וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין אניימה לואן חאל: יוכין על החילוף הכי מפתיע במונדיאל

6.7.2014 / 10:00

המאמן ההולנדי שהכניס את טים קרול לקראת דו קרב הפנדלים לא המציא את הגלגל. הבלוג של יוכין עם תולדות חילופי השוערים בדקה ה-120, כולל דמויות מוכרות מליגת העל, סיפור ביזארי מוומבלי וטרגדיה אישית מדהימה מגרמניה

רויטרס

בווידאו: אוהדי הולנד חוגגים עלייה לחצי גמר המונדיאל

אז לואי ואן חאל הדהים את העולם וחושב שהוא המציא את הגלגל. טים קרול נכנס במקום יספר סילסן בדקה ה-120, עצר שני פנדלים של קוסטה ריקה בדו קרב, והאגו של המאמן ההולנדי נופח עוד קצת – אם זה עדיין אפשרי. במונדיאל זה אכן היה החילוף הראשון אי פעם של שוער לפני ההכרעה מהנקודה הלבנה, אבל בהחלט היו בהיסטוריה מאמנים שחשבו על זה קודם. את הקורא הישראלי, למשל, יעניין במיוחד התסריט ההזוי בליגת האלופות של אפריקה ב-2004, בכיכובם של וינסנט אניימה ודלה איינוגבה.

מאמן נבחרת הולנד לואי ואן חאל חוגג עם השוער טים קרול מול קוסטה ריקה. רויטרס
עשו את זה קודם, לפניו. ואן חאל וקרול/רויטרס

בחצי הגמר פגשה אנימבה אינטרנשנל הניגרית את אספראנסה הטוניסאית. המשחק הראשון הסתיים בתיקו 1:1, וכך גם הגומלין בטוניסיה, וממש לפני דו קרב הפנדלים החליט המאמן פליקס אמורדי להחליף את השוער הראשון אניימה בשוער המשנה איינוגבה, שנחשב לעוצר מדופלם של בעיטות מהנקודה הלבנה. אפילו התחמותו של אניימה עצמו בהבקעת פנדלים לא עמדה לזכותו. המהלך הוכיח את עצמו מעל ומעבר – איינוגבה הדף שתי בעיטות של אספראנסה, והניגרים חגגו ניצחון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שוער נבחרת ניגריה, וינסנט אניימה. רויטרס
תתפלאו, פעם איינוגבה החליף אותו בשביל פנדלים. אניימה/רויטרס

איינוגבה מכה שנית

אנימבה, מחזיקת הגביע מ-2003, פגשה בגמר יריבה טוניסאית נוספת, אטואל דו סאהל. המשחק הראשון בצפון אפריקה הסתיים בניצחון המקומיים, 1:2. אניימה הצטיין בגומלין, ואפילו כבש בפנדל בדקה ה-43, אבל ספג שער מצמק, והניגרים ניצחו 1:2. המשמעות – שוב דו קרב פנדלים, ושוב נשלח איינוגבה לשער כמחליף בדקה ה-120 כדי להדוף בעיטה של הבלם הבינלאומי סאבר בן פרג'. הגביע נשאר בניגריה, ואניימה נזכר מאוחר יותר: "אני לא יודע למה המאמן לא סמך עלי בפנדלים, אבל עובדה שזה עבד".

אגב, תנסו לנחש מי עמד בשער אטואל דו סאהל בגמר המדובר והפסיד. לא תאמינו, אבל היה זה אוסטין אג'ידה, שוער הפועל באר שבע שנכלל כמחליפו של אניימה בסגל ניגריה לשני המונדיאלים האחרונים. עולם קטן.

כידוע, אניימה חתם בבני יהודה חצי שנה מאוחר יותר, וכאשר התקדם להפועל תל אביב ב-2007 נרכש איינוגבה הישר מאנימבה על מנת להחליפו. במדי הנבחרת הוכיח את עצמו אניימה בדו קרב פנדלים כאשר ניצח את טוניסיה ברבע גמר אליפות אפריקה ב-2006 ואת זמביה באותו השלב באליפות היבשת ב-2010. גם בליגת העל הוא עצר פנדלים לא מעטים, אבל לפני עשור היה שמור לו התפקיד של סילסן.

דלה איינוגבה שוער נבחרת ניגריה. רויטרס
פעם שנייה גלידה. איינוגבה/רויטרס

הפספוס הכפול של עיראק

הימורים כאלה של מאמנים לא תמיד עובדים. עיראק, למשל, נכשלה פעמיים. בספטמבר 1986, ממש אחרי ההופעה הטראומטית היחידה במונדיאל, העפילה עיראק לרבע גמר טורניר הכדורגל במשחקי אסיה שנערכו בדרום קוריאה. היא סיימה בתיקו 1:1 עם סעודיה, ובדקה ה-120 החליף המאמן אקרם סלמן את השוער סוהיל סאביר בפנדליסט המצטיין סאמיר עבדול רידהה. סאמיר אכן עצר את שני הפנדלים הראשונים של הסעודים, אבל חבריו לא עזרו לו, והדו קרב נמשך 24 בעיטות והסתיים בהפסד עיראקי 9:8.

הסיפור חזר על עצמו במאי 2000 בירדן, בחצי גמר גביע המלך חוסיין נגד סוריה שהסתיים ללא שערים. המאמן עדנאן חמד בחר להחליף את השוער הראשון האשים חמיס בעמר עבדול וואהב, אותו הוא הכיר היטב מקבוצתו אל זוורא. זה לא הצליח. עבדול וואהב לא עצר אף פנדל, וסוריה ניצחה 3:5 בדרך אל הגמר, שם נכנעה לאיראן.

מאמן נבחרת עיראק לשעבר עדנאן חאמד. AP
לואן חאל זה הצליח, לו פחות. ענדיאן חמד/AP

זיכרונותיו של בובי רובסון

אחד הסיפורים המיתולוגיים באיטליה הוא נס עלייתה של קסטל די סאנגרו, קבוצה מכפר שמונה כ-6,000 תושבים, לליגה השנייה ב-1996. כדי לעשות זאת, היא גברה בפלייאוף בליגה השלישית על אסקולי בפנדלים, והמאמן אוסבאלדו יאקוני התפרסם כאשר החליף את השוער דה לוליס ושלח במקומו את פייטרו ספינוזה. ספינוזה הדף בזינוק מטורף את הפנדל האחרון והמכריע, והמועדון הקטנטן בילה שנתיים שלמות בסריה B בזכותו. בעונתו השניה שם, אפילו החתים יאקוני את קרלו קודצ'יני, לימים שוער צ'לסי וטוטנהאם.

מחשבות להחליף את השוער לפני הפנדלים לא תמיד יוצאות לפועל. בובי רובסון סיפר פעם בראיון שהתכוון לעשות זאת בחצי גמר המונדיאל ב-1990, בו התמודדה אנגליה עם מערב גרמניה. "פיטר שילטון לא היה מדהים בפנדלים, וחשבתי להכניס לשער את דייב בסאנט. הבעיה היא שאתה יוצא גאון אם אתה מצליח, אבל אם אתה נכשל כולם יאשימו אותך. השארתי את שילטון, וכל הפנדלים של הגרמנים היו כל כך טובים שהוא לא היה קרוב לעצור אף אחד מהם". עם זאת, עיתונאים מפקפקים בזכרונו של המאמן האנגלי הנודע ומציינים כי בסאנט, פנדליסט מצוין, היה רק השוער השלישי של אנגליה בטורניר, בעוד באותם ימים מותר היה לרשום רק שוער מחליף אחד בדף המשחק. לפיכך, זה אמור היה להיות כריס וודס, שלא היה טוב יותר משילטון בהתמודדות עם בעיטות מהנקודה הלבנה. אז אולי זו סתם אגדה, אבל מי אנחנו שנסתור את רובסון?

מאמן נבחרת אנגליה לשעבר בובי רובסון. GettyImages
וודס היה רשום כשוער שני, אבל העיקר המחשבה. רובסון/GettyImages

השועל שגנב את הגבינה

חוס הידינק בטוח רצה להחליף את השוער שלו בדקה ה-120, כאשר אימן את אוסטרליה בפלייאוף העלייה למונדיאל 2006 נגד אורוגוואי. מארק שוורצר היה מצוין בין הקורות, אבל ההולנדי סמך יותר על הממדים העצומים והאינסטינקטים של המחליף ז'לקו קאלאץ'. הוא אפילו קרא לו להתחמם, אבל אז נזכר שכבר ביצע שלושה חילופים, ולכן הרעיון לא היה ישים. היה להידינק מזל גדול, כי שוורצר הפנטסטי עצר בזינוקים מדהימים את הבעיטות דריו רודריגס ומרסלו סלאייטה.

באופן ביזארי במיוחד, קאלאץ' כבר הוזעק למלא את תפקיד הפנדליסט המחליף כמעט עשור קודם לכן, כאשר שיחק בלסטר סיטי. השועלים התמודדו בוומבלי מול קריסטל פאלאס בגמר פלייאוף העליה לפרמייר-ליג, וכאשר התוצאה עמדה על 1:1 בדקה ה-119 הכניס המנג'ר מרטין אוניל את האוסטרלי במקומו של קווין פול. הוא קיווה שקאלאץ' יעלה את לסטר, אבל המציאות היתה טובה אפילו יותר. שחקני פאלאס איבדו את הריכוז לנוכח החילוף הלא שגרתי, ומיד עם חידוש המשחק הם שגו בהרחקת כדור שגרתי ברחבה. סטיב קלארידג' קבע 1:2 לשועלים בדקה ה-120, וכבר לא היה צורך בפנדלים. קאלאץ' אפילו לא נגע בכדור.

מארק שוורצר שוער נבחרת אוסטרליה. רויטרס
הוכיח להידינק שהוא טוב גם בפנדלים. מארק שוורצר/רויטרס

הסיפור האכזרי מכולם

אולם, לפעמים המזל יכול לעובד גם הפוך. גורלו של יסמין פייזיץ' פשוט לא יכול היה להיות אכזר יותר. השוער הבוסני, שישב במשך שנים על ספסל גרויטר פורט מהליגה הגרמנית השניה, קיבל במרץ 2012 בשורה משמחת מהמאמן מייק בוסקנס לקראת חצי גמר הגביע מול דורטמונד – אם הקבוצה תחזיק מעמד ותגרור את ההתמודדות לפנדלים, הוא יישלח לדו קרב במקום מקס גרון. הוא התאמן במשך כל השבוע וקיווה להזדמנות הגדולה של חייו.

השוער הראשון עשה עבודה מופלאה, והצליח לשמור על רשת נקיה במשך 118 דקות מול בורוסיה של יורגן קלופ. בוסקנס עמד במילתו, ושתי דקות לפני שריקת הסיום נכנס פייזיץ' למגרש, באחד המשחקים הגדולים של המועדון מזה עשורים. הוא היה אמור לחולל סנסציה להעלות את גרויטר פורט לגמר.

אלא שהמשחק טרם נגמר. אילקאי גונדוגאן שיחרר בעיטה מחוץ לרחבה, הכדור פגע בעמוד, ניתז ממנו לגופו של השוער המזנק, ומשם לרשת. 0:1 דורטמונד, שער עצמי לפייזיץ' האומלל בנגיעתו היחידה בכדור במשך כל העונה! דו קרב הפנדלים בוטל. אין דברים כאלה. מעניין מה היה מרגיש ואן חאל לו הייתה קוסטה ריקה מבקיעה בשניה האחרונה של ההארכה מול קרול. טוב, זה כבר מדע בדיוני. הרי הכול הולך למאמן ההולנדי במונדיאל הזה. ואם אתם סקרנים להמשך הקריירה של פייזיץ', הרי שהוא היה בסגל בוסניה בברזיל, כגיבוי של אסמיר בגוביץ'.

צפו בפייזיץ' נכנס בדקה ה-118 וסופג את השער האומלל בקריירה שלו

יסמין פייזיץ', נבחרת בוסניה. GettyImages
השער העצמי היה נגיעתו היחידה בכדור במשך כל העונה. יסמין פייזיץ'/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully