וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובה של הרביעייה הקסומה: נבחרת ברזיל מחפשת את הנוסחה האידיאלית

הגיל הממוצע? זהה. כמות השערים הכוללת? בול. במחנה של ברזיל לא מרפים מהשאלה: האם רביעיית הפלא בהתקפה שלה באמת מזכירה את זו מ-2006? האם זו באמת הנוסחה שתחפה על חרפת גרמניה או שזה ניסיון של המאמן להתחבב על המבקרים? שליחנו היה שם

ניר חן, שניר דבוש

דובר פיפ"א הציג אותו כ"פרופסור", מורה בעגה הפורטוגזית, ואחרי כחצי שעה של מסיבת עיתונאים שיותר נכון לכנותה הרצאה, או מופע בידור - בשורות האחרונות של חדר התקשורת המסיבי באיצטדיון ברוסטוב נרשמו מחיאות כפיים. טיטה הוא כנראה אחד המאמנים הכי כריזמטיים בתולדות גביע העולם, בתוך כמה דקות הוא קנה את החדר, ענה על הכול, לא התחמק מכלום (היי, מאמנים אירופים, מה קורה?), התפרץ כשצריך, הרים את הקול פעם בכמה משפטים, וכשהיה נדרש, והיה, הצחיק. כשעיתונאי שאל שאלה כפולה, את מרסלו ואת המאמן, הודיע טיטה: "מרסלו, תענה אתה ראשון, אני ארחיב את התשובה שלך".

אבל לעיתונאי ליאנדרו סילביירה, מסאו פאולו, היה חשוב לציין בפניי: "טיטה הוא קודם כל אסטרטג". ובברזיל, מדינת הכדורגל הרשמית - ויסלחו לנו החבר'ה עם החלב בתוך התה - הענף כל כך בתוך הדם כך שגם טקטיקה היא בידור, ולהפך. ואתמול ברוסטוב, 35 מעלות בתוך מזגן, עסקו בעיקר בנושא אחד:

הרביעייה הקסומה.

עוד בנושא
נבחרת ברזיל בעמוד וואלה! מונדיאל: הסגל, התמונות והכתבות
ב-21:00, ברזיל - שוויץ: מרסלו יהיה הקפטן, טיטה: "ניימאר לא בכשירות מלאה"
הערב שבו "כאן" חזר להיות ערוץ 1 של לפני 40 שנה
מסוכן ולא מצחיק: אוהדים שוויצרים הגיעו בטעות לאזור קרבות באוקראינה
מרכוס רשפורד אופטימי: "לפני יורו 2016 היה הרבה יותר לחץ"

מאמן נבחרת ברזיל טיטה. רויטרס
הפעם כולם סומכים עליו. טיטה/רויטרס

"קווארטטו מג'יקו". השם גנוב, שאול ממונדיאל 2006, שם עלו על אותו דשא קאקה, רונאלדיניו, אדריאנו ורונאלדו. הם שיחקו רק שלושה משחקים יחדיו לפני הטורניר, אבל בגרמניה הם פתחו באותו הרכב וניצחו את קרואטיה (קאקה כבש), אוסטרליה (אדריאנו) ויפן (רונאלדו). בשמינית הם פירקו את גאנה (רונאלדו ואדריאנו הרשיתו), וברבע, נגד צרפת בפרנקפורט, אדריאנו לא פתח, תיירי הנרי כן, והטריקולור דילגו לשלב הבא על חשבון הסלסאו.

נקפוץ תריסר שנים קדימה: יוני 2018, וינה, בארנסט האפל. טיטה, שרק פעם אחת מאז המינוי ב-2016 שמר פעמיים על אותו הרכב, שוב הטה כוונון. הפעם, עלה עם קוטיניו (ברצלונה), וויליאן (צ'לסי), ניימאר (פ.ס.ז' עד שיוכח אחרת) וגבריאל ז'סוס (מנצ'סטר סיטי). גם הם, כמו אלה של 2006, לא שיחקו יותר מדי ביחד. למעשה, הם העבירו רק שעת כדורגל אחת על אותו המגרש באותו הזמן. אבל בווינה הברזילאים שטפו את הדשא והכו את האוסטרים שלוש פעמים - ז'סוס את הראשון, וויליאן בישל לניימאר את השני, קוטיניו השלים את השלישי של הרביעייה. בתקשורת הברזילאית מיד קנו מכונת זמן, והמילים אותן מילים: "קווארטטו מג'יקו".

סטטיסטית, הדמיון בין שתי הרביעיות כאילו הומצא:

ברזיל. עיבוד תמונה
ברזיל/עיבוד תמונה
וכשהזיכרון העולמי האחרון מברזיל הוא ה-7:1 מול גרמניה בבלו הוריזונטה, טראומה שמאיימת להתעורר, הגנה היא באמת מה שחשוב. בפן הזה, הברזילאים רגועים

הגיל הממוצע של כוכבי הקוורטט ההוא היה 25, וכך גם של חברי הרביעייה הנוכחית. רק חודשיים, בממוצע, מפרידים. בואו נגזים עוד יותר - במדי הקבוצות, רביעיית 2006 כבשה בעונה ההיא 80 גולים. ואלה של העונה? גם 80. נו, באמת, ברזיל, מה יהיה איתך?

"במשך כל הקדנציה שלו, טיטה מחפש את האיזון הנכון בין הגנה להתקפה", סיפר לי העיתונאי סירו קמפוס, שליווה את קמפיין המוקדמות של הסלסאו וגם את משחקי ההכנה. "לדעתי", המשיך, "נגד אוסטריה זו הפעם הראשונה שהוא מצא את אותו איזון. זו רביעייה מוכשרת, אבל היא לא גורמת לנבחרת 'להפסיד' את ההגנה".

וכשהזיכרון העולמי האחרון מברזיל הוא ה-7:1 מול גרמניה בבלו הוריזונטה, טראומה שמאיימת להתעורר, הגנה היא באמת מה שחשוב. בפן הזה, הברזילאים רגועים. גם אם אכן תעלה ברזיל עם הרביעייה הזו - שתשאיר מאחור בעצם רק את קאסימרו (פאוליניו לא בדיוק עונה להגדרה 'הגנתי'; מדורג שלישי בצמרת מלכי השערים בקדנציה של המאמן הנוכחי) - כולם סומכים על טיטה ועל צוותו. "בקורינתיאנס ראינו למה הוא מסוגל ועד כמה חזקה ההגנה שלו", ממשיך קמפוס. העיתונאי סילביירה מסביר שההתעסקות של הצוות המקצועי באימונים הטקטיים היא בעיקר על הפן הדפנסיבי, והרבה תודות לעוזר קלבר שוויאר. הוא סוחב הרבה שנות טיטה, נחשב ל"מאמן שני" יותר מאשר לעוזר, ואתמול הגיע למסיבת העיתונאים וכל פעם שנשאלה שאלה על שוויץ, חטף את המיקרופון וענה בעצמו.

עד כה, המספרים מוכיחים שהעבודה אכן משתלמת: אחרי 8 ספיגות ב-6 משחקים תחת דונגה במוקדמות 2018, טיטה נעל את השער - ברזיל ספגה רק שלושה גולים ב-12 משחקים רשמיים תחת המורה; גול עצמי, פנדל ואחד של פלקאו. וזהו. ראוי לציין: זה לא היה בהרכב הקסום שעשוי לפתוח הערב ברוסטוב מול שוויץ. אתמול טיטה לא שחרר רמז לזהות ההרכב שיפתח, אמר "תראו מחר", וכפי שציינו, הוא לא מרבה לשחזר את אותו הרכב פעמיים. אבל לפחות לפי העיתונאים המלווים - בין אם זה מידע ובין אם מרצון - הקוורטט יופיע.

ברזיל. עיבוד תמונה
הפעם יש איזון והכנה טקטית. הרביעייה של 2018/עיבוד תמונה
ברזיל. עיבוד תמונה
נגמר במפח נפש. הרביעייה של 2006/עיבוד תמונה
עם כל הכבוד לאגדות הרביעייה ההיא, הם לא שוכחים איך זה נגמר. "רונאלדו ואדריאנו היו שמנים", מתרץ קמפוס, "והאמת, הכדורגל לא היה טוב כמו השמות ששיחקו על הדשא"

את גביעי המונדיאל האחרונים שהניפה, ברזיל עשתה עם מערך טקטי מחושב, אבל העם הברזילאי - שלא שוכח את השביעייה - שמח לראות את הכדורגל הזה. הם חולמים על הז'וגו בוניטו, ולפחות במונחים אלה - אולי הקוורטט יוכל להחזיר עטרה ליושנה. "ברזיל הולכת להראות לעולם את הדרך הברזילאית", טוען סירו קמפוס, שנשמע מאוד חיובי ומאוד אופטימי. "כולם אצלנו אומרים שהנה, חזרנו לשורשים, לסגנון התקפי, שמח, לנבחרת שתנסה להראות לעולם איך בכלל הפכנו למלכי הכדורגל".

עם כל הכבוד לאגדות הרביעייה ההיא, הם לא שוכחים איך זה נגמר. "רונאלדו ואדריאנו היו שמנים", מתרץ קמפוס, "והאמת, הכדורגל לא היה טוב כמו השמות ששיחקו על הדשא". רק שהפעם, בואו נהיה הוגנים, מדובר ברביעייה אחרת. סילביירה בכלל כועס על ההשוואה שעשו אתמול חבריו. "קסומה? די, תפסיקו. הם עוד לא הרוויחו את הכינוי 'קסומה'", אמר לי. "הם עוד לא עשו כלום. בואו נראה אותם אחרי כמה משחקים, ואז נחליט איך לכנות אותם".

הבדל גדול שכבר ניתן לראות בין שתי הרביעיות: זו של 2006 הייתה אגדית ושבעה עוד לפני המשחקים; זו של 2018 מגיעה עם רצון עצום להוכיח והמון רעב. באספקט הזה - מדובר בהפכים.

אז הטריו הדפנסיבי בקישור, עם פרננדיניו ולפני כן רנאטו גוסטו, אולי אופסן במגירה לעת עתה, אבל אצל טיטה הכול יכול לקרות. גם אם היום הקוורטט יעלה, מול סרביה, או בשמינית מול מקסיקו, או ברבע מול אנגליה/בלגיה, הוא מסוגל לחזור לכדורגל המבוקר יותר - זה שהביא אותו עד הלום.

כל עיתונאי ברזיל טינפו אתמול את 'פיליפאו' סקולארי, על ההכנה הלוקה שהולידה את הפיאסקו בבלו הוריזונטה, על "שנה שלמה עם אותו הרכב", על "חוסר יכולת לראות את התמונה ולשנות". הרביעייה הקסומה הזו היא עוד דרך של טיטה לשבות אותם בקסמו, עוד אלתור מנצח עוד לפני שבאמת ניצח. אבל אתם יודעים איך זה בברזיל - כל העיתונאים שמחאו אתמול כפיים להופעה של המאמן ולמחשבה ההרפתקנית וההתקפית, יהיו הראשונים לצלוב אותו על פנצ'ר מול שוויץ או הדחה מול מקסיקו.

וזה הרי הקסם האמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully