וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת השחרור: רונאלדו יצא מההרכב, פורטוגל עשתה היסטוריה

7.12.2022 / 8:30

להשאיר על הספסל את מלך שערי הנבחרות בכל הזמנים, לשלוח במקומו בחור צעיר להופעת בכורה בהרכב ולקבל שלושער? זה גובל במדע בדיוני, אבל כך הסלסאו מחצה 1:6 את שוויץ בדרך לרבע גמר המונדיאל. בזמן שפפה בן ה-39 שבר שיא, לכריסטיאנו בהחלט יש ממה לחשוש

חגיגות ברחובות רהט אחרי העפלת נבחרת מרוקו לרבע גמר מונדיאל 2022/יניר יגנה

פפה הפך אתמול לכובש המבוגר ביותר בשלבי נוקאאוט בגביע העולם, תוך שהוא שובר את שיאו של רוז'ה מילה. קצת מוזר להפנים את זה, אבל הבלם הפורטוגלי כבר בן 39, בעוד החלוץ הקמרוני המיתולוגי היה "רק" בן 38 כאשר הוא עשה צחוק מרנה היגיטה, הביך את קולומביה עם צמד בהארכה והעלה את נבחרתו לרבע הגמר ב-1990.

האריות הבלתי ניתנים להכנעה הפכו בכך לנבחרת האפריקנית הראשונה אי פעם שהגיעה למעמד, והיה זה רגע מכונן. באופן כללי, המסע הקמרוני ההוא, עם המאמן הסובייטי ואלרי נפומניאשצ'י על הקווים, הוא אחד הסיפורים המופלאים והמדהימים בהיסטוריה של גביע העולם, ורבים מצטערים עד היום על כך שהנבחרת הקסומה הזו הודחה על ידי אנגליה ולא הגשימה את חלום ההעפלה לחצי הגמר. ההימור של נפומניאשצ'י על חלוץ שכבר פרש מכדורגל מקצועני, לדרישתו של נשיא המדינה, היה מטורף למדי - והוא עבד מעל ומעבר לכל הציפיות הכי אופטימיות. המציאות עולה לפעמים על כל דמיון. ובכן, מה שקרה אתמול לנבחרת פורטוגל עלה גם הוא על כל דמיון, וההימור של המאמן פרננדו סנטוס לא נופל בעוצמתו ההיסטורית ממה שקרה בקמרון מודל 1990.

כריסטיאנו רונאלדו, שחקן נבחרת פורטוגל לצד פפה. רויטרס
המציאות עולה לפעמים על כל דמיון. פפה וכריסטיאנו/רויטרס

כי גם אם ההיגיון גרס שזה הדבר הנכון, גם אם 70 אחוזים מהמצביעים בסקר העיתון "א בולה" סברו שיש צורך לעשות זאת, המעשה הזה היה בלתי נתפס. פורטוגל לקחה את השחקן הגדול ביותר בהיסטוריה שלה, שיאן ההופעות ומלך השערים של הנבחרות בכל הזמנים ברחבי תבל, סיפסלה אותו והעלתה במקומו בחור צעיר וחסר נסיון להופעת בכורה בהרכב, דווקא בשמינית גמר גביע העולם. הנער המדובר, גונסאלו ראמוס בן ה-21, שקל בתחילת 2021 לעזוב את בנפיקה כי לא קיבל הזדמנויות בהרכב, ועדיין היה שחקן ספסל בתחילת השנה הנוכחית. לרשותו של סנטוס עמד גם חלוץ מוכר יותר בדמותו של אנדרה סילבה, ואפשר היה להשתמש בז'ואאו פליקס כחלוץ מרכזי ולשלב את רפאל ליאאו הפנטסטי, אבל הוא הלך על כל הקופה נגד שוויץ שתמיד הוכיחה את עצמה כאגוז קשה לפיצוח.

והנה לכם - נרשמה כאן הצלחה היסטורית ומטורפת, שניתן להשוות לריקודים של רוז'ה מילה ליד דגל הקרן. כי ראמוס כבש שלושער - הראשון בכלל בטורניר הזה, והראשון בשלב הנוקאאוט של גביע העולם מאז 1990. צריך להרחיק עד 1966, ל-3:5 המפורסם על צפון קוריאה ברבע הגמר, כדי להיזכר בפעם האחרונה בה ניצחה פורטוגל יריבה כלשהי בהפרש שני שערים לפחות בשלב נוקאאוט במונדיאל. שישייה? זה כבר לא קרה מעולם, והיא הושלמה כאשר ליאאו, ששפע חיוכים גם כמחליף, שלח כדור מרהיב לפינה הרחוקה וקבע 1:6.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
כריסטיאנו רונאלדו חוגג שער על ספסל נבחרת פורטוגל. רויטרס
סנטוס הלך על כל הקופה - וזה השתלם. רונאלדו צוהל על הספסל/רויטרס

העניין הוא שפורטוגל לא סתם פירקה את שוויץ. היא נהנתה מכל רגע וכל השערים שלה היו יצירות אמנות. ראמוס לא דחק לרשת מטווח אפס - הוא הבקיע בסטייל, במיוחד בשער הראשון כאשר הכניע בכדור עוצמתי בלתי ניתן לעצירה לחיבורים הקרובים את יאן זומר - אחד השוערים הטובים והיציבים בתבל. אחר כך פפה התרומם לגובה מטורף כדי לנגוח פנימה כדור קרן של ברונו פרננדש, ואחרי ההפסקה זו כבר הייתה חגיגה חסרת מעצורים. השער השני של ראמוס נבע ממסירת רוחב של דיוגו דאלוט, שהועדף בהרכב על פני ז'ואאו קאנסלו בהחלטה מסקרנת נוספת של המאמן. ראמוס עצמו בישל את הרביעי האלגנטי של רפאל גריירו - מגן שמאלי שאוהב מאוד להצטרף להתקפות, אך חשש בעצמו למקומו בהרכב בגלל קאנסלו ונונו מנדש שצפה במשחק פצוע מהיציע. השלישי של ראמוס הגיע אחרי מסירת עומק של ז'ואאו פליקס, שסיפק את משחקו הטוב ביותר בטורניר, ובאופן כללי פורטוגל הרגישה משוחררת.

זה מה שעשה את ההבדל. "רצינו שההרכב יהיה גמיש", הסביר סנטוס. הוא לא התייחס בדבריו לתגובה הנזעמת של רונאלדו לכך שהוחלף במשחק מול דרום קוריאה במחזור הנעילה בשלב הבתים, וטוב שכך. בשלב זה של הקריירה, החלוץ הוותיק כבר לא זקוק לסדרת חינוך, ואת דרך ההתנהלות שלו כולם בנבחרת מכירים מזמן - ולמדו לחיות איתה. הרבה יותר טוב אם ההחלטה נבעה מסיבות מקצועיות נטו, כי במקרה כזה אפשר להניח בזהירות המתבקשת שהשינוי יהיה קבוע. הוא יהיה בתוקף גם ברבע הגמר נגד הבונקר המאורגן של מרוקו - נבחרת שטרם ספגה בטורניר כלל, למעט שער עצמי מקרי במפגש מול קנדה. אפילו בדו קרב פנדלים מול ספרד אתמול שמר השוער בונו על רשת נקיה, וזה לא יהיה טריוויאלי להכניע אותו. לראמוס, במומנטום הנוכחי, יש סיכוי טוב לעשות זאת.

ראמוס נייד מאוד כי הוא לא חלוץ מרכזי בהגדרה. הוא יודע למלא כל תפקיד בחלק הקדמי, ולאורך השנים בקבוצות הנוער באקדמיה של בנפיקה התקשו המאמנים לשבץ אותו בעמדה מוגדרת. הוא עצמו מעיד כי תומאס מולר, מאתר השטחים הידוע, הוא המודל לחיקוי בהקשר זה, והעונה משתמשת בו בנפיקה כמספר 9 קלאסי רק כי דרווין נונייס נמכר לליברפול. משעשע, אם כך, כי מולר ונונייס סיימו במפתיע את חלקם במונדיאל הנוכחי בשלב הבתים, עוד לפני שראמוס התחיל לכתוב את הפרק שלו.

גונסאלו ראמוס, שחקן נבחרת פורטוגל. רויטרס
הראשון לקחת כדור הביתה במונדיאל בקטאר. ראמוס/רויטרס

במשחקים הראשונים הסתפק ראמוס בשתי הופעות קצרות ולא רלוונטיות כמחליף, אבל עכשיו הפך לגיבור הראשי באחד המשחקים הטובם ביותר של פורטוגל בכל תולדותיה, ויהיה בלתי אפשרי לוותר עליו בהמשך. התנועה החכמה שלו ללא כדור והנכונות להפעיל לחץ על הבלמים חיוניות לא פחות מהסיומת המזהירה שלו, ובנפיקה כבר יכולה לפנטז על מכירה נוספת. אם ז'ואאו פליקס ונונייס הכניסו לקופת המועדון הון עתק, יהיה מעניין מאוד לראות מה יהיה ערכו של ראמוס, שאף הרשים מאוד העונה בליגת האלופות ובמסגרתה כבר כבש 5 שערים, כולל ב-1:6 על מכבי חיפה. מסתבר שזו תוצאה שהוא מסמפט מאוד לאחרונה.

יהיה מסקרן גם לראות את השימוש שייעשה ברונאלדו. לאור התוצאה, טבעי להניח כי הוא יהפוך מעתה לשחקן ספסל שיוכל להוסיף לא מעט במחצית השניה במידת הצורך, אבל זו סוגיה ייחודית ועדינה מבחינת המרקם החברתי בחדר ההלבשה. העובדה כי כריסטיאנו ירד ראשון מהמגרש אתמול, ולא חגג בהפגנתיות עם יתר השחקנים, מעידה כי יש לטפל בו בתבונה על מנת למנוע התפרצות בעיתוי אומלל במיוחד. קיימת, למשל, אפשרות בה פורטוגל תפגוש את ארגנטינה בגמר גביע העולם. הייתכן שרונאלדו יישאר על הספסל במפגש הישיר עם ליאו מסי על הבמה הכי חשובה מבחינתם? אם זה יקרה, התסריט יהיה הזוי בהרבה אפילו בהשוואה לרוז'ה מילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully