וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדתם של בועטי ה-11: על תופעת הפנדלים הגרועים במונדיאל

8.12.2022 / 11:00

רגע אחרי שמלאו לסופר פטר הנדקה 80, דני דבורין נזכר בספרו "חרדתו של השוער בבעיטת ה-11", ומופתע דווקא מהמצב ההפוך: כישלונם של שחקנים רבים בגביע העולם בביצוע הבעיטה מהנקודה הלבנה, ובעיקר משחקני יפן וספרד

אוהדי נבחרת מרוקו מתפרעים בליל, צרפת/רויטרס

הסופר פטר הנדקה, זוכה פרס נובל לספרות שהשבוע מלאו לו 80 שנה, כתב בין היתר את הספר "חרדתו של השוער בבעיטת ה-11". עכשיו, במהלך המונדיאל בקטאר, התברר שאולי יש מקום לשנות את שמו ולהחליפו ב- "חרדתו של בועט ה-11".

הארגנטינאי ליאונל מסי החמיץ פנדל מול נבחרת פולין, הפולני רוברט לבנדובסקי החמיץ פנדל נגד מקסיקו, הקנדי אלפונסו דייויס עשה זאת מול בלגיה והגנאי אנדרה איוו נגד אורוגוואי. הגדילו לעשות כדורגלני נבחרות יפן וספרד, שנחלו כישלון מחפיר בבעיטות ההכרעה מהנקודה הלבנה מול קרואטיה ומרוקו בהתאמה, בשלב שמינית הגמר. היפנים בעטו ארבע פעמים והבקיעו רק שער אחד, בעוד במקרה של ספרד, כל שלושת בועטיה החמיצו.

האמת היא, שלשוער הסופג מבעיטת עונשין לא באים בטענות. הוא חשוף מול שחקן הנמצא, באין מפריע, במרחק של 11 מטרים ממנו, ושיש לו את הזמן כדי להחליט לאן לבעוט. למהירות הכדור ישנה גם כן השפעה על הסיכוי לכבוש, ומכאן שפעמים רבות סיכויי האיש העומד בין הקורות נמוכים ביותר.

לכן אני בהחלט חושב שבפנדל מוחמץ, האשמה הישירה היא על הבועט. אמנם השניים, השוער והבועט, מנהלים מאבק פסיכולוגי לפני הבעיטה, אבל אם הבעיטה חזקה דייה ומדויקת, השער יובקע. לעיתים קורה שהשוער הימר על הפינה הנכונה והצליח להדוף את הכדור, וישנם שוערים ששמם הולך לפניהם כמתמחים בעצירת פנדלים, אולם גם ישנם שחקנים שבדרך כלל כן מבקיעים מהנקודה הלבנה.

פאבלו סראביה, שחקן נבחרת ספרד. רויטרס
פאבלו סראביה, שחקן נבחרת ספרד/רויטרס

ואם לשוב ליפן, הרי שחקניה בעטו ברשלנות בדו-קרב ההכרעה מול דומיניק ליבאקוביץ' הקרואטי, שהדף את הכדורים ללא מאמץ. שלוש העצירות שלו העלו את נבחרתו לרבע הגמר. אין הכוונה להמעיט מהישגו, ובכל זאת דעתי היא שבועטי הנבחרת היפנית ביצעו עבודה גרועה במיוחד. אולי הם התרגשו, ואולי חששו. הלחץ הנפשי על הבועט הוא קריטי באותו רגע, וצריך לדעת כיצד להתמודד איתו. היפנים נראו לי ממש כאבודים בשטח. בעיטות כה גרועות לא ראיתי שנים רבות.

באו כדורגלני ספרד, במשחק נגד מרוקו, והתחפשו למחמיצים היפנים. לבעוט שלוש פעמים מ-11 מטרים ולא להבקיע אפילו שער אחד - זו כבר כמעט בדיחה כשמדובר בנבחרת ספרד. כדור אחד נבעט על ידם לקורה, ושתי בעיטות נעצרו על ידי השוער המרוקאי יאסין בונו.

ידוע שלא כל שחקן מוכן לבעוט פנדל, מחשש שהחמצתו תגרום להפסד. מי שבועט חייב להיות, כאמור, בעל ביטחון עצמי, אחד שהתאמן על אותן בעיטות ושאינו מהסס בהחלטה כיצד יבעט.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מאיה יושידה שחקן נבחרת יפן מאוכזב. רויטרס
כישלון מחפיר בפנדלים. מאיה יושידה היפני/רויטרס

ישנם אף כאלה המעיזים ומבצעים בעיטת "פאננקה", על שם השחקן שהכניע בבעיטה קשתית עדינה (צ'יפ) למרכז השער את שוער נבחרת גרמניה המערבית, ספ מאייר, שזינק לשווא לאחת הפינות. בכך העניק אנטוניו פאננקה לנבחרת צ'כוסלובקיה שלו את הזכייה באליפות אירופה של 1976. הפנדל שלו נחשב לביצוע גאוני, שיש בו תחכום, תעוזה ויופי. כל אלה חסרו כמובן בפנדלים שבעטו שחקני יפן וספרד במונדיאל הנוכחי. לכן הם כבר סיימו את חלקם בטורניר, וכשישובו הבייתה, טוב יעשו אם יסיקו את המסקנות הנכונות.

עדיין נותרו עוד שמונה משחקים: לחצו כאן ללוח השידורים המלא של מונדיאל 2022

  • עוד באותו נושא:
  • פנדלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully