וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פפ מול מסי: יושקו גברדיול רוצה לעצור את אלילו הגדול בחצי גמר המונדיאל

13.12.2022 / 15:00

הוא מעריץ את ליאו מסי, ואף שיחק בעמדה שלו בנוער של דינמו זאגרב, אבל עכשיו "פפ הקרואטי" הוא אחד הבלמים הצעירים המובילים בעולם. גם מנצ'סטר סיטי רוצה לראות אותו בשורותיה, אבל הוא מרוכז כרגע בניסיון להעפיל לגמר על חשבון ארגנטינה (21:00)

אוהדי נבחרת ארגנטינה חוגגים בקטאר עלייה לחצי גמר המונדיאל/רויטרס

"אם בגיל 20 יושקו גברדיול לא יהיה כוכב גדול בנבחרת, מישהו יצטרך ללכת לכלא", אמר לפני 4 שנים דאליבור פולדרוגאץ', מאמן הנוער של דינמו זאגרב שטיפח אותו. אז הנה לכם - יש לאנשי דינמו לא מעט בעיות משפטיות, אבל בהקשר הספציפי הזה הם יכולים להרגיש שלמים עם עצמם. גברדיול בן ה-20 הוא כוכב גדול בנבחרת, ולא סתם - יש שיטענו כי הוא אחד השחקנים הבולטים במונדיאל הנוכחי כולו.

הצטיינותו במדי קרואטיה, שספגה פעמיים בלבד ב-5 משחקים, כה מרשימה שלא יהיה קל למצוא מועדון פאר ששמו לא קושר אליו. בתקשורת הבריטית יודעים לספר כי מנצ'סטר יונייטד כבר הגישה ללייפציג הצעה רשמית לרכוש אותו, אבל מנצ'סטר סיטי וצ'לסי מקוות להקדים אותה. גם ריאל מדריד, ברצלונה ובאיירן מינכן בתמונה לכאורה, ותג המחיר עוד עשוי לחצות את רף 100 מיליון היורו.

למזלו של גברדיול, הוא כבר רגיל מאוד לדיווחים מסוג זה, ולכן צפוי לשמור את הרגליים על הקרקע. סקאוטים היו מודעים לקיומו הרבה לפני שערך את הופעת הבכורה במדי דינמו זאגרב בגיל 17, ועוד כאשר היה בן 15 הוא דחה הצעה להצטרף לאקדמיה של אינטר כדי להמשיך להשתפר בשקט תעשייתי קרוב לבית. שמה של ריאל מדריד הוזכר כבר אז, ולמעשה דובר ברשימה ארוכה של מחזרות עוד באותה תקופה. היה קשה להתעלם מהנער שהוגדר כעילוי הגדול ביותר בקרואטיה בשנתון שלו, ואם זה לא מספיק - אז גם שם המשפחה שלו היה קליט מדי. הרבה יותר מדי.

יושקו גברדיול, שחקן נבחרת קרואטיה לצד טאקומה אסאנו, שחקן נבחרת יפן. רויטרס
אחד השחקנים הבולטים במונדיאל. יושקו גברדיול/רויטרס

שיחק גם כקיצוני וכחלוץ

כבר בקבוצת הילדים כינו אותו פפ. איך אפשר אחרת? היו לא מעט בדיחות על עתידו כיורש של פפ גווארדיולה, מה גם שהוא סימפט את ברצלונה, בעיקר כי העריץ במיוחד את ליאו מסי. הפרעוש ערך את הופעת הבכורה במדי הבלאוגרנה כאשר יושקו היה בן שנתיים, ולכן הקריירה של הכוכב הארגנטינאי בקאמפ נואו ליוותה את כל חייו. בשלב מסוים, כאשר נוסה כשחקן אגף בקבוצת הנוער של דינמו זאגרב, הוא אפילו דימיין כיצד יוכל לשחק כמוהו.

בהתחשב במהירותו ובשליטה הטכנית המצוינת בכדור, גברדיול באמת יכול היה להיות קיצוני לא רע. למעשה, יש לו כל כך הרבה כישורים שלא היה טריוויאלי למצוא עבורו את המשבצת האופטימלית על המגרש. אולי אין כזו בכלל. הוא התחיל כמגן שמאלי, עבר לחלוץ מרכזי, הוסט לקיצוני, ולאחר מכן נדד לעמדת הקשר המרכזי - בערך בתפקיד המקורי של גווארדיולה. ורק פולדרוגאץ' הגה בסופו של דבר את הרעיון שהתברר כמבטיח ביותר, ככל הנראה, והציב את גברדיול במרכז ההגנה. שם, עם ראיית המשחק המשובחת שלו, הוא יכול להרוס את התקפות היריב, וגם לבנות את המהלכים של קבוצתו מאחור.

על הדרך, הוא ממש לא שכח כיצד לשחק כמגן שמאלי, וזה גם היה התפקיד הראשון שלו בנבחרת. בקיץ שעבר, ביורו 2020, החליט המאמן הלאומי זלאטקו דאליץ' להציב אותו בעמדה הבעייתית, כי בורנה סוסה בדיוק פינטז אז על מעבר לנבחרת גרמניה בעקבות קבלת האזרחות, בעוד בורנה בארישיץ' לא היה בכושר טוב מספיק לדעת הצוות המקצועי. דומאגוי וידה, מגיבורי ההעפלה לגמר מונדיאל 2018, המשיך אז להנהיג את מרכז ההגנה לצד דיאן לוברן, והנער שהיה רק בן 19 קיבל את האחריות על האגף. הוא עשה עבודה מצוינת, תמך בהתקפות בתדירות גבוהה, ויצר שיתוף פעולה נהדר עם איבן פרישיץ'.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
זלטקו דאליץ', מאמן נבחרת קרואטיה. רויטרס
ניסה את גברדיול כמגן. דאליץ'/רויטרס

מוכר דגים בשוק בעולם המקביל

לייפציג שמחה אז מאוד על כך שסיכמה על רכישתו עוד שנה קודם לכן תמורת כ-16 מיליון יורו, כי תג המחיר אחרי אליפות אירופה היה אמור להיות גבוה הרבה יותר. אנשי דינמו זאגרב הצטערו בדיעבד שהסכימו לעסקה כה צנועה כאשר השחקן עצמו לא מיהר לשום מקום, אבל לא היתה להם ברירה באותו שלב בשל אילוצים תקציביים. כיום, מדברים על גברדיול במונחים של כוכב שעתיד להפוך לקרואטי היקר בהיסטוריה, ואולי גם שחקן ההגנה היקר אי פעם. מישהו הרי צריך להדיח מהפסגה הזו את הארי מגווייר.

גברדיול עצמו הצהיר לא פעם כי כבלם הוא רואה את וירג'יל ואן דייק כמודל לחיקוי. כאשר הפסיק לשחק בהתקפה, הוא כבר לא ניסה לכדרר כמו מסי, הסיט את תשומת ליבו לכוכבים בעמדה שלו - ובעיקר לכוכב ליברפול. סביר להניח שהוא לא היה מתנגד לפגוש את הקפטן הכתום בחצי גמר גביע העולם, אבל הולנד הפסידה בפנדלים, ולכן האתגר יהיה מרתק אפילו יותר - מסי בכבודו ובעצמו.

כאשר תלה את הפוסטרים של האמן הארגנטינאי בחדרו בבניין דירות גבוה במיוחד בזאגרב, לא העלה יושקו הקטן בדעתו כי תוך שנים בודדות הוא יתמודד מול האליל הכי גדול שלו במעמד כה משמעותי ברמת הנבחרות. עד לא מכבר הוא עוד עזר לאבא שלו בדוכן הדגים שלו בשוק המרכזי, ולא פסל קריירה של דייג בעצמו אם לא היה מצליח בכדורגל. ואולם, עם הנתנים שלו, רק פציעה קשה היתה עלולה לעצור את הנסיקה.

למרבה המזל, לא נרשמו עד כה בעיות רפואיות רציניות, ואת המהלומה הכואבת ביותר בקריירה ספג גבריול כאשר התנגש בחברו ללייפציג ווילי אורבן שבועיים לפני המונדיאל. הוא שבר את אפו, נדרש ללבוש בטורניר מסיכה שמגנה על פניו, וכך הפך לדמות בולטת אפילו יותר. הפעם, עם סוסה בתפקיד המגן השמאלי, אחרי שהשלים בצער מסוים עם חוסר האפשרות לשחק במדי גרמניה, היתה לדאליץ' אופציה הגיונית אף יותר לשלב את גברדיול בהרכב. וידה הוותיק, שעבר לאחרונה מבשיקטאש לאא"ק אתונה, ירד לספסל - והכוכב הצעיר תפס את מקומו לצד לוברן.

כדורגלן איראני שפעל למען זכויות הנשים עומד בפני הוצאה להורג בתלייה
מרוקו בטירוף לפני חצי הגמר: "כמעט 30 טיסות ייצאו מקזבלנקה לדוחא"
העיתונאי מהריאיון המדובר של ליאו מסי חושף: השיגעון שלא ראיתם

ליאונל מסי, שחקן נבחרת ארגנטינה. רויטרס
פוסטרים שלו היו תלויים בחדרו של גברדיול. מסי/רויטרס

"הבלם הכי טוב בעולם"?

בגדול, זה השדרוג המהותי היחיד של קרואטיה בהשוואה לנבחרת שהעפילה לגמר המונדיאל הקודם. עדיין לא נמצאו יורשים שמסוגלים למלא עד הסוף את מקומם של איבן ראקיטיץ' ומריו מנדז'וקיץ', ולכן הגרסה הנוכחית נראית קצת יותר אפורה. לראיה, היא גם כובשת פחות, עם עם 6 שערי זכות בלבד ב-5 משחקים שכללו שתי הארכות.

לצורך השוואה, ב-2018 היו לקרואטים 7 שערים רק בשלב הבתים, אותו הם סיימו עם מאזן מושלם של 3 ניצחונות, כולל 0:3 מכונן על ארגנטינה. הפעם, קצת קשה לראות אותם כובשים שלישיה לרשתו של אמיליאנו מרטינס, מה גם שהם טרם ניצחו ב-90 דקות בשום משחק נוקאאוט במילניום הנוכחי, אבל בכל הקשור להגנה ניתן לטעון כי חל שיפור מסוים לעומת גביע העולם הקודם, וגברדיול הוא האחראי המרכזי לכך.

מובן שכל העלילה היתה משתנה לו רומלו לוקאקו היה מנצל את ההזדמנויות שנפלו בחלקו במחצית השניה במחזור הנעילה בשלב הבתים, כאשר בלגיה חיפשה את השער שיעלה אותה לשמינית הגמר וישלח את הקרואטים הביתה. היו לו צ'אנסים נהדרים לעשות את זה, ואז היינו מדברים קצת פחות על גברדיול דווקא בעיתוי הנוכחי, אבל הבלם היה זה שמנע מחלוץ אינטר את השער הכי ודאי. כאשר לוקאקו כבר התכוון לשלוח את הכדור לרשת, הגיח משום מקום הבלם והרחיק בגלישה נקיה ומושלמת. דאליץ' לא ידע את נפשו מרוב אושר אחרי שריקת הסיום והכריז: "יושקו הוא הבלם הטוב בעולם. הבגרות שהוא מפגין מדהימה".

טוב, אולי כדאי למתן מעט את ההצהרות. עם כל הכבוד למשחקים איכותיים בלייפציג ובמונדיאל הנוכחי, גברדיול עדיין רחוק מלהוכיח את עצמו כשחקן המצטיין בתבל בעמדתו. עם זאת, הפוטנציאל לכך בהחלט קיים, ובמומנטום הנוכחי הוא לא יחוש רגשי נחיתות מול אף יריב - אפילו אם מדובר במי שטוען לכתר השחקן הטוב בהיסטוריה. "זה יהיה ההישג הגדול ביותר בהיסטוריה שלנו אם נעפיל לגמר", הכריז דאליץ' כאשר הוא מעריך משום מה את הטורניר הנוכחי יותר מאשר את זה שלפניו. כך או כך, זה בוודאי המשחק המאתגר והמרתק ביותר בקריירה הצעירה של גווררדיול. לפני שפפ גווארדיולה מנסה להילחם עליו במשא ומתן עם רד בול, רוצה "פפ הקרואטי" לשבור לרסיסים את החלום של מסי.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully