וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשחק כדי להפסיד: משחקי העבר בהם קבוצות רצו להפסיד בכוונה

מ"המשחק הכי מוזר בהיסטוריה", דרך השער העצמי שלא עזר ועד ל"חרפת חיחון": לקראת המשחק בין אנגליה לבלגיה (21:00, כאן11), נזכרנו במשחקים הכי הזוים בהם קבוצות פשוט לא רצו לנצח

עריכת וידאו: מתן חדד

במשחק הערב (חמישי, 21:00, כאן11) בין אנגליה לבלגיה במסגרת בית ז' של מונדיאל 2018, שתי הנבחרות יתמודדו בפני דילמה לא פשוטה: האם לשחק כדורגל הוגן ולנסות לנצח מבלי להתחשב בתסריטים עתידיים, או האם להתחיל לחשב את הדרך הקלה ביותר בשלבי הנוקאאוט, שכן האנגלים והבלגים יידעו בדיוק את מי הם עשוים לפגוש אם יסיימו במקום הראשון או השני.

נכון לשעה זו, נראה שהנבחרת שתסיים במקום השני בבית תקבל דרך נוחה בהרבה לחצי הגמר: היא תפגוש בשמינית הגמר את מנצחת בית ח', וברבע הגמר את המנצחת במשחק בין שוויץ לשבדיה. לעומת זאת, הקבוצה שתסיים במקום הראשון בבית עשויה לפגוש ברבע הגמר את ברזיל, מה שעלול לגרום למצב בו הנבחרות יעלו הערב למשחק מבלי לרצות לנצח, או אפילו עם רצון להפסיד, כדי לסיים במקום השני. אז מבלי להיכנס לחישובי כרטיסים ו"פייר-פליי", חזרנו בזמן כדי להיזכר בקבוצות שרצו להפסיד או לספוג שערים בכוונה תחילה. תתכוננו, כי זה הולך להיות הזוי.

עוד בנושא:

שחקני העבר של אנגליה כועסים: "איך אפשר לרצות להפסיד?"
תפקפקו בלבה של אלופה: קללת אלופת העולם הכתה בגרמניה במלוא העוצמה
מודעת אבל בגרמניה, חגיגות בעיתוני אנגליה וברזיל: התגובות לסנסציה

ברבדוס - גרנדה, משחק 1994. טוויטר, צילום מסך
"המשחק המוזר בהיסטוריה" בין ברבדוס לגרנדה/צילום מסך, טוויטר

ברבדוס - גרנדה 2:4 (מוקדמות הגביע הקאריבי, 1994)

המשחק שזכה לשם "המשחק המוזר בהיסטוריה של הכדורגל", הוא הראשון שעולה לראש כשחושבים על קבוצה שרצתה להפסיד. בקאריביים עלו על קונספט מוזר במשחקי המוקדמות: אם תוצאת המשחק הייתה תיקו אחרי 90 דקות, המשחק עבר להארכה, ששער זהב בה היה שווה לקבוצה המנצחת שני שערים (לדוגמה: אם המשחק נגמר ב-1:1, שער זהב סידר לקבוצה המנצחת ניצחון 1:3).

אז מה קרה במשחק הזה? גרנדה הגיעה למשחק מהמקום הראשון בבית המוקדמות, עם שלוש נקודות ומאזן שערים של 2+. על מנת לעלות לאליפות, ברבדוס הייתה צריכה לנצח בביתה ולעלות למאזן שערים טוב משל גרנדה. ברבדוס נראתה טוב, ועלתה ל-0:2, תוצאה שהייתה מעלה אותה למקום הראשון בטבלה ולאליפות. בדקה ה-83 הכל השתנה: גרנדה כבשה, ומשמעות השער הייתה שיחס השערים שלה מעלה אותה כרגע לטורניר על חשבון ברבדוס. המארחים ניסו לכבוש, אך בדקות הסיום ויתרו ועברו לטקטיקה אחרת: לכבוש שער עצמי, על מנת להגיע להארכה, ולנסות לכבוש בה שער זהב שישיג להם את יתרון שני השערים לו היו זקוקים.

שער עצמי מביך שסידרו שחקן ההגנה טרי סילי והשוער הוראס סטיואט קבע 2:2, אבל אז גם הגרנדים הבינו ששער עצמי שלהם בעצם יעלה אותם לשלב הבא. בשלוש הדקות שנותרו המשחק, גרנדה ניסתה להבקיע באופן הזוי ביותר לכל אחד מהשערים, או שלה או של ברבדוס, ושחקני ברבדוס עשו ככל שביכולתם על מנת למנוע מהם להבקיע, והצליחו. המשחק הלך להארכה, ברבדוס השיגה את השער המיוחל והעפילה לגביע הקאריבי, אבל החרפה נשארה לנצח.

הסיפור לא קיבל הכרה עד שנת 2005, אז פורסם במגזין "ספורטס לואו". מאז, הוא הפך לסוג של אגדה בעיני אוהדי ספורט רבים. מאמן נבחרת גרנדה באותו משחק, ג'יימס קלארקסון, אמר על המשחק: "הרגשתי מרומה. האיש שהמציא את החוקים האלה ברח מבית משוגעים. המשחק הזה אמור היה להפסיק בדקות הסיום, זאת פשוט הייתה בדיחה. השחקנים שלי ניסו לתקוף את השער של עצמם, מי שמע על דבר כזה? זה לא היה כדורגל". החוק המוזר בוטל באופן מיידי אחרי המשחק הזה.

צפו בתקציר השערים המאוחרים במשחק ההזוי

תאילנד - אינדונזיה, 1998. טוויטר, צילום מסך
זה לא עזר לאף אחת מהקבוצות/צילום מסך, טוויטר

תאילנד - אינדונזיה 2:3 (שלב הבתים של אליפות דרום-מזרח אסיה, 1998)

אחרי ששתי הנבחרות כבר הבטיחו את העפלתן לשלב חצי הגמר, שתיהן ידעו שהמנצחת תסיים במקום הראשון בבית ותפגוש בשלב הבא את המארחת ויאטנם, בעוד שהמפסידה שתסיים שנייה תפגוש את סינגפור המפתיעה, שנחשבה ליריבה קלה בהרבה. התוצאה הייתה 2:2 לקראת סיום המשחק ואז מגן נבחרת אינדונזיה, מורסיד אפנדי, כבש שער עצמי לשערו הוא אחרי שהתגבר על שני שחקנים תאילנדים שניסו למנוע ממנו לעשות זאת, ובכך תאילנד ניצחה 2:3 וסיימה במקום הראשון. פיפ"א קנסה את שתי הנבחרות ב-40,000 דולר על "פגיעה ברוח המשחק", וכובש השער אפנדי הורחק לשנה מכדורגל ולכל החיים ממשחק בינלאומי. רצה הגורל, ובחצי הגמר תאילנד הפסידה לויאטנם ואינדונזיה הפסידה לסינגפור המפתיעה, שגם הפתיעה בגדול כשזכתה בטורניר.

תקציר המשחק

שחקני קבוצת אדאמה, מדגסקר. טוויטר, צילום מסך
"זכו" לקחת חלק במשחק הזוי לחלוטין. שחקני אדאמה/צילום מסך, טוויטר

אדאמה - אמיירן 0:149 (2002)

משחק צמרת במדגסקר הפך לפיאסקו ששבר את שיא השערים העולמי במשחק אחד. בדקות הפתיחה של המשחק, מאמן אמיירן זאקה בה התפרץ אל עבר השופט אחרי שזה פסק על כדור נגד קבוצתו. המאמן שקל להוריד את שחקניו מן המגרש, אבל עלה לו רעיון אחר: במקום זאת, נתן להם הוראה לכבוש כמה שיותר שערים עצמיים עד סוף המשחק. אחרי המשחק, ההתאחדות המקומית הענישה את מאמן אמיירן והרחיקה אותו לשלוש שנים. ארבעה שחקנים, כולל קפטן נבחרת מדגסקר, הושעו עד לסיום אותה עונה ואף נאסר עליהם לבקר באצטדיוני כדורגל במדינה. כל השאר השחקנים, משתי הקבוצות, קיבלו אזהרה חמורה. השופט לא נענש.

חרפת חיחון, גרמניה - אוסטריה, מונדיאל 1982. AP
מאז אותו משחק, מחזורי הסיום משוחקים בו זמנית/AP

גרמניה המערבית - אוסטריה 0:1 (מונדיאל 1982)

המשחק הידוע כ"חרפת חיחון" הוא הקרוב ביותר לנבחרת שרצתה להפסיד במסגרת המונדיאל או טורניר גדול. זה קרה במונדיאל 1982 בספרד, במחזור האחרון של בית ב' כאשר המשחק המקביל בבית בין צ'ילה לאלג'יריה התקיים כבר יום קודם לכן. ניצחון גרמני בהפרש של שער אחד או שניים היה מעלה את שתי הנבחרות לשלב הבא, וזה בדיוק מה שקרה. הורסט רובש כבש אחרי עשר דקות, ומאז, לאורך 80 דקות, התמסרו שתי הנבחרות בינהן מבלי לנסות להבקיע.

צוות הטלוויזיה הספרדי סיפר כי: "נראה שהקבוצות עובדות בתיאום מלא, כאילו מדובר באותה קבוצה! אך אי אפשר להוכיח זאת". הצוות הגרמני סירב להמשיך את שידור המשחק בשלב מסוים, והפרשן האוסטרי ביקש מהצופים לכבות את הטלוויזיה. האוהדים הספרדים שהגיעו לצפות במשחק שרקו בוז וקראו קריאות "אלג'יריה" ו-"צאו החוצה", ואוהדים אלג'יראים שהגיעו למשחק זרקו שטרות כסף על השחקנים בזעם רב, זאת אחרי שנמנעה מהם האפשרות לעלות לשלב הבא.

מערב גרמניה הצליחה להגיע עד לגמר הטורניר והפסידה בו 3:1 לאיטליה, האוסטרים הודחו בשלב הבתים השני. ההתאחדות האלג'יראית הגישה תלונה רשמית לפיפ"א בנוגע למשחק, אך זאת סירבה להגיב בנושא וטענה שהמשחק היה תקין. משחק זה היווה את הסיבה העיקרית לכך שהוחלט שבמחזור האחרון בשלבי הבתים של טורנירי מונדיאל ויורו, משוחקים שני המשחקים בשעה אחידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully