וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגנטינה וגרמניה לא יאהבו את זה: חשיבות המשחק הראשון במונדיאל

חשבתם שניצחון במחזור הראשון בשלב הבתים מציב את המנצחת עם רגל וחצי בשלב הבא? הנתונים אפילו יותר חד משמעיים מזה

דיווח של שליח וואלה! ספורט לקטאר, פז חסדאי, אחרי אנגליה - איראן/צילום: פז חסדאי. עריכת וידאו: טל רזניק

אנחנו בעיצומו של סיבוב המשחקים הראשון של שלב הבתים. כל קבוצה כמובן מנסה לנצח. אבל כמה חשוב הניצחון? הרבה פרשנים משתמשים בביטוי "להיות עם רגל וחצי בשלב הבא". אז האמת היא, שניצחון במחזור הראשון שווה יותר מרגל וחצי בשלב שמינית הגמר (בהנחה שרגל וחצי משמע הסתברות של 75%).

ובכן, ניצחון במשחק הראשון שווה תוספת של 60 נקודות האחוז לסיכויי העלייה משלב הבתים ביחס להפסד וכן 22 נקודות האחוז ביחס לתיקו. הנתונים האלה מתבססים על ניתוח כל המשחקים משלב הבתים מהמונדיאלים בין השנים 1998 עד 2018 וכן כל טורנירי היורו החל מ- 1996 עד 2012 (החל מ-2016 יש יותר משתי עולות משלב הבתים, לכן שני טורנירים האחרונים לא נלקחו בחשבון).

שחקני נבחרת הולנד קודי גאקפו, פרנקי דה יונג. רויטרס
מה הסיכוי שהם לא יעפילו? גאקפו/רויטרס

כאמור מניתוח של הנתונים הללו עולה ש- 100 משחקים הוכרעו במשחק הראשון. מתוך 100 המנצחות, 78 עלו לשלב הנוקאוט. במילים אחרות, קבוצה שמנצחת את המשחק הראשון עולה ב- 78% מהמקרים. קבוצה שמסיימת את המשחק הראשון בתיקו עולה ב- 56% מהמקרים ואילו המפסידה במשחק הראשון צריכה להזיע קשה בשביל לעלות. וגם אז זה קורה רק ב- 18% מהמקרים. לכן, ניתן בקלות לחשב ששער השוויון של גארת' בייל היה שווה לנבחרת ווילס תוספת של 38 נקודות האחוז לסיכויי העלייה (מעבר ממצב של הפסד למצב של תיקו). אותו השער עלה לנבחרת ארה"ב איבוד של 22 נקודות האחוז לסיכויי העליה (מעבר ממצב של ניצחון למצב של תיקו).

במבט יותר מעמיק, ניתן לראות שסיכויי ההעפלה גם תלויים בלוח המשחקים של הקבוצות. כידוע, בכל בית יש שישה משחקים. ארבעת המשחקים הראשונים משוחקים בסדר עוקב אחד אחרי השני ואילו שני המשחקים האחרונים של הבית משוחקים בו זמנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נתוני שלב הבתים במונדיאל. עיבוד תמונה, אתר רשמי
נתוני שלב הבתים במונדיאל/אתר רשמי, עיבוד תמונה

למה זה חשוב? כי מהטבלה למעלה ניתן לראות שקבוצה שמשחקת ראשונה בכל מחזור (דהיינו במשחקים הסידוריים 1 ו-3) נהנית מ-85% סיכוי העפלה אחרי ניצחון במשחק הראשון, לעומת 67% בלבד של קבוצה שמשחקת במשחקים הסידוריים 2 ו-3. ואגב, מחקר מראה, שחוזק הקבוצות הממוצע שמוקמו בסידורים השונים לפי הדירוגים שלהם לפני תחילת הטורניר לא היה מהותית שונה בין סידורים שונים. אז קדימה, לתת גז במחזור הראשון על מנת לנוח במחזור השלישי.

אלכס קרומר הוא פרופסור מן המניין לכלכלת ספורט במחלקה לניהול ספורט באוניברסיטת מולדה, שבנורבגיה. תחומי המחקר שלו כוללים את כלכלת ספורט, ספורט אנאליטיקס, כלכלה התנהגותית, תיאוריה של תחרויות וקבלת החלטות. הוא גם משמש כמרצה אורח במגמה לניהול עסקי ספורט באוניברסיטת בן גוריון בקורס בקבלת החלטות בסביבה תחרותית.

ניתן לצפות במחקרים של על כלכלת ספורט באתר שלו

  • עוד באותו נושא:
  • קטאר 2022

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully