. המידע הזה אמור כבר להיות מגולם במחירי הנכסים).

לבסוף, תוצאות משחקי כדורגל עשויות להשפיע גם על בריאותם של אנשים. לדוגמה, מחקר אחד דיווח על תמותה עודפת מהתקפי לב בעקבות הדחתה של נבחרת הולנד לאחר דו קרב הפנדלים ביורו 1996. מחקר אחר דיווח על מספר גבוה יותר של התקפי לב לאחר הפסד דומה של נבחרת אנגליה במונדיאל 1998. אז אנא, תקחו את ההפסדים יותר בקלות ותנשמו עמוק (זה עוזר) כשהקבוצה שלכם מפסידה. אבל, גם אל תשכחו ליהנות כאשר הקבוצה שלכם מנצחת. מעבר לנושא הפוריות שדיברנו עליו, סיבה נוספת היא שניצחונות עשויים להציל חיים. כראיה, מחקר אחד מצא ירידה משמעותית של התקפי לב בקרב גברים צרפתים ביום בו נבחרת צרפת זכתה במונדיאל 1998. אז איך אומרים, רק בריאות!

* אלכס קרומר הוא פרופסור מן המניין לכלכלת ספורט במחלקה לניהול ספורט באוניברסיטת מולדה, שבנורבגיה. תחומי המחקר שלו כוללים את כלכלת ספורט, ספורט אנאליטיקס, כלכלה התנהגותית, תיאוריה של תחרויות וקבלת החלטות. הוא גם משמש כמרצה אורח במגמה לניהול עסקי ספורט באוניברסיטת בן גוריון בקורס בקבלת החלטות בסביבה תחרותית.
ניתן לצפות במחקרים של על כלכלת ספורט באתר שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully