וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף ראוי בזכות צוות ראוי: ליאו מסי השלים את המשימה והסיר את הספקות

19.12.2022 / 11:30

הטוב ביותר בכל הזמנים? סימן השאלה נעלם כאן, ונשאר רק סימן קריאה, אבל זה קרה בעיקר בזכות רוח הלחימה והמחוייבות של הסגל שעבד למען הקפטן. מיכאל יוכין מנתח גמר בלתי נשכח, ומבין שבלי אנחל די מריה ואמיליאנו מרטינס זה לא היה קורה

אוהדי נבחרת ארגנטינה חוגגים את הזכייה בבואנוס איירס/מתוך יוטיוב

מה עבר לליאו מסי בראש כאשר הוא ניגש לבצע את הפנדל הראשון של ארגנטינה בדו קרב? קיליאן אמבפה בדיוק הכניע את אמיליאנו מרטינס שהיה קרוב מאוד לעצור את הכדור, וזה היה הרגע בו כוכב העל הארגנטינאי יכול היה להפסיד את הכל. במשך זמן כה רב הוא המתין לגמר הזה, הסיוטים מהפיאסקו במרקאנה ב-2014 לא נתנו לו מנוח, וכאן - אחרי שריקת הסיום למשחק האחרון שלו בגביע העולם - ארבה לו הסכנה לזרוק את הכל לפח.

והרי ידוע כי לגדולים ביותר שמורה הזכות להחמיץ פנדלים גורליים. זיקו, מישל פלאטיני, רוברטו באג'ו, פרנקו בארזי, ג'ון טרי... לא, סליחה - אולי זה לא הזמן הנכון לצחוק על טרי. כך או כך, היתה זו בעיטה מכוננת ממש עבור הפרעוש. ארגנטינה כבר ניצחה את צרפת פעם אחת בגמר הזה, ואז נתנה לה להשוות משום מקום. היא ניצחה אותה שוב בהארכה, ושוב העניקה לה פנדל במתנה. נדמה היה שהגורל פשוט לא יתן לו להניף את הגביע הנכסף, גם כאשר זה הגיע לו מעל ומעבר לכל ספק סביר. מסי יכול היה להפוך לגיבור הכי טרגי בהיסטוריה של גביע העולם - לא פחות. וזה לא קרה. הוא שלח את הכדור שלו פנימה בקור רוח מופתי.

צפו בתקציר: ארגנטינה זכתה במונדיאל עם 3:3 דרמטי ו-2:4 בפנדלים
מסי התרגש: "ידעתי שאלוהים ייתן לי את הגביע, לא פורש מהנבחרת"
פלה הבריאה: המספרים של מסי אחרי הזכייה במונדיאל הראשון שלו

תקציר ניצחונה של ארגנטינה 2:4 על צרפת בפנדלים באדיבות כאן 11 - המשדר הרשמי של מונדיאל 2022. שידורים חיים, תקצירים, סטטיסטיקות ועוד מחכים לכם בעמוד המונדיאל של כאן

ואז, כאשר הכדור נשק לרשת, הבינו גם יתר שחקני ארגנטינה שהגורל בכל זאת לא אכזר עד כדי כך. הם ניצחו את צרפת פעמיים, והם יכולים לנצח אותה גם בדו קרב הפנדלים, גם אם מדובר בסוג של הגרלה. אחרי מסי, כולם דייקו ללא קושי, בעוד שחקני אלופת העולם היוצאת כשלו. וזה היה אקורד סיום נכון לגמר שהיה חד צדדי באופן קיצוני עד הדקה ה-80. לנבחרת שלא מאיימת על השער אפילו פעם אחת במשך זמן כה רב, אפילו מחוץ למסגרת, לא מגיע לזכות בגביע העולם, גם אם היא מצליחה להשיג איכשהו שני פנדלים. ארגנטינה קיבלה את הכתר בזכות, צרפת הפסידה אותו בצדק.

האם מעמדו של מסי כגדול השחקנים בכל הזמנים היה מתערער לו ארגנטינה היתה מפסידה בדו קרב הזה? התשובה נמצאת בגוף השאלה - כן, פשוט כי זו סוגיה לגיטימית לדיון. עד אתמול, היה בעולם ויכוח נוקב. היו שטענו כי הארגנטינאי ראוי להיקרא הכי טוב אי פעם ללא קשר להישגיו בגביע העולם, במיוחד כי המפעל הזה הרבה פחות יוקרתי בימינו בהשוואה לעבר. מנגד, היו שקבעו כי זה המדד. בלעדיו, לא ניתן לכאורה להקביל אותו לדייגו מראדונה, שלא לדבר על פלה. ולפני שהניף את קופה אמריקה בקיץ שעבר, היו שגרסו כי הזכיה של כריסטיאנו רונאלדו ביורו 2016 הופכת אותו לשחקן גדול יותר מבחינה היסטורית.

ובכן, הוויכוח הזה תם. הוא לא קיים יותר. בגיל 35, מסי הוא אלוף עולם ואלוף דרום אמריקה, בנוסף ל-10 תארי אליפות בספרד ו-3 זכיות בליגת האלופות, וגם 672 שערים במדי ברצלונה בכל המסגרות - את הכיבושים והתארים במדי קטאר סן ז'רמן אפשר להשאיר בצד, כי הם פחות רלוונטיים לדיון. הוא לא רק המוכשר מכולם. מעכשיו הוא גם הכי מצליח מכולם. הקוף הענק שהיה לו על הגב במשך שנים ארוכות הוסר באופן סופי ומוחלט. כל הטענות שהיו לאוהדי ארגנטינה נגדו נעלמו לנצח. אין יותר מכשולים. הוא בפסגה העולמית, גבוה מעל כולם, והחיוך שלו כאשר קיבל את הגביע לא יימחק יותר.

"פיפ"א הלבישה את מסי כמו אלאדין ברגע הגדול בקריירה שלו. בושה"
ברשת עוד לא מצליחים להירגע: "משחק הכדורגל הגדול בכל הזמנים"
בזכות הגמר ובהפרש של שער בודד: מונדיאל 2022 הוא הפורה אי פעם

שחקן נבחרת ארגנטינה, ליאונל מסי, עם גביע העולם במונדיאל 2022. רויטרס
החיוך הזה לא יימחק לעולם. ליאונל מסי/רויטרס

מסקרן גם לתהות, באופן היפותטי, האם הקוף הזה היה מוסר עוד ב-2014, לו אנחל די מריה היה כשיר לשחק בגמר. אתמול, האיטריה היה השחקן הטוב על המגרש בפער ניכר, והניצחון הארגנטינאי, שהיה אמור להיות מושג ב-90 דקות אלמלא התפנית המשונה, היה רשום על שמו. די מריה היה זה שסחט פנדל לעוסמאן דמבלה בתנועה חכמה במיוחד. הוא היה זה שסיים בקור רוח התקפה מסוגננת ונפלאה כדי לקבוע 0:2. הוא גם היה הרוח החיה מאחורי רוב המהלכי ההתקפה של אלביסלסטה, ובנוסף השתתף במסירות אין קץ בלחץ על שחקני היריב כאשר הכדור לא היה ברגליו.

ההחלטה של ליונל סקאלוני להמר עליו בהרכב, על מנת שלא היה כשיר לחלוטין, התבררה כנכונה, בעוד הצבתו באגף השמאלי דווקא - בניגוד לאגף ימין בו שיחק במשחקי שלב הבתים - היתה הברקה אדירה. יש יסוד סביר להניח שארגנטינה אף לא היתה נקלעת לצרות ומגדילה את היתרון, לו היה לאיטריה כוח להשלים 90 דקות. לרוע מזלה של הנבחרת, זה לא היה המצב, ואחרי שהוחלף החלו הדרום אמריקאים לאבד בהדרגה את השליטה האבסולוטית במגרש.

בגיל כמעט 35, אחרי שכבר הכריז על פרישה מהנבחרת בתום הטורניר זמן רב מראש, הוא קיבל את הצ'אנס האחרון לזהור על הבמה המרכזית, ולקח אותו בשתי הידיים. היתה זו יכולה להיות טרגדיה ספורטיבית אישית לו היה נמנע ממנו לקחת חלק בגמר הזה, כי די מריה נועד לככב במשחקים הגדולים. בעצם, השערים שלו הביאו למסי את כל התארים שלו במדי האלביסלסטה. זה התחיל עם 0:1 על ניגריה בגמר האולימפיאדה ב-2008. מסי, קון אגוארו וחואן רומן ריקלמה היו על המגרש, אבל האיטריה היה זה שמצא את הרשת. והוא גם הבקיע ב-0:1 על ברזיל בגמר קופה אמריקה, כי זה התפקיד שלו במשחקים מסוג זה.

אחות של רונאלדו עקצה: "המונדיאל הגרוע אי פעם, אמבפה מדהים"
מקרון ניחם את אמבפה בסיום, דשאן: "ייקח זמן לעכל את מה שקרה"
"איפה מסי? הוא עם הגביע!": התפילות, הדמעות והשמחה בארגנטינה

גמר מונדיאל 2022: אנחל די מריה, שחקן נבחרת אגרנטינה. GettyImages
ראוי להיחשב לאחד הגדולים ביותר. די מריה/GettyImages

הוא מתעלה באופן קבוע במשחקים החשובים ביותר, וכך היה גם בגמר ליגת האלופות ב-2014. ריאל מדריד הגיעה אליו כדי לקטוע בצורת בת 12 שנה, להניף סוף סוף את הגביע ולחגוג דסימה - הזכיה העשירית המיוחלת והחמקמקה. כריסטיאנו רונאלדו קיבל את הכותרות, סרחיו ראמוס קיבל את השבחים על שער השיוויון הדרמטי, גארת' בייל גנב את ההצגה, אבל איש המפתח בקרב ההוא מול אתלטיקו מדריד היה די מריה.

הוא גם נבחר לשחקן המצטיין, ואוהדי ריאל רבים מאוד מצטערים עד היום על הדרך בה הועזב באותו קיץ למנצ'סטר יונייטד. ואחרי הכישלון באולד טראפורד, הוא ביזבז שנים ארוכות ויקרות בסן ז'רמן - הפספוס כאן לא רק שלו, אלא בעיקר של כולנו, כי היינו יכולים ליהנות ממנו בקבוצות אמיתיות. לו היה נשאר בסנטיאגו ברנבאו, היה מוגדר די מריה כאחד השחקנים הטובים בדורו, אבל הוא נשאר אנדרייטד, וגם היה תמיד נטול אגו. זה בא לידי ביטוי גם אתמול - הוא עשה את המקסימום, בלי לנסות למשוך תשומת לב מיוחדת.

אז מה היה קורה אם לא היה נפצע באותו משחק עגום מול בלגיה ברבע גמר מונדיאל 2014? האם התוצאה בגמר מול גרמניה היתה שונה? האם הוא היה מכניע את מנואל נוייר כדי להעניק לאלבליסלסטה 0:1 אופייני עוד לפני ההארכה? אין לדעת, כמובן. אנחנו כן מכירים את תרומתו לגמר האחרון שלו, ובינינו - הוא היה ראוי לתואר איש המשחק, למרות שהוחלף בדקה ה-64.

סרט הוליוודי: אורי לוי מדווח מקטאר על הגמר הגדול בהיסטוריה
ההתגלות: אסף כהן מדווח מקטאר על האל שנגלה למעריצים המשתאים
סערת הלבוש המסורתי: "קטאר המליכה את מסי כאילו הוא שייך לה"

גמר מונדיאל 2022: רנדל קולו מואני, נבחרת צרפת, מול אמיליאנו מרטינס, נבחרת ארגנטינה. רויטרס
הצלה ששווה גביע. מרטינס מול קולו מואני/רויטרס

והיה עוד מועמד ראוי מאוד לתואר הזה. ההצלחה של אמילינו מרטינס מול רנדל קולו מואני בשניות האחרונות של ההארכה היתה ברמה העולמית הגבוהה ביותר, בדיוק ברגע בו כמעט הכל קרס. זה לא סתם מקרה של שוער שסוגר היטב את הזווית, והכדור פוגע בו. זה היה שילוב של יציאה מתוזמנת עם תגובה אינסטינקטיבית מושלמת לבעיטה שדווקא היתה טובה והלכה לפינה. לא כל האוהדים מחוץ לצרפת וגרמניה הכירו את חלוץ פרנקפורט, שגרם לניקולאס אוטאמנדי להכשיל אותו ברחבה בפעולה שהביאה למפנה בהתמודדות ואז היה קרוב סנטימטרים מלהפוך לגיבוי הכי לא צפוי בגמר גביע העולם. ואולם, עד לפני שנתיים מעטים אפילו בארגנטינה הכירו את דיבו מרטינס.

שוער זוטר בסגל שארסנל שטייל בהשאלות והגיע למונדיאל 2018 ברוסיה על תקן אוהד? הוא לא היה אמור להפוך לאחד הכוכבים החשובים ביותר בזכיה בגביע העולם בגיל 30, אבל האמונה שלו החזיקה את ארגנטינה בחיים גם ברגעים הקשים ביותר. הוא זה שמנע מאוסטרליה להבקיע שער שיוויון דרמטי ביותר בזמן פציעות בשמינית הגמר. הוא זה ששמר את האלביסלסטה מאסון בפנדלים ברבע הגמר, אחרי שהקאמבק ההולנדי איים לחסל את שאריות הביטחון העצמי של רוב השחקנים. ואחרי אתמול, הוא כבר אגדה מהלכת ממש. סרחיו גויקוצ'אה בריבוע. גדול יותר מנרי פומפידו ואובלדו פיליול גם יחד. השוער המצטיין בטורניר עם הרבה שוערים מעולים.

"דקת דומייה לאמבפה המת": התיעוד המכעיס של אמיליאנו מרטינס
לא רק בכדורגל: האם מסי הפך רשמית לספורטאי הגדול בכל הזמנים?
השדר היהודי בכה וריגש מיליונים: "כמה חיכינו, ארגנטינה אלופת העולם"

גמר מונדיאל 2022: שחקני נבחרת ארגנטינה חוגגים עם ליאונל מסי. Dan Mullan, GettyImages
לא היה סגל עם רוח לחימה כזו. ארגנטינה בעננים/GettyImages, Dan Mullan

אמיליאנו מרטינס היה ענק גם בזכיה בקופה אמריקה, והכריז אז כי הוא מאושר בעיקר בשביל ליאו מסי. וזה היה המוטו. הנבחרת הזו נבנתה במודע כדי להתאים לקפטן שלה ולשרת אותו - וכל השחקנים, ללא יוצא מהכלל, התגייסו למשימה. המטרה של סקאלוני היתה להעניק למסי את התנאים האופטימליים ביותר על מנת להגשים את חלום שלו ושל המדינה כולה.

זה לא הלך קל, והאלביסלסטה התקשו מאוד לשמור על היתרון במשחקים רבים. הם היו קרובים לבעוט בדלי פעם אחר פעם, אבל בשורה התחתונה לא היה במונדיאל הזה סגל עם רוח לחימה כזו. ולכן, בטורניר לא מזהיר בלשון המעטה מבחינת כדורגל, היתה ארגנטינה האלופה ראויה, ומסי הוא האלוף הראוי. והוא ידע את זה עמוק בפנים כאשר ניגש לפנדל הגורלי, שממנו לא היתה לו דרך חזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully