וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיליאן אמבפה עשה לו טובה: החיסול האלגנטי של ליאונל מסי וארגנטינה

אם הקריירה הבינלאומית של ליאו מסי תמה אתמול בקאזאן, זה היה חיסול מלא כבוד - מהיר, כמעט ללא כאב, במשחק לפנתיאון, וכשאור הזרקורים מופנה לדבר הגדול הבא. אורן יוסיפוביץ על אחת ההופעות הגדולות בנוקאאוטים, והמשמעות של אפס תארי נבחרת עבור השחקן הטוב בדורנו

ראובן קסטרו

זה היה יום יפה, כמו שאתמול היה בקאזאן, רק בג'רזי. אחר הצהריים, כך נראה לפי השמיים. הם שטו בסירה - טוני סופרנו, פולי, סילביו ו"ביג פוסי" בונפנסיירו. הם ירדו לבטן הסירה, וביג פוסי זרק למערכת דיסק של סינטרה. טוני היה חיוור - הוא סבל מהרעלת קיבה.

הם ידעו שהוא מכר אותם.

ה-FBI הפכו אותו למודיע נגד משפחת סופרנו. טוני גילה, הוא מצא את מכשיר ההקלטה בקופסת הסיגרים של ביג פוסי. הם התעמתו איתו בסירה, הוא נשבר, והודה. הוא ניסה להסביר ששמר עליהם, אבל ידע שזה הסוף. הם שתו שני שוטים.

"לא בפנים, אוקיי?", ביקש, "תתנו לי את זה. שמרו לי על העיניים".

"היית כמו אח עבורי", אמר פולי.

"עבור כולנו", חתם טוני.

ואז הם ירו בו, ואז הוא נפל. מהיר, ללא כאב, לתוך שקית, ולמצולות. ככה זה - גם לקרימינלים הכי גדולים לפעמים יש קודים, אז בטח שלאלוהי הכדורגל יש. ואם אכן הקריירה הבינלאומית של ליאו מסי הוצאה אתמול להורג (נקווה שלא, אבל אפשר להאמין שכן), זה היה מוות מלא רחמים. לא בפנים, מהיר, כמעט ללא כאב.

ובמקרה של מסי, לקילר קראו קיליאן.

עוד בנושא

ארגנטינה הפסידה 4:3 לצרפת והודחה בשמינית גמר המונדיאל
אמבפה: "פלה שייך לקטגוריה אחרת, נחמד להיות מוזכר לצידו"
מסצ'ראנו הודיע על פרישה. בארגטינה תוהים: גם מסי יעזוב?
13 שנים, 0 תארים: רצף האכזבות של מסי בנבחרת ארגנטינה
רונאלדו ומסי הודחו: כל הממים על כוכבי פורטוגל וארגנטינה

קיליאן אמבפה, נבחרת צרפת, עם ליאונל מסי, נבחרת ארגנטינה. GettyImages
ככה קורעים זוג נעליים. אמבפה עם מסי/GettyImages

רק שאמבפה לא רק חיסל את מסי באופן ישיר. הוא גם סייע לזה להיות פחות בולט. הוא הסיט את אור הזרקורים. זה לא היה מלא בושה, חלק אפילו הבינו. הוא גרם לכך שבמקום לסכם 13 שנות כלום (או כמעט כלום) של השחקן הכי טוב בעולם באחת הנבחרות הגדולות בתולדות הכדורגל, אנחנו מדברים על הפרודיג'י מהסלאמס של פריס. ככה אנחנו - לפעמים לידה חשובה ממוות.

טבעם של הציניקנים והמציקים הוא לעדן גדולה בכל מחיר, או במקרה של גאון כדורגל, לבקש ממנו 'לקרוע זוג נעליים'. ובכן, אמבפה כבר קרע כמה, הרבה לפני שדהר כמו רכבת שרוחו לא הספיק לעלות עליה בזמן; הרבה לפני שהגיע הכי מהר לכדור ועם שמאלית השפיל את ארמאני; הרבה לפני שסיים מתפרצת מהסרטים עם חץ ימני לרשת. ולמעדנים - לבן העשרה האחרון שכבש צמד בנוקאאוט קוראים פלה, והשנה היתה 1958. הוא קרע זוג נעליים, הא?

במונדיאל מתרחשים הרבה דברים מקריים, אבל לא זה - להיראות ככה במשחק נוקאאוט זה לא דבר רגיל. העובדה שמסי ורונאלדו ביחד השלימו מעל ל-1,200 דקות ביחד בנוקאאוט של מונדיאל מבלי לכבוש, ואמבפה הרשית פעמיים וסחט פנדל ב-80 דקות - היא כן אומרת משהו. היא לא אומרת כלום על השוואה בינו לבינם, ולא אומרת כלום על מה שהוא עתיד להיות - אבל היא אומרת משהו על מה שהוא עכשיו, ועל גדולה, שבהחלט טמונה בו.

בעידן הקבוצתי והאובר-טקטי, אנחנו כמעט לא רואים הופעות-על יחידניות במונדיאל. קשה להיזכר מתי ראינו הופעה כשל אמבפה, קל וחומר מילד מתחת לגיל 20. המהירות בגול הראשון, ניצול הבלבול בגול השני והשמאלית, והקינוח בימנית. תוסיפו דריבלים, השתלטות על כדור גובה ממרחק ופיזיות מדהימה - וזה באמת נראה כמו הדבר הגדול הבא.

שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבפה חוגג. רויטרס
ככה הצגות יחידניות כאלה כבר יש במונדיאל? אמבפה/רויטרס

וכן, זה שזה קורה במונדיאל, זה אומר משהו. וכן, זה שמסי לא זכה בו, ולא הרשים ביותר מדי משחקים, גם זה אומר משהו. "אתה חושב שהיית צריך משחק כזה כדי להיחשב לאחד השחקנים הטובים בעולם?", נשאל הצרפתי, השחקן המצטיין, במסיבת העיתונאים.

"כמובן", ענה. "במונדיאל יש את השחקנים הטובים ביותר וזו הזדמנות להראות מה אתה יכול לעשות - אין מקום טוב יותר מאשר המונדיאל". ילד טוב.

אמבפה גדל בשכונות הקשות של פריס, ועוד לפני שקרע זוגות נעליים היה אוהד שחקנים ולא קבוצות. הוא היה משחק עם ניימאר בפלייסטיישן, שלוש שנים לפני שעבר לשחק איתו במציאות. על הקירות בחדר היו תלויים פוסטרים של רונאלדו. הוא הושווה לפלה, הנרי, רונאלדו - שניהם, זידאן, ועד כה נראה שעומד בציפיות המולטי-גבוהות. את הנבחרת הצרפתית אהד מאוד, במיוחד את זיזו - כשהיה ילד, ביקש מהספר להסתפר כמוהו. כלומר, לגלח קרחת בצורת כיפה, כמו של זידאן. אמא לא הסכימה - איזה מזל.

מבחינת עמידה בלחץ, תהיו רגועים. תג מחיר של 180 מיליון יורו לא מפריע, גם החיבה למדינה ולנבחרת. גם השנתון המחייב, 1998; הוא נולד קצת יותר מ-150 ימים לאחר הזכייה האחרונה של הטריקולור במונדיאל. "האם בעצם צרפת הרוויחה שני גביעים באותה השנה?", שאל אתמול אחד העיתונאים, וזו אכן שאלה חכמה. ואגב צמדים, האחרון שכבש צמד נוקאאוט במדי צרפת היה זינדין זידאן, אותו אליל ילדות, אותו אחד שכבש את השניים בגמר ההוא של 98'. אמבפה יודע לדבר, יודע להתנהל. 19 זה רק בתעודת הזהות.

שחקני נבחרת צרפת זינאדין זידאן (שמאל והבלם מרסל דסאי (ימין) חוגגים זכייה בגביע העולם 1998. AP
צרפת הרוויחה שני גביעי עולם באותה שנה? זידאן, משמאל, אחרי הזכייה ב-1998/AP

וזה המזל של מסי, שהסטאד דה פראנס הזה לקח לפחות חצי מהפוקוס, עם אחת ההופעות הדומיננטיות של שחקן בטורנירים האחרונים.

כל כך הרבה מתעסקים בו, שהרזומה הבינ"ל של מסי נדחק הצדה. כחלק ממצנח הזהב של מסי, אם אכן יתברר שזה משחקו האחרון (עד הקאמבק), הוא בישל צמד מול צרפת ואמנם לא היה מדהים אבל לא היה נעלם לחלוטין. הוא עדיין לא מחזיק בהופעת מונדיאל מחשמלת, אבל ההפסד אתמול, 4:3 עם שני בישולים, מן סעודה אחרונה, שוב מזיז קצת את השיח לכיוון "מסי מנסה, מסי רוצה, אבל אף אחד אחר לא עושה". הדחה מול ניגריה בבתים, עם משחק גרוע שלו, היתה מכניסה לנו את הראש לתוך ספין שלא נצא ממנו. אתמול, איכשהו, מסי עזב עם מעט כבוד.

ועדיין, אסור לוותר וחובה להסתכל על התמונה הגדולה. השחקן הכי טוב בעולם העביר 13 שנות נבחרת בלי תואר. וגם בעולם בו יש צ'מפיונס ולה ליגה, המונדיאל זה עדיין ההצגה הכי גדולה בעיר. כולם רואים, כולם מדברים. ואם אתה רוצה הכרה אמיתית, תפגיז בטורניר הזה.

אז לא, מסי אינו שחקן חלש ביחס לגדולים מכולם רק בגלל שלא זכה בתואר הקבוצתי. אבל הוא גם לא הגדול מכולם בצורה הזו. ככה - כי זה המונדיאל. כדי להמחיש, הנה ציטוט בוגר בנושא:

"במונחים של הערכה, אני חושב שהכל קשור לתארים. ככה אתה הופך למוכר ברמה עולמית, לפי מה שזכית. אם אתה פורש, אנשים לא יסתכלו על כמה טוב היית. הם יסתכלו על מה שזכית. אנחנו זוכרים את הווינרים".

ומי סיפק את הציטוט?

נכון, קיליאן אמבפה, למגזין בליצ'ר ריפורט - עוד בשנה שעברה.

כמה שעות לאחר שהודח ממונדיאל מספר 4 שלו, 0 תארים, מסי ראה גם את הנמסיס רונאלדו מודח באותו השלב, גם הוא בלי גול בנוקאאוט.

עבור מסי, בטוח מדובר בחדשות טובות, שכן הסטטוס קוו בוויכוח נשמר. מה שחשבתם לפני האליפות - בדיוק מה שאתם חושבים היום. גם אמבפה הסיט את האש, הוא גם בישל פעמיים, ארגנטינה חטפה ארבעה - מה לו ולהגנה? - הוא לא עף מול ניגריה בבתים אלא מול צרפת הפייבוריטית בשמינית, במשחק לפנתיאון עם שני מהפכים ושני טילים - של די מריה ופבאר; רונאלדו הודח מיד אחריו, גם הוא בלי גול בנוקאאוט.

ההדחה אתמול של מסי היתה ההגדרה הספורטיבית ל"לא בפנים". ביג פוסי, ביג מסי.

אבל כאמור, אנחנו מדברים היום על עוד כוכב, ואתמול בלילה שוב הוצפו התמונות בהן אמבפה עומד ליד כריסטיאנו, ומסמן "2" עם היד. הבטיח, קיים. כולנו חלמנו על רבע גמר בניז'ני בין מסי לרונאלדו, ואמבפה בטח פנטז על קרב ישיר בינו לבין הבחור עליו גדל. אבל בעוד שרונאלדו ומסי רק הבטיחו, אמבפה הוא שקיים.

orenjos@walla.co.il

שחקן נבחרת ארגנטינה ליאונל מסי מאוכזב. רויטרס
שניים הבטיחו/רויטרס
שחקן נבחרת פורטוגל, כריסטיאנו רונאלדו. רויטרס
שחקן נבחרת פורטוגל, כריסטיאנו רונאלדו/רויטרס
קיליאן אמבפה שחקן נבחרת צרפת. רויטרס
ורק אחד קיים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully