וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציירי לך שפם: החמישייה במשחק הפתיחה עשויה לשנות את תדמית מאמן רוסיה סטניסלב צ'רצ'סוב

סטניסלב צ'רצ'סוב הוא דמות לא פופולרית ברוסיה, ושפמו פופולרי עוד פחות, אך השקת הקמפיין החצי הומוריסטי "שפם התקווה" עזר לשנות את המומנטום. עכשיו המארחת יכולה להביט קדימה ולדעת שיש לה נבחרת

באדיבות כאן 11 - המשדר הרשמי של מונדיאל 2018. שידורים חיים, תקצירים, סטטיסטיקות ועוד מחכים לכם ממש כאן

כאשר העיתונאים הרוסים התנפלו על אלכסנדר גולובין אחרי המופע המרהיב במשחק הפתיחה, אחת השאלות הראשונות היתה: "האם תגדל עכשיו שפם?". קשר צסק"א מוסקבה, שקושר בשנתיים האחרונות לצ'לסי ולארסנל וכיום משודך נמרצות ליובנטוס, השיב בשלילה, אבל הכתבים הזרים בכלל לא הבינו את משמעות הבדיחה. ובכן, היא היתה על חשבונו של המאמן סטניסלב צ'רצ'סוב, אשר שפמו מפורסם יותר ממנו.

צ'רצ'סוב אינו דמות אהודה בלשון המעטה בציבור הרוסי. הוא נחשב לאדם גס רוח ויהיר מדי ללא הצדקה, וגם הישגיו המקצועיים לא מזהירים. הוא מעולם לא זכה בתואר ברוסיה כמאמן, ונטה להסתכסך באופן קבוע עם הכוכבים הבולטים בכל קבוצותיו. הרשימה הזו ארוכה, והיא משפיעה כעת גם על הנבחרת. פרשנים רוסים רבים ניסו בכל כוחם לפתור את מריבה הקשה בין הבוס לאיגור דניסוב, הקשר האחורי הוותיק והקפטן של האלופה לוקומוטיב מוסקבה, אך לשווא. יש לומר כי דניסוב נושא באשמה גדולה יותר לפיצוץ שהתרחש עם צ'רצ'סוב כאשר השניים השתייכו לדינמו מוסקבה, אבל זה לא ממש משנה. עובדה היא שהמאמן הלאומי לא סובל אנשים שעלולים לדעתו לאיים על מעמדו, ואוהדים רוסים סברו כי זו היתה הסיבה מאחורי הניפוי של ארטיום דזיובה מהסגל לגביע הקונפדרציות לפני שנה.

עוד בנושא

רוסיה המארחת הביסה את ערב הסעודית 0:5 במשחק הפתיחה
צ'רישב: "אין מילים לתאר את התחושה, לא יכולנו לחלום על זה"
סיכום טקס הפתיחה: האצבע המשולשת של רובי וויליאמס, ועוד

מאמן נבחרת רוסיה סטניסלב צ'רצ'סוב חוגג. GettyImages
הרבה סימני שאלה הוסרו. צ'רצ'סוב חוגג אמש/GettyImages
אוהדים מונדיאל 2018. מיכאל יוכין, מערכת וואלה!
המומנטום התהפך. אוהדי נבחרת רוסיה/מערכת וואלה!, מיכאל יוכין

השפם הציף את הרשת

גם אלכסנדר קוקורין לא זומן אז, והשניים לא הסתירו את תחושותיהם. אחרי שהרוסים הודחו בשלב הבתים, פורסם באינסטגרם סרטון קצר בו שני החברים לזניט עושים תנועה של שפם, מחוייכים מאוזן לאוזן, עם הכיתוב message. המסר היה ברור - שמחה גלויה לאידו של צ'רצ'סוב, אשר המילה message שגורה מאוד בפיו. המאמן הפך את השפם לסמל המסחרי שלו עוד בימיו כשוער מצוין, אבל עם מעברו לקווים הוא הפך בהדרגה לנטל. כאשר קיבל לידיו את הנבחרת לפני שנתיים, כברירת מחדל נטולת השראה מינימלית, השפם כבר היה שנוא למדי.

ואולם, מסתבר שאפשר לשנות את המומנטום בכל תחום. אחרי שני משחקי ידידות מחפירים במיוחד מול אוסטריה וטורקיה, אשר דירדרו את האמון בנבחרת לשפל חסר תקדים, החליט מגיש הטלוויזיה איבן אורגנט להשיק קמפיין מיוחד בשם "שפם התקווה". הוא קרא לאוהדים לגדל שפם ולפרסם את התוצאה ברשתות החברתיות. "צ'רצ'סוב זקוק לתמיכתנו בימים אלה. הכל נגדו, ואנחנו נעזור לו", הצהיר אורגנט. זה תפס, כי אוהדים ראו בזה בעיקר צד הומוריסטי. אף אחד לא הבין עד הסוף אם הכוונה היתה אמיתית או צינית במיוחד, אבל הטוויטר הוצף בצילומים, כולל נשים רבות שציירו שפם, והיו גם ממים מצחיקים. בשורה התחתונה, תדמית השפם שוקמה לקראת משחק הפתיחה. האסוציאציה הראשונה לא היתה לעג, אלא חיוך משועשע. האם זה באמת עזר לצ'רצ'סוב? עזאזל יודע, אך אחרי החמישיה לרשת סעודיה גם שפמו נראה מעודד.

ההימורים פגעו בינגו

והמשחק הזה עשוי להוות נקודת מפנה גורלית בקריירה של המאמן בן ה-54. אחרי שנדמה היה כי נבחרתו התדרדרה לתהום, בין היתר באשמתו הישירה, לפתע חלק ניכר מההימורים שלו עבדו. כי אף אחד בתקשורת הרוסית לא הימר על יורי גאזינסקי, קשר אחורי אפור למדי שנושק לגיל 29. כאשר זומן לסגל המורחב, ניבאו רוב התחזיות את ניפויו לקראת קביעת הסגל הסופי. הבחירה של צ'רצ'סוב לשלבו בהרכב במשחק הידידות האחרון התקבלה בתמיהה - מעין הוכחה סופית שאין לו מושג קלוש. כל העיתונאים הרוסים איתם שוחחתי אתמול לא האמינו שגאזינסקי יפתח מול הסעודים עד שראו את הדף שעה לפני שריקת הפתיחה. והנה לכם - גאזינסקי התכבד לכבוש את השער הראשון של המונדיאל.

גם דמיטרי צ'רישב נחשב למועמד לניפוי, בעוד התקשורת קידמה את אלכסנדר טשאייב הצעיר באגף השמאלי. צ'רצ'סוב הותיר את טשאייב בבית, ואתמול - כאשר אלן דזגוייב נפצע בפעם המי-יודע-כמה, הוא זרק את הספרדי של רוסיה למערכה. זו היתה הפתעה מוחלטת, כי אלכסיי מירנצ'וק היה המחליף הטבעי של קשר צסק"א, אבל השינוי הטקטי שיושם בעקבות החילוף פגע בינגו. צ'רישב כבש צמד כולל שער מרהיב בזמן פציעות, נבחר לאיש המשחק ונראה המום למדי בעצמו כאשר התיישב במסיבת העיתונאים לצד הבוס.

שחקן נבחרת רוסיה דניס צ'רישב חוגג. רויטרס
הגיבור המפתיע. צ'רישב/רויטרס

ההצדעה לדזיובה כמשל

והיה שם גם דזיובה. אחרי סרטון השפם לפני שנה, כולם היו בטוחים כי דרכו לנבחרת תהיה חסומה כי צ'רצ'סוב לא שוכח ולא סולח. אלא שהמאמן הלאומי הוכיח אחרת. הוא סלח, זימן את החלוץ שעבר עונה לא פשוטה, הושפל על ידי רוברטו מאנצ'יני בזניט וחזר לחיים רק כאשר עבר בחורף בהשאלה לארסנל טולה הקטנה. הכושר הטוב שגילה בחודשים האחרונים הוביל לזימון מחודש, והאיש עם השפם נתן לו הזדמנות גם במשחק הפתיחה. דזיובה נגח פנימה דקה בלבד אחרי שנכנס כמחליף, וצ'רצ'סוב הצדיע לו על הקווים. זו היתה התמונה המנצחת. אם תרצו, תמונת היום. היא עשויה לתרום לשינוי מהותי מאוד בתפיסת הציבור כלפי המאמן, וכתוצאה מכך גם כלפי הנבחרת.

השינוי הזה הורגש אתמול בלוז'ניקי היטב. האוהדים הגיעו למשחק הפתיחה עם חשש בעיניים והיססו מאוד לנבא ניצחון. 75 אחוזים מהמשיבים במשאלים באינטרנט סברו כי המארחת תודח בשלב הבתים. הפסימיות באמת היתה חסרת תקדים, אבל כבר במחצית אפשר היה לראות חיוכים רחבים על פניהם של העיתונאים והקהל הרחב. הם חזרו להאמין. אמנם היריבה היתה חלשה באופן קיצוני, והסעודים לא הזכירו את היכולת שהציגו במשחקי הידידות, כי המעמד היה גדול עליהם, אבל התקווה באמת חזרה. בדקות האחרונות שאגו ביציעים: "כל הכבוד!", והשחקנים השתחררו עוד יותר. באימון המסכם שלשום הם נראו מדוכאים. זה כבר ממש לא המצב.

ואז, במסיבת העיתונאים, כאשר השיב צ'רישב לשאלות הראשונות, קיבל צ'רצ'סוב שיחת טלפון ויצא מהאולם. פוטין התקשר. עם שובו, העיר המאמן בדרכו המיוחדת: "דניס לא אמר עלי משהו לא טוב בזמן שלא הייתי? אולי ניצל את ההזדמנות". אפשר היה לחוש את הסיפוק. "האם סתמת את הפה למבקרים?", היתה השאלה הראשונה שהופנתה אליו. "אנחנו לא עוסקים בזה. אנחנו משחקים כדורגל", השיב השפם. ההמשך יבוא? אין לדעת, ואסור בשום אופן להסיק מסקנות מרחיקות לכת על סמך משחק בודד אחד, אבל את החמישיה הזו איש כבר לא יקח ממנו. במידה לא מבוטלת, היא הצילה את המונדיאל מבחינת הרוסים. עכשיו הם יודעים שיש להם נבחרת. שפם התקווה עובד.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מאמן נבחרת רוסיה סטניסלב צ'רצ'סוב חוגג. GettyImages
אכן, יש שפם יש תקווה. צ'רצ'סוב/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully